Jo jag kommer ständigt tillbaka till islandshästen. Dessa fantastiska hästar som aldrig kan lämna mig oberörd. Min fina jag precis har förlorat var en sådan. Inga papper men det var ingen tvekan om vad hon var. Jag vet bara inte om jag klarar av att ha en islandshäst igen. Nu är inte de så lika som fjordingarna är men jag vet inte om det hade gått eller om jag ständigt hade letat efter min fina i den nya hästen. Eller om jag hade brutit ihop varje gång jag såg hen av längtan efter min fina. Den nya har ju rätt att bli älskad för sin egen skull och ska inte vara någon ersättning för min fina.
De finns i större modeller och det verkar bli vanligare att de är uppåt 150 cm höga. Man får dock inte lura sig på deras höjd, det är väldigt mycket häst. Man ska inte heller tro att alla är som den man åker på på turridning. Det finns allt mellan volvo och ferrari inom rasen.
Jag vill ha känslighet och lyhördhet. Jag vill ha en häst med egen motor. En häst som tänker själv och som kommunicerar det och som vill kommunicera med mig. En häst där det räcker att tänka för att man är så sammanlänkande så kanske en häst som är öppen för vänskap med en människa kan vara en bra beskrivning? Som är jämbördig på det vis att hen lämnar över ansvaret till mig när det behövs och tar ansvaret själv när det behövs. Som min fina....
Rocky mountain horse (sorry tjat) men de ska du inte missa
De töltar, jättecoola redan från start när man rider in dem.