halva steg?

Sv: halva steg?

Fast iom det du skriver så gör du det. Bara det att jag inte tänker på skoltrav/levad som samma sak som piaff. Eller inte ser levad som samma sak som trav om man säger så! ;)

Det gör inte jag heller, och det är därför jag använder ordet mellan.

Så steget precis innan levad kallar du fortfarande trav? (piaff)
Hursomhelst, vi kan säkert vara överens om att något näraliggande levad skulle få svårt att vara perfekt tvåtakt.
Spelar väl inte så stor roll heller men jag tycker det vore synd att fokusera för mycket på att till varje pris behålla tretakt om hästen skulle kunna bära sig bättre i något mer åt 4-takt.

Jag tror nog inte det är så lätt att helt säkert veta vad min häst gör utan att ha sett henne.
Jag brukar inte "låta" henne göra så utan bara rida fram ur det hela, jag tränar inte på långa vägar henne för att gå piaff eller ens "halva steg". Vill att hon ska gå i fin form i båda varaven och flytta sig för skänklarna. Vi rider för tränare varje vecka (och en bra sådan) så det löser sig nog så småningom med detta.
Ni fattade nog inte det lilla ironiska i inlägget.

Precis som Totola hörde jag talas om halva steg långt innan jag hörde talas om centerad ridning, AR osv.

För mig har halva steg alltid varit något som stärker hästen på väg till piaffen, alltså är det en samlad "rörelse". Hur man sen rider halva steg och hur det ser ut det vet jag inte. :p

Du skämtar nu va? :confused:(är lite trög idag)[/QUOTE]

Har ingen aning.
Läste nu att det var piaff, men framåt.
Hur såg din tolkning ut

Halva steg är väl till för att lära hästen att samla sig. Tror inte att det är så lätta att börja med piaff under rörelse- bara sådär:D

Hursomhelst, vi kan säkert vara överens om att något näraliggande levad skulle få svårt att vara perfekt tvåtakt.

Varför skulle vi vara överens om det? Min erfarenhet av levadarbete är att tvåtakten sitter tills hästen viker upp frambenen. Men min häst kanske är lite eljest. :angel:

*Knapplån*

För mig är halva steg, idag, troligtvis det närmaste piaff jag och min häst kommer att komma.

För några år sen, när jag började med AR, så mindes jag den kortsida jag red på en välutbildad fd tävlinghäst, vid namn Asterix, på ett dressyrläger utanför Fellingsbro i Örebrotrakten.
Jag hade kommit en ganska fräsch trav på en diagonal och ombads att samla upp tempot i hörnet. När jag svängde in i hörnpasseringen, "dansade" vi fram i passage. Jag missförstod situationen och blev lite rädd att det var något fel, för jag hade aldrig ridit passage. Därför red jag framåt igen och gjorde en halvhalt, som i stället blev två-tre steg på stället och så fram i passage igen innan vi gick in på en ny diagonal.

Den känslan var sen mitt drömmål med min häst. Men jag har fått inse, att så långt kommer jag troligtvis inte med henne.

Men, åter till halva steg då.

För mig är halva steg, där man kortar upp hästens tempo, med bibehållen takt. Allt eftersom man har gymnastiserat upp hästens leder i bakdelen, kommer man till mer och mer samling. Så första gångerna man rider halva steg, är kanske inte samlingen SÅ mkt att skryta med. Men allteftersom de samlande övningarna gymnastiserat upp hästen, så blir även de halva stegen under mer och mer samling.

Förkortat tempo, med bibehållen takt under samling, som förhoppningsvis blir bättre och bättre.

Du skrev halva steg- väldigt kort trav utan samling. Det var det jag uppfattade som ett skämt eftersom det är tvärtom. Ökad samling.
Förkortad steglängd med mera vikt bak och energin går uppåt istället för framåt.

Å vilka klarar av det - bara så där?

Man måste ju börja någonstans o då ur kort kort trav eller?

Får här känslan att det inte är dressyrsamling. utan återhållet.

Nej, halva steg är mellanläget mellan samlad trav och piaff. Alltså mer samlat än samlad trav, men mer framåtgående och mindre samlat än en TR-mässig piaff där man i GP får gå fram max en meter på 15 steg.

Jag har fått jobba med några steg i taget i förkortat tempo i både skritt och trav, med bibehållen takt under samling som sedan har släppts fram i arbetstempo eller något ökad steglängd igen.

Det blir mer och mer en samling som förhoppningsvis med tiden blir bättre och bättre, även om den aldrig kommer så långt som till piaff i och med att min hästs styrka och smidighet blir bättre och bättre.

Och sen om det inte är en exemplarisk dressyrsamling ur TR, det kan jag inte svara på. Men en kompis som inte rider AR och inte har kommit till motsvarande samling för tränare än. Men hon galopperar i full galopp i skogen och sen tvärnit, full galopp, tvärnit, tills hsäten upprört trampar på stället odh om hästen inte trampar, så rider en annan kompis upp bredvid och "toucherar" läs knackar ganska bryskt på korset, tills hästen sprätter på stället.

Men jag vet inte vilket i så fall som bäst i längden, kommer att leda till en bra dressyrsamling, utan låter det vara osagt.

Senast ändrad:

OK. Då är jag med, MEN...........

Hur många kan ens rida i samlad trav- än mindre svårare än det:confused:

Ingela. Den där metoden var ju rolig, men nog måste det gå att förenkla en aning:rofl:

Det är väl ingen som har påstått att halva steg är något som man bara snyter ur näsan (i så fall, lyssna inte på dem...). Kan man inte rida samlad skritt och trav så är det inte mycket mening att börja fippla med halva steg, då är det lätt att det bara blir oanvändbara sprattelgubbetricks av det.

:bow:

Tack för att du kan förklara det jag vill ha fram tydligare, än jag tydligen någonsin kommer klara av att göra, hur mycket jag än försöker. :p

Fyrtaktspiruetter blir det om den är för långsam-tappar aktionen eller så får man 3-takt- jämnfota bak:rofl:
Jag tror aldrig jag sett en tretaktig piruett. Och jag sitter och tittar på Anky och Brink på Youtube just nu.

Hm jag har sett Jan - Ove Ohlsson ( borde impa på axel :angel: ) demonstrera halva steg.

Det görs ur en samlad skritt där hästen trampar till.
Mkt riktigt för att stärka hästen för samling

Jag har även sett Carde få sina elever att göra det, men om han kallar det halva steg eller vet jag inte, då det ursrpungligen kommer från Deutscneyland

Jag tror aldrig jag sett en tretaktig piruett. Och jag sitter och tittar på Anky och Brink på Youtube just nu.

Vilket visar att det är en hög svårighetsgrad på det. Det har diskuterats förr några gånger.

Jag tror att det är väldigt viktigt att hästen har framåttänk kvar och inte hamnar allt för mkt bakåt i piruetten, lätt i fram men inte alltför mycket bakåt, vilket är en enormt svår balansgång, fattar t o m jag. Att bära upp sig så mycket bak som krävs i en piruett men utan att tappa drivet framåt, det fixar man nog inte varje gång inte.:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar