Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Jag skrev även så här i första inläggen till henne..

Det kvittar igentligen vilken typ av ras eller häst man har är de envisa och man inte visar vad skåpet ska stå så gör de som de vill. Sen kanske Haflingerna många över lag är väldigt envisa om man gemför med andra ponnysar och hästar..

Nu gemför jag med typ tävlingsponnysar ex d- ponnys. nordsvenskar mm..

Jo jag tycker haflingerna är lite mer envisa än andra om de fått göra som de vill ett tag.. Det är för att de är enormt inteligenta och smarta mer än många andra hästar som jag har haft...

Har haft
Halvblod
haflinger
Kallblodstravare
Nordsvensk
Mina hästar alla utom Nordsvensken var problem hästar. Som byt ägare ofta och haft skarpa bett som knappt finns mm..
Med mitt sätt och ett vanligt tränsbett har jag fått ordning på samtliga. mitt halvblod har varit os reserv för sverige i Terrängritt mm.
Även gått hästlinjen.

Ridit ca 10 hästar som medryttare och började som 10 åring på världens envisaste shettis.. Tog 15 minuter första gången innan jag fick ner han från stallplanen..

Alla hästar mår bra av tydliga gränser i stället för att bara slå till med spöt..
Rösten är tusen gånger bättre och mer ärligt mot hästen. I stället för att slå till när hästen gör fel så funkar rösten mycket bättre.. Sen klart om hästen inte lyssnar så får man ta till ett spö men det är i sissta fall.

Sunt förnuft, tydliga gränser så du är flockledare och mycket beröm.
en häst får inte förtroende om man inte jobbar på rätt sätt.

Senast ändrad:

Men du ... det enda jag sade var att mina hästar skulle bli förskräckta om jag hanterade dem efter din "modell". Jag råkade faktiskt ta i lite väl mycket (läs: vände mig hastigt om och tog ett steg mot hästen :rofl:) en gång när jag ledde min hingst. Han satte sig nästan, så förskräckt blev han. Stackarn ... :love:

Jag ville förklara att inte ALLA haflinger är starka, envisa och måste "sättas på plats". Inte ens med rösten, och spö har jag väl aldrig pratat om vad jag vet? Det var inte ett svar till elgur86 utan till de la Isla.

Min poäng var/är precis som de la Islas att ett dåligt beteende hos hästen har mer med människan än med hästen att göra. Jag har träffat på både jättetrevliga och jättejobbiga haflinger, och till 100 % har ev. problem berott på människan som hanterat dem.

Jag har över 20 års erfarenhet av haflinger och en del andra raser (halvblod, welsh sec. A och D, new forest). Men det spelar ju ingen roll, för i allt utom vad som kännetecknar en haflinger verkar vi vara rätt överens. Jag tror också på konsekvens och ärlighet. Men nu handlar inte diskussionen så mycket om avel längre så jag tror jag slutar! :D

Senast ändrad:

Aaahhh..åh nej vad häftigt..!! Jag har inte varit här på några dagar o får nu se kunskapen om stammen på MIN SOCKAN !! Blev helt vild ju. Så jä-la kul ! Tvingat min sambo att hjälpa mej spara sidorna o bilderna. Det finns kanske hopp om min förvuxna bäbis iallafall då :) Klart det gör , men med hänvisning till er disskution så handlar det främst om mej, är fullkomligt medveten om det, o ska jag va ärlig så skrämmer det nästan sk--ten ur mej ibland. Vore så tråkigt att misslyckas, även om man haft den allra bästa tanken... Registreringen ? Ska jag gå genom Svenska Haflinger föreningen ? Tror tom att jag har en blankett i Sockans pärm som jag skrev ut därifrån redan när han kom, men fatta inte riktigt eftersom den ända blankett jag hitta var ansökan om pass, o det har han ju redan.

Aaahhh..åh nej vad häftigt..!! Jag har inte varit här på några dagar o får nu se kunskapen om stammen på MIN SOCKAN !! Blev helt vild ju. Så jä-la kul ! Tvingat min sambo att hjälpa mej spara sidorna o bilderna. Det finns kanske hopp om min förvuxna bäbis iallafall då :) Klart det gör , men med hänvisning till er disskution så handlar det främst om mej, är fullkomligt medveten om det, o ska jag va ärlig så skrämmer det nästan sk--ten ur mej ibland. Vore så tråkigt att misslyckas, även om man haft den allra bästa tanken... Registreringen ? Ska jag gå genom Svenska Haflinger föreningen ? Tror tom att jag har en blankett i Sockans pärm som jag skrev ut därifrån redan när han kom, men fatta inte riktigt eftersom den ända blankett jag hitta var ansökan om pass, o det har han ju redan.

Vad kul att du blev så glad över lite härstamningsinfo! :) Eldfuxen = härstamningsnörd! :D

Nej, du ska inte registrera Sockan i SHF:

Men så bra att du inte registrerat honom än! Han ska nämligen varken registreras i SHF eller STH, utan i SFEH! Så det blir jag som får registrera honom, vad kul! :)

SFEH = Svenska Föreningen för Edelbluthaflinger. Där hör han hemma, eftersom han har mer arab i stammen än SHF och STH tillåter. Ganska så typiskt för haflinger från Bayern.

Och nej, jag tycker absolut inte att DU ska ta åt dig av vad jag säger om att "problemet sitter hos människan". Du verkar väldigt vettig, däremot tror jag att säljaren överdrivit Sockans utbildning rejält. Det är tyvärr inte första gången jag hör talas om haflinger som förmedlas från Bayern som sägs vara proffsutbildade och jätteduktiga och erfarna och sen när de kommer fram till sitt nya hem i Sverige så är de ungeför så "valpiga" och outbildade (?) som din häst. De har alla sålts/förmedlats av samma person och jag skulle inte bli förvånad alls om det är samma människa som förmedlat Sockan till er. Jag tror att han kommer att bli en suverän häst med tiden. Humor verkar han ju ha i alla fall! :love:

Ja, jag blev så glad över informationen så jag glömde o TACKA i all iver !! Så TACK !

Hon har sparkat efter folk mm.. Ska man bara ignonera deta. Låter livsfarligt i mina öron.
3 år eller 10 år sånt accepterar man bara inte och rider vidare.

Antar att det är mitt inlägg du syftar på. Det var aldrig tal om att ignorera ett farligt beteende. Det jag pratade om var de glädjesprång som unga hästar ofta gör, särskilt vid hoppning. Eftersom frågan gällde en ung/oerfaren häst var detta min idé om problemet/lösningen.

Håller med Eldfuxen i att detta inte är särskilt avelsrelaterat, så därför är diskussionen härmed avslutad även för min del.

Nu kanske jag ska köpa tyskt föl, väldigt nervöst!! Och undrar om det är någon som vet något om hingsten Wallis?

Vad har Wallis för nummer? Och vad har fölet för mamma? (Med nummer, tack! :D)

Eldfuxen, nyfiken i en strut

Det vet jag faktiskt inte. Fick inte med några nr i mailet.
Men ena stoet heter Batida och ue Amigo
Andra fölets mamma är Fevi ue Stiglmar. Ska be om nr med så det kanske blir lättare då..

:D

Du kan aldrig gemföra en häst som du själv haft hela livet mot en inköpt häst.
Klart att har du haft en häst länge och den är oupfostard ex sparkarbakut om du inte vill det mm. Då är du inte flockledare.

Jag gapar inte på en häst eller annat om den inte gör ordentligt fel ex sparkar bakut mm.

Har du en väl dresserad häst som du känner så klart du inte kan gapa på han.. HAn har säkert redan testat dej och vet vad gränsen går..
Fortafrande måste jag säga till Manda men det är mycket mindre och målet är en harkling och att hon ska kunna lyssna på mej alltid när hon vet att jag bestämmer.
Annledningen varför hästen testar dej är för att se vem som är ledaren. Min Manda eller min Shettis Goldie hade aldrig fått lära ej att människan är flockledaren och att de kan lita på mej som det. Bara för att du bestämmer över de betyder inte det att du är flockledare det blir du först när hästen litar på att du kan och klarar av att bestämma och välja det som är säkert för de.
En häst i en flock ska aldrig sticka utan att flockledaren gjort klart tecken för detta. Det akn äventyra hela flocken och sätte de i livsfara.
Så är du flockledare så sticker aldrig hästen hur rädd den än är då litar den på dej att det inte är farligt..

Jag svarade den här tjejen som hade följande problem en häst som ska ha varit väl dresserad och ska ha varit mycket riden. Hästen sparakar bak ut efter hindret eller när man var ute och galopperade så dne yngre tjejen klarade han inte. Det annaser jag om den inte har problem med ryggen att den har kommit på detta med att sparka bakut för att komma undan. Detta måste de visa är fel och då får ,am säga i från.. Att bara rida vidare är väll anntagligen vad de har gjort, men de verkar aldrig ha sagt i från ordentligt. Att så gör du inte..
De kan ha ljuget om hästen och sagt att den var riden och hoppad. Men var den aldrig hoppad skulle den inte ha hoppat och bockat efter utan snarare, vägrat eller bockat innan mm.
Att den bockar efteråt betyder inte att de har ljugit om vad hästen har gjort. JAg tycker till och med att det låter som den kan sin sak men bockar för att komma undan, om den inte har problem med ryggen, sadeln eller annat. Som hon borde kolla upp innan hon börjar sätta den på plats..

Precis så är 100% männsikan som är problemet. Men haflinger är från början avlad för att dra stock och mycket jobb vilket gör att den inte ska ge sej i första taget. De är avlade på de mest envisnaste indeviderna. Inte kan du ha en häst i skogen som när det börjar bli jobbigt bara ger sej. Eller går i bergen eller går på åkern och drar plogen. En nordsvensk är större, även ardenner. De kan ännvända mer kroppstyrka och sin storlek. HAflingern hade sin envishet.
Visst kan detta vara en del bortavald på många indevider, men i grunden är det en arbetsponny..
Som lämpar sej mer för vuxna ryttare och inte barn, som de mycket är ned avlade för.
VAd jag hört får det endast vara 3% arab i för att de ska räknas som Haflinger.

Detta betyder att en haflinger som kommer till en människa som inte är tillräckligt kunnig eller envis så kan de bli mycket farligare.. Det kan vilken häst som helst. Men det är inte riktigt samma som en ras som är avlad på envisheten..

Men du ... det enda jag sade var att mina hästar skulle bli förskräckta om jag hanterade dem efter din "modell". Jag råkade faktiskt ta i lite väl mycket (läs: vände mig hastigt om och tog ett steg mot hästen :rofl:) en gång när jag ledde min hingst. Han satte sig nästan, så förskräckt blev han. Stackarn ... :love:

Jag ville förklara att inte ALLA haflinger är starka, envisa och måste "sättas på plats". Inte ens med rösten, och spö har jag väl aldrig pratat om vad jag vet? Det var inte ett svar till elgur86 utan till de la Isla.

Min poäng var/är precis som de la Islas att ett dåligt beteende hos hästen har mer med människan än med hästen att göra. Jag har träffat på både jättetrevliga och jättejobbiga haflinger, och till 100 % har ev. problem berott på människan som hanterat dem.

Jag har över 20 års erfarenhet av haflinger och en del andra raser (halvblod, welsh sec. A och D, new forest). Men det spelar ju ingen roll, för i allt utom vad som kännetecknar en haflinger verkar vi vara rätt överens. Jag tror också på konsekvens och ärlighet. Men nu handlar inte diskussionen så mycket om avel längre så jag tror jag slutar! :D

Senast ändrad:

Du har hört ganska mycket om haflinger tydligen......... men 3% där har din källa missat rejält, liksom i väldigt mycket annat
vad gäller informationen om haflingerhästen. 1.56% är max...........

Jag sa bara att jag hört 3% men då är det visst inte samms om det heller.. Jag förstår inte vad som är så fel i det jag skriiver om de till och med står på hemsidan.

Ursprunget till den moderna Haflingern är en liten bergshäst med orientaliska inslag och som fått sitt namn av staden Hafling. Den härstammar från trakterna kring Salten-Mölten-platån vid Etschdalen i Alperna och användes sedan många hundra år i jordbruk, skogsskötsel samt som packhäst.

Detta är bara arbeten som kräver en envis idevid av den storleken..
Men okej de som säger envis som en åsna har också fel.. En åsna är inte envisa och det måste de vara för att orka all packning, vuxna människor mm.
Shettisen är envis, de är de starkaste inom hästrasenar mot sin storlek.. De älskar att arbeta och vara igång.
Men de ljuger visst de också...
Samma som att de inte skulle avla på de envisa små ideviderna för att få en ponny som klarar arbetet i Österike. Som Haflingern..

Men som sagt envis som en åsna.. Så är det inte alls, det hittar folk på.. Shettisar är inte envisa heller. De är små snälla barn ponnyer som små barn verkligen klarar!!!

Sen klart att envis som en åsna gäller inte alla indevider men de flesta åsnor. vissa är hur snälla som helst, även shettisar, men i grunden är det väldigt envisa om man gemför de med andra häst raser..
Nu skrev jag även att vänder man envisheten till sin fördel så har man en ponny som gör allt och som är en perfekt tävlingsponny som inte ger sej i första taget. De ger verkligen allt för dej..
Men brörjar de att envisas så måste man ta det med en gång.. Annars får man hela den här envisheten mot än och det kan bli riktigt illa!
Helt plötsligt har man en som gör precis som den vill!

Senast ändrad:

Kunde ju vara intressant att veta vilken hemsida du fått den informatoinen ifrån....... Sen vet jag inte om du hört det men
tro inte allt som skrivs på hemsidor.........
Vad du menar med inte sams det förstår jag inte...... VEM är inte sams??
Ursprunget till den moderna haflingern...... ja.......... men ursprunget och dagens moderna haflinger är inte det samma och så står det heller inte i texten!
När du "informerar" om det du uppfattar som den moderna haflingern och med de kvaliteér du envisas med att påstå är typiskt för dagens haflinger........ så är det rent faktiskt "ursprunget till den moderna haflingern" och det är väldigt missvisande!
Sen är det en annan femma huruvida vi vill tillbaka till ursprungs haflingern eller vi föredrar en mer modern variant med ett stänk av det ursprungliga.
Det kan man ju diskutera i evighet och där sätter jag gränsen för mitt avelssnack........ för smaken är som baken.....

Sanio, jag förstår inte riktigt dina inlägg, kan inte tolka ditt humör när du skriver:confused: Är du arg och upprörd på nått verkar det som.. Men vad?
3% står det inte på nån hemsida vad jag vet, och det är nog ingen som är osams om det vad jag vet heller...

Att en häst sparkar bakut efter ett hinder vet inte jag om jag kan kalla "att försöka komma undan"
Då hade den nog vägrat innan hindret istället, om den ville komma undan.
Jag skulle nog mer se det som en "lycko/bus-spark"
Mina hästar sparkar bakut när de är glada och busar, det är nog ett rätt normalt beteende, sen vet hon ju hur mycket jag tål uppe på ryggen så hon kastar ju inte av mej:D Mer för att visa, Matte, det här va skoj! Vi gör det igen:laugh:

Vi på denna tråd vill helst ha glada medlemmar och höra roliga/mysiga/kärleksfulla historier berättas om våra härliga haflingerhästar.
Eller det förstås, det här är ju avelstråden så här diskuterar vi avelsfrågor men trotts att vi är så himla spridda på vad vi själva vill ha för "sorts" haflinger så uppskattar vi ändå varandras framsteg och arbete.

Om någon sätter in en bild på en slimmad hopphaflinger så finns det många som gillar den men om någon sätter in en bild på en grövre kör-haflinger så finns det många som gillar den oxå:love: Här finns plats för alla, trotts inriktning.
Och om just du gillar de grövre flingorna så spelar det nog inte så stor roll hur mycket du försöker övertala andra om att de är "de rätta" .. Folk gillar sina egna sorts haflinger lika mycket iaf.. Det behöver du inte känna att du måste ändra på:)

Hoppas du förstår mej rätt:bow:

Jag förstår inte varför du är så arg? Eller du verkar väldigt arg i alla fall.

Jag vänder mig BARA mot din beskrivning av haflingern som tjurig, stark och envis. Det är inte min uppfattning om rasen rent generellt. I så fall skulle jag valt en annan ras, faktiskt. ;) Och nej, det är inte bara så att jag har haft mina hästar hela deras liv, jag har även ett sto som jag köpt som 3½-åring från Italien och mjukare "gulligare" häst får man leta efter! :love: Hon skulle bli oändligt sårad om jag var det allra minsta brysk emot henne. Alla haflinger är helt enkelt inte så som du beskriver rasen ...

Att en ung och oerfaren häst bockar efter att den hoppat över ett hinder behöver inte heller nödvändigtvis bero på att den är tjurig eller "dum" eller "testar" sin ryttare. Det kan enligt min erfarenhet precis lika gärna bero på att den är obalanserad. Och att säljaren säger att hästen är rutinerad, välriden, hopptränad av proffs o.s.v. behöver inte alls betyda att den är det. "Been there, done that, got the t-shirt" som de engelskspråkiga säger. Inte som säljare förstås, men som köpare ...

Dessutom har du fel på några punkter. Haflingern har ALLTID avlats för ett vänligt och lätthanterligt temperament. Hästar med dåligt temperament fungerar inte särskilt bra på ett familjejordbruk där alla, från barnen till far- och morföräldrarna ska kunna hantera hästen. Energiska? Ja. Envisa och tjuriga? Nej.

Redan 1931 skrev Pietro De Paoli så här i boken Libro delle origini della razza avelignese (på svenska: Haflingerrasen i Italien):

Slutligen får man inte glömma haflingerns utmärkta psykiska egenskaper, såsom godmodighet parad med sympatisk livlighet i rörelserna och i uttrycket, och inte heller den absoluta lydnaden gentemot husbonden, bristen på motspänstighet o.s.v. Dessa egenskaper kompletterar nämligen bilden av en verkligt värdefull hästras.

I sin doktorsavhandling om haflingerrasen (!) Il cavallo Haflinger från 1922 skriver Franz Resnyak om att haflingern är energisk men lydig och att den anpassar sig även till mindre vana ryttare.

Så att "ursprungshaflingern" skulle ha varit tjurig, envis eller på annat sätt svårhanterlig verkar i alla fall för mig rätt osannolikt. Har du några källor till dina påståenden?

Sen går gränsen för vad som får kallas "haflinger" INTE vid 3 % arab. Gränsen går vid max 1,563 % arab, och om denna övre gräns finns ingen oenighet alls. Några vill inte ha någon inblandning alls, men ingen får tillåta mer än dessa 1,563 % arab.

Lånar knapp av mig själv, för nu är det SKRYT-TAJM igen! :banana:

Haflindex med den italienska BLUPen för 2009 har kommit, och Firas helsyster Blitze är rankad som nummer 7! Av cirka 5000 italienska haflingerston i avel! För TYP är hon rankad som ETTA! :bow: Det ni!

Nu ska jag gå ut till min lilla prinsessa :love: och berätta för henne om hennes systers bravader!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 054
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka