halva steg?

Sv: halva steg?

Hur kan du vara så säker? Om det ser ut som om hästen mitt i auktionen gör ett halvt steg ser inte jag något hinder i att kalla det just "halva steg", och många med mig..
[/QUOTE]

Nej det är klart att du kan kalla det vad du vill, men varför använda ett uttryck som redan har en annan innebörd? Det är ju verkligen att locka till missförstånd.

delvis KL

Vet att Kyra skriver om halva steg i sin bok iaf,
och tror det är med i Ridhandboken med så helt okänt begrepp är det nog inte.

Nu har jag letat som en galning och kan inte hitta ett ord om halva steg varken i Kyras bok eller i Ridhandboken. Vilka sidor gäller det? (Ridhandboken skulle vi i princip kunna utantill när jag red för min gamna ridskolechef och jag kan inte minnas någonting om det i boken. Det står ingenting om piaff heller.)

Ungefär som att säga att alla AR hästar hamnar bakom hjälperna och att dom är avknäppta och inte har en dugg ärlig kontakt fram till handen med sin 2meters långa stångbett där hästen inte vågar ta någon kontakt eftersom det är så det skall vara i AR :smirk:

Men det var väl en väldigt konstig jämförelse?! :confused:(tycker jag i alla fall)

Tror Fredrik redan svarade vad gäller kyras bok, sidan 142 står det på.
Och i Ridhandboken (2) på sidan 93, där man dratt ihop det till halvsteg :)

Jag har heller inte som mål att ha en häst som är tung i handen. Men det kanske du inte menade?

Jag tror att hästen har olika stadier och att man inte kan rida på lätt kontakt hela tiden under dess utbildning. I början måste den ta i för att börja lyfta sig och då kan bettet vara ett stöd för den. Jag menar inte ett femte ben.

Jag har heller inte som mål att ha en häst som är tung i handen. Men det kanske du inte menade?

Nej, var inte så jag menade :p Naiv som jag är tror jag det är ytterst få eller ingen som STRÄVAR efter en häst som är tung i handen ;)

Jag tror att hästen har olika stadier och att man inte kan rida på lätt kontakt hela tiden under dess utbildning. I början måste den ta i för att börja lyfta sig och då kan bettet vara ett stöd för den. Jag menar inte ett femte ben.

Tyngd i handen är det jag kallar femte ben. Eftersom hästen lägger över en del av sin balans till ryttarens hand.
Som sagt, olika filosofier, men slutresultatet kan säkert bli bra oavsett.

Jag pratade om hästen;) jodå det klart att hästen kan vara lättare och hårdare, men det beror ju också på hur mycket ryttaren accepterar i sin hand.

Du och jag besöker uppenbarligen inte samma AR-träningar :p

Immer

Kanske snarare att vi inte ser på samma sak med samma ögon

Jag vet inte hur kontakten har kommit in i diskussionen, men rätt kontakt ser man lika sällan hos AR.
Om ER's dilemma är att hästen lägger sig på handen, så är AR's dilemma att hästen tas bort från handen - inte för att den bär sig bättre - utan för att den aktar sig från handen, båda är ju lika fel.

Så fios beskrivning är ju högst relevant

Senast ändrad av en moderator:

Jag pratade om hästen;) jodå det klart att hästen kan vara lättare och hårdare, men det beror ju också på hur mycket ryttaren accepterar i sin hand.

Alltså jag vet inte vad du svarade på nu:confused: Jag skrev ingenstans om hästom är "lättare eller hårdare"...... Jag skrev bara om att citatet inte kan tolkas så väldigt olika tycker jag i alla fall , men, men....

Du vill nog få det till att alla som inte rider AR vill ha hästen hängande i handen låter det som:(

Senast ändrad av en moderator:

Tyngd i handen är det jag kallar femte ben. Eftersom hästen lägger över en del av sin balans till ryttarens hand.
Som sagt, olika filosofier, men slutresultatet kan säkert bli bra oavsett.

Nej det gör den inte. Om man rider som man skall.

citat från Dag Nätterquists sidor:

En jämn förbindelse mellan hästens mun och ryttarens hand är nödvändig för att säkerställa den ovilkorliga lydnaden för de förhållande hjälperna. Denna förbindelse vinnes, om unghästen drives framåt i ett naturligt , fritt och livligt tempo, under det att händerna hållas stilla för att mjukt uppfånga det stöd , hästen söker.
Stöd på bettet får således icke eftersträvas förrän unghästen uppmärksamt reagerar för de framåtdrivande hjälperna, och stödet får aldrig åstadkommas genom handens tillbakaförande. Stegringen av den bakifrån utvecklade drivkraften skall förmå hästen att själv söka bettet.

Det är av vikt att hästens hals under detta arbete fortfarande bevaras lång, och att stödet får sökas långt fram. Det är emellertid ingen fördel, att hästen därvid under alla förhållanden bibringas en särskilt låg nackställning. Denna bör rättas efter de naturliga förutsättningarna. Rör sig unghästen med uppdragen nacke och framskjuten underhals, måste han givas en lägre huvudställning, men han bör få bibehålla sin naturliga resning, om gången är tillfredsställande och fotflyttningen ren.

Det eftersträvade stödet bör vara mjukt och lätt. Hästar med lång och svag rygg äro dock att börja med ofta i behov av något kraftigare stöd på tygeln, ty de kunna därigenom lättare röra sig med spänstig och taktmässig fotflyttning.

slut på citat.

ja jag va kanske lite otydlig:D

Jag menade att hästen kan ha ett tyngre eller lättare stöd i handen. outbildade hästar ger inte ett lika lätt sug i handen som en välutbildad häst, alltså det har med ryttaren att göra;)

Jag säger inte att jag vill få det som det ena eller andra, men i Ar så lär man faktiskt ut att ha en lättare kontakt än i ER. men givetvis finns det undantag på båda sidor;)

Nej det gör den inte. Om man rider som man skall.

citat från Dag Nätterquists sidor:

En jämn förbindelse mellan hästens mun och ryttarens hand är nödvändig för att säkerställa den ovilkorliga lydnaden för de förhållande hjälperna. Denna förbindelse vinnes, om unghästen drives framåt i ett naturligt , fritt och livligt tempo, under det att händerna hållas stilla för att mjukt uppfånga det stöd , hästen söker.
Stöd på bettet får således icke eftersträvas förrän unghästen uppmärksamt reagerar för de framåtdrivande hjälperna, och stödet får aldrig åstadkommas genom handens tillbakaförande. Stegringen av den bakifrån utvecklade drivkraften skall förmå hästen att själv söka bettet.

Det är av vikt att hästens hals under detta arbete fortfarande bevaras lång, och att stödet får sökas långt fram. Det är emellertid ingen fördel, att hästen därvid under alla förhållanden bibringas en särskilt låg nackställning. Denna bör rättas efter de naturliga förutsättningarna. Rör sig unghästen med uppdragen nacke och framskjuten underhals, måste han givas en lägre huvudställning, men han bör få bibehålla sin naturliga resning, om gången är tillfredsställande och fotflyttningen ren.

Det eftersträvade stödet bör vara mjukt och lätt. Hästar med lång och svag rygg äro dock att börja med ofta i behov av något kraftigare stöd på tygeln, ty de kunna därigenom lättare röra sig med spänstig och taktmässig fotflyttning.

slut på citat.

Vilket är en helt annan filosofi, ja. Och jag säger absolut inte att den skulle vara "fel", tvärtom finns det uppenbarligen hästar som blir riktigt fina med den strategin, däremot säger den emot det jag själv fått lära mig (den filosofi som passar mig sas).

*Knapplån*

Jag vill bara säga, att det börjar kännas som att den här tråden också börjar bli uttjatad och att det snart kommer leda till gnat och tjat.

Och visar det sig att det blir massa gnat och tjat, "min filosofi" och "din filosofi" och aldrig mötas de tu, så kommer jag låsa tråden utan vidare förklaringar.

Forumet heter "Klassisk ridkonst". Klassisk Ridkonst, består av MÅNGA filosofier, grundare och gurus. "Öppna ditt sinne och använd dina mjuka ögon." Våga ta emot vad andra filosofier har att ge.

Mvh

IngelaH
moderator

- inte för att den bär sig bättre - utan för att den aktar sig från handen, båda är ju lika fel.

Jag har faktiskt aldrig sett en AR tränad häst som aktar sig för handen. Sökningen till handen är ju en förutsättning för fortsatt arbete.

Sen är det klart att om man besöker en träning och aldrig tidigare sett ekipagen och vet deras historia, då blir det omöjligt att göra en rättvis bedömning tycker jag. alla ekipage måste få träna på sin egen nivå och efter sina förutsättningar. När man sett samma ekïpage på några träningar är det lättare att bilda sig ett uppfattning tycker jag. Viktigast att träningen går åt rätt håll tycker jag. Ibland går vissa saker fort och ibland tar det låååååång tid, (men det får det göra.)

Tror Fredrik redan svarade vad gäller kyras bok, sidan 142 står det på.
Och i Ridhandboken (2) på sidan 93, där man dratt ihop det till halvsteg :)

Ser det nu. Kyra nämner halva steg, men skriver ingenting om hur hästen använder sin kropp i övningen eller hur man rider halva steg så det finns ingen information att hämta där.
I Ridhandboken (min) finns bara 90 sidor, så där finns ingenting. Det måste vara i någon omarbetad utgåva i så fall.

Min avsikt e inte att överbevisa dig, bara att hävda att uttrycket förekommer inom "vanlig" dressyr oxå. Det är inget nytt. Man kanske inte hör det varje dag på ridskolan men det finns. Däremot tycker jag att en av ARs stora förtjänster (och även nackdelen) e avdramatiseringen av skolorna och piaff/passage.

Vad gäller Kyra tycker jag det är ganska väl beskrivet vad hon letar efter när hon börjar träna piaff, vinklingen och bjudningen, även om hon inte går in exakt och bara nämner halva steg i förbifarten.
I Ridhandboken 2 Vidareutbildning för ryttare och häst, 2003
e det beskrivet så här:

"När man lär hästen piaff under ryttare, så rider man den, när den villigt går i samlad trav, under några korta ögonblick i så kallade "halvsteg" och rider sedan åter fram i schvungfull samlad trav eller arbetstrav. Först så småning om förkortas dessa "halvsteg "ytterligare. Om denna förövning lyckas kan man försöka sig på ett till två piaffsteg...osv"

Jag tycker inte att "vanlig" dressyr och AR skiljer sig så mkt från varandra som man alltid vill hävda, god ridning e god ridning e god ridning :angel:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar