halva steg?

Sv: halva steg?

Jag tycker inte att "vanlig" dressyr och AR skiljer sig så mkt från varandra som man alltid vill hävda, god ridning e god ridning e god ridning :angel:

Detta är vad många av oss försökt säga i det antal år, som vi har fått ha ett barock, klassiskt forum... För många av oss är det en filosofi, livsstil och ett hjälpmedel för att få ridningen och då främst dressyrridningen att fungera på ett bra och hälsosamt sätt, för både ryttare och häst.

Men tyvärr är det många som väljer att missförstå och haka upp sig på fel saker och då bara hela tiden säga "jag förstår inte". Tyvärr är det bara att godta detta och helt enkelt bara ta på sig skygglapparna och trava vidare i det som fungerar bäst, för en själv.

Min avsikt e inte att överbevisa dig, bara att hävda att uttrycket förekommer inom "vanlig" dressyr oxå.

Jag tror inte att du är ute efter att överbevisa någonting. Men uttrycket är inte vanligt inom den vanliga dressyren. Jag har aldrig hört det någongång där. (på 30 år) så även om det förekommer så är det inte vanligt. Ingen jag känner som inte tränar AR har heller hört talas om det.

Vad gäller Kyra tycker jag det är ganska väl beskrivet vad hon letar efter när hon börjar träna piaff, vinklingen och bjudningen, även om hon inte går in exakt och bara nämner halva steg i förbifarten.

I boken står: citat:När hästen kan skritta långsamt och samlat, låter jag den gå lite mer framåt och provar samtidigt att få den att utföra några få travliknande steg, på tyska mycket lämpligt kallat "halbe Tritte" = halva steg. Så snart hästen reagerar positivt på detta belönas den genom att strykas över halsen med spöet. Med denna övning eftersträvar jag samtidigt att så småningom lära hästen övergången mellan piaff och passage.

Jag tycker inte det förklarar speciellt mycket alls.

Jag tycker inte att "vanlig" dressyr och AR skiljer sig så mkt från varandra som man alltid vill hävda, god ridning e god ridning e god ridning :angel:

Där är vi helt överens. God ridning är god ridning vad än träningsmetoden kallas.:) Det är när vi generaliserar som det ofta blir mycket missförstånd.

I boken står: citat:När hästen kan skritta långsamt och samlat, låter jag den gå lite mer framåt och provar samtidigt att få den att utföra några få travliknande steg, på tyska mycket lämpligt kallat "halbe Tritte" = halva steg. Så snart hästen reagerar positivt på detta belönas den genom att strykas över halsen med spöet. Med denna övning eftersträvar jag samtidigt att så småningom lära hästen övergången mellan piaff och passage.
.

Mjaa ;) i boken står: När hästen kan skritta långsamt och samlat på detta sätt...osv
och detta sätt har hon ju förklarat sidan innan. För mig låter det misstänkt likt samma lika iaf:) Det jag reagerade på var bara att du skrev att det var ett uttryck som inte användes alls, för det gör det ju. Även om det kanske inte e vanligt.

Hehe...egentligen tycker jag inte att det e så viktigt var det kommer ifrån, huvudsaken lilla hästen blir gymnastiserad och fin :)

Jag har faktiskt aldrig sett en AR tränad häst som aktar sig för handen. Sökningen till handen är ju en förutsättning för fortsatt arbete.

Alla hästar som inte har de naturliga halsrörelserna aktar sig för handen Ar eller ER eller XR
dvs ganska många.

Att få hästen att sluta hålla i sig i halsen är ganska svårt

Den sökning till handen som utbidlningsskalan talar om kräver en hel del bakifrån, vilket kräver att hästen är rak... och tredimensionell - inte bara att den har huvudet lågt.

Jag kommer gärna och tittar på träning :)

Pm'a om när var hur, ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel

Alla hästar som inte har de naturliga halsrörelserna aktar sig för handen Ar eller ER eller XR
dvs ganska många.

Att få hästen att sluta hålla i sig i halsen är ganska svårt

Den sökning till handen som utbidlningsskalan talar om kräver en hel del bakifrån, vilket kräver att hästen är rak... och tredimensionell - inte bara att den har huvudet lågt.

Jag kommer gärna och tittar på träning :)

Pm'a om när var hur, ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel

Jag sitter på jobbet och har varken tid eller ork att ta en diskussion om det här just nu. Det skulle ta en stund att förklara vad jag menar för jag tror vi pratar förbi varandra rätt ordentligt. Litegrann om vad som är hönan och ägget tänker jag på.
Har du vägarna förbi Karlstad så är du välkommen. I mitten av mars är nästa kursdag.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar