Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Slänger ut en allmän fråga:
Hur gick det till när ni köpte er häst? Med provridning o så?

När vi letade första pållen så hittade vi henne genom grannens syster. Åkte dit, provred, blev förälskad och slog till.

När vi skulle kika på Filipus första gången blev vi nästan avskräckta. En fet, lerig häst stod inne i en spilta i ett mörkt stall och gick man fram till han fick han typ panik så man fick stå i spiltan bredvid o rykta så gott det gick, knäppa lös honom och låta han gå ut i stallgången själv och fortsätta där att göra iordning honom. Sen fick vi rida en otroligt spänd häst, man fick inte ta i tyglarna eller röra benen överhuvudtaget men vi var förälskade så vi köpte honom ändå för ett pris jag aldrig skulle betala idag. Vi provred dock en gång till för att vara på den säkra sidan och lät vetrinär göra en ordentlig besiktning innan vi köpte honom.

Lycka till med provridningarna och köpet av häst! :D

KL

Lúkas sår..
Finns det nåt mer att göra än att försöka kyla ner svullnaden runt om (syns inte där dock) och lägga på salva/rengöring?
*NOJJIG*

Det är inte så att det är ett sticksår han har fått? Min systers häst hade det för ett tag sen, tog ut veterinär och lät henne titta och tömma ut vätska ur det. Sen fick han penicillinsalva som man sprutade in i såret i ett par dagar, sen läkte det fint ihop inifrån. Kan det vara så att det är skit kvar i såret som inte kommit ut som gör att han fortfarande ömmar kanske?

Har inte läst om det som har hänt, bara en spekulation.

Han har trampat igenom täcket och fastnat ganska duktigt med bakbenet. Jag trodde det var bakbensgjorden, men det var tydligen en av kryssgjordarna som gått sönder och "dragit ut sig" (och blivit så lång den kan), och där satt han fast, och skavdes.. Kunde inte gå, och täcket satt redigt fast :(

28 mil är väl inte så mycket!? :angel:
Förra helgen körde vi totalt över 100 mil för att först åka till småland, och sen därifrån till skara och sen därifrån hem till stockholm.

Och imorn blir det nästan samma resa! Först till skara och sen till strömsholm och sen hem, jippi! Jag älskar att åka bil!

Kylning ger egentligen ingenting, om det inte används inom minuten efter skadan är skedd, då ger det en viss avsvullnande effekt. Annars så är kylning endast till hjälp för viss smärtlindring, och om skadan inte är så stor så tror jag ej att det hjälper hästen direkt.

Slänger ut en allmän fråga:
Hur gick det till när ni köpte er häst? Med provridning o så?

Lade knappt märke till honom i hagen, tyckte mest han var jobbig. Dagen efter kom jag på vilken underbar häst det var, myste jag med honom och kollade över honom lite lätt stillastående i kuperad hage. Månad senare så hämtade vi honom :angel:

Askja provred jag två gånger. En gång med ägarna där och en gång utan. Både ggr på ridbana med föl vid sidan. Sen köpte vi henne med...

*kl*
Jag provred åtta-nio hästar innan jag hittade hästen jag köpte till slut, dvs Fjalar. Jag var t.o.m. utomlands och letade!
Då var jag noga, väldigt noga och lät min tränare kolla på alla filmer på de olika hästarna och hon gav mig tips. Fjalar stod i Skåne, jag bor i Stockholm och jag var och provred honom TRE gånger. Dyrt ;) Men när jag letade efter häst nummer två visste jag lite mer mina egna gränser och vad jag hade tålamod för och då blev det Odinn direkt.

Påtalomnåntingannat så.. Var Fjalar sämre ikväll, helt annorlunda sig själv. Jag förstår ingenting! Han fick komma in ikväll och stå inne, hoppas han klämmer i sig sin medicin. Vågar inte ge honom för mycket olika grejer efter det är fångrisk med kortison, annars hade han fått massa mysigt gott hö och müsli. :love:

KL

Lúkas sår..
Finns det nåt mer att göra än att försöka kyla ner svullnaden runt om (syns inte där dock) och lägga på salva/rengöring?
*NOJJIG*

Är det torrt och fint?
Det syns inte så bra på bilden..
Är det rent så skulle inte jag hålla på att dutta med det och tvätta det. Då tvättar du ju bort det kroppen bygger upp. Dvs sårskorpan. Däremot är väl salva inte fel att ha på iom flugor och sånt nu.

Hestesalva är kalas, vegebom är kalas.
Yrpas sår i svansen (som f.ö SER HEMSKA ut) sprayar jag blåspray på. Eftersom det är sårskorpor som gör hennes sår så måste jag försöka få bort dem, och hon är rätt spänd när jag är där och pillar, det gör nog riktigt ont. Jag har fått klippa bort massa svans, det ser fult ut men vad skall man göra? Det kommer nog bli bra hoppas jag. När det är bra åker Yrpa och Gála till Carnbrings där de skall gå i flock och få kompisar!!

:bump::bump::bump::bump::bump:

Hur länge skall skrutt gå på kortison?
Du får säga åt honom att jag tycker att han skall bli frisk NU!!

Puss på odjuren!!
KRAM!

Han har en och en halv vecka kvar. Han hade lite lite feber igår. Och hostade, och matvägrade. Jag fick tvångsmata honom. Gissa att han var arg på mig!

kl

Igår hade Tytte bett på sig för första gången. Han fick stå med det när jag borstade honom. Han tuggade och skummade massor i början, men efter ett tag lugnade det ner sig. När jag sen skulle ta av det ville han inte släppa det =)

Efter det jobbade jag honom i rundkorallen med kapsonen och försökte få honom att förstå olika signaler. Han tycker att den där kapsonen är bra märklig och förstår inte riktigt när han ska svänga och stanna. Han lyssnar mer på vad jag gör med min kropp än de inverkningar han får via kapsonen. Men det ger sig nog, övning ger färdighet!

Tytte är verkligen TJOCK nu. Han ser inte alls så där snygg ut som jag är van att se honom, mest som en tjock och trött ponny ;) Men det ska väl bli ändring på det snart. Han börjar faktiskt muskla sig fint och har blivit kraftigare i kroppen, vilket är trevligt!

//Julia

*kl*

Fick svar idag från stallansvarig på Wången. Filipus får sin nya box på söndag :D Han kommer ev åka med ungpålla hem till henne på fre eller lör och bo där tills på söndag så han slipper stå själv hemma och så får han ju träffa fina flickor plus att han får åka lite transport.. :D

Nu ska jag leta stall/tävlings/sadelskåp för man måste tydligen ha med ett sånt och ha sadeln/utrustningen i. Vart man nu än hittar såna?! :crazy:

Nu kommer islandsuppdateringen!!

Jag hade två helt underbara veckor på hästryggen. Har ridit helt fantastiska hästar, sjungit allsång varje kväll, druckit massa öl, badat i varma källan i Hveravellir och framförallt skrattat konstant.

Jag måste verkligen göra lite tjuvreklam för den där turen för det förvånar mig hur många av turisterna som ALDRIG suttit på en islänning förut, ni duktiga islandshästryttare skulle uppskatta det fantastiska hästmaterialet mycket mer en dem. Har fört statistik och det är i regel 1/20 som ridit islänning förut. Ett ex är att den sista dagen då alla fick önska hästar så var storfavoriten hos turisterna en riktig grispassare, tar inte ett steg i varken trav eller tölt;). men så länge de är nöjd med hästarna är vi i personalen glada!

Här kommer lite bilder:
Jag och favoriten Rosti frá Hrafnkelsstöðum 1. Otroligt uthållig häst med fantastisk ökad tölt och pass.
IMGP2806.jpg

Här har vi en riktig gammal pärla som så tappert spang med de 50milen. Ingen vet riktigt hur gammal han är, men för 10år sen lånade de honom och då sa ägaren att han var "runt 20år". Här provrider jag 30åringen en snabbis och vilken tölt!
S5000562.jpg

Vadå sitta i en nersjunken soffa??
S5000563.jpg

Kort från hästryggen. Vi passerar en glaciärflod som är något uttorkad.
S5000542.jpg

Paus med utsikt över Hvitávatn.
IMG_1736.jpg

Tisdag fick bli vilodag för jag var tvungen att fixa ny hage till pållarna.
Idag Tömkörde jag Kaela och det gick verkligen kalas:)
Trots hantverkare som donade på hustaket.

Exemen har blivit mkt mkt bättre nu, men burken är snart slut.
Så ska köpa en ny(Vegebom).
På nåt sätt hade hästarna eller ngt annat djur lyckats ta sönder hagen i natt också(den nya hagen)så det var bara till att laga.
Som tur är hade ingen utav hästarna rymt.

Ojoj När min morfar gick bort för några veckorsedan fick jag något litet tokryck, Här skulle vi minsann måla om stallet! sackt och gjort, ner till Granngården och skulle köpa färg men där kunde man inte blanda ihop den färg jag ville ha då rätt nyans på grundfärgen fattades "äh" sa jag "ta den här istället" och gav expediten en annan grundfärg som jag visste skulle vara lite mörkare eller ljusare än den jag egentligen skulle ha men ingen av oss visste säkert om den var mörkare eller ljusare. Ja expediten blandarfärgen och jag far hem och måla *fniss* Nu är jag nästan klar och ja det här är resultatet:
22995003.jpg

22995001.jpg

:rofl: Ja tyckte det var super fast mamma är väldigt skeptiskt till mitt "nya" stall och själv hoppas jag bara på att hästarna faktiskt kommer att gå in där:bump: haha ja så kan det bli
jo jag gjorde juh en stämpel och stämplade också:
Stämpeln
22995002.jpg

Avtrycket
22995004.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 100
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka