Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Men hade inte du bestämt dig för att ha Kveikja hos din ridlärare sen?

Jo, jag hade bestämt, men så fick jag kalla fötter. Lång väg att åka= mkt bensinpengar o det plus stallhyra skulle iaf inte räcka till ridlektioner sen o då kändes det lagom meningslöst. Så hittade jag en tränare som vill komma ut o träna mig hemma, trots att jag inte har någon ridbana (hon är som ulla håkanson, vad skall man med paddock till?). Så jag satsar på det istället.

Vad är du ute efter för häst? Prisklass? Finns ju en del till salu här i trakterna.

//Julia

Vi är ute efter en häst till min sambo, det skall vara en häst av lite större modell, exteriört korrekt med ren tölt, kontrollerbar vid ridning i grupp och trevig att ha att göra med -klippa lasta sko o allt sånt. En större familjehäst helt enkelt, fast gärna lite vilja. Prisklass, upp till 70000? Vi betala hellre mer o får en bra häst en mindre o får kämpa med taktfel. Jag har inte hittat så mycket just runt götet? Fast jag kanske letar på fel ställen, har du några tips?

Jag tycker färgen blev helt okej! Ljust och fint! :)

Har ju jobbat ett antal år med att guida såna turer och har ibland ofta blivit förundrad över vilka hästar som är mest poppis. Generellt kan man ju konstatera att det är en sak att träna i 30 min- 1 timme på en bana eller ta sig fram i oländig terräng i 8 timmar. Säkert och bekvämt premieras:D De bästa hästarna vid fårinsamling tex är inte de man väljer när man ska impa på grannarna:D.
Hästar med "tävlingsgång" orkar i allmänhet en halv distans jämfört med de som sparar sig lite.
Kom du ihåg att hälsa fran Susanna?

Lite uppdatering fårn oss här..
I går åkte Jorunn iväg för töltsättning.. spännande.. Hon som ska ha henne verkar suuuper:banana:

Saknar Jorunn redan blää hur ska jag klara mig??
KOmmer åka å hälsa på om 2 veckor då ska hon rida jorunn och visa lite..Ska bli riktigt skoj=)

Vi är ute efter en häst till min sambo, det skall vara en häst av lite större modell, exteriört korrekt med ren tölt, kontrollerbar vid ridning i grupp och trevig att ha att göra med -klippa lasta sko o allt sånt. En större familjehäst helt enkelt, fast gärna lite vilja. Prisklass, upp till 70000? Vi betala hellre mer o får en bra häst en mindre o får kämpa med taktfel. Jag har inte hittat så mycket just runt götet? Fast jag kanske letar på fel ställen, har du några tips?

Vet ett ställe som ska ha saluhästvisning på lördag, intressant? www.anghaga.se tar inte så fruktansvärt långtid från göteborg :)

Gud vad roligt:)Kommer gå jättebra tror jag!!

Längtar tills kaela ska iväg på töltsättning...:bump:

Svalur var lite bråkig igår, men jag hoppas att han sköter sig nu när medryttaren rider honom.
Imorgon blir det lektion för Freyr här på Buke och då får han verkligen uppföra sig.

Idag såg såret betydligt bättre ut på Lokets bakben. Var svullet och varmt dock, men han haltar eller markerade ingenting.
Skrittade ut en sväng barbacka med Mari o Glampi i skogen och Lúkas var lugn och framåt.
Efter ridturen hade svullnaden gått ner betyyyyydligt mer! :love:
Tur det. Nu är jag myyycket mindre nojig och betydligt mer positiv. :banana:

Imorgon ska jag skritta ut igen med Glampi som handhäst. Mysigt. :)

Nu kommer islandsuppdateringen!!

Jag hade två helt underbara veckor på hästryggen. Har ridit helt fantastiska hästar, sjungit allsång varje kväll, druckit massa öl, badat i varma källan i Hveravellir och framförallt skrattat konstant.

Jag måste verkligen göra lite tjuvreklam för den där turen för det förvånar mig hur många av turisterna som ALDRIG suttit på en islänning förut, ni duktiga islandshästryttare skulle uppskatta det fantastiska hästmaterialet mycket mer en dem. Har fört statistik och det är i regel 1/20 som ridit islänning förut. Ett ex är att den sista dagen då alla fick önska hästar så var storfavoriten hos turisterna en riktig grispassare, tar inte ett steg i varken trav eller tölt;). men så länge de är nöjd med hästarna är vi i personalen glada!

Här kommer lite bilder:
Jag och favoriten Rosti frá Hrafnkelsstöðum 1. Otroligt uthållig häst med fantastisk ökad tölt och pass.
IMGP2806.jpg

Här har vi en riktig gammal pärla som så tappert spang med de 50milen. Ingen vet riktigt hur gammal han är, men för 10år sen lånade de honom och då sa ägaren att han var "runt 20år". Här provrider jag 30åringen en snabbis och vilken tölt!
S5000562.jpg

Vadå sitta i en nersjunken soffa??
S5000563.jpg

Kort från hästryggen. Vi passerar en glaciärflod som är något uttorkad.
S5000542.jpg

Paus med utsikt över Hvitávatn.
IMG_1736.jpg

Sandra?? Anna från torsta och acb.. har du gått och blivit med islandshäst??!!:)

Bilder blir det en annan dag.
Jag stod på ridskolan och undervisade när hon kom så underbara Thrandur tog emot Gná. Så jag har bara varit in och kvällsfodrat och hälsat på prinsessan idag och då var det väldigt mörkt ute redan.
Imorgon skall hon släppas ihop med Tindra och Kengála.

/Malin

Lånar en knapp

Lokets sår ser inte jättebra ut, det hade börjat läka ihop lite, men han ömmar riktigt ordentligt och det är lite svullet.
Har stått med en kylklamp i ca 20-30 minuter, baddat med vatten + sårrengöring, spena och en hel del zinkpasta.
Imorgon ska jag rida främst skritt, får se hur han reagerar. Han är inte halt (tack och lov - då hade jag deppat ihop totalt) och går normalt. Bara det att han inte gillar när man pillar/trycker runt om.

/Frida - som måste lära sig att ta det lugnt innan hon målar fan på väggen..

är det bättre nu?
annars ska du kanske ta ut en veterinär eftersom de kan behöva pencillinkur ju.
så det inte blir nåt värre.
om de inte blir snabbt bättre vill säga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 100
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka