Hål i öronen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hål i öronen

Vad anser ni, ska man verkligen "smycka" sina barn så tidigt???
Nej, jag tycker inte det. Det är bättre de får vänta till de själva kan ha något att säga till om. Jag skulle nog föredra att barnet väntar tills tonåren, men kan förstå om man ger vika efter tjat tidigare (själv tog jag hål när jag var 9-10 år och det tog tiiiiid innan det läkte).

Om det handlar om att man vill visa att det är en tjej så är det för mig helt oförståeligt. Varför liksom? Spelar det någon roll om folk inte förstår vilket kön det är när det är en liten bebis? :confused:

Den enkla vägen att visa kön är ju att färgkoda barnet med kläderna. :grin:

Jag är lite splittrad där.... Mamma tog hål på mig vid 10 månader eller tidigare, just för att det skulle vara lättare och smidigare för mig.
Själv vill jag nog vänta för pyret tills hon har slutat dra sig vid örat osv. Hon gör det när hon är trött och bara gnussar sig lite i ansiktet

kl

Fick mina öron håltagna när jag var typ 4-5..
Med några veckors mellanrum om jag minns rät, för jag gapskrek när fösta hålet gjordes.:angel:
Ångrar det inte en sekund idag, och har tagit fler hål efter det.

Här kommer inte sättas några pemanenta smycken i tösen fören hon är gammal nog att förstå innebörden av det och själv vilja ha det.

Av samma anledning är hon inte heller döpt, för dop ska vara hennes val, inte mitt.

Jag är lite splittrad där.... Mamma tog hål på mig vid 10 månader eller tidigare, just för att det skulle vara lättare och smidigare för mig.
Själv vill jag nog vänta för pyret tills hon har slutat dra sig vid örat osv. Hon gör det när hon är trött och bara gnussar sig lite i ansiktet

Jaha.. varför skall du göra det? Barnet är ju ingen accessoar som man bara smyckar hit och dit. Vad har du för glädje av att pierca ditt barn? Barnet kanske inte ens vill ha piercings i öronen? Vad har barnet för glädje av det som liten? Jag tycker att det är sjukt snyggt med tungpiercing, men jag skulle aldrig pierca mitt barn i tungan för det.

P.s. Tungpiercings läker snabbare.

Varför vill du utsätta ditt barn för en så stor risk för att utveckla nickelallergi?
Innan du ens har en aning om hon VILL ha hål i öronen.:confused:

Senast ändrad:

Mamma tog hål på mig vid 10 månader eller tidigare, just för att det skulle vara lättare och smidigare för mig.

Kan du förklara vad som skulle vara lättare och smidigare för en 10-månaderese bebis med örhängen ? Jag fattar verkligen inte det alls.

Men hjälp!

Ska inte barn få vara barn alls längre?
Tycker faktsikt det är ganska sjukt att göra sådana saker på bebisar

Vad var det som skulle bli lättare och smidigare?? :confused:

Mina föräldrar vägrade allt som hade att göra med piercing och tatuering tills jag var myndig själv. Fick inte heller färga håret, men det beror på en latent hårsjukdom jag har.

Jag kan tycka nu att de var något stränga ;) Men samtidigt förstår jag dom.

Jag tog hål i öronen när jag var 11 och det har jag satt som lägsta gräns på mina döttrar. Den äldre som fyller 19 har aldrig varit intresserad och den yngre vet att hon får vänta till hösten i såna fall (när rötmånaden är över).

Men att ta hål i öronen på en baby eller ett barn som inte ens vet vad det innebär tycker jag är horribelt. I dagens läge med alla dessa allergier som kan uppkomma tycker jag att man ska vänta tills barnen är så pass stora så de förstår vad det innebär och framförallt kan hålla koll på att inte hålet blir infekterat.

Oj vilka ramaskrin det va här,min dotter på 3år har hål i öronen sedan 1år tillbaka.
både jag och hennes far va överens om detta.
vi är noga med hennes hygien och köpte örhängen i guld (inget billigt skit)

fick själv hål i öronen som lite flicka inget jag avskyr min mamma för:idea:

Oj vilka ramaskrin det va här,min dotter på 3år har hål i öronen sedan 1år tillbaka.
både jag och hennes far va överens om detta.
vi är noga med hennes hygien och köpte örhängen i guld (inget billigt skit)

fick själv hål i öronen som lite flicka inget jag avskyr min mamma för:idea:

Men varför? Vad har er dotter för glädje av det?

Fyfan, det borde vara förbjudet! :cry::mad:

"Jag fick själv stryk när jag var liten, inget som skadade mig för det"

Det handlar inte om att föräldrarna skall vara överens, det handlar om att barnet skall vara överens. Och tillräckligt stor för att förstå innebörden och ansvaret.

Eftersom jag har nickelallergi ville jag inte att min dotter skulle ta hål i öronen. Jag vägrade konstant tills hon var 18 år.
Då gjorde hon det själv.

Hade läkringarna i och sedan ett annat par och efter det, inget...
Så nu har hålen växt igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 943
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 247
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen. Jag anser att hål i öronen...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 346
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 237
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar