Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

26 Mars? Nu hänger jag inte med på shf hemsida står det ju att de ska dömmas innan Nordsvenskarna den 27 Mars????

Sen hittar jga ingen stanns hur många haflinger som är anmälda????
Finns det någon länk på detta?

Det förstår jag att du inte gör för det står inget på SHFs hemsida om STHs kåring/premiering den 26 mars:) det är en avelsvärdering av tyrolstammade ston och en bedömning av tyrolstammade ughästar. (raskod 47)
Plats är Huseby Bruk utanför Växjö.
Dina övriga frågor kan jag inte svara på.:D

Hallåå ! Slumpen, eller nåt, tog mej hit. Snälla ni som kan haflinger, berätta för mej om lynne, karaktär osv, inte enligt ras standard, (det kan jag läsa), utan jag menar enligt era erfarenheter o vad ni som människor tycker... Jag har en haflinger !! Vi älskar honom, han är ruskigt social o sällskaplig, pysslig o ger oss minst ett gott skratt dagligen. Men... han är inte "lätt". Kom till oss från Tyskland för 2 år sedan, då skulle han fylla 5 i maj. Jag kan ju redan nu från början erkänna att jag är lite impulsiv o naiv ibland... köpte honom osedd o litade på vad säljaren sa; inriden av proffs, hoppad, skulle träna banhoppnong innan avfärd osv. Jag samäger våra hästar med min brors familj, det är min 14 åriga brorsdotter som rider. Hon va då alltså 12 år när han kom. För o göra en lång historia så kort som möjligt så kan jag säga att vi har fått köpa andra hästar till brorsdottern... inte för att hon inte klarar hnm, utan för att det tar tid... allt tar tid.. han växte i kroppen så det knakade första halvåret, men huvudet följer inte med...:) Han blir nu alltså 7 år i maj o visst går det framåt, men han går fortfarande in i vissa faser. Det är ju nu in på andra året jag tycker det börjar bli intressant eftersom det är nu man kan börja jämföra beteendet, bla årstidsvis tex. Skulle kunna berätta hur många dråpliga historier som helst om den här bäbisen, kan tillägga att jag menar inte att han är korkad för det, nä, han är faktiskt på nåt underligt sätt riktigt smart mitt i allt detta ! Klickerträningen exempelvis , fick jag lägga på is under hösten, för han började göra konster både nu o då, när han inte skulle.... Fick han se ngn med ett spö, (han rids inte med spö, utan jag har bara använt det vid kl.trän.) så började han visa konster ! Har bla lärt sej hälsa, buga, flytta undan rumpan, backa, "titta på stjärnorna", allt utan att jag vidrör hnm. Ni kan ju tänka när han börjar hälsa, (elr tacka) o kastar upp frambenet så fort han får tråkigt, blir rastlös, elr inte förstår ngt annat tex.. Tillägg varför brorsdottern behövde en mer färdig häst; Rider lite cm-hoppningar o har tagit grönt kort o så, hoppning med haflingern betyder 2 m långt o 2 m högt, även om bommen ligger på backen, o så bjuder han på en serie bocksprång till det också !! Det gör han för övrigt lite nu o då annars också ute i skogen. Ge mej gärna råd hur man trevligast går vidare med en sån här kille. Har nu efter vi blev med haflinger hört alla möjliga uttalanden ; min svägerska fick bl.a nyligen från en travtränare vars fru haft halinger höra; nej fy faan , har ni en sån där jävel... !! JaJa, vår kille blir kvar hos oss iallafall, skulle va om jag känner att jag inte fixar honom isåfall, men det skulle jag nog ha svårt att erkänna...

*kl*

Någon här inne kanske kan svara på min fråga, helt okunnig inom haflingeravel som jag är :)

Har ni något tips på speciella hingstar man ska kika efter om man är ute efter en som lämnar lite större avkommor, som ligger närmre 150cm-måttet? Gärna lite grövre typ.

Eller tips på bra hemsida där jag kan hitta denna info, och även annan information om hingstarnas nedärvning?

Har varit inne på Svenska Haflingerföreningens hemsida, men tycker informationen är knapp...

Hej

Jobbigt att höra. Jag säger inte att din brors dotter inte klarar haflingern. Men de är envisa och man måste vara jätte envis och aldrig rädd.

Du måste säga i från på hästen att han inte får bocka. Bli arg med rösten och säg till när han bockar, det måste din brorsdotter också göra.. För de testar person till person och vet vilka de kan göra som de vill med. Räcker inte rösten så får ni tvär nita han bestämmt.
Ta galopp i gen och galoppera, bockar han så gör tvär halt i gen, gör så ända tills han slutar bocka berömma han och avsluta för dagen.
Om ni måste hoppa över ett hinder först så gör det och dra tag allt vad ni har och säg till på skarpen. Hoppa i gen, det kanske räcker en gång.. Annars får ni göra om det tills han slutar..Berömm om han gör rätt.
Göra samma sak nästa gång ni rider tills han vet att han inte får göra så.
Fått göra samma sak med min nya haflinger som endast en 14 åring red och hon sålde för att hon inte klarade sin haflinger.

Slå med spöt kan bli att han forsätter att bocka flera gånger efter åt. Så gjorde min haflinger en gång då tvär nita jag henne och argt, gapa på henne. Sen gjorde hon inte om det. Inte en gång efter det..
Men jag annänder mycket rösten och min hade massa olater när hon kom. Gick när man skulle upp, bocka, vägra gå framåt, blev rädd för speglar (stack och bocka mm), på ridbanan bocka hon massa.
Jag har kämpat massa och att visa med rösten är det bästa sen har jag fått annvända spö på henne. Nu är jag sällan arg på henne. Hon är jätte snäll och jobbar hur bra som helst. rider aldrig med spö, men nu när min medryttare började rida fick hon börja på samma vis som jag. Fast hon gav sej på första till sägelsen. Och nu efter 2 månader går hon lika snällt för henne som för mej. Och hon jobbar jätte bra för henne. För mej tog det ett halv år. Att få bort de värsta dumm heterna.

Om ni bara får han över på eran sida och han ger sej har ni en häst som går över berg för er.
En jätte trevlig tävlings häst.
De är inte elaka bara väldigt smarta och envisa och de kräver sina ryttare

Men den 14 åriga tjejen måste vara jätte envis och säga till på skarpen.... Hela tiden om han bråkar med henne. Man måste visa att man blir arg...

Det kvittar igentligen vilken typ av ras eller häst man har är de envisa och man inte visar vad skåpet ska stå så gör de som de vill. Sen kanske Haflingerna många över lag är väldigt envisa om man gemför med andra ponnysar och hästar..

Senast ändrad:

Det förstår jag att du inte gör för det står inget på SHFs hemsida om STHs kåring/premiering den 26 mars:) det är en avelsvärdering av tyrolstammade ston och en bedömning av tyrolstammade ughästar. (raskod 47)
Plats är Huseby Bruk utanför Växjö.
Dina övriga frågor kan jag inte svara på.:D

Ja men det finns ju tyrolstammade ston och unghästar även i SHF! Havanna till exempel ;)

Välkommen till tråden och trevligt att du har "blivit med haflinger":)! Att, som du skriver, låta det få ta tid tror jag är viktigt om han är sent utvecklad (både fysiskt och psykiskt). Just när det gäller bockserierna han bjuder tror jag att du ska vara försiktig med att "dra ta tag allt vad man har", gapa och skrika. Med en ung och omogen häst kan detta ofta vara glädjesprång, särskilt vid hoppning. Självklart läskigt för ryttaren om han/hon är ung eller oerfaren. Därför är mitt tips att du själv (som verkar klara av honom) rider honom i de situationer där bockningarna uppstår. Om det bara är glädjesprång anser jag att det är dumt att bestraffa, försök istället hålla upp huvudet och på så sätt göra det svårare för honom att bocka och rid vidare, eller sakta av om det går för vilt till:). (De hästar jag har ridit som bockar, har slutat med det om man vänligt men bestämt rider vidare och "ignorerar" studsandet. Om det däremot är kasta-av-ryttaren-bockningar bör man såklart först undersöka om hästen har ont eller känner annat obehag, innan man börjar bråka med den.)

I allmänhet blir mina tips: träna på ett varierat sätt (vilket du ju redan verkar göra), kontakta gärna en tränare, åk iväg på träningar/aktiviteter så att han får se sig om i världen och tänk på att han inte är så gammal. Lycka till:)!

Ja men det finns ju tyrolstammade ston och unghästar även i SHF! Havanna till exempel ;)

Visst men det var inte det jag svarade på:D

Både du och alla andra tyrolstammade, oavsett raskod eller var dom finns är mer än välkommna till att kåra/premiera sina haflinger för de två internationella dommarna Hannes Schweisgut, Inge Nobel och STHs "egen" rasdommare Morgan Johnsson. Kontakta STH om du vill veta mer om hur man anmäler sig. Lite står det på STHs hemsida men mer kommer det de närmaste veckorna..........:D

de la isla håller fullständigt med i ditt svar till elgur86 Tilläggas kan att ett fel, som du ju själv är medveten om, var att köpa honom osedd. Ett fel som många med dig begått även om undantag finns, som registrator ser och hör man en hel del som berör rasen. Lycka till!:laugh:

Såg att jag egentligen inte svarade på det du ville veta:). Min erfarenhet är att haflingerns viktigaste positiva egenskap är att den är så behändig och stabil i sitt temperament men samtidigt med en bra framåtanda. Självklart har alla individer sina egna särdrag och man kan hitta också "stissiga" eller mindre trevliga haflinger. Men de allra flesta jag har träffat har varit harmoniska och trevliga hästar. Visst kan de bli starka och envisa, men enligt min erfarenhet inte värre än andra raser. Det beror, enligt min mening, till allra största del på den som håller i tyglarna/grimskaftet. Det är min uppfattning om haflingern som ras, så nu tror jag att det blev ett bättre svar:)

Hallåå ! Slumpen, eller nåt, tog mej hit. Snälla ni som kan haflinger, berätta för mej om lynne, karaktär osv, inte enligt ras standard, (det kan jag läsa), utan jag menar enligt era erfarenheter o vad ni som människor tycker... Jag har en haflinger !! Vi älskar honom, han är ruskigt social o sällskaplig, pysslig o ger oss minst ett gott skratt dagligen. Men...
:)Det jag sätter som främst hos haflinger är dens mångsidighet vad gäller brukbarhet och dens harmoniska och godmodiga temperament. I rasen haflinger går det alltid att hitta en individ som passar till just det en person önskar i sin häst. Det finns stora och små, grova och smäckra, alltid passar det till någon som handen i handsken. :banana:
Min erfarenhet av haflinger och det oavsett var eller i vilken situation jag mött en haflinger, så är den arbetsvillig, nyfiken, glad och positiv med en stor portion humor och livsglädje.
Har aldrig upplevt en "tjurig" haflinger i de 15 år jag varit aktiv inom rasen, envis ja men då har det oftast varit ryttarens eller skötarens eget fel (inte ofta felfodras haflinger i en god mening)! En haflinger föds inte till "nej fy f-n har ni en sån djävel"......... det gör mig ont att höra men förvånar mig inte att det kom från "travet"!
Det är viktigt att den person som hanterar hästen gör det på ett bestämt men kärleksfullt sätt, inga "översittarfasoner" biter på en haflinger!:laugh: Du kan inte hatera en haflinger som en travhäst (nu har jag fördommar av erfarenhet så det får travarna ursäkta jag vet att allt inte är svart eller vitt!)
Även en stor portion humor krävs för att vara haflingerägare. De är stolta och intelligenta lättlärda hästar, så det går inte att kuva dem, skrika och bråka gör ingen nytta, ej heller staff.
Kräver man något av dem så gäller det att ha ett gott argument för varför då går de genom eld och vatten för dig!
Är du i deras ögon en "skitstövel" så sätter de ner alla fyra hovar och vägrar sammarbete........:crazy:
Jag har aldrig haft problem med våra haflinger, de är lugna och harmoniska oavsett om vi jobbar på banan eller i skogen. Rackartyg kan de hitta på visst och retstickor kan de vara men kolla ögonen...... för det görs med glimtet i ögat:) och många gånger har jag muttrat "jäkla häst" men ändå små skrattat för arg kan man inte bli....... han/hon hade ju rätt....... jag missade något!
För mig blir det aldrig någon annan ras än haflinger:love: men för många andra passar den helt enkelt inte in i förväntningarna på hur deras häst skall vara........ och då finns det andra raser!

Senast ändrad:

Visst men det var inte det jag svarade på:D

Både du och alla andra tyrolstammade, oavsett raskod eller var dom finns är mer än välkommna till att kåra/premiera sina haflinger för de två internationella dommarna Hannes Schweisgut, Inge Nobel och STHs "egen" rasdommare Morgan Johnsson. Kontakta STH om du vill veta mer om hur man anmäler sig. Lite står det på STHs hemsida men mer kommer det de närmaste veckorna..........:D

Jasså? Jag trodde det bara för för de som redan hade raskod 47? Men får även 32or anmäla sig?:idea:

Tjoho, *vinkar*

Ser att ni är flera som verkar ha erfarenhet av rasen som är här inne och skriver och upprepar därför min fråga. Vart hittar jag den info om hingstar och deras nedärvning som jag söker (se inlägg ovan på denna sida), eller konkreta tips på vad jag ska leta efter om jag söker en hingst som lämnar avkommor uppåt 150 cm i mankhöjd, och gärna av den grövre typen.

Och en annan fråga; vad är skillnaden mellan tyrolerstammade och icke tyrolerstammade hästar? Varför väljer man det ena respektive det andra? Tips på informationsrik läsning om Haflinger som ej är på tyska?

Tjoho, *vinkar*

Ser att ni är flera som verkar ha erfarenhet av rasen som är här inne och skriver och upprepar därför min fråga. Vart hittar jag den info om hingstar och deras nedärvning som jag söker (se inlägg ovan på denna sida), eller konkreta tips på vad jag ska leta efter om jag söker en hingst som lämnar avkommor uppåt 150 cm i mankhöjd, och gärna av den grövre typen.

Och en annan fråga; vad är skillnaden mellan tyrolerstammade och icke tyrolerstammade hästar? Varför väljer man det ena respektive det andra? Tips på informationsrik läsning om Haflinger som ej är på tyska?

Jag kan försöka bringa lite klarhet i det hela :laugh:
Är det svenska hingstar du är ute efter? På Svenska haflingerföreningens hemsida ser du deras godkända hingstar som är i avel nu. Men det finns en till förening med hingstar i avel (STH). Kolla in deras sidor igen och se om du kan hitta något :)

En tyrolerstammad haflinger har absolut ingen arabinkorsning som de som icke är tyrolerstammade kan ha. De har sina rötter i tyrolen (haflingers ursprung) och det är främst nordtyrolen (tror jag?).
Jag hoppas du blev aningen klokare, annars kan säkert nån annan ge dig bättre info ;)

*kl*

Någon här inne kanske kan svara på min fråga, helt okunnig inom haflingeravel som jag är :)

Har ni något tips på speciella hingstar man ska kika efter om man är ute efter en som lämnar lite större avkommor, som ligger närmre 150cm-måttet? Gärna lite grövre typ.

Eller tips på bra hemsida där jag kan hitta denna info, och även annan information om hingstarnas nedärvning?

Har varit inne på Svenska Haflingerföreningens hemsida, men tycker informationen är knapp...

Ska ja vara ärlig så tror jag inte att någon svensk hingst ger så höga OCH stora avkommor.. För är de högre är de samtidigt oftast smäckrare..
Annars finns det bara SHF:s och STH:s hingstar att välja på i sverige, du får nog söka dej utomlands om du ska ha nått sånt stort..
Du kan ju iofs kolla om det blir några nygodkända hingstar på grevagården i mars:laugh:

Poison heart Men varför är inte Havanna tyrolare från början? Eller det kanske jag ska fråga Y om:crazy:

Jaha men har jag fattat detta rätt? Är kåringen på fredan och grevagården på lördan?? :laugh: Då kan man ju spana båda:idea:

OK, tack för era svar:)

Ett flertal av de hingstar som är verksamma ligger runt 147 cm i mankhöjd, men ser ut att vara av lättare typ.

Har jag fattat det rätt om det är Tyroler-haflinger jag bör söka efter om jag vill ha en grövre/mindre förädlad avkomma? Brukar tyrolerhaflingern ha en lägre mankhöjd?

Anledningen till att jag är så frågvis är att jag sonderar terrängen lite, och utav den information som ges på SHF och STH blir jag inte mycket klokare:D Har kollat igenom en hel del annonser som ligger ute på haflinger för att försöka skapa mig en uppfattning om olika hingstars avkommor, men i många fall står det ingen härstamning alls, och det mesta verkar vara fritidshästar som inte presterat något.

Om man nu vill ha tag i en bra häst med god härstamning, måste man då bege sig utanför landets gränser?

Poison heart Men varför är inte Havanna tyrolare från början? Eller det kanske jag ska fråga Y om:crazy:

Jadu, den som det visste :crazy: det var väl tänkt att hon skulle bli tyrolare. Vet inte om det är så att mamman måste vara raskod 47 också isf? Dt vet nog snefnugg bättre hehe.

Jadu, den som det visste :crazy: det var väl tänkt att hon skulle bli tyrolare. Vet inte om det är så att mamman måste vara raskod 47 också isf? Dt vet nog snefnugg bättre hehe.

Havanna har full tyrolerstam och kunde under normala omständigheter ha registrerats som föl i 47. Tyvärr kan jag inte gå in på omständigheterna runt just detta med Havanna men du kan säkert få veta orsaken om du kontaktar STH.
Havanna har rätt till att avelsvärderas i STH och kan om hon godkänns bli stambokförd i Tyrolerstamboken. Hon kan också flyttas till raskod 47 om du önskar det.:D
I STH är det inte var du är registrerad som avgör utan om du har en tyrolerstam och att minstamåttet överstiger det som är föreskrivet i STHs PoR vilka är de samma som moderlandets.

TACK ! För era svar, det kändes som att "komma hem". Känns som en bekräftelse att jag tänker rätt. Det är naturligtvis oavsett ras individer, men ibland kan det kännas som vissa beteenden är en aning rasbetingat. Först vill jag säja att vi åkte till klinik redan efter de första månaderna efter han kommit från Tyskland. Hade inte vågat fortsätta fostrat om jag inte varit bombsäker på att han va ok. "Frisk som en nötkärna" sa veterinären efter böjprov hit o dit, longering, flera röntgenbilder över alla ryggkotor...osv. Och så la hon till att man inte alls behöver känna sej värdelös om man beslutar sej för att sälja om man känner att det blir mer än man klarar av... ni kan ju tänka er hur kul han hade på kliniken.. hejohå, vad han grejade ! Det blev en annons på Blocket med inte så inbjudande svar.. nä, han fick va kvar bestämde vi o så köpte vi en häst till istället ! Angående min brorsdotter så är hon inte det minsta rädd, det är min bror som blir rädd ! Hon rider hnm fortfarande de perioder hon inte har ridförbud av pappa :) Hon är naturligt ranghög, o en mkt trevlig sådan, mer envis än haflingern, hur nu det är möjligt... Vi tar aldrig till "hårtmothårt" i form av våld, det skulle bara bli motsatt effekt, det förstod jag tidigt. Det finns ju ingen mening med heller eftersom han inte gör saker av dumhet, känner igen det där med glimten i ögat, han är skit tydlig ! Bockningarna gör jag som skrivet, antingen driver igenom, (om jag behållt balansen...) annars oftare stannar, morrar, o börjar om där vi var. Hoppningen har jag lagt åt sidan lite, kan ta ngt skutt om brorsdottern ändå lagt fram, men huvudsakligen får han hoppa på ett mer naturligt sätt ute, över bäck, elr pinnar i skogen osv, han har helt enkelt inte ordning på sina ben än ! Likaså med ridning på bana, som han tycker är sååå tråkigt, är lagt på hyllan o han "smygtränas" ute, han har tom lagt till egen skänkelvikning över grusvägen när han ska in till sina egna mac donalds med lönnträd som är så gott, straxt innan, (han vet precis sina ställen), så börjar han stila o går skänkelvikning mot målet :) Till slut så är det ju detta med humorn, han är skitrolig, o kräver i oförsej att man har kollat ordentligt !! att allt bortplockat innan man lämnar stallet, annars ligger det garanterat grimmor, vantar, mössor, eltråd ! har han nått över en "stopp-planka" en gång o lekt med, ja va som helst som han kan hitta o nå... Han är ju dessutom väldigt kelig, han älskar sin lillmatte o lägger upp huvudet i hennes knä när hon rider på den andra hästen ! Igår fick hon dessutom ett kärleksbett på insidan av låret... Tack för era haflingeråsikter, jag är mer än nöjd !!

Ha....ha........ Han är en haflinger med stort H...
Böver jag att säga att många som älskar haflinger även har LABRADORER ......... "rasrelaterad alternativ" enligt min mening.

Med tiden ska det nog bli folk av honom också........ he......he...... som tröst så blir haflinger ganska gammla, antagligen därför är de outvecklade och busigare längre!
Skriv gärna mer om honom här i tråden..... kul att följa "odågan"!

Tack.... eller vad ska jag säja ! :) Jag blir jätteglad om jag får berätta för ngn om den här hästen, sitter ju själv o skrattar när jag ska uttrycka mej... Har inte labrador , men i våra familjer finns det 2 st Kelpie- (bröder), en Papillon korsning, o sen haflingerns favorit, en Amstafftik ! Nu ska jag hämta brorsdottern hos en kompis o ut till hästarna det bär. Återkommer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 054
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka