Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??
Men det där är något helt annat!
Att få visa sina känslor är det viktigaste av allt, annars kan man ju inte hantera dem!
Givetvis måste man få (och ska) visa sina käslor, men det är stor skillnad på att skrika hur som helst och att inte visa sina känslor.
I den familj jag föddes i fick man inte heller visa känslor, varken glada eller arga, den enda känsla som någonsin yttrades i det hemmet var min fars ilska.
I min familj är det inga känslor som är förbjudna, jag kan säga till mina barn att jag är arg, sur eller ledsen eller bara alldeles lycklig och de vet vad jag pratar om.
De kan också säga detsamma till mej och eftersom alla då vet hur den andre mår så kan man tänka lite extra då, som när min häst dog, alla visste hur fruktansvärt ledsen jag var, de bad ju då inte om att jag skulle göra en massa saker som jag normalt sett gör, de fixade saker och ting själva och frågade hur jag mådde och brydde sig.
Eller som min dotter sa, mamma du behöver en extra kram.
Jag tror att människor som får visa sina känslor och får lära sig hantera dem på ett sunt sätt mår mycket bättre än de som ständigt kokar över för allt och inget.
Jag haller med dig. Jag uppfostrades namligen i en familj dar man INTE skrek pa varandra, nagonsin. Ingen fick hoja rosten, tappa talamodet, brusa upp, avreagera sig, bli arg osv osv. Sa alla tippade pa ta for varandra och det var verkligen inte halsosamt. Det har dessutom fatt foljden att nu nar vi alla ar vuxna sa kan vi fortfarande inte bli arga pa varandra och saga ifran - gor man det sa forskjuts man fran familjen for all framtid
Inte som makens familj dar de regelbundet tjafsar med varandra, blir ovanner, och sen blir de sams igen. For de ar en familj och det ar helt normalt.
Jag tror att det ar bra ibland att overreagera och sen be om ursakt. Och lara sig att acceptera ursakten, diskutera beteendet, varfor det blev som det blev etc. Om inte annat sa ar det manskligt!!!
Men samtidigt far jag val salutera de foraldrar som aldrig nagonsin blir arg och ryter till at sina barn, som aldrig tappar talamodet, som alltid ar korrekta, som aldrig gor fel. Tror arligt talat att jag inte kommer att bli en sadan superperfekt mamma nar mina tjejer ar aldre!
Men det där är något helt annat!
Att få visa sina känslor är det viktigaste av allt, annars kan man ju inte hantera dem!
Givetvis måste man få (och ska) visa sina käslor, men det är stor skillnad på att skrika hur som helst och att inte visa sina känslor.
I den familj jag föddes i fick man inte heller visa känslor, varken glada eller arga, den enda känsla som någonsin yttrades i det hemmet var min fars ilska.
I min familj är det inga känslor som är förbjudna, jag kan säga till mina barn att jag är arg, sur eller ledsen eller bara alldeles lycklig och de vet vad jag pratar om.
De kan också säga detsamma till mej och eftersom alla då vet hur den andre mår så kan man tänka lite extra då, som när min häst dog, alla visste hur fruktansvärt ledsen jag var, de bad ju då inte om att jag skulle göra en massa saker som jag normalt sett gör, de fixade saker och ting själva och frågade hur jag mådde och brydde sig.
Eller som min dotter sa, mamma du behöver en extra kram.
Jag tror att människor som får visa sina känslor och får lära sig hantera dem på ett sunt sätt mår mycket bättre än de som ständigt kokar över för allt och inget.