Då måste jag fråga. Många säger att de är reaktiva men vad innebär det rent konkret? Jag menar, jag fick höra att min numera änglahäst var reaktiv men jag tyckte inte alls att hon var reaktiv. När jag tänker på en reaktiv häst tänker jag på en häst som inte tänker utan rusar/tvärvänder/studsar iväg utan möjlighet att få kontakt med när något händer. Eller en häst som är så upptagen med att vara rädd att hen inte kan göra något annat. Så var inte min alls så vad menar man när man säger att en welsh cob är reaktivWelsh cob är superfina och härliga hästar
Jag har haft två, en av lite mer klassisk showcob-modell där galoppen lätt blev fyrtaktig och en ridhästtyp med väldigt bra takt i samtliga gångarter.
Men det är känsliga och ofta väldigt reaktiva hästar. Nu när jag skulle köpa ny häst valde jag att inte kolla på welsh cob just därför.
Jag hade letat irländsk cob och då menar jag inte stor, tung och trökig Tinker utan en light eller medium weight, de finns från c-ponny och uppåt. Kommer ibland in till försäljningsstall i Sverige och flera av dem kan hjälpa dig hitta en på Irland, jag kan skicka pm
För mig är kemin allt så köpa osett gör jag inte men tack ändå