halva steg?

Sv: halva steg?

Men tänk att du skall rida piaff ur skritt.

Det somär intressant är hur fransmännen gör det

de stänger bäckenet genom att trycka höften framåt och "smackar"

väldigt stressfritt, och väldigt gensvar från alla hästar, om man lyckas hitta rätt "mode" i koordinationen

Intressant tycker jag. Det är så lätt att hästen tippar framåt, eller blir hetsig om man gör det med tygeln.

Hm skall kanske prova idag :D

Nej tygeln är inte med eg i det jag tänkte. Inte, men det handlar om sätesinverkan.

Men det du skrev nu låter som det som diskuterades på klassisk för ett tag sen nu, som jag provade. Det blir annorlunda "ingång". Ska prova igen:idea:

Men var fick du in bensprattlet i diskussionen? Har någon förordat bensprattel utan bärighet i den här diskussionen?
Eftersom du svarade mej så måste jag fråga om du tolkade något jag skrev som att man skulle vara ute efter något bensprattel
Tack för hejaropet!!:)
Nej det var inte dej jag tänkte svara! Glömde nog något KL.. Eller så blev det luddigt.
Jag tror Axel hade ngt inlägg som antydde att håller man på med halva steg så tror man att man snart kan piaffera men hästen eg bara trampar "hysteriskt på stället utan samling alls" Och så har jag inte alls uppfattat halva steg som övning! Som en misslyckad genväg till piaff alltså..

Däremot kan tramp ibland se ut som oengagerad släptrav utan energi o stuns. Mer inlärt jogg på stället utan energi lixom.. Men det kan ju bli fel hur man än gör...
Har sett bilder på hästar i "halva steg" med bildtexter typ: Här samlar hästen sig för mkt och tappar ryggen. Men varför utför man då övningen?? Varför inte vänta med den tills den kan utföras riktigt och inte laborera så hästen kanske lär sig att det visst är ok med piaffembryon med spänd överlinje och uppkastat huvud.
Ok om det råkar komma någon gång och kan korrigeras och få ett fint avslut..
Optimalt är väl att hästen är så trygg i träningen så den inte uppfattar de mer samlade övningarna som just halva steg som stressande och en anledning att spänna sig så.

Vill kunna jobba några steg och sedan bara stanna och vila, eller gå fram i lugn o avslappnad trav eller något annat. Inte hamna i någon stress-samling som bygger på överskottsenergi. Hellre jobba med det då hästen är lite lat o lugn, än tvärt om tror jag. För stressade hästar är inte kul!! :cry:

Det somär intressant är hur fransmännen gör det

de stänger bäckenet genom att trycka höften framåt och "smackar"

väldigt stressfritt, och väldigt gensvar från alla hästar, om man lyckas hitta rätt "mode" i koordinationen

Intressant! Har vörjat leka lite med/mot tramp med min häst och gör JAG rätt så trampar han mjukt från skritt över i trav men rör sig inte så mkt framåt, oftast långsammare än skritten vi startade ut. Helt utan stress och med fin sökning till handen. Sedan är jag inte så stabil i min sits och höfternas korrekta position att jag tänker mer uppåt med mig, sluter jag om med låren tro? och bara smackar lite, blir lika naturligt som en travövergång.

Detta har gett oss ett betydligt större och mer reglerbart travregister åt alla håll, med andra ord vill jag påstå att det har gett mycket att leka lite med traven.

Tycker halva steg isåfall låter mer som arbete mot passage än tramp i mångas beskrivning här ovan om jag skall vara ärlig.
Kan nog så vara!
Fast piaffen o passagen borde väl ändå ligga på en ganska glidande skala som man kan närma sig fårn båda håll. Eller??

De små antydningar till båda som svarten visat upp har nog varit så att då jag toucherat ovanför svansroten från marken i skritt har det blivit lite som tramp mot piaff. Vissa riktigt rejäla steg med energi som ser helt ok ut.
Och då han samlat sig ur trav kommer lite passagekänsla, har då inte bromsat framifrån alls utan samlingen kommer bakifrån.

Passagekänslan är häftigare än det "placerade" trampet. För energin som kommer ur traven känns lufigare o lättare, det ser ut som om det blir mer äkta då hästen själv bara vinklar om sig ur trav än börjar jobba upp sig ur skritt.
men trampet från skritt ser väldigt stärkande ut, även om den där passageliknande traven utstrålar mer spontanitet..

Flummigt. Som att "trampet" blir kontrollerad styrketräning och det andra ett kvitto på vad som kan komma otvunget ur hästen... med den här hästen i dagsläget iaf
-ta inte det här på så stort allvar, känner mig rätt otydlig...:o

Visst är det underbart när hästen själv bjuder till och visar vad den kan, det är så man skiner som en sol i flera veckor!

Vill kunna jobba några steg och sedan bara stanna och vila, eller gå fram i lugn o avslappnad trav eller något annat. Inte hamna i någon stress-samling som bygger på överskottsenergi. Hellre jobba med det då hästen är lite lat o lugn, än tvärt om tror jag. För stressade hästar är inte kul!! :cry:

Hästen kan ju göra "fel" dvs spänna sig (pga ansträngningen eller lite för dålig timing/för lite följsam sits hos ryttaren om inte annat) eller få någon oengagerad jogg på stället trots att den är cool. Eller motsatsen - att hästen för ögat och enligt känslan i trampet är cool och avslappnad, sen EFTERÅT får man kvittot - att hästen känt sig för pressad.

Tycker det kan vara ok att experimentera med tramp trots att hästen inte "är redo" om man är tillräckligt nykter och ödmjuk för att inse om det går åt fel håll - riskerar att leda till ovanor eller att man får en taskig inställning hos hästen (stress t ex). Alla är vi barn i början och vissa måste få öva öva öva på en sak tills man verkligen får in känsla och timing för hur det ska vara. På grund av det kan det bli fel även om hästen *egentligen* är redo.
Så känner jag med det mesta egentligen, men självklart undviker man sånt man vet är dömt att misslyckas, att t ex öva hög samling med en häst som är stressad redan innan :p

Senast ändrad:

Man kan säkert ha olika namn på samma sak. Det är ju inte helt ovanligt inom hästsporten.
För mig är halva steg i början mera samlad trav. Steglängden blir kortare och kortare i takt med att hästen blir starkare. Tillslut har man kanske en piaff.

Ok, ja så kan det nog vara, att man har olika namn på saker. Ja, det blir ju kortare med samlingen. Men jag trodde nog om jag skulle gissat att halva steg var nån sorts mellanting mellan samlad skritt och piaff...Men som sagt bara ren gissning.

Eftersom detta, var det jag kom till på vårens kurs med min AR-instruktör, så kan jag bara ge dig en guldstjärna. Samlad skritt, minska den samlade skritten, så det nästan kändes som "nirvana" och så fram igen i samlad skritt och sen efter ett par försök, lite trav och annat som belöning och så tillbaka ner till samlad skritt och "nästan nirvana" igen, ett par gånger till.

:bump:

Framåt häst - ur skritt, lite latare häst - ur trav?
Känslig (lättspänd) häst ur skritt, lite "tåligare" häst ur trav?

Framåt häst - ur skritt, lite latare häst - ur trav?
Känslig (lättspänd) häst ur skritt, lite "tåligare" häst ur trav?

Ja oftast brukar det passa bäst så, men det kan ju ändra sig från dag till dag på vissa hästar. Min häst är inte alltid så aktiv så jag tränar det oftast ur trav, men vissa dagar när hon är mera på G växlar jag även med att träna ur skritt.

Lägger mig i här litegrann :-) intressant med halva steg/tramp/vad ni nu vill kalla det. Jag har en film på min dator från en kurs där det tränas på just detta. Undrar om jag ska lägga upp den.. och i så fall hur :angel: Man är ju lagomt teknisk!

Aaah! Jag lyckades! :banana:

Här är Filmen!

Är det ungefär detta ni talar om? Det visas ju i alla fall att det krävs mycket aktivitet! inte nåt "oengagerat såsande" här inte :d

Fast sådär ser min häst ut "jämt" när han tycker det blir tråkigt att skritta :crazy:
Absolut inget såsande, men vet inte om jag skulle kalla det halva steg.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar