Det jag sätter som främst hos haflinger är dens mångsidighet vad gäller brukbarhet och dens harmoniska och godmodiga temperament. I rasen haflinger går det alltid att hitta en individ som passar till just det en person önskar i sin häst. Det finns stora och små, grova och smäckra, alltid passar det till någon som handen i handsken.
Min erfarenhet av haflinger och det oavsett var eller i vilken situation jag mött en haflinger, så är den arbetsvillig, nyfiken, glad och positiv med en stor portion humor och livsglädje.
Har aldrig upplevt en "tjurig" haflinger i de 15 år jag varit aktiv inom rasen, envis ja men då har det oftast varit ryttarens eller skötarens eget fel (inte ofta felfodras haflinger i en god mening)! En haflinger föds inte till "nej fy f-n har ni en sån djävel"......... det gör mig ont att höra men förvånar mig inte att det kom från "travet"!
Det är viktigt att den person som hanterar hästen gör det på ett bestämt men kärleksfullt sätt, inga "översittarfasoner" biter på en haflinger!
Du kan inte hatera en haflinger som en travhäst (nu har jag fördommar av erfarenhet så det får travarna ursäkta jag vet att allt inte är svart eller vitt!)
Även en stor portion humor krävs för att vara haflingerägare. De är stolta och intelligenta lättlärda hästar, så det går inte att kuva dem, skrika och bråka gör ingen nytta, ej heller staff.
Kräver man något av dem så gäller det att ha ett gott argument för varför då går de genom eld och vatten för dig!
Är du i deras ögon en "skitstövel" så sätter de ner alla fyra hovar och vägrar sammarbete........
Jag har aldrig haft problem med våra haflinger, de är lugna och harmoniska oavsett om vi jobbar på banan eller i skogen. Rackartyg kan de hitta på visst och retstickor kan de vara men kolla ögonen...... för det görs med glimtet i ögat
och många gånger har jag muttrat "jäkla häst" men ändå små skrattat för arg kan man inte bli....... han/hon hade ju rätt....... jag missade något!
För mig blir det aldrig någon annan ras än haflinger
men för många andra passar den helt enkelt inte in i förväntningarna på hur deras häst skall vara........ och då finns det andra raser!