halva steg?

Sv: halva steg?

Är det ungefär detsamma som man kan göra om man jobbar med mkt övergångar o halvhalter tex, så att man till slut kan bara ligga kvar lite i en halvhalt, eller driva extra in i en halt, och sen lätta framåt igen? Man får ju då ett par extra undersatta korta skrittsteg, sen fram igen. Är det halva steg?

Har inte mkt erf av det, men det låter ungefär så? Elller är det ngt annat?

Är det ungefär detsamma som man kan göra om man jobbar med mkt övergångar o halvhalter tex, så att man till slut kan bara ligga kvar lite i en halvhalt, eller driva extra in i en halt, och sen lätta framåt igen? Man får ju då ett par extra undersatta korta skrittsteg, sen fram igen. Är det halva steg?

Det är det JAG definerar som halva steg, men åtminstone Svea verkar ha annan definition? :o (verkar vara mer åt tramp-hållet)
För min defenition (som jag inte fått från AR, möjligen i andrahand, därav att jag egentligen inte sammanknippar det med AR utan dressyr överlag) är ungefär det du skriver, när man lyckas få till en bra halvhalt, precis i momentet hästen "stannar upp" och väntar på ryttaren men utan att tappa bjudning, bli låst eller för bromsad. Men att den då går så en längre sträcka, inte bara den halva sekunden eller så som halvhalten varar.

Om man utgår från det så blir det lite mer som axel säger, att halva steg inte behöver vara samlat men att det är i syfte att skola till samling och att det rätt utfört bör ge samling när hästen greppat momentet. Att hästen lär sig vänta på ryttaren och går i saktare tempo utan att förlora takt och bjudning. Ser det som föregångare till samlad trav snarare än snäppet innan tramp :p

Men det är som sagt min defenition och det vete sjutton vart den kommer ifrån. Har inbillat mig det i säkert 6 år :angel:
likaså om man rider skolor och be hästen "vänta" i steget dvs gå med samma benlyft och steglängd i princip men sakta ner tempot som för att hålla kvar rörelsen. Inbillar mig att det blir jobbigare och därmed mer styrketränande. Typ som att det är lättare att snabbt svinga upp en 40 kg-säck än att lyfta långsamt och fokuserat.

Det är det JAG definerar som halva steg, men åtminstone Svea verkar ha annan definition? :o (verkar vara mer åt tramp-hållet)

Men det ÄR åt "tramp-hållet" kanske jag skulle skriva då. Mkt svikt och hästen sätter sej rejält. Defintivt i samling.

Vilket visar att det är en hög svårighetsgrad på det. Det har diskuterats förr några gånger.

Jag tror att det är väldigt viktigt att hästen har framåttänk kvar och inte hamnar allt för mkt bakåt i piruetten, lätt i fram men inte alltför mycket bakåt, vilket är en enormt svår balansgång, fattar t o m jag. Att bära upp sig så mycket bak som krävs i en piruett men utan att tappa drivet framåt, det fixar man nog inte varje gång inte.:crazy:

Fast då är det väl också frågan om att hästen måste vara tillräckligt i balans och undervinklad för att klara den stora förskjutningen av vikt bakåt? Att man inte märker det som bakåttänk förrän hästen istället blivit "låst" bak av att inte vara tillräckligt bärig/i balans.?
Att balansgången snarare blir utifrån hästen, eller att sätta hästen i så bra vinkling utan att den blir låst. Att bakåttänket kommer när det blir för mycket i förhållande till den balans ryttaren satt hästen i?
Aja, jag bara spånar. Skulle nämligen inte själv kalla det för bakåttänk utan snarare låst om hästen knappt kan förflytta rumpan :p T o m hästar i levad ska ju senare i utbildningen *host* kunna hoppa upp med bakbenen.

Men det ÄR åt "tramp-hållet" kanske jag skulle skriva då. Mkt svikt och hästen sätter sej rejält. Defintivt i samling.

*Jag tror hon kan det, ja! Jag tror hon kan det!* (citat taget från nån gammal sketch som jag ine minns vad... "språkkursen" - "Den spanska räven rev en annan räv")

:rofl::p

mao, det är så jag har känt det, närjag fått "tips från coachen" och det känts rätt.

Mja. Så kanske det blir.
Måste försöka tänka efter! :idea:
Det beror ju väldigt mycket på hur samlat man då brukar få till halvhalter.
För "halva steg" för mig är egentligen till största delen att hästen går i sakta tempo men fortfarande luftigt(helst) och aktiverat och känns som att den väntar på ryttaren. Den biten har jag lyckats få till med hästar som inte varit särskilt samlade egentligen, att de inte varit rakriktade nog överlag och att de då inte förskjutit vikten så mycket bakåt som det i mitt huvud säger att man behöver när det rör sig om tramp.
Tänker väl snarare som westerns "jog" men med mycket mer aktivitet - och på en skolad häst samling och schwung.

Å vilka klarar av det - bara så där?

Man måste ju börja någonstans o då ur kort kort trav eller?

Får här känslan att det inte är dressyrsamling. utan återhållet.

Vem har sagt att det är "bara så där?"
Det handlar om att samla hästen. Lära den sätta under sig mera och bära mera vikt bak. I början är inte stegen halva, endast något förkortade, sen kortas steglängden i takt med att hästen blir starkare. När man börjar träna detta tycker jag det ska vara med tränare på plats så att ryttaren får känsla för när det är rätt.

Det beror ju väldigt mycket på hur samlat man då brukar få till halvhalter.

Ja det förstås, men man använder dem till att samla och få hästen att sätta sej mer. Det ska vara klart märkbart. Men det beror förstås på vad man utgår ifrån, var hästen befinner sig, den måste ju ha fått styrkan innan det kan bli det jag menar är "halva steg"

Jag har svårt att se vitsen med "halva steg" alls annars, men jag är ju inte AR-ryttare så jag vet ju knappt ens vad det är:o

Ja det förstås, men man använder dem till att samla och få hästen att sätta sej mer. Det ska vara klart märkbart. Men det beror förstås på vad man utgår ifrån, var hästen befinner sig, den måste ju ha fått styrkan innan det kan bli det jag menar är "halva steg"

Jag har svårt att se vitsen med "halva steg" alls annars, men jag är ju inte AR-ryttare så jag vet ju knappt ens vad det är:o

Kanske är som BigganL precis skrev, att det jag tänker på snarare är något åt "samlad trav"-hållet eller inte ens det, typ början till samlad trav :p och att halva steg kommer precis efter samlad trav men med gråzoner däremellan huruvida vad det ska kallas.
Tycker likagärna man kan säga tramp dårå! ;)

Och som sagt, "min" variant, eller mitt missförstånd eller vad det nu är, det har jag inte fåt från AR, möjligen att källan i sin tur fått det från AR eller klassisk dressyr.. Men så är ju "min" variant inte särskilt AR-aktig eftersom den inte utgår från att man måste ha en hyfsat hög samlingsgrad.

Ja ärligt talat vet jag inte skillnad på tramp o halva steg, är det jag försöker fatta här.:idea:

Aha, tack! :) Tänkte nästan det, eftersom jag inte förstod skillnaden:o

Jag har fattat det som att vissa föredrar att stärka sina hästar genom att "plocka upp" inner bak ur skritt till ett "tramp"

Medans vissa föredrar att "stanna upp" tempot med bibehållen takt och iom det ökad schwung ur trav.

Det behöver inte vara så vansinnigt svårt att tex från marken placera en lösgjord lyhörd häst i halva steg ur samlad trav om den fysiskt är redo för att samla sig.
Sedan kan man göra samma sak uppsuttet då de är starka nog och jobba sakta vidare mot en regelrätt piaff. Fast det är i min värld resan mot den perfekta piaffen som är livet lixom.. Det roliga ligger i att hästen blir stark o utvecklas, och då är ju bensprattel och tramp utan bärighet helt ointressanta och något man måste lära hålla sig ifrån!

Satte upp en kompis på svarten häromdagen, i ren imponeringsiver bjöd han henne på ett par steg i vad iaf jag såg som riktigt lyft piaff! Hon oohhade och såg aldeles lycklig ut. Så även jag, som för något år sedan trott att det mesta han skulle kunna prestera var någon slags galopp på fyrkanten i valfri form.

Detta kom av att jag gick närmre och bad om mer samling i det hon försökte be om i sluta, och han svarade med att i stället hissa upp sig och trampa till med en energi som räddade min helg! ... utan kroppskontakt, bara mina ögon på hans bakben och en lyft hand mot tygeln... Glad: ja! Svarten börjar fungera!! Trots sitt tuffa yrke som travare!

-Och ingen behöver gissa sig till att det var stress, press och oro inblandat. Trampet följs av längd hals och nöjda miner på alla inblandade. De är ju inte dumma, iaf den här bjuder på det han för dagen kan prestera o vet vad jag gärna vill ha. Går inte att fejka saker man skulle vilja göra om inte hästen är redo i kroppen!

Det roliga ligger i att hästen blir stark o utvecklas, och då är ju bensprattel och tramp utan bärighet helt ointressanta och något man måste lära hålla sig ifrån!

Satte upp en kompis på svarten häromdagen, i ren imponeringsiver bjöd han henne på ett par steg i vad iaf jag såg som riktigt lyft piaff! Hon oohhade och såg aldeles lycklig ut. Så även jag, som för något år sedan trott att det mesta han skulle kunna prestera var någon slags galopp på fyrkanten i valfri form.

Härligt att din häst är pigg och mår bra!:bow:

Men var fick du in bensprattlet i diskussionen? Har någon förordat bensprattel utan bärighet i den här diskussionen?
Eftersom du svarade mej så måste jag fråga om du tolkade något jag skrev som att man skulle vara ute efter något bensprattel:confused:

Som en "arbetspiaff" då, eller "uppvärmningspiaff" ungefär? Piaffsteg men framåt.

Jag blir lite förvirrad för jag frågade nyss en arbetskamrat som rider mer akademiskt och hon sa hon rider tramp lite framåt:confused:

Halva steg är i stort sett samma, tyckte hon.

Tycker halva steg isåfall låter mer som arbete mot passage än tramp i mångas beskrivning här ovan om jag skall vara ärlig.

Det kan vara arbete mot båda, det beror på hur du bollar med takt, samling, kadens.

Nej, för den skall trampa till

Det görs ju ur skritt men blir travsteg

Det är alltså åt helt andra hållet - inte bromsa - utan öka ( inte steglängd men aktivitet.)

Det är inte en övergång nedåt utan en övergång uppåt, som inte går från i trav utan ett par travsteg på stället

Så nej - det är inte samma sak som tramp.

Jag vet inte hur tyskarna gör hjälpgiviningsmässigt

Jag har gjort det ngn gång på det franska sättet

Senast ändrad av en moderator:

Tack för förklaringen. Jag vet inte om jag förstår ändå, :confused:
(Jag la till i annat inlägg att jag menar verkligen trampa till ett par steg, svikta rejält o ta ett par kortare o även lite snabbare steg (trav) Men det låter som ännu något annat.)

Kanske någon kan visa film på just halva steg:idea:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar