Hål i öronen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hål i öronen

Nej, jag tycker det var ett rätt tydligt påpekande på att du värderar att barnet ska vara söt högre än att barnet håller sig friskt och skadefritt.

1 du är stolt över att hon är söt. Hennes utseende
2 Uppenbarligen var hon inte tillräckligt söt naturligt eftersom du vill modifiera hennes utseende.

Flera av oss som är emot att man piercar småbarn har piercingar själva, vi är inte emot fenomenet i sig,utan att det faktiskt finns en viss risk som vi tycker är onödig att utsätta ett barn för - som inte själv kan väga för-nackdelar och ta ett beslut.

jag är faktiskt stolt över mina 4 barn för deras personligheter inte pga av deras utseenden,inga sjukdomar eller allergier (ännu) barnen är fullt friska och är 4härliga peronligheter med olika åsikter.precis som dem ska vara:)
jag har 3 pojkar innan och lilltejejn är mitt sista barn,hon tjatade om att få örhängen (ja hon är liten) så jag och min sambo diskuterade detta i 6månader innan vi bestämde oss för om vi tyckte det var för tidigt eller ej.
Sen när blev det förressten ett brott att tycka sitt eget barn är det sötaste/finaste som finns? trodde jag alla mammor gjorde...

jag är helt övertygad om att ni hittar något nytt att "gå igång på" i denna text oxå.

tror inte det finns så mkt mer att tillägga.
/Arabizar

Min dotter ska vara minst 12 år innan det blir tal om saken. Tattueringar och piercingar på andra ställe än öronen ska hon vara myndig för att få ;) Själv piercade jag näsan som 13-åring, bakom mammas rygg skall tilläggas. Har såklart inte kvar den längre för det blev ju så poppis med piercingar snart efter det, och jag vägrar vara som alla "innemänniskor" :rofl:

Jag tog hål i öronen som 24-åring :)

Det kan nog vara lite kultur också, där jag växte upp fanns många invandrade från sydamerika och där skulle alla flickor ha små guldpluppar i öronen. Så var det bara, tror alla var under året när de fick dem. Inget man tänkte mer på just då, men det är klart att det är ett inkräktande på deras liv även i framtiden. Inte för att någon av tjejerna i min ålder verkade lida av det, och de jag känner som fått döttrar har gett dem örhängen också.

KL

Jäävlar, vilket liv det blir.
TS bebis är säkert jätteglad om några år också.
Ingen stor grej, alls.
Hålen läker igen om man skulle tröttna, jag lovar.

KL

Inte alls säkert. Min mamma har tidvis stora problem med ett av sina hål. Det blir infekterat och riktigt surt, trots att hon bara använder "snälla" örhängen. Hon har försökt få det att läka ihop flera gånger men det går inte.

En arbetskamrat till mig kom och hälsade på med sin tre veckor gamla dotter. Hon berättade då att hon käde sig stressad att ta hål i öronen på henne, för i hennes hemland (irak) tar man hål i öronen direkt efter att de fötts. Det är tydligen lika viktigt som att väga och mäta barnet.

Det blev en liten disskussion om det på jobbet (inget skitsnack) och en annan arbetskamrat berättade att hon hade fått hål i öronen vid födseln också och hon är fårn ett annat land, Chile (som ju tiollochmed ligger i en annan världsdel). Hon visste inte ens varför de tar hål i öronen på nyfödda flickor i hennes hemland, men hon tror att det bara är av estetiska skäl och att det inte har något med religion att göra.

Edit: Det är tydligen ganska vanligt i flera olika kulturer att man tar hål i öronen på nyfödda flickor.

Själv tycker jag att det verkar j*vligt onödigt, men inte fullt så onödigt som omskärelse och könsstympning. DET tycker jag är grymt!

KL

Jäävlar, vilket liv det blir.
TS bebis är säkert jätteglad om några år också.
Ingen stor grej, alls.

Får hon kelioder är det inte fråga om att läka ihop. Det är snarare en fråga om hur "vanställd" hon blir. Så roligt är det inte med enorma "pluppar" bakom örat.

Håller fullständigt med dig! Det gäller ju att sköta det rätt och använda riktiga guldörhängen!
Mamma min tog hål på mig när jag var 10 månader och mina hål har ibland växt igen lite och jag har bara sprättat upp dem igen och sedan skött om hålen.
Tycker inte det heller är fråga om barnmisshandel för att ta lite hål i öronen, så farligt är det inte och vill inte barnet ha det när den blir äldre är det bara att låta det växa igen.
Problemen kommer utifrån fel skötsel och fel örhängen under läkningen.
Skelle tex barnen gå utan kläder då många inte gillar detta och som den här tråden verkar urarta så verkar allt som barnen inte vill skulle vara barnmisshandel.
Barnmisshandel innebär att ett barn utsätts för fysiskt våld, kränkningar eller vanvård av vårdnadshavare eller annan vuxen person med ansvar för barnet.

Håller fullständigt med dig! Det gäller ju att sköta det rätt och använda riktiga guldörhängen!
Mamma min tog hål på mig när jag var 10 månader och mina hål har ibland växt igen lite och jag har bara sprättat upp dem igen och sedan skött om hålen.
Tycker inte det heller är fråga om barnmisshandel för att ta lite hål i öronen, så farligt är det inte och vill inte barnet ha det när den blir äldre är det bara att låta det växa igen.
Problemen kommer utifrån fel skötsel och fel örhängen under läkningen.
Skelle tex barnen gå utan kläder då många inte gillar detta och som den här tråden verkar urarta så verkar allt som barnen inte vill skulle vara barnmisshandel.
Barnmisshandel innebär att ett barn utsätts för fysiskt våld, kränkningar eller vanvård av vårdnadshavare eller annan vuxen person med ansvar för barnet.

Det är inte så lätt som att man försäkrar sig om att det är safe med hål i öronen bara hygienen sköts och rätt örhängen används. Det är inte heller alltid så "bara" att låta dem växa ihop (läs mitt inlägg ovan).

Och att sticka hål i någons kroppsdel utan personens medgivande... ja, skulle någon göra det mot mig skulle jag stega raka vägen till polisen med en anmälan. Är det inte fysiskt våld att sticka hål på kroppsdelar?

Började dottern tjata efter hål i öronen när hon var 1½?
Förklarade ni för henne att det gör ont och att det kan bli infekterat?
Skulle ni pierca tungan på henne om hon bad om det? Eller varför inte en klitorispiercing?

Skulle ni pierca tungan på henne om hon bad om det? Eller varför inte en klitorispiercing?

Spelar väl ingen roll om de berättat riskerna. Ett så litet barn kan inte förstå riskerna. Det krävs ett hyfsat stort barn för att det ska kunna förstå riskerna.

Det är inte så lätt som att man försäkrar sig om att det är safe med hål i öronen bara hygienen sköts och rätt örhängen används. Det är inte heller alltid så "bara" att låta dem växa ihop (läs mitt inlägg ovan).

Och att sticka hål i någons kroppsdel utan personens medgivande... ja, skulle någon göra det mot mig skulle jag stega raka vägen till polisen med en anmälan. Är det inte fysiskt våld att sticka hål på kroppsdelar?

Jag är ju "inte ens mamma" som man ofta får höra i barndiskussioner, men det går på något vis mot mitt innersta att ens föreställa mig att tillfoga ett barn fullständig onödig smärta och hälsorisker.
Jag tycker inte ens om att tillfoga mina hundar nödvändig smärta att göra det för utseendet skull är helt obegriplig. Och då borde ändå barns känslor värderas högre än hundars.

Jag har ett liv kanske dags att du och ett par till här inne borde skaffa sig det oxå:grin: blev ni inte älskade som barn eller vad har ni för problem:crazy:

"blev inte ni älskade som barn?" varför skulle vi inte ha blivit det?
För att våra föräldrar valde att inte tänka tanken på piercingar på oss innan vi kunde gå?
Att våra föräldrar valde att inte utsätta oss för onödiga skador och risker för att göra dem nöjda?
Och varför svarade du inte på Mustasukkas fråga istället för att svara något i stil med vad en omogen fjortis skulle göra? :crazy:

"blev inte ni älskade som barn?" varför skulle vi inte ha blivit det?
För att våra föräldrar valde att inte tänka tanken på piercingar på oss innan vi kunde gå?
Att våra föräldrar valde att inte utsätta oss för onödiga skador och risker för att göra dem nöjda?
Och varför svarade du inte på Mustasukkas fråga istället för att svara något i stil med vad en omogen fjortis skulle göra? :crazy:

det är min åsikt att det verkar som om några användare har ganska stora problem (som inte kan skyllas på mig)
Jag ska avsluta min medverkan i denna tråd med att skriva:
Jag står för att min dotter på 3år har hål i öronen,inget jag skäms eller har dåligt samvete för hur mycket ni en hetsar upp er och spyr galla och är oförskämda.

Det är förbjudet m barnaga i sverige,men det är inte förbjudet att ta hål i öronen.om detta hade räknats som en kränkande handling eller barnmisshandel som några av er vill få det till, hade det inte varit lagligt att göra hål i öronen på yngre barn,eller hur!!!

så nu är jag nog färdig här.

Nej, på den här punkten har nog tyvärr våra djur bättre skydd än barn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 247
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen. Jag anser att hål i öronen...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 346
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 237
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar