halva steg?

Sv: halva steg?

Har du ingen riktig bjudning går det inte att rida halva steg.

Jag tror det har att göra med vilken sorts dressyr man rider vad man menar med halva steg. Det hästen jag rider på och det hännes häst gör kallas deffenitivt halva steg!

Ja, men menar du att du inte har någon bjudning då? (eller missuppfattar jag dig?)

Det hästen gör är att den släpper stödet i tyglarna och tar ett steg uppåt, i det ögonblicket saknar hästen bjudning och får man inte fram den så fortsätter den att ta halva steg. Alltså när det sker saknar hästen bjudning. Jag tror dock att det kan vara ett tecken på att hästen har bra anlag för passage och piaff.

Det hästen gör är att den släpper stödet i tyglarna och tar ett steg uppåt, i det ögonblicket saknar hästen bjudning och får man inte fram den så fortsätter den att ta halva steg. Alltså när det sker saknar hästen bjudning. Jag tror dock att det kan vara ett tecken på att hästen har bra anlag för passage och piaff.
Så du menar alltså att man saknar bjudning när man gör piaff och passage?

I Akademisk Ridkonst har vi ordet Halvasteg och det är en rörelse som är mitt emellan trav och piaff. I halvasteg ska hästen verkligen ha bjudning annars har man misslyckats och bör gå tillbaka till grunden som man har missat nåt i.

Halvasteg är inte nått hästen råkar göra i Akademisk ridkonst utan en samling som man kommer till med hjälp av träning.

Halvasteg som jag sa ligger mitt emellan trav och piaff, så man kan säga att halvasteg är en framåtgående piaff med lite mindre sänkning. Detta har man för att träna hästens styrka som är påväg mot piaffen och det sker i allra högsta grad med framåtbjudning.
Framåtbjudning som du säkert vet har ingenting med hur fort det går framåt att göra.

Det här läste jag som ett skoj.. Var det allvar?

Det anlaget skulle jag kalla anlag för att takta.
De flesta kan ta den utvägen då det blir jobbig och den stoppas framifrån eller är blockad i ryggen, det låter mer som om den skulle ha svårt för en riktig piaff eller passage om den släpper sökningen och går emot uppåt.

Jag tänker att
tramp, är piaffträning ur skritt, byter takt från fyr till tvåtakt,
och halva steg är piaffträning ur trav. Man "halverar" travsteget med bibehållen energi och takt, och närmar sig piaff
Är jag helt fel ute då?

Men är det inte så enkelt som att samma begrepp används för olika saker? En del använder det för att beskriva nån slags avknäppt balanstrav/taktande, medan andra menar den här samlingen (med form och bjudning) nånstans mellan trav och piaff.

Jag har då i alla fall hört det i båda bemärkelserna!

De flesta kan ta den utvägen då det blir jobbig och den stoppas framifrån eller är blockad i ryggen, det låter mer som om den skulle ha svårt för en riktig piaff eller passage om den släpper sökningen och går emot uppåt.

Å andra sidan, så är man van vid ett stöd i tygeln från hästens skjutkraft kanske man upplever att hästen släpper tygeln om den plötsligt bär mer än den skjuter? :angel:

Hästar som har bra anlag för passage och piaff behöver mycket bjudning/energi.
Om det ska bli riktiga halva steg. (med något träningsvärde alltså) behövs bjudningen, men bjudningen ska gå mera uppåt istället för bara framåt. Det räcker inte bara att hästen kortar sin steglängd. Den ska "sätta sig" baktill, vinkla sitt bäcken och få det mera under sig. Den ska också länga sin överlinje.
Släpper hästen sökningen till handen och kortar sin överlinje är det inte bra ur träningssynpunkt.

Jag tänker att
tramp, är piaffträning ur skritt, byter takt från fyr till tvåtakt,
och halva steg är piaffträning ur trav. Man "halverar" travsteget med bibehållen energi och takt, och närmar sig piaff
Är jag helt fel ute då?

Halva steg kan göras ur både skritt och trav.
Tramp är inget ord jag hört min AR-tränare använda.

För att en häst ska kunna gå i piaff/passage krävs bjudning och energi, absolut. Men låt mig dra ett exempel; en häst som lägger in det som jag menar med halva steg kan jag ana kommer att kunna göra passage inom en betydligt snarare framtid än en häst som går och rullar på i en marknära trav utan luft.

Lite det jag är ute efter. Även om jag naturligtvis inte uppmuntrar hästens halva steg och tror att jag rider passage eftersom att han saknar bjudning. Har dock ridit passage på honom med bjudning så han kan det med.

Men som sagts många ggr i den här disskusionen nu så verkar akademisk och "vanlig" dressyr ha olika betydelse för halva steg så..

Hästar som har bra anlag för passage och piaff behöver mycket bjudning/energi.
Om det ska bli riktiga halva steg. (med något träningsvärde alltså) behövs bjudningen, men bjudningen ska gå mera uppåt istället för bara framåt. Det räcker inte bara att hästen kortar sin steglängd. Den ska "sätta sig" baktill, vinkla sitt bäcken och få det mera under sig. Den ska också länga sin överlinje.

Deffinitivt!

Knappast takta va? Eftersom att det (iaf enligt vad jag har lärt mig) är när hästen är spänd och "skritt/travar" nervöst. Du kanske menar taktstörning.

Jag tror man skulle kunna säga att halva steg=taktstörning om man rider "vanlig" dressyr..lr?

Lite det jag är ute efter. Även om jag naturligtvis inte uppmuntrar hästens halva steg och tror att jag rider passage eftersom att han saknar bjudning. Har dock ridit passage på honom med bjudning så han kan det med.

Men som sagts många ggr i den här disskusionen nu så verkar akademisk och "vanlig" dressyr ha olika betydelse för halva steg så..
[/QUOTE]

Nej vi pratar nog förbi varandra hela tiden. Inom den vanliga dressyren används inte begreppet "halva steg" alls. Om din tränare använder det så är det den klassiska innebörden av ordet ändå som avses.
Och.... hästen kan inte göra varken halva steg, piaff eller passage utan bjudning. Det går inte. För mig är det självklart att uppmuntra hästen om den bjuder till halva steg självmant. Jättebra. Men finns ingen bjudning går det inte.
Förortad steglängd utan bjudning med kortad överlinje och utan sänkning bak är inte halva steg.
För vilken ryttare som helst är halva steg ett bra och stärkande sätt att träna sin häst. Någon taktstörning är det inte fråga om.

Nej vi pratar nog förbi varandra hela tiden. Inom den vanliga dressyren används inte begreppet "halva steg" alls. [/QUOTE]

Hur kan du vara så säker? Om det ser ut som om hästen mitt i auktionen gör ett halvt steg ser inte jag något hinder i att kalla det just "halva steg", och många med mig..

Å andra sidan, så är man van vid ett stöd i tygeln från hästens skjutkraft kanske man upplever att hästen släpper tygeln om den plötsligt bär mer än den skjuter? :angel:

Även om hästen börja bära måste man ha ett visst sug framåt i handen annars har hästen hamnat bakom, du skall ju närsomhelst kunna rida framåt och hästen skall svara direkt framåt annars är det inte rätt.

Klart att hästen alltid ska ha ett sug framåt i handen... men sen är det frågan om hur mycket också... det som jag märker som största skillnaden är att i Ar så har man mycket mycket lättare kontakt än i Er.

Jag själv föredrar den lätta kontakten men skulle vilja ha ännu lättare kontakt i framtiden.

I Er har man mer lärt ut att hästen ska ta stöd i handen och det blir lätt så när hästen använder sin skjutkraft för mycket, då hänger den sig i handen ännu mer, om den inte är välskolad såklart.

Att hästen ska ha ett sug framåt i handen är självklart och att hästen ska svara framåt direkt om man ber om det är självklart men det är Inte självklart att hästen ska hänga sig i handen, då har man misslyckats.

Suget i handen behöver inte vara mer än minsta lilla att man nästan bara kan gissa att det är där, mer än så behövs inte.

Vi människor är så himla okänsliga i våra händer, mycket mer än vi behöver vara.. vi ska alltid känna och klämma på allt för att veta att det finns där.
Ju lättare man är i handen desto längre kan bakbenen komma under.

Jag tror också att hästen kan släppa det hårda stödet och bära mer istället.. men inte i detta fallet skulle jag tro.. det låter orimligt.. det känns bara som att hästen tappat tråden.

Jag har aldrig hört innan att nån annan än Ar människor nämnt ett ord med halva steg.

Det är sånt här som får alla att tjöta.. när man döper två helt olika saker till samma namn. Officiellt är Halvasteg benämningen på det som jag beskrivit ovan. jag har aldrig läst eller hört om halvasteg inom ER. Jag gissar på att det är du eller nån i din närhet som hittat på namnet när ni sett nån häst sprattla till med benen. Inget dålligt med det men det är ingen oficiell rörelse som man tränar med hästen bara.

delvis KL

Vet att Kyra skriver om halva steg i sin bok iaf,
och tror det är med i Ridhandboken med så helt okänt begrepp är det nog inte.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 143
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar