halva steg?

Sv: halva steg?

ja det där känns mer som "riktiga" halva steg. om man nu anser halva steg vara åt tramphållet. fast någon ände måste man ju börja i.

naa da ar det ju inte ett halvt steg,, det ar en hast som saktar ned. Halft steg ska ske med bjudning.

Ratta mig om jag har fel,, men all ridning ska ske med bjudning

Ja, jag vet då inte. Men jag har under alla år på ridskola fått lära mig att avsaktningar, halter, halvhalter, ryggningar, övergångar och vad det nu är ska ske med bjudning, tanke framåt ur rörelsen... men men, vad dumt... att jag lärt mig fel... :confused:

Senast ändrad:

Så, sant. Någonstans måste man börja. När man kommit till den grad av samling som ändå Fios "halva steg" har mot piaffen (jättesnyggt tycker i alla fall jag :bow:), så har man nog fått hjälp att komma en bit längre.

Jessica's filmsnutt på halva steg, är fortfarande under "tillvänjningsfas", första försöket till och med kanske, kan jag tänka mig. För så där såg säket jag och min häst ut förra året och ungefär likadant, kanske lite mer samling (kändes det i alla fall som :love:) i april i vår.

Senast ändrad:

For att det skall vara halva steg ar det tre saker som ar grundlaggande.

Takten, det skall vara tva-takt.
Tippning av backenet, hasten skall lara sig att vinkla sitt backen bakat.
Overlinjen skall vara pa plats. fore, under och viktigast av allt efter.

Vanligaste anledningen till att hasten tappar takten ar att de blir spand. Redan i det grundlaggande arbetet har jag lart min hast att koppla ihop ett klick med min tunga med att lyfta sina bakben. (inledande travarbete vid hand) Det tar jag tillvara pa nu genom att jag anger takten med klickande smackningar, jag hjalper pa sa vis hasten att fokusera pa tva-takten.

Tippningen av backenet lar jag in genom att peta med att spo alldeles ovanfor svansen, hasten reagerar med att tippa backenet bakat och jag berommer.

Overlinjen finns redan pa plats genom grundarbetet.

Halva steg ar alltsa en kombination av det ovanstaende.
Ett exempel ar att jag tar min hast i skritt, ser till att denne ar korrekt formad, ber om tvatakt - utan att for den delen be om skjutkraft framat och min hast kommer fram i kort relativt samlad trav. Borjar hasten skjuta pa for mkt med endera bakben korrigerar jag det genom en svag oppna/sluta. Jag lagger spoet strax framfor svansroten och ber min hast tippa backenet. Jag anger tva-takten genom att klicka med min tunga. Tygelhanden ar antingen forhallande, passiv eller langer overlinjen beroende pa vad som behovs. Efter nagra steg tar jag bort mitt spo, slutar ange takten och fokuserar helt pa formen och ber min hast soka fram och ner och nar den gor sa gor vi halt och berommer.
Gar nagot "fel" i halva steg och det inte kan korrigeras relativt direkt, avbryt och be hasten slappna av i fram och ner och forsok sedan igen med mer fokus pa det som gick mindre bra.

Du kan ta halva steg fran skitt eller trav beroende pa vad som passar dig och din hast bast. Fran trav har du fordelen att du redan har tva-takten men fran skritt ar det kanske lattast att bibehalla en korrekt form.

Det ar sa latt hant att man blir focuserad pa sjalva trampet istallet for att se till det viktiga punkterna ovan.
Ar min hast losgjord med overlinjen pa plats och vad hander egentligen med backenet?
En hast kan trampa pa stallet genom att vara spand och tippa backenet framat och sanka ryggen.
Den kan ocksa trampa pa stallet, vara avslappnad med overlinjen pa plats men utan att tippa backenet och det blir ett tramp utan energi och samling.

Be aldrig om halva steg om du inte ar saker pa att din hast ar korrekt formad och aven om sjalva halva stegen inte blev perfekta se till att du avslutar med att langa overlinjen och hittar tillbaka till formen ni hade innan.

*KL*

Både Jessicas och Fios hästar gör halva steg, med lite olika egenskaper.

Jessica har halva steg precis när hon passerat R, sedan tappar hästen bjudningen. Hade hon gått in i övningen med en lite rundare häst och gått fram i trav strax efter R när bjudningen började försvinna, så hade det varit fina fisken. Men det är så lätt hänt att man fastnar och letar efter mer, det är normalt, bara det att man får bättre resultat om man låter bli! ;)

Fios häst har bra takt, bakbensaktivitet och energi men behöver också gå rundare. Men det är också jättevanligt att rundheten ibland försvinner framtill när den kommer baktill, de fixar inte alltid att sträcka överlinjen hela vägen helt enkelt. Även här är lösningen att rida kortare repriser, och lösgöra emellan.

Tack för att ni delar med er av era filmer!

PS. Någon nämnde i en kommentar till någon av filmerna att "så ser min häst ut när den är less på att skritta". Det är en helt korrekt iakttagelse. Att gå i halva steg ligger väldigt nära att takta - det är i praktiken en lösgjord, rakriktad och samlad taktning med av- och på-knapp!

Senast ändrad:

PS. Någon nämnde i en kommentar till någon av filmerna att "så ser min häst ut när den är less på att skritta". Det är en helt korrekt iakttagelse. Att gå i halva steg ligger väldigt nära att takta - det är i praktiken en lösgjord, rakriktad och samlad taktning med av- och på-knapp!

Så man ska lära den takta lite mer rakriktat och avslappnat helt enkelt? ;)

Jomen faktiskt! Men glöm inte av- och på-knappen, de är viktiga! Hästen måste vara så lydig att det blir skritt när det ska vara skritt. Alltid!

Å andra sidan - om du har en häst som taktar för att den är spänd, och lösgör och rakriktar den, så brukar resultatet bli ren skritt. Jag tror därför inte att man ska lägga någon större energi på att jobba om en spänd taktning till halva steg, utan koncentrera sig på att arbeta fram ett bra register i skritt i stället - ett register från skolskritt till en magnifik ökad skritt med stora rörliga kliv. Båda ändarna av detta register är ypperliga förberedelser för piff och puff. :banana:

Hm

såhär skulle jag säga...

utbildlningsgången är halva steg - tramp - piaff

utan att vara kritisk så - så skulle jag vilja att det som hände mest i frambenen på ecilias häst - att den trampar till - att det skulle ske bak - då skulle det vara halva steg för mig. och övernsstämmande med det som Jan Ove visade upp.

Den försöker flytta bak vikten med halsen och då faller den genast fram på bogarna. och då är det taktande och inte halva steg
I piaffen vill man ju att hästen flyttar bak vikten genom att sätta sig (vinkla om bäckenet) då kan den ju fortfarande tänka framåt med halsen som påpekats av någon

Fio skulle jag säga ha kommit ett steg längre då hon trampar sin häst

Jomen faktiskt! Men glöm inte av- och på-knappen, de är viktiga! Hästen måste vara så lydig att det blir skritt när det ska vara skritt. Alltid!

Å andra sidan - om du har en häst som taktar för att den är spänd, och lösgör och rakriktar den, så brukar resultatet bli ren skritt. Jag tror därför inte att man ska lägga någon större energi på att jobba om en spänd taktning till halva steg, utan koncentrera sig på att arbeta fram ett bra register i skritt i stället - ett register från skolskritt till en magnifik ökad skritt med stora rörliga kliv. Båda ändarna av detta register är ypperliga förberedelser för piff och puff. :banana:

det är en mycket välartikulerad formulering och motivering minst sagt, i alla bemärkelser.
Tyvärr har det väl blivit lite så att många plockar lite ax från lite tips och råd som kommer från kända ryttare ibland, varav ett är att " ta tillvara på när hästen är spänd och taktar osv - för det är embryot till p&p"
det är ju inte riktigt så bokstavligt som det rådet är avsett, men helt plötsligt blir det lätt förvrängt så att folk hoppar över typ tio steg på vägen. tycker därmed att du styr över det till de viktiga Grundkriterierna på ett bra och tänkvärt sätt. :bow:

Det somär intressant är hur fransmännen gör det

de stänger bäckenet genom att trycka höften framåt och "smackar"
Vad menar du med att de trycker höften framåt, förflyttar hela sin vikt framåt eller blir det som när man vinklar bäckenet bakåt? Vad tjänar man på att stänga bäckenet, blir det inte låst då?
Känner mig trög ikväll* :p

Spontana reaktioner på din film, men ta inte illa upp!
Jag tycker att hästen mer "släpper" bärandet med bakbenen genom ryggen och mer kortar av steget, stillnar i ryggen och med ganska spänd hals lyfter upp sig med frambenen.
Det ser iaf ut som om energin inte lyfter länden och hästen kommer under sig med vinklade bakben utan bromsar sig och använder energin mer i framdelen på ngt vis. Lyfter sig via huvudet o bogarna ungefär.
Rätta mig ni som är mer vana att se! vad är det jag ser?

Jag hör ej vad tränaren säger:confused:

Jag skulle nog vilja att du hjälpte den med takten- med sätet.

Fast jag har nog inte fattat det där med halva steg lik förbaskat.

Fios trampade ju. att den inte går i form i det läget ska man strunta i- säger Kyra.

Ja, det var det där med knapparna! ;) Jag KAN ju få till samma sakta framåtbjudande trav genom att be om trav bara genom att ändra takten, men det blir lite väl såsigt med bakbenen för att klassas som halva steg. Funkar dock bättre tvärtom - att få till mer aktivitet bak genom att korta upp traven men försöka behålla "gunget" några steg, att hästen tänker att den ska sakta av till skritt (för då slappnar den av och länger ryggen bättre.. :angel: ) men sen behåller man travtakten och "gunget". Skulle inte få för mig att faktiskt träna något när hästen är på takthumör för då blir det bara att hästen tror att det var det den skulle göra (spänna sig fysiskt och mentalt) och sen är några ridpass framöver förstörda.

Håller med angående skritten, den är klart underskattad! :) Egentligen en ganska svår gångart.

Senast ändrad:

Lusidor, om du menar min film så är det inte min häst eller jag som rider - så jag tar inte illa upp (hade inte gjort om så vore heller;) ) utan detta är en häst jag filmade på en kurs jag var på.

Nej egentligen tvärt om vad jag brukar säga att man genom att vinkla om bäckenet (övre delen bakåt - nedre framåt) för att släppa igenomhästens rörelser framåt - så görs detta övre delen framåt, Bäckenet utgör då den främre ramen som hindrar hästen at gå fram.

Men det var svårt att få det tillräckligt långt ned.

Att svanka hjälpte föga - utan höftbenskammarna framåt.

rasande effektivt och man får inte samma problem med att hästen tippar framåt på bogarna som när man använder tygeln som ram

Måste nog också ta och testa detta sättet för att se hur det skulle funka. Brukar vanligtvis vinkla bäckenet (åt andra hållet) samt ge takten med sitsen.

För mig är halva steg mitt emellan trav och piaff.

Alltså en framåtgående "piaff" med mindre sänkning än i piaff.

Jag gör halva steg både från skritt och trav men mest ifrån trav.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 143
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar