Har vuxna i allmänhet ingen hobby?

Jag tolkar @Tranan syftar på när spelandet går ut över andra saker som också är viktiga, eller viktigare, som sociala kontakter utanför spelandet. T ex att man försummar sina vänner eller partner för att man spelar. Och det är ju tyvärr inte ovanligt, spelande kan ju vara otroligt uppslukande på ett sätt som inte enbart är bra och kan gå överstyr på ett sätt som de allra flesta sysselsättningar inte gör.

Så ser jag på det iaf.
Det var så jag menade.
 
Jag känner ingen som på sin fritid bara sitter hemma i soffan. Mina vänner spelar datorspel, tränar, orienterar (springer, går på pass), fixar med hem och trädgård, m.m. Själv tränar jag en del (strukturerat, för att bli bättre) och läser böcker. Kallbadar ibland. Vet inte om träffa vänner kan räknas som en hobby.
 
Så som jag ser det så verkar det som att många av de som saknar hobbys är i den situationen huvudsakligen för att de helt enkelt inte orkar. De har fullt upp med att få vardagens måsten att gå ihop och är sedan för trötta för att göra något.

Själv ser jag inte riktigt mina hundar som hobby, de är det viktigaste av allt i mitt liv, så långt mycket mer än bara hobby. Men sedan har jag massor av saker jag gillar att göra. Sy, fotografera, vandra, klättra, (sommartid även snorkla och paddla kajak), spela brädspel och dataspel och helst skulle jag vilja ha tid att lära mig spela gitarr igen.

Min dröm är att någon gång kunna bo så billigt att jag inte behöver jobba heltid, just för att ha mer tid över till allt roligt som finns här i livet.
 
Har en son som inte klarar av sociala kontakter så bra. och han spelar mycket. Men jag har aldrig sagt åt honom att spela mindre eller sluta mer än att han ska komma och äta eller liknande. det är en sak att tycka att det är tråkigt att personer man vill umgås med som är jämngamla inte kan göra det för att de är upptagna med dataspel. det är trist,
Fast hade de inte varit upptagna med spelande hade de kanske gjort något annat och ändå inte prioriterat att umgås med dig. Att de inte prioriterar samma som du tycker inte jag ger dig rätten att kalla det de gör istället för torftigt. Jag går t ex mycket. Varje dag går jag åtta km uppför och nedför berget. Det är ingen i min bekantskapskrets som tycker att de vill hänga på men att de då skulle kalla det torftigt för att jag hellre går varje dag än att fikar med dem, nä, då hade de inte varit mina vänner längre.
 
Fast hade de inte varit upptagna med spelande hade de kanske gjort något annat och ändå inte prioriterat att umgås med dig. Att de inte prioriterar samma som du tycker inte jag ger dig rätten att kalla det de gör istället för torftigt. Jag går t ex mycket. Varje dag går jag åtta km uppför och nedför berget. Det är ingen i min bekantskapskrets som tycker att de vill hänga på men att de då skulle kalla det torftigt för att jag hellre går varje dag än att fikar med dem, nä, då hade de inte varit mina vänner längre.
då förstår jag dig bättre.
 
När jag träffar nya människor t.ex. på jobbet så brukar jag berätta om ridningen om vi t.ex. sitter och diskuterar vad man gör när man inte jobbar på fikarasten. sen fråga om de har någon hobby. Från de flesta får jag ett nej de har ingen hobby. Kan inte hitta något mönster att det är folk med eller utan barn för t.ex.a småbarnsföräldrar kan jag absolut förstå att det är fullt upp i livet ändå.

De flesta verkar ändå inte ha något de brinner för eller är riktigt intresserade av vilket har förvånat mig lite ibland. Så vad gör vuxna som inte rider? Vad fyller man sin fritid med? Ibland berättar ju de om att de tränar men kanske max två gånger i veckan ser jag inte riktigt som en hobby. De verkar de inte heller göra.
Om man rider på ridskola en-två ggr/veckan, räknas det som hobby eller är det enbart om man ägnar tid nästan varje dag åt hobbyn som den räknas som hobby?

Tror att hobbies med djur generellt tar mer tid i anspråk eftersom det är just levande djur som behöver tas om hand. Medan folk som sjunger i kör, dansar, drejar lera osv kanske går kurser och då är det någon kväll i veckan och någon gång på helgen. Jämför med att rida för tränare någon gång i veckan och tävla på helgen ibland. Den som dansar kanske tränar på gym en kväll i veckan också, har vilodag en dag, och löptränar en kväll för att hålla kondis och styrka igång. Jämför med träning av hästen generellt, någon vilodag, någon skogstur, drilla smidighet och lyhördhet i ridhuset och så träning för tränare en kväll i veckan.

Hade varit intressant att höra mer definitionen av hobby! :)
 
När jag tänker på "hobbys" blir mitt första infall att jag inte har några. Jag spelar knappt rollspel online längre, till min stora sorg, det upptog en STOR del av min vakna och lediga tid tidigare... jag har ingen häst, jag tecknar inte, syr inte, lajvar inte.

Däremot har jag en hund och en katt, sjutton taranteller, två ormar, två akvarier, en liten "trädgård" och en sjujäkla massa krukväxter - men de är ju inte hobbies och om någon frågade skulle jag inte benämna dem som sådana. Det är mitt liv, lite som barn. Det hela är kanske mer en fråga om vad som Är hobbies än vem som Har hobbies. :)
 
När jag tänker på "hobbys" blir mitt första infall att jag inte har några. Jag spelar knappt rollspel online längre, till min stora sorg, det upptog en STOR del av min vakna och lediga tid tidigare... jag har ingen häst, jag tecknar inte, syr inte, lajvar inte.

Däremot har jag en hund och en katt, sjutton taranteller, två ormar, två akvarier, en liten "trädgård" och en sjujäkla massa krukväxter - men de är ju inte hobbies och om någon frågade skulle jag inte benämna dem som sådana. Det är mitt liv, lite som barn. Det hela är kanske mer en fråga om vad som Är hobbies än vem som Har hobbies. :)
Fast jag skulle definitivt räkna djuren som en hobby om du ägnar tid och intresse på dem.
Min ödla tar typ 5 minuter åt dan att ta hand om. Hon räknas inte som hobby, men när jag var v liten oxh haade ett par grodor men var aktiv i herpertologerna, läste allt jag kunde komma över om kräldjur(det var en utmaning innan internet!) Och möblerade om hos dom stup i kvarten, åkte till dammar för att titta på salamandrar osv så var det en hobby tänker jag.
 
Om jag får ta frågan ett steg längre: vad är det personer utan tydligt definierade hobbies missar?

Hastigt hopslängd definition av hobby:
- Aktivitet skiljd från huvudsaklig inkomstkälla
- Aktivitet som går utanför nödvändiga vardagliga rutiner (basala hushållssysslor, hygienrutiner etc)
- Frivilligt och lustmotiverat
- Huvudsyftet med Aktiviteten är inte att slå ihjäl tid eller undanfly negativ känsla (missbruk). Aktiviteten har ett egenvärde på något plan.
Jag tycker att det är slöseri med livet att inte göra roliga saker på fritiden, med det sagt menar jag inte att man måste köra på i två hundra hela tiden men att fylla livet med sånt man tycker är kul. Jag jobbar för att kunna leva och lever inte för jobbet, även om jag trivs bra på jobbet.

Jag har häst och i stallet går det ju att spendera hur mycket tid som helst och utöver det kan jag sitta i timmar och kolla på ridning på Instagram/Youtube eller läsa om något jag går och funderar över.

Har flera bekanta som inte gör något alls på kvällar eller helger och det tycker jag är lite sorgligt faktiskt
 
Fast jag skulle definitivt räkna djuren som en hobby om du ägnar tid och intresse på dem.
Min ödla tar typ 5 minuter åt dan att ta hand om. Hon räknas inte som hobby, men när jag var v liten oxh haade ett par grodor men var aktiv i herpertologerna, läste allt jag kunde komma över om kräldjur(det var en utmaning innan internet!) Och möblerade om hos dom stup i kvarten, åkte till dammar för att titta på salamandrar osv så var det en hobby tänker jag.
Fast det är lite det jag menar - var går gränsen melllan familj/husdjur/hobby/familj. Jag menar, jag skulle aldrig kalla min hund eller katt för "hobby" på samma sätt som folk förmodligen inte kallar sina barn för det heller.
Bor jag i hus med stor gård och behöver spendera X antal veckor på vedkapning och klyvning inför vintern är det inte en hobby heller, det är ju mitt liv.
Jag ägnar tid och intresse på alla mina djur, men inte så till den grad att det blir 'hobby' anser jag, de är bara failjemedlemmar. :)
Eventuellt skulle min chiliodling kunna vara en hobby under ett bättre år. :p
 
Jag vet inte heller riktigt hur en bör definiera ”hobby” men jag tycker inte folk har brist på saker att göra. Det är mycket golf, padel, gym, resor, segling, skidåkning, arrangera middagar alltså matlagning och vin.

För egen del är träning absolut ett intresse och inte ett ont måste för hälsans skull. Jag älskar att träna.
 
När jag träffar nya människor t.ex. på jobbet så brukar jag berätta om ridningen om vi t.ex. sitter och diskuterar vad man gör när man inte jobbar på fikarasten. sen fråga om de har någon hobby. Från de flesta får jag ett nej de har ingen hobby. Kan inte hitta något mönster att det är folk med eller utan barn för t.ex.a småbarnsföräldrar kan jag absolut förstå att det är fullt upp i livet ändå.

De flesta verkar ändå inte ha något de brinner för eller är riktigt intresserade av vilket har förvånat mig lite ibland. Så vad gör vuxna som inte rider? Vad fyller man sin fritid med? Ibland berättar ju de om att de tränar men kanske max två gånger i veckan ser jag inte riktigt som en hobby. De verkar de inte heller göra.
Tycker de flesta har minst en hobby iaf. Någon kanske är politiskt intresserad och en annan har snöat in sig på motorer och en tredje på historiska föremål etcetera
 
När jag träffar nya människor t.ex. på jobbet så brukar jag berätta om ridningen om vi t.ex. sitter och diskuterar vad man gör när man inte jobbar på fikarasten. sen fråga om de har någon hobby. Från de flesta får jag ett nej de har ingen hobby. Kan inte hitta något mönster att det är folk med eller utan barn för t.ex.a småbarnsföräldrar kan jag absolut förstå att det är fullt upp i livet ändå.

De flesta verkar ändå inte ha något de brinner för eller är riktigt intresserade av vilket har förvånat mig lite ibland. Så vad gör vuxna som inte rider? Vad fyller man sin fritid med? Ibland berättar ju de om att de tränar men kanske max två gånger i veckan ser jag inte riktigt som en hobby. De verkar de inte heller göra.
Jag har jobbat på lönekontoret på landstinget och vet exakt vad man gör om man inte rider eller har häst:

I perioder så tränar man, gruppträning. Men det är bara i perioder när man har fått för sig att man börjar bli tjock.

I övrigt kan jag konstatera att folk spenderar livet framför TV:n. Det ENDA mina kollegor pratade om var diverse olika tv-program. Jag behövde aldrig se på TV, jag fick ändå grundliga redogörelser för vad som hänt på Bonde söker fru, Melodifestivalen eller Antikrundan.
 
Jag har ingen hobby och har heller inget intresse av att skaffa någon, förstår faktiskt inte grejen med att det ska vara så viktigt? Nu har jag småbarn så har fullt upp ändå, men jag hade ingen hobby innan heller. När jag dejtade för tusen år sen var jag så trött på frågan att jag brukade svara ”Facebook och öl” på vad som är mina intressen för det var väl det som var mest sant. Innan barn var jag hemma från jobbet 18.30, lagade och åt mat, såg på teve och somnade. Fullt nöjd med livet. Ibland tog jag en öl med en vän. Det närmsta jag kommit en hobby är att jag under tre års tid träffade min bästis varje onsdag och åt ost, korv och bär samt såg på bonde söker fru eller vad som nu råkade gå på onsdagar kl 20 resten av året. För mig är en eller två uppbokade kvällar i veckan fullt tillräckligt, är det mer blir jag stressad. Socialt umgänge och mental utmaning får jag alldeles tillräckligt av på jobbet.
 
Tror att de flesta heltidsarbetande i min ålder inte har ork eller tid att lägga flera timmar varje dag på någon hobby. Visst hinner en del med att träna lite eller ta en runda golf ibland osv men efter att ha hämtat och matat barn är folk rätt slut och helgerna går till att hälsa på mor/farföräldrar, hobbyer för barnen eller bara vila och röja hemma. Någon har djur eller sommarstuga och det tycker jag absolut får räknas som tillräckligt för att kallas hobby.
 
Jag tolkar @Tranan syftar på när spelandet går ut över andra saker som också är viktiga, eller viktigare, som sociala kontakter utanför spelandet. T ex att man försummar sina vänner eller partner för att man spelar. Och det är ju tyvärr inte ovanligt, spelande kan ju vara otroligt uppslukande på ett sätt som inte enbart är bra och kan gå överstyr på ett sätt som de allra flesta sysselsättningar inte gör.

Så ser jag på det iaf. Jag har absolut inget emot datorspelande i sig. Har vänner som spelar och min son spelar väldigt mycket.
Så typ som hästfolk och hundfolk eller andra med hobbies som tar massa tid.
 
Hade jag kunnat hade jag haft mitt jobb som hobby också. Det är kul! Intressant! Jag lever för det! Men utöver att lyssna på musik, ljudböcker, kika på film och serier, gå med hunden, träna hunden.... tja, det var nog allt, så har jag ingen hobby eller intresse värd att kallas för det, det andra är saker jag gör liksom.

Måste man ha hobby?
 
Jag klurar också på vad räknas som hobby och vad räknas inte? Vad definierar en hobby?
Jag tycker mitt liv blev mycket friare och ger utrymme för mer att upptäcka än när jag hade tex häst eller sjuttioelva hundar. Just det där att ha en hobby där man ska passa tider eller uppnå specifika mål är jag allergisk emot.
 
Funderar också över vad som kan räknas som hobby? Förutom hästar är mitt största intresse att gå på spelningar och kolla band. När det inte pågår en pandemi gör jag det minst varannan vecka. Förutom musikupplevelsen träffar jag kompisar både som musiker och publik.
Innan jag skaffade häst kunde jag kolla band flera dagar i veckan. Jag blir oerhört rastlös av att bara hänga hemma.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 395
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp