Det stammer mycket pa en av mina soner nar han var liten ocksa. Fast da fanns det inga "fancy" namn, utan gick mest under beskrivningen "envis som en rod gris".
Han var antingen glad eller arg, ungefar delat i 50% vardera ... det fanns (annu i dag) ingen graskala hos honom, utan allt var "fullt kor" oavset vad det gallde. Hans forsta ord var "kan sjalv" och "mem" (min/mitt) sedan drojde det lange innan han pratade nagot alls.
Jag larde mig snabbt att han alltid maste fa valja sjalv. Det gick inte att ta fram en troja for att kla pa honom, utan man tog fram tva och fragade vilken han ville ha. Det gallde att aldrig saga "nu gor du sa har" utan att alltid ha alternativ sa han fick medbestammanderatt.
Gjorde han nagot farligt eller destruktivt sa fick man forklara det och visa nagot han kunde ha/gora istallet. Vi pratade ochsa mycket, allt forklarades "varfor" och mycket viktigt var att aldrig bli arg pa honom utan att lungt forklara, LYSSNA (nar han blev lite aldre), och att valja sina strider.
Valde han att inte vilja ha nagon av trojorna jag tog fram pa morgonen sa fick han ga till dagis i pyjamas med klader i dagispasen. (Och ja, personalen ansag att jag var en bade lat och dalig mamma
) Att ta striden om kladseln pa morgonen var dock inget jag nagonsin valde att gora efter de forsta 2 totala sammanbrotten som hangde i ett par timmar efter att han kommit till dagis.
Det lustiga ar att de strider jag valde att ta var inte sa langvariga utan det verkade som att han valde att ge oss lite "slack" nar det var nodvandigt.
Sedan hande det sa klart att jag missade och inte tankte mig for. Som tillexempel nar barnet var 2-3 ar och ville ha glass, utan att tanka mig for oppnade jag frysen, vilket gav ett omedelbart "meltdown". Han skrek tills han somnade 3-4 timmar senare for att jag "forstort allt" da han ju ville oppna frysen sjalv. Sa fort jag insag slangde jag igen dorren och sa att han fick klara allt sjalv, men det gick inte med honom utan jag hade forstort hela "glass upplevelsen" med att oppna frysen.
Eller nar han sag en flicka pa dagis med napp nar han var tva ar. Han hade aldrig haft napp. Vi hade inga nappar hemma ... men det var ett annat "meltdown" i nagra timmar innan han somnade helt utmattad.
Det viktigaste var att inte gora nagon affar av hans meltdowns. Jag pratade med honom och fragade om jag kunde hjalpa till. Nar han inte svarade talade jag om att jag maste fortsatta laga mat/diska/stada/lasa laxan/whatever och gick lungt darifran och lat honom ligga i soffan och skrika tills han antingen somnade eller gav upp och lungnade sig. Nar han var lugn igen kom han och allt var fine.
Som riktigt liten bets han mycket. Bade nar han var arg och nar han var riktigt glad, och kastade sig handlost i och ur famnen pa folk.
Hela hans attityd har hjalpt honom mycket senare i livet. Han ger INTE upp ... utan nar han var lite storre sa jag kunde styra hans "kan sjalv" lite sa blev det en klar tillgang i skolan och i allt han tog sig for. Mycket, tror jag, for att han fick prova allt han "kunde sjalv" fran en mycket, mycket ung alder.