Sv: halva steg?
*Knapplån*
För mig är halva steg, idag, troligtvis det närmaste piaff jag och min häst kommer att komma.
För några år sen, när jag började med AR, så mindes jag den kortsida jag red på en välutbildad fd tävlinghäst, vid namn Asterix, på ett dressyrläger utanför Fellingsbro i Örebrotrakten.
Jag hade kommit en ganska fräsch trav på en diagonal och ombads att samla upp tempot i hörnet. När jag svängde in i hörnpasseringen, "dansade" vi fram i passage. Jag missförstod situationen och blev lite rädd att det var något fel, för jag hade aldrig ridit passage. Därför red jag framåt igen och gjorde en halvhalt, som i stället blev två-tre steg på stället och så fram i passage igen innan vi gick in på en ny diagonal.
Den känslan var sen mitt drömmål med min häst. Men jag har fått inse, att så långt kommer jag troligtvis inte med henne.
Men, åter till halva steg då.
För mig är halva steg, där man kortar upp hästens tempo, med bibehållen takt. Allt eftersom man har gymnastiserat upp hästens leder i bakdelen, kommer man till mer och mer samling. Så första gångerna man rider halva steg, är kanske inte samlingen SÅ mkt att skryta med. Men allteftersom de samlande övningarna gymnastiserat upp hästen, så blir även de halva stegen under mer och mer samling.