Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det förstår jag.Jag känner mig som en väldigt trött och sliten ensamstående trebarns mor just nu.
Jag vet att han är i uppror inom sig just nu, det är så mycket på gång hos honom, tex ska han börja i förskoleklass till hösten och har varit på inskolningsdagar ( som påverkade honom väääääldigt mycket)
Problemet är att det har tagit slut.
Att man har låtit det gå så långt i stället för att jobba på beteéndet innan.
När jag har blivit tokarg på mina barn så har det berott på problem som borde varit lösta innan och på ett annat sätt.
Du har absolut rätt !
Men jag tror att tålamodet tar slut, frustration och besvikelse tar övr för att man *tror* att problemet är löst. Och så gör ungen plötsligt helt om och bara sätter sig på tvären.
Jag vill bara ge dej en stor kram och hoppas att du och barnen får en lugn och fin sommar, många barn landar när de börjar skolan, de är yngst och det är ofta ganska skönt för dem att slippa vara störst och ta ansvar.
KRAMAR!!!!!!
Det har känts jobbigt att göra det för då blir han så arg på mig. Jag har märkt att jag börjat undvika att göra saker som gör honom arg och bråkig. Kanske inte så smart känner jag.Här så tycker jag att du har väldigt klart för dig vad som är problemet.
Har jag?
Tror du att du kan fösöka att lösa dem på andra sätt än att köra fast i morgon- och kvälls-rutiner?
Hur menar du?
Om du använder din fantasi och sätter dig ner och benar ut problem för problem.
Så gjorde jag och det hjälpte mig.
Du har ju förmågan inom dig att tänka både klokt och klart.
Använd den!
Var börjar jag?
Det förstår jag.
Och man får vara trött och sliten.
Har du pratat med äldste sonen om det?
Han får mig ofta att gråta ( när jag har mens är jag väldigt känslig och jobbig) och jag har förklarat då varför jag blir ledsen och annars förklarar jag dagligen varför jag blir arg och varför jag säger nej till att han får /göra vissa saker osv. Han förstår säger han. Jag har även försökt förklara för honom vad han kan göra när han känner sig så arg och ledsen och frustrerad istället för att bli elak och trotsig, så vi slipper vara arga på varandra, men den biten verkar han inte vilja ta till sig.
Och berättat vad det kan medföra om du blir för trött.
Att då så blir ännu tråkigare mat och inget roligt alls.
Så att han förstår med sitt intellekt att det som han gör påverkar hur han själv får det?
Serverar jag ännu tråkigare mat så äter han ju inte och det känns jobbigt med en unge som inte äter- går han ner i vikt kommer han se hemsk ut
Jag har förklarat, men om han förstår eller VILL förstå vet jag inte. Det låter som om att han gör det när jag förklarar men den förståelsen varar i 5 minuter ibland.
Alltså jag är en ganska så handfast person.
Så när mellansonen var i den åldern (och han var mycket svår då) så lade jag ner förhandlingarna helt och tog helt sonika och tvättade honom och gjorde honom i ordning med handkraft.
Han ledsnade ganska så fort på detta kan jag berätta och då så föredrog han att göra det själv.
Det låter väldigt jobbigt ? Finns det ngn annan vuxen som kan hjälpa till, morfar, morbror eller bara manlig kamrat. Kan Du plocka bort en del konfliktpunkter ??
Barn lever ibland på vind och vatten, i perioder, de kan hoppa över att äta. Sitta och titta i en bok eller rita vid frukostbordet kanske fungerar. De äter väl ändå på dagis/fritids. Annars, ät det ni tycker om och ha det trevligt vid bordet.
Duschar grabbarna på kvällen så behöver de väl inte skrubbas igen på morgonen ??
Finns favoritkläder som alltid gillas ?? Ingen förväntar sig ändå att grabbar i den åldern skall vara rena mer än 5 min. Annars låt honom byta om på dagis/fritids (då går det nog snabbt!) Även om en o annan glatt leker i pyamas hela dagen om tillfälle ges.:
Inte ofta ska tilläggas - men den här mannen skulle inte säga något sådant utan att ha belägg för det - och han är inte den som brukar häva ur sig saker bara för att.
Han var oroad över det han och andra kunde se.
Vem sa det finns tre sorter, lögn, förbannad lögn och statistik? Någon av våra mer kända tänkare tror jag.
Under tiden gör jag ingen skillnad på vilken socialgrupp ungdomarna kommer ifrån - strulisarna på min horisont har väldigt blandad bakgrund och är inget belägg för någon tendens.