halva steg?

Sv: halva steg?

Klart att hästen alltid ska ha ett sug framåt i handen... men sen är det frågan om hur mycket också... det som jag märker som största skillnaden är att i Ar så har man mycket mycket lättare kontakt än i Er.

Jag själv föredrar den lätta kontakten men skulle vilja ha ännu lättare kontakt i framtiden.

I Er har man mer lärt ut att hästen ska ta stöd i handen och det blir lätt så när hästen använder sin skjutkraft för mycket, då hänger den sig i handen ännu mer, om den inte är välskolad såklart.

.

Ungefär som att säga att alla AR hästar hamnar bakom hjälperna och att dom är avknäppta och inte har en dugg ärlig kontakt fram till handen med sin 2meters långa stångbett där hästen inte vågar ta någon kontakt eftersom det är så det skall vara i AR :smirk:

Jag håller inte helt med dig.

Jag tror i dagsläget att vägen till en eleverad rygg och bakbensengagemang måste gå via att hästen har något att spänna bågen mot, åtminstone tills den blir så stark att den börjar kunna bära sig riktigt riktigt bra. Och det tar, som jag förstått (och tror), många herrans år.

Min erfarenhet är att de ryttare som släpper kontakten för tidigt får hästar som håller i sig i halsen och aldrig kommer upp optimalt med ryggen. Schwungen och gången kan inte utvecklas på sådana hästar.

Jag rider inte AR men kanske inte riktigt lika "forcerat" som en del tävlingsryttare kanske gör (GENERALISERING), och jag vill ha kontakt. Men min kontakt ska vara som den där båten som det talades om i en annan tråd. När jag är FRAMME vill säga. Vägen till målet ser inte alltid ut som målet.

Jag kan inte rida omkring med barkbåten om inte hästen är på hjälperna, rak, går genom kroppen osv. Det är ungefär som att säga till konstnärseleven att lägga på en blå dutt ovanpå fartygsskorstenen när eleven inte ens satt upp duken på stafflit, och än mindre ens börjat skissa på fartyget. Många saker måste vara på plats innan kontakten börjar komma, så som den "ska" vara, menar jag.

Är du säker på att det är samma sak vi menar då? för jag har aldrig sett det i Kyras bok, men jag kan ha missat det..

haha.. 2 meter är väl lite till att ta i;) de flesta är lika långa som på ett kandar;) och överskänkeln är oftast längre och då blir den ju lite mildare...

men som sagt jag förstår vad du menar.. att man inte ska dra alla över en gräns.

Men i ER är det faktiskt så att överlag så har hästen ett alldeles för tungt stöd i handen i både lätta och GP klasser.

I Ar håller jag med om att flera hästar hamnar bakom hand tex. i början när man satt på stång men det handlar om att ryttaren ska lära sig hantera ett bettet.

I ER är det mer accepterat att hästen hänger i handen. Många gånger är det så att ER-tränare rekommenderar ett för hårt stöd och i AR är det snarare tvärtom.. även fast det optimala alltid är bäst;)

Dressyr med Kyra
sid 142 andra stycket :angel:

När hästen kan skritta långsamt och samlat på detta sätt låter jag den gå lite mer framåt och provar samtidigt att få den att utföra några travliknande steg, på tyska mycket lämpligt kallat "halbe Tritte" = halva steg

I ER är det mer accepterat att hästen hänger i handen. Många gånger är det så att ER-tränare rekommenderar ett för hårt stöd och i AR är det snarare tvärtom.. även fast det optimala alltid är bäst;)

Skulle svara dig, och läste detta, och tyvärr måste jag hålla med dig.

MEN

Det beror på svårigheten att lära ut hur de olika kvaliteterna ser ut.
För att komma till den tredje kvaliteten rätt "kontakt" med hästens mun - måste man behärska takt och L ( se annan tråd :angel: )

Rätt kontakt skapas via takt - rak i balans - och att man i L börjar få hästen att ta vikten bakåt och ryggen att börja välva sig uppåt

När ryggen välvs uppåt så sträcks halsen framåt - och suget känns i handen.

Många nybörjare tror då att hästen tar ett för starkt stöd - och sågar bort sökningen och sabbar därmed allting.

Det är ganska lätt att skilja på ett stöd = rätt kontakt, och ett häng i tygeln. Uppsuttet så märjker du vad som händer dvs - går tygeltagen igenom går hästen att reglera.

Från marken så syns skillnaden tydligt i halsens vävning - fulkrok, dvs en böj på halsen, eller - har den gett efter i nacken och halsen är jämnt välvd i en mjuk båge. Eftrtsom det senare är ett resultat av den välvda ryggen så blri halsen bar en färlängning av denna välvnin uppåt. Då "försvinner" också övergången mellan rygg och hals = hästen kommer upp ur manken.

Tyvärr lyser detta som du säger ofta med sin frånvaro - men det korrekta finns - det gäller bara att hålla korpgluggarna öppna.

All ER ( är det europeisk ridning?) är inte häng i handen

Jag håller inte med dig heller:p

Men jag vill inte heller ha en ständigt höjd rygg eftersom det skapar spänning. Jag vill ha en svingande rygg och för att få det kan man inte ha en häst som spänner emot handen.
Schwung, vilket är hur mycket ryggen svingar kommer utav en avslappnad häst och inte en häst som har en spänd båge.

Jag är ute efter en självbärighäst och det kommer inte utav en hand som agerar ett femte ben. Allra bäst är att lära hästen att bära sig själv redan från början och då slipper man en häst som hänger i handen senare i utbildningen. varför lära in fel först?

Jag förstod inget om båten du pratar om.. det har jag aldrig läst nått om.

Självklart vill ja ha kontakt och sug i handen men hur mycket är en annan fråga och på vilket sätt.

Självklart ska man inte rida på ett sätt som man inte är redo för, men nån gång måste man gå vidare till nästa moment.

Dubbelt******

Senast ändrad av en moderator:

I ER är det mer accepterat att hästen hänger i handen. Många gånger är det så att ER-tränare rekommenderar ett för hårt stöd och i AR är det snarare tvärtom.. även fast det optimala alltid är bäst

Dags för ett citat tror jag:angel:. Det här beskriver vad man vill ha i handen bra, tycker jag: Detta vill jag ha och inget annat
( När jag nu orkade skriva av en gång kan jag lika bra använda det igen:idea:.) Vad vill du ha? Vad kallar du optimalt?

"Tänk Er, att Ni som barn står på en bro över en bäck och leker med en båt, som Ni håller fast med ett snöre. Ni drar båten upp mot strömmen och låter den sen långsamt driva iväg igen. Den lätta dragning, som Ni då känner när båten sugs med av strömdraget, motsvarar den framåtbjudning, som en god ryttare känner, när hästen för hans framåtdrivande hjälper går mjukt på tyglarna.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller inte med dig heller:p

Men jag vill inte heller ha en ständigt höjd rygg eftersom det skapar spänning. Jag vill ha en svingande rygg och för att få det kan man inte ha en häst som spänner emot handen.
Schwung, vilket är hur mycket ryggen svingar kommer utav en avslappnad häst och inte en häst som har en spänd båge.

Jag är ute efter en självbärighäst och det kommer inte utav en hand som agerar ett femte ben. Allra bäst är att lära hästen att bära sig själv redan från början och då slipper man en häst som hänger i handen senare i utbildningen. varför lära in fel först?

Jag förstod inget om båten du pratar om.. det har jag aldrig läst nått om.

Självklart vill ja ha kontakt och sug i handen men hur mycket är en annan fråga och på vilket sätt.

Självklart ska man inte rida på ett sätt som man inte är redo för, men nån gång måste man gå vidare till nästa moment.

Nu förstår du båten för det citerade jag i inlägget ovan:idea:

Skulle svara dig, och läste detta, och tyvärr måste jag hålla med dig.

MEN

Det beror på svårigheten att lära ut hur de olika kvaliteterna ser ut.
För att komma till den tredje kvaliteten rätt "kontakt" med hästens mun - måste man behärska takt och L ( se annan tråd :angel: )

Rätt kontakt skapas via takt - rak i balans - och att man i L börjar få hästen att ta vikten bakåt och ryggen att börja välva sig uppåt

När ryggen välvs uppåt så sträcks halsen framåt - och suget känns i handen.

Många nybörjare tror då att hästen tar ett för starkt stöd - och sågar bort sökningen och sabbar därmed allting.

Det är ganska lätt att skilja på ett stöd = rätt kontakt, och ett häng i tygeln. Uppsuttet så märjker du vad som händer dvs - går tygeltagen igenom går hästen att reglera.

Från marken så syns skillnaden tydligt i halsens vävning - fulkrok, dvs en böj på halsen, eller - har den gett efter i nacken och halsen är jämnt välvd i en mjuk båge. Eftrtsom det senare är ett resultat av den välvda ryggen så blri halsen bar en färlängning av denna välvnin uppåt. Då "försvinner" också övergången mellan rygg och hals = hästen kommer upp ur manken.

Tyvärr lyser detta som du säger ofta med sin frånvaro - men det korrekta finns - det gäller bara att hålla korpgluggarna öppna.

All ER ( är det europeisk ridning?) är inte häng i handen
Bra inlägg och jag håller med dig i mycket... tyvärr förstår jag inte vad L står för... är det losgelassen nu igen:p

När du säger rak i balans.. menar du då att hästen kropp är rak eller att hästen är jämn?

Resten av inlägget håller jag med i.. det är sällan man ser den fina sträckningen av överlinjen och att dom lyfter bröstbenet, och det är många tränare som inte heller ser skillnaden, sorgligt nog.

Visst är det så att många nybörjare sågar bort den äkta sökningen men den duktiga ryttaren kan ha sökningen mycket mycket lättare än vi som inte kommit så långt i utbildningen.

bra inlägg du skrev:)

Bra inlägg och jag håller med dig i mycket... tyvärr förstår jag inte vad L står för... är det losgelassen nu igen:p

:D:D:D

När du säger rak i balans.. menar du då att hästen kropp är rak eller att hästen är jämn?

Nu pratar jag utbildningsskala :angel: du vet den där diskussionen om rena gångarter vi bruakr ha ;)

Den första kvaliteten Takt handlar om att hästen är rak och i balans så att takten blir ren för gångaren :angel: och regelbunden. Takten blir ren och regelbunden när hästen går i jämnvikt - balans, och framdelen är inrättad på bakdeln dvs rak, sedan så behöver den vara L så att ryggrörelsen kommer igång

Enligt den tyska modellen.

Tyvär håller jag med att för många inte ser....

Bra citat:)

men sen kan man rida med mjukare eller hårdare sug i handen... det är det jag menar...;)

Graden av sug bestämmer hästen hur den vill ha det i början, och som du, eller någon annan? skrev så blir det lättare med mera utbildning.

Det andra är mer dragkamp - du måste jobba emot - eller få hästen i en bättre balans :angel: så den slutar dra

sorry.. jag förstod fortfarande inte vad du menade med rak:D

menar du att hästen är rak i sin kropp eller att man ridit hästen rak genom böjning?

glömde säga att ER menar jag Engelsk ridning, alltså dagens tävlingsridning;):)

Graden av sug bestämmer hästen hur den vill ha det i början, och som du, eller någon annan? skrev så blir det lättare med mera utbildning.

Det andra är mer dragkamp - du måste jobba emot - eller få hästen i en bättre balans :angel: så den slutar dra
Men visst är det som du säger:) tänk att vi är överens för en gångs skull:D

Jag tror i dagsläget att vägen till en eleverad rygg och bakbensengagemang måste gå via att hästen har något att spänna bågen mot, åtminstone tills den blir så stark att den börjar kunna bära sig riktigt riktigt bra. Och det tar, som jag förstått (och tror), många herrans år.

Finns nog lite olika filosofier om det här.
Jag har fått lära mig att det är extremt svårt (omöjligt?) att få hästen lätt i framdelen om den har vikt i ryttarens hand. Även om bakdelen vinklas under ordentligt och ryggen kommer upp och allt så blir bärkraften blockerad/felkanaliserad.
Tur att alla får rida enligt sina egna filosofier! :p

Kontakt däremot strävar väl de flesta inom AR efter? Bara att man oftast inte "tar" kontakt med yttertygeln utan låter den komma av sig själv. Jag vill ha en tydlig kontakt, men inget stöd. Vilket man kan ha trots lite varierande tygellängd om hästen förstår vad som gäller och kan behålla avslappningen.
Har väl "alltid" varit lite extrem i överkant med det där även när jag inte ridit AR, att jag i princip släppt tyglarna i fasa om jag märkt att hästen börjat lägga vikt i tygeln :o

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar