Hångla med en gift man

Sv: Hångla med en gift man

Ja, det verkar snarare vara extremt laddat?

Min partner älskar mig, vi respekterar varandra och jag är tokkär! Vi pratar och har kul tillsammans. han tycker jag är jättesexig och skryter för sina vänner om hur tunga väskor jag kan bära. Han står till och med ut med mig när jag är sur och grinig.

Att bli kåt är lika naturligt som att bli trött, hungrig eller skitnödig. Om han råkar titta på en snygg rumpa i kassakön och bli kåt har inget med hans känslor för mig att göra. Han älskar mig lika mycket för det.
Det samma gäller ju mig.
Så varför skulle vi behöva prata om det? Det är inte ett

Fast bara för att jag inte tycker som du betyder inte det att det är laddat för mig. Jag vet vad jag vill, vad jag vill ha, vad jag tycker och vad jag känner. Jag har lika stor rätt att skriva i tråden och hävda min åsikt som alla andra i tråden har.

Du tycker att det är naturligt att man blir kåt på andra. Jag delar inte din uppfattning.

Jag blir inte tillsammans med någon som vill ha sex med andra.:)

Men att man blir attraherad av/kåt på någon betyder ju inte nödvändigtvis att man vill ha sex med honom. Ser jag en superläcker snubbe ute och tanken dyker upp att "jädrar den där vill jag slita byxorna av" så är jag ju inte ens i närheten av att faktiskt göra det... Snarare avslutas tanken med "...om jag varit singel".

Det går ju inte att hindra känslor och tankar och det borde väl rimligtvis vara handlingen vi isf får ta ansvar för...?

Dysfunktionellt??
Hur kan det vara dysfunktionellt att hålla sig till en åt gången precis som att vissa vill ha två och flera?

Men hur läser du? Att i en långvarig relation aldrig tända på någon annan än sin partner tycker jag är verkligt kufiskt. Att man sedan inte väljer att gå i säng med alla man träffar och tänder på - DET är en annan sak.

Jag hoppas VERKLIGEN att min man finner andra kvinnor attraktiva. Den som inte tittar borta har också slutat titta hemma.

Va? Har värderingarna något att gör med om man blir eller inte blir kåt på andra eller om man inte vill ha en sådan person som blir kåt på andra? Va, jag fattar inte, du har tappat mig. :confused:

Eller du menar att om jag letar upp någon som tänker att den vill ha sex med andra, kåt på, så kanske de är bättre människor och inte trycker ner mig i skiten och behandlar mig illa?

Jag associerar också det du skriver till relationer präglade av kontroll, osäkerhet och svartsjuka.

Om jag förstått saken rätt sa din man att han enbart attraherades av dig. För mig är det ett uttalande som syftar till att binda någon till sig, till att utmåla att förhållandet är så unikt och fantastiskt så det kan ingen annan ens föreställa sig. Det ställer i sin tur krav på partnern att "prestera" i kärlek upp till den nivån, och det skapar ett slags "rätt" att bli besviken när partner misslyckas med det - mannen skapar sig en sådan "rätt", alltså.

Jag hade bedömt risken att bli både kontrollerad och slagen av en man som sa så som högre än "genomsnittet" så att säga.

Jag tolkar sådana uttalanden som att mannen inte känner sina egna känslor på ett riktigt tryggt sätt, jag tolkar in att han inte är riktigt hemma i sina känslor (sina generella känslor, alltså, inte enbart dem för sin partner) och att han inte är trygg i att agera i sina känslor. Vilket i sin tur betyder att jag inte heller kan vara trygg med honom, i alla fall inte hela tiden.

För mig ligger det därför nära till hands att tolka det du skriver som uttryck för en förväxling mellan kärlek och kontroll.

Jag tycker naturligtvis inte som i ditt andra stycke, men jag tror på fullt allvar att en man som lugnt kan älska en kvinna och utan oro tänka på att hon - precis som han - ibland tycker att andra är attraktiva, är en bättre man att leva med en den andra sorten. Bättre i betydelsen känslomässigt tryggare.

Alltså... nä... jag fattar inte.. jag måste tänka!
Jag får fundera på hur jag ska bemöta det där.

Men helt kort, menar du alltså att jag är kontrollerande, svartsjuk, osäker, och kommer att misshandla partnern?

Nej, det vore en övertolkning.

Snarare skulle jag tänka mig att en kvinna som resonerar som du, tex har påverkats till det genom att vara (eller ha varit) mottaglig för den kärlek hon kunde få av en svartsjuk och kontrollerande man, och att hon i den processen har kommit att tro att kärlek och den där extrema monogamin och extrema ärlighetskravet är samma sak, eller i alla fall hör ihop, tätt.

Det vill säga att den där mannen - eller för all del andra personer i ens liv - har fått henne att tro att det är så kärlek ser ut, att kärlek innefattar att det bara finns En Enda och att det i sin tur innefattar en rätt att veta Allt om den personens liv och lustar (dvs om han/hon tex tänder på andra någon gång), så att säga.

I min värld hänger de sakerna ihop med den där känslomässiga otryggheten jag försökte beskriva. Det blir inte bara farligt att den andra attraheras av andra, det blir också farligt om man själv råkar göra det.

Bra nystat. Därav min tidigare teori om att det är tryggt att tänka i svart-vitt, eftersom något annat vore att utsätta sig för en risk. En risk att upptäcka svagheter i den fasad man byggt som innebär att ens skapade självbild fallerar.

Jag försökte komma på en komplimang som inte lät som en galen stalker utan att lyckas.
Helt lysande formulerat!

Jag associerar också det du skriver till relationer präglade av kontroll, osäkerhet och svartsjuka.

Om jag förstått saken rätt sa din man att han enbart attraherades av dig. För mig är det ett uttalande som syftar till att binda någon till sig, till att utmåla att förhållandet är så unikt och fantastiskt så det kan ingen annan ens föreställa sig. Det ställer i sin tur krav på partnern att "prestera" i kärlek upp till den nivån, och det skapar ett slags "rätt" att bli besviken när partner misslyckas med det - mannen skapar sig en sådan "rätt", alltså.

Jag hade bedömt risken att bli både kontrollerad och slagen av en man som sa så som högre än "genomsnittet" så att säga.

Jag tolkar sådana uttalanden som att mannen inte känner sina egna känslor på ett riktigt tryggt sätt, jag tolkar in att han inte är riktigt hemma i sina känslor (sina generella känslor, alltså, inte enbart dem för sin partner) och att han inte är trygg i att agera i sina känslor. Vilket i sin tur betyder att jag inte heller kan vara trygg med honom, i alla fall inte hela tiden.

För mig ligger det därför nära till hands att tolka det du skriver som uttryck för en förväxling mellan kärlek och kontroll.

Jag tycker naturligtvis inte som i ditt andra stycke, men jag tror på fullt allvar att en man som lugnt kan älska en kvinna och utan oro tänka på att hon - precis som han - ibland tycker att andra är attraktiva, är en bättre man att leva med en den andra sorten. Bättre i betydelsen känslomässigt tryggare.

Jag tycker att du drar allt för stora växlar på det där. Vårt förhållande var inte perfekt, men kontrollerande var det inte alls ett dugg. Varken från hans sida eller min. Vi var däremot säkra på att den vi var gifta med faktiskt älskade den andra. Jag har inte haft något behov av att vara kåt på andra, varför när man har en partner att vara kåt på i sånna fall? Jag var varken osäker eller svartsjuk heller, för vi hade varandra. Och vad jag minns var han inte det mot mig heller.
Jag har inte heller känt ett krav på mig att prestera i kärlek av risk för att han skulle bli besviken på mig. Att älska honom var inte svårt, även om förhållandet inte alltid var perfekt.
Att han skulle slå på mig för att jag på något vis gjorde honom besviken stämmer inte heller i det här fallet.

Trygg i sina känslor, vilka tänker du då på?

Nej, det vore en övertolkning.

Snarare skulle jag tänka mig att en kvinna som resonerar som du, tex har påverkats till det genom att vara (eller ha varit) mottaglig för den kärlek hon kunde få av en svartsjuk och kontrollerande man, och att hon i den processen har kommit att tro att kärlek och den där extrema monogamin och extrema ärlighetskravet är samma sak, eller i alla fall hör ihop, tätt.

Det vill säga att den där mannen - eller för all del andra personer i ens liv - har fått henne att tro att det är så kärlek ser ut, att kärlek innefattar att det bara finns En Enda och att det i sin tur innefattar en rätt att veta Allt om den personens liv och lustar (dvs om han/hon tex tänder på andra någon gång), så att säga.

I min värld hänger de sakerna ihop med den där känslomässiga otryggheten jag försökte beskriva. Det blir inte bara farligt att den andra attraheras av andra, det blir också farligt om man själv råkar göra det.

Är monogamin extrem för att man känner att man inte vill ha någon som är kåt på andra och vill ha en ärlig partner? Vi pratar inte om dotterns pappa här utan om min man, som på intet vis skulle slå på mig eller kräva saker av mig för att han skulle vara svartsjuk eller kontrollerande. Snarare var han tvärtom trygg med vetskapen att han var mitt allt och litade på att jag inte var oärlig och otrogen mot honom. Varför skulle han oroa sig för något annat? Varför skulle jag vilja vara kåt på andra ens när jag hade honom, gifte mig med honom och älskade honom:)

Måste det finnas en "diagnos" eller något fel bakom åsikten att jag inte vill ha någon som är kåt på andra och för att jag själv inte är det i tid och otid. Jag vet inte om jag förstår hur du menar?

Det var inte farligt att vara kåt på andra, däremot var det väl inte något som sågs positivt på från någon av oss- vill vi vara tillsammans med någon som känner så inför någon annan människa? Hör inte kåthet, sex och kärlek ihop för vissa människor, måste alla känna sig kåta?

Bra nystat. Därav min tidigare teori om att det är tryggt att tänka i svart-vitt, eftersom något annat vore att utsätta sig för en risk. En risk att upptäcka svagheter i den fasad man byggt som innebär att ens skapade självbild fallerar.

Är det svartvitt att inte vilja ha en man som är kåt på andra? Betyder det att jag skulle vara otrygg på något vis?

Strålande!

Detta stämmer på pricken överens med det osunda förhållande jag var i och som jag nämnde tidigare i tråden.

"... till att utmåla att förhållandet är så unikt och fantastiskt så det kan ingen annan ens föreställa sig"

Han pratade explicit i termer om att vi skulle ha ett "heligt" förhållande ...

"Jag tolkar sådana uttalanden som att mannen inte känner sina egna känslor på ett riktigt tryggt sätt, jag tolkar in att han inte är riktigt hemma i sina känslor (sina generella känslor, alltså, inte enbart dem för sin partner) och att han inte är trygg i att agera i sina känslor. Vilket i sin tur betyder att jag inte heller kan vara trygg med honom, i alla fall inte hela tiden."

... och hade ett väldigt ytligt känsloliv där han hade väldigt nära till väldigt explosiv ilska och aggressivitet (där två väsensskilda händelser som hos en "vanlig" människa hade väckt olika känslor, t.ex. glädje i ena fallet och lite ilska i andra fallet, hos honom ledde till två vredesutbrott av samma magnitud); vidare drogs alltid likhetstecken mellan "kåt på" och "kär i" - han förstod helt enkelt inte skillnaden mellan olika känslor, såg inga nyanser. Han förstod inte heller att andra människor kunde ha andra känslor och viljor än han.

Och ja, han var enormt kontrollerande och även våldsam.

Senast ändrad:

Enya, du kan vara lugn!

Inte heller jag blir upphetsad och tänker på sex när jag ser någon annans rumpa än min mans!
Jag har aldrig -på heder och samvete- ens snuddat vid några sexuella tankar när jag ser andra män!
Faktum är att jag har inte ens sett någonting annat än högst oattraktiva män, förutom honom, sedan vi träffades för tre år sedan!

Jag tror att vissa personer, däribland jag, blir upphetsade först när alla bitar faller på plats!
När både utseendet, sättet och personligheten bildar en sexuell enighet!
Jag kan inte gå igång på någons röv, underarm eller kindben!
Hela kittet måste vara där!
Man är inte mindre sexuell som person bara för att vi har olika parametrar som ska stämma för att en känsla av lust ska infinna sig!

Vi är olika helt enkelt!

Jag är inte intresserad av sexuella känslor. Det räcker fint med att vara älskad. Jag är trött på sex, det är ytligt, ointressant och på gränsen till.... ja.

Det är ju detta som gör det så paradoxalt.

DU är inte intresserad av sexuella känslor men ändå är det så viktigt att det är en dealbreaker om han (eller hon) skulle bli kåt (utan att agera) på ngn annan.

DU är inte intresserad av sexuella känslor men ändå är det så viktigt att det är en dealbreaker om han (eller hon) skulle bli kåt (utan att agera) på ngn annan.

Ja, det blir märkligt laddat?

Har han accepterat mig som jag är kan han ju inte gå bakom ryggen på mig. Han kan väl åtminstone vara ärlig nog och berätta att han inte fixar att leva så.

Det kommer för mig att förbli en gåta.

Jag hade nog kunnat förstå det bättre om du tyckte sex var viktigt. Men det verkar du ju inte tycka.

Det är väl hyffsat vanligt att man är överens om att man är exklusiv rent sexuellt för varandra, men att kräva att någon aldrig ska få bli tänd på någon annan - det är höga krav. Eller får partnern bli kåt på någon annan bara den berättar ?

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 653
Senast: Whoever
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 869
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 939
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 981
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka