Sv: halva steg?
Klart att hästen alltid ska ha ett sug framåt i handen... men sen är det frågan om hur mycket också... det som jag märker som största skillnaden är att i Ar så har man mycket mycket lättare kontakt än i Er.
Jag själv föredrar den lätta kontakten men skulle vilja ha ännu lättare kontakt i framtiden.
I Er har man mer lärt ut att hästen ska ta stöd i handen och det blir lätt så när hästen använder sin skjutkraft för mycket, då hänger den sig i handen ännu mer, om den inte är välskolad såklart.
Att hästen ska ha ett sug framåt i handen är självklart och att hästen ska svara framåt direkt om man ber om det är självklart men det är Inte självklart att hästen ska hänga sig i handen, då har man misslyckats.
Suget i handen behöver inte vara mer än minsta lilla att man nästan bara kan gissa att det är där, mer än så behövs inte.
Vi människor är så himla okänsliga i våra händer, mycket mer än vi behöver vara.. vi ska alltid känna och klämma på allt för att veta att det finns där.
Ju lättare man är i handen desto längre kan bakbenen komma under.
Jag tror också att hästen kan släppa det hårda stödet och bära mer istället.. men inte i detta fallet skulle jag tro.. det låter orimligt.. det känns bara som att hästen tappat tråden.