Hål i öronen

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

Vinga

Har funderat lite på det här med hål i öronen på små flickor...

Träffade en bekant som tagit hål i öronen på sin 6 månaders flicka, med motiveringen "hon har så lite hår att ingen ser att det är en tjej annars"

Sen satt jag imorse och tittade på "House of babies" på Tv4fakta, där tog de hål i öronen på en nyfödd flicka!:crazy:

Jag tycker själv att det är på tok för tidigt!!! Min flicka fick ta hål till jul efter lite tjat, hon är 6 år!

Vad anser ni, ska man verkligen "smycka" sina barn så tidigt???

Sv: Hål i öronen

6 månader?:crazy:

man kan väl se att det är en flicka även om dom har lite hår?
min har inte så mkt hår och man ser på henne att det är en flicka..

tycker det är sjukt att ta hål i öronen på en så liten.
vad får dom ut av det??

köp en flickig tröja eller nått ist så syns det väl att det är en tjej?

Ehhh??
Jag har väldigt svårt för sådana saker...
Så små barn ...

Jag var runt 5-6 år när jag tog hål i öronen, och jag fick tjata duktigt på min mamma!!
Håller med om att det är väl bättre att ta på en flickig tröja!!!

Träffade en bekant som tagit hål i öronen på sin 6 månaders flicka, med motiveringen "hon har så lite hår att ingen ser att det är en tjej annars"

:eek::eek::eek:
Aldrig i livet att jag skulle riskera att mitt barn får nickelallergi genom att ta hål i öronen så tidigt. Dessutom gillar jag inte att göra ett onödigt ingrepp i barnets kropp som det inte själv har bett om. Och till på köpet göra det för att det skulle vara så viktigt att basunera ut könet på en sexmånadersbebis... nej, bara nej. Det går ju att täcka ungen i rosa från topp till tå, så att ingen behöver tveka :grin:

Så jäkla ego och puckat! Härligt om det blir infekterat eller nåt! Nä ta hål i öronen kan man göra sedan, av fri vilja. Om man inte ser att det är en flicka får man väl fråga!

Usch, jag tycker sånt är obehagligt. Vad har ungen för nytta av örhängen i den åldern? Vad blir nästa steg? Tatuera barnen? Pierca dem?

Jag tycker när barnen är kapabla att tänka igenom det själva och tycker att det är ett bra förslag, ja, då kan de få göra det. Sen kan man ju diskutera igenom vid vilken ålder de är det, men ändå.

Jag fick inte ta hål i öronen innan jag var 15. Gjorde det på 15-årsdagen men lät dem sedan växa igen.

Jag tycker själv att det ska vara ett val av barnet, dvs det ska iaf vara medvetet om det och vilja ha det. Det tror jag knappast en 6 månaders eller en nyfödd är...

Nej, jag tycker inte att man ska smycka barn så tidigt. När barnet själv efterfrågar örhängen/annan håltagning kan man ta upp saken för diskussion tycker jag.

Absolut inte! Man skall inte pierca ett barn som inte har bett om det, och vet konsekvenserna av det. Mina barn kommer inte få pierca sig förrän dom är kapabla att sköta den själv, och förstår ansvaret av att pierca öronen.

Jag är 20år, och har inte piercat öronen, och jag vet inte om jag någonsin kommer göra det. (Däremot har jag piercat tungan)

Tycker det är fullständigt fel, jag tycker det borde finnas en lag emot ickemedicinskt motiverade ingrepp på barn.

Ja, det är ju jäkligt viktigt att det syns att det är en tjej. (Obs Ironi!)

Fyfan vad trött jag blir.

Jag tycker att det är sorgligt och patetiskt att ta hål i öronen på barn, även
6 år är på tok för ungt..

Tänker de inte på risken för keloider?
2006michellerobertsonear.jpg

Läs gärna länken nedan med bilderhttp://www.orebroll.se/uso/vanligklinik____2449.aspx

Ett så ungt barn som 6 mån riskerar dessutom att göra sig illa i öronen under lek.

Nej, håltagning på barn går fetbort för min del!

Jag tycker för det första att barnet själv ska få välja om det vill ha hål i öronen. För det andra tycker jag att det bästa är att vänta till efter puberteten, då har beslutet mognat och barnet kan dessutom sköta hygienen helt själv vilket minskar risken för komplikationer och gör allt så mycket lättare.

Jag har ingen källa på det (så jag kan vara ute och cykla) men har någon gång hört att risken för nickelallergi är större om hål tas innan puberteten. Jag vill gärna höra om någon har mer info om detta eller andra risker.

Jag kan också vara lite färgad över att jag själv tog hål i öronen när jag var 27, då var det å andra sidan ett väl mognat beslut :D

Är/har din bekant utländskt påbrå? I vissa länder har flickor hål i öronen från väldigt små, har de inte det utgår folk från att de är pojkar, oavsett klädsel. Plus att det kan ses som viktigare att det syns vad det är för kön.

Är/har din bekant utländskt påbrå? I vissa länder har flickor hål i öronen från väldigt små, har de inte det utgår folk från att de är pojkar, oavsett klädsel. Plus att det kan ses som viktigare att det syns vad det är för kön.

Det tänkte jag också på, men hon är så helsvensk man kan bli och jag tror fadern är det samma (Känner dem inte SÅ väl...)

Jisses.

Varför är det så viktigt att det syns att det är en flicka - och om det nu är så viktigt, kan man inte visa det med kläderna? Eller med en stor skylt?

Nickelallergirisken därtill. Gah.

Min dotter fick ta hål i öronen när hon fyllde tolv, och då hade hon velat det i flera år. Min son är fortfarande inte intresserad.

Och vem är så korkad att de UTFÖR det på så små barn? Eller, de kanske gjorde själva iförsig, vilket inte gör det bättre precis med tanke på hygien osv...
Men hur tänkte mamman? Dränk barnet i rosa kläder och ha allt i rosa och kanske även en namnskylt så behöver ingen tveka.
Jisses...håret växer ju ut! :mad: Annars finns ju peruker :grin:

Jag tror jag var 13 första gången jag tog hål i öronen.
22 var jag vid första "riktiga" piercingen.

Skulle jag haft barn skulle det inte få ta något hål överhuvudtaget någonstans innan det är medvetet om risker och konsekvenser av det.

Senast ändrad:

Jag tjatade till mig mina (första) hål i öronen när jag var typ 13. Att pierca en halvmånaders bebis är ju helt galet!! Tycker som många andra att man ska vänta tills barnet i fråga är kapabel att ta hand om sin piercing själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 247
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen. Jag anser att hål i öronen...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 346
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 237
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar