Har vuxna i allmänhet ingen hobby?

Jag rider själv men dejtar en del. De flesta killar verkar inte ha någon hobby. Efter jobbet hinner de typ inte göra något och på en hel helg kan de typ se på tv. Jag blir rastlös av bara tanken😖
Jag hade ett samtal för ett par veckor sedan som sa ungeför samma om kvinnor, att det närmaste "hobby" hans fru hade var att träffa vänner och fika.
En av teorierna jag har om min ena hobby (där jag träffade personen) som är mansdominerad när det gäller att syssla med den på en regelbunden basis (väldigt många tjejer går grundkursen men faller sen bort) är att kvinnor ofta har både mindre disponibel inkomst och mindre tid att lägga på hobbys eftersom de förväntas att rodda med familjen i större utsträckning än män.
Då prioriteras dyrare och tidskrävande hobbys bort i större utsträckning.
 
Jag har också noterat det ibland och ställer mig helt frågande. Jag tränar hund, jagar, tränar skytte, är engagerad i skytteföreningar, rasklubb, försöker hinna med trädgård och hus. Handarbete, hoppas någon gång få tid att sätta upp vävstolen, osv. Det finns liksom för lite tid. ;)

Ja själv skulle jag kunna ha många fler hobby lätt om tiden räckte till. Skrivande, dans, teater, lära mig mer matlagning och gå kurser i det, fotografering vill jag lära mig mer om och mer ridning och tömkörning än jag hinner i dagsläget. Sen skulle jag vilja hinna jobba som volontär också och sätta guldkant på vardagen för äldre människor som lever ensamma. Vill också ha hund som jag kan tävla med..

Om någon vill sponsra att jag kan gå i pension imorgon med bibehållen lön är ni varmt välkomna att höra av er. :D
 
Okej. Jag tröttnade totalt på sådana idiotiska kommentarer när sonen var tonåring. Jag var så glad att han fick den mentala stimulansen från spel när han som särbegåvad aldrig fick den från skolan eller någon annanstans ifrån och jag har många gånger med fasa undrat vad som hade hänt om han hade fötts i en annan tidsålder. Så tacksam för alla de strategispelen han höll på med istället för att som många andra särbegåvade bli så uttråkad att de börjar begå brott bara för spänningens skull.
Har en son som inte klarar av sociala kontakter så bra. och han spelar mycket. Men jag har aldrig sagt åt honom att spela mindre eller sluta mer än att han ska komma och äta eller liknande. det är en sak att tycka att det är tråkigt att personer man vill umgås med som är jämngamla inte kan göra det för att de är upptagna med dataspel. det är trist,
 
Ja själv skulle jag kunna ha många fler hobby lätt om tiden räckte till. Skrivande, dans, teater, lära mig mer matlagning och gå kurser i det, fotografering vill jag lära mig mer om och mer ridning och tömkörning än jag hinner i dagsläget. Sen skulle jag vilja hinna jobba som volontär också och sätta guldkant på vardagen för äldre människor som lever ensamma.

Om någon vill sponsra att jag kan gå i pension imorgon med bibehållen lön är ni varmt välkomna att höra av er. :D
Och ORK! Jag tror jag har mycket mindre energi än genomsnittsmänniskan? Jag orkar liksom med EN större aktivitet efter jobbet i veckan. Fler blir jag mest stressad av. Så när ska jag orka med något så tråkigt som att träna liksom?
 
Min huvudsakliga hobby är datorspel och jag är trött på att det ofta nedvärderas som intresse. Det är så att man drar sig för att säga att man spelar för att folk har så mycket trista tankar om det. Skulle jag lista alla positiva saker som har kommit ur mitt spelande så skulle det här inlägget bli flera kapitel långt. Det är okej att inte fatta tjusningen men det räcker så, det är så onödigt att fälla dömande kommentarer.

Jag har ett stort djurintresse, men av flera anledningar inte möjlighet att göra något med det, så utöver spelande blir det mest estetiskt lagda saker. Teckna, måla, skriva. På senare tid har jag börjat lära mig att tälja. Jag älskar musik men kan inte skapa någon själv så det intresset består av att lyssna, göra olika spellistor och upptäcka nya låtar och artister.
Det är bra att du har ett intresse som du gillar. jag ville inte angripa dig ett minsta,
 
Har en son som inte klarar av sociala kontakter så bra. och han spelar mycket. Men jag har aldrig sagt åt honom att spela mindre eller sluta mer än att han ska komma och äta eller liknande. det är en sak att tycka att det är tråkigt att personer man vill umgås med som är jämngamla inte kan göra det för att de är upptagna med dataspel. det är trist,
Men du som har en massa spännande saker för dig, kan du inte gå med i lite föreningar och hitta vänner som vill göra saker den vägen?
 
Men du som har en massa spännande saker för dig, kan du inte gå med i lite föreningar och hitta vänner som vill göra saker den vägen?
Jag tränar hårt för att gå ner i vikt, (vilket inte går så bra för tillfället). Är med i föreningar. det är kul och roligt att träffa lite nya ansikten. sen vill de att man ska engagera sig mer. Men vill inte vara med i styrelser och liknande. jag passar inte där för jag är så stresskänslig för tillfället. så frågar de för mycket så har jag gått ur istället för att inte belasta mig mer. är fortfarande med i AAVSO, Cosmoquest, Planet Hunters, ÖFS och några modell föreningar. tänkte gå ner i vikt mest så jag kan börja rida igen.
 
Jag tror inte alla definierar det som hobby/intresse?
Mer saker de gillar att göra?

Min uppfattning är att folk som inte har ett så tidskrävande intresse som tex häst lägger mer tid på sånt som jag själv prioriterar bort. Tex mer sociala kontakter, lägger mer tid på matlagning (en del lagar ju mat varje dag, då skulle mitt liv gå under), håller hemmet lite mer välstädat än jag gör, tränar, gör saker med ev partner, engagerar sig i bostadsrättsförening osv. Jag hinner heller aldrig med att gå på stan. Och folk kanske har saker som de gillar att göra men som de inte definierar som hobby. Måla, sjunga i kör, pyssel, spela spel mm.

Själv trivs jag väldigt bra med att ha ett tidskrävande intresse, men jag fattar absolut att folk får dagarna att gå även om jag själv inte känner mig lockad av sånt.
Folk brukar ju tvärt om reagera när de hör hur mycket tid jag lägger på hästen 😉
 
Jag har haft lite funderingar på det här med att folk skaffar barn, att det är en form av hobby. Jag minns när jag var sådär 35 år, hade det väldigt stabilt med relation, jobb,boende, ekonomi och många vänner var upptagna i sin babyboom period och hade inte tid att umgås. Jag konstaterade att om inget väldigt oväntat händer så borde jag ha sådär 30 år kvar innan jag går i pension och/eller börjar bli skröpplig. Det är ju en massa tid! Vad gör man nu egentligen?
Hade jag inte varit så emot att ha barn och haft olika hobbys så tror jag nog att jag kanske hade hakat på det där med barn för att "alla andra gör det" så kan man umgås på lek och buslandet ihop och fira midsommar med dans runt stången och sådant..
 
För min del räcker inte tiden till för alla hobbies jag vill syssla med :) I min närmaste umgängeskrets har de flesta nån hobby/träning som tar upp mycket tid, men tittar jag ett snäpp längre ut så verkar folk inte syssla med sånt. Mer fika och shoppa för shoppandets egen skull, typ.
 
På mitt jobb är jag ganska ensam om att ha en hobby, framför allt en hobby som är så tidskrävande som ridning och egen häst ändå är. Men majoriteten av mina kollegor har små barn i den åldern när de antingen inte hinner göra något annat än ta hand om sjuka barn eller där barnen är lite större och barnens intressen är det som upptar all tid. Och det antar jag ändå borde räknas som nån form av hobby? Vi har också någon som är väldigt trädgårds- och inredningsintresserad, någon som håller på med musik.

Hästar tar ju fruktansvärt mycket tid. Varje dag. Men man behöver ju inte lägga motsvarande en halvtidstjänst om dagen på sin hobby för att det ska räknas som hobby? Jag är utöver hästarna intresserad av hockey och innan corona hade vi säsongskort i säkert tio år. Men det var ju typ tre timmar en eller två gånger i veckan, enbart vinterhalvåret.
 
Jag ser ingen mening med hobbies, finns inget som lockar med det, tar bara energi och jag får mer ont.
Fast jag har några som jag skriver brev och vykort till, det kanske är en hobby? Kollar mycket på tv också.
 
Om jag får ta frågan ett steg längre: vad är det personer utan tydligt definierade hobbies missar?

Hastigt hopslängd definition av hobby:
- Aktivitet skiljd från huvudsaklig inkomstkälla
- Aktivitet som går utanför nödvändiga vardagliga rutiner (basala hushållssysslor, hygienrutiner etc)
- Frivilligt och lustmotiverat
- Huvudsyftet med Aktiviteten är inte att slå ihjäl tid eller undanfly negativ känsla (missbruk). Aktiviteten har ett egenvärde på något plan.
 
Jag tycker inte heller att träna på gym nån/några dagar i veckan kanske är en hobby, men det kan ju vara det om man brinner för det, me de flesta går väl på gym bara för att hålla sig lite i form, inte för att de tycker det är skitkul. Eller jag kanske har fel. Det är ju definitivt en hobby om det är på bodybuildernivå eller om man regelbundet tar zumbaklasser eller yoga eller kanske tränar löpning eller nåt mer specifikt. Just yoga är nog den vanligaste hobbyn bland mina (vuxna) vänner utanför stallet. Själv har jag inte tid eller så mycket lust för någon annan hobby mer än hästen känner jag. Jag gör ju andra saker också dock sporadiskt och min katt är min ögonsten men hon är ju liksom hemma med mig så jag tänker inte på henne som en hobby. Jag är i och för sig en bokmal så det är väl min hemmahobby, och jag är hyfsat intresserad av kläder och smink men det är väl mer en livsstil, det är ju inte så att jag avsätter en viss timma 3 ggr i veckan att fördjupa mig i mode & skönhet med en expert :laugh:

Min man har inga fritidsintressen egentligen, han älskar film, gå på restaurang, kan rätt mycket om vin, matlagning, gymmar lite för kondisens skull, men inget jag skulle kalla en regelrätt hobby. Livsnjuteri som hobby där :) Det verkar inte gå någon nöd på honom för det :D

Bägge mina syskon har flera hobbys inklusive ridning, dans, djurhållning och lite annat, så vi är ganska lika varandra.
 
Tycker antingen folk har minst en hobby eller så har de väldigt omfattade socialt umgänge vilket man kanske skulle kunna säga är en hobby.

Upplever nog inga runt mig som bara sitter hemma och pillar naveln i sin ensamhet utan det är sporter, dataspel, djur, handarbete, trädgård, renovering, inredning, spirituella grejer jag inte förstår mig på, träning mm mm överallt.

Personligen har jag alldeles för lite tid för att göra alla roliga grejer jag skulle vilja göra 😅
 
Jag tror många ägnar sig åt matlagning, trädgård, sköta hemmet, gå ut med hunden, träna, umgås med folk, kolla på film mm, men inte anser det vara regelrätta hobbyer eftersom de inte djupdyker i nörderi på något av områdena. Något som mat t. ex. kan ju vara allt från att värma en Billys till avancerade flerdagarsprojekt; var går gränsen mellan nödvändig vardagssyssla och hobby?
 
Bara för att det är din åsikt så betyder det inte att du inte är nedlåtande och rent av elakt.

Jag tolkar @Tranan syftar på när spelandet går ut över andra saker som också är viktiga, eller viktigare, som sociala kontakter utanför spelandet. T ex att man försummar sina vänner eller partner för att man spelar. Och det är ju tyvärr inte ovanligt, spelande kan ju vara otroligt uppslukande på ett sätt som inte enbart är bra och kan gå överstyr på ett sätt som de allra flesta sysselsättningar inte gör.

Så ser jag på det iaf. Jag har absolut inget emot datorspelande i sig. Har vänner som spelar och min son spelar väldigt mycket.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 395
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp