Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Att säga att den gamla ur rasen är fel och den nya är rätt??? Då kan ni bilda ett eget förbund och döpa eran ras till något nytt!!

Vad jag vet så finns det redan olika "förbund" inom haflinger med 3 olika raskoder..

Haflinger
Tyroler haflinger
Edelbluthaflinger

Du kan ju titta runt lite på nån av dem och se om något passar..

Så står det på Svenska Haflingerföreningens hemsida under rubriken Hur ska en haflinger se ut?

Storleken
varierar från 135 till 150 cm.
Hingstar bör ha en minsta mankhöjd om 140 cm och den bör ej överstiga 150 cm (idealmått 142-148 cm).
Ston bör ha en minsta mankhöjd om 135 cm och den bör ej överstiga 148 cm (idealmått 140-146 cm).

- Jomenvisst ...

men på ett annat ställe på samma hemsida står det andra mått = de som är fastställda i föreningens Plan och Riktlinjer

Storlek: Storleken varierar från 136 till 150 cm (stångmått).
Hingst bör ha en minsta mankhöjd om 145 cm och den bör ej överstiga 150 cm.
Ston bör ha en minsta mankhöjd om 136 cm och den bör ej överstiga 150 cm.
Gränserna kan överskridas om hästen i övrigt är rastypisk och harmonisk.

Så det är kanske bara att välja ...:cool::idea:

och vad ursprungslandet säger behöver vi kanske inte heller bry oss om :confused: för där står ytterligare andra mått :)

och sen finns det ju ytterligare en haflingerförening i Sverige, nämligen STH, Svensk Tyrolerhaflingeravel och vad de har för mått hinner jag inte kolla,

min tid på bibblan håller på att ta slut ...

nej det är aldrig fel att göra reklam för bibliotek, Eldfuxen

Jag kan svara för STHs ......

De nya Plan och Riktlinjer för STH (vilka är de samma som Haflingerpferdzuchtzverband Tirols PoR) förväntas vara färdiga och godkända av Lantbruksministeriet i Wien, Österrike nu i början av 2010 och träda i kraft inför vårens kåringar i Österrike/Tyrols avelsområde + DTH/Danmark och STH/Sverige.
Rycktet säger rejäla höjningar på mankhöjden, vilket vi redan ser i praktiken på de haflinger som godkänns för avel. Såååååå, det blir spännande.........!

MEN intill dess följer STH nu gällande PoR (godkända av SJV) som för STH (vilka är en del av HPTs avelsområde) har följande krav på mankhöjd vad gäller de haflinger som skall avelsvärderas inom Tyrols haflingeravel.
Mankhöjd 140-150 cm. Lägst för ston 140cm och för hingstar 142cm. Haflinger vars mankhöjd på kåring/premieringsdagen ej uppnår gällande mått kan således ej avelsvärdas eller stamboksföras i den Ursprungsstambok för Haflinger som förs av Tyrol. (Alla vet väl vid detta laget:) att Haflinger har två en som förs av Tyrol/Österrike och en av Italien)
Är mankhöjden över 150cm accepteras detta såvida den harmonierar med haflingerns övriga exteriörbedömmels.

Senast ändrad:

Jag kan svara för STHs ......

De nya Plan och Riktlinjer för STH (vilka är de samma som Haflingerpferdzuchtzverband Tirols PoR) förväntas vara färdiga och godkända av Lantbruksministeriet i Wien, Österrike nu i början av 2010 och träda i kraft inför vårens kåringar i Österrike/Tyrols avelsområde + DTH/Danmark och STH/Sverige.
Rycktet säger rejäla höjningar på mankhöjden, vilket vi redan ser i praktiken på de haflinger som godkänns för avel. Såååååå, det blir spännande.........!

Intressant! Vet du om det betyder att även lägsta tillåtna mankhöjd höjs?

Intressant! Vet du om det betyder att även lägsta tillåtna mankhöjd höjs?

Har ingen aning bara en massa "surr" och jag måste poängtera att det är ryckten:crazy: Borde kanske inte skrivit som jag gjorde:o
Det är bara att vänta och se...... ryckten kan vi inte bygga på eller hur???:crazy:

Har ingen aning bara en massa "surr" och jag måste poängtera att det är ryckten:crazy: Borde kanske inte skrivit som jag gjorde:o
Det är bara att vänta och se...... ryckten kan vi inte bygga på eller hur???:crazy:

Ok, då får vi vänta och se om ryktena stämmer. :)

Svar till Sanio

Tycker det var en god tanke att betäcka din Manda med Harras - men du verkar inte känna till att Harras inte används i avel, åtminstone har han inte varit i avel de senaste två åren

Men saker kan ju ändras ...

... fortare än man tror ....

... The king is back in town ....
:bump:

Nej jag har ju inte det!!!:cry: Inte IRL:(
Vill göra det mens han är i livet, han är ju trotts allt 24 nu:o

What??!! Ska han visas på grevagården??????
Jag måste se honom!!!!!:idea:

Inte bara han utan ytterligare fem från samma ägare kommer att visas, har det från ägaren personligt så det stämmer säkert......:D Dé dú... det blir något att "bita" i för SHFarna....:) ...ordningen återställd!!!;)
he...he... nästan eller hur Dailan!

Men gud så bra:laugh: Då har han som gjort illa benen/knäna/foten vaknat till i år då:D Gud så ja längtar!

... fortare än man tror ....

... The king is back in town ....
:bump:

Kul för mej som är ny i Haflinger på många år. Att jag pratade med ägaren för några månader sedan och han sa att Harras skulle vara i avel i sommar..

Inte visste jag att jag visste före många andra!! Förstod inte så mycket när folk sa att han inte fanns i avel längre..

Okej jag erkänner att jag var lite hård att skriva att de smäckrare är fel.. Men jag hoppas ändå att ni ska tänka på att alla ska kunna rida de och de blir mer och mer lätta, eller det finns mer och mer få som är grövre. Och att de som är mycket för de smäckarare att inte få de för smala ponnysar..

För det är en stor envis häst i liten förpackning..

När är grevagården?? JAg måste bara se alla hans hingstar live... Även om Harras är favorit så vill jag ändå kolla de andra också...
Synd hans hemsida är borta!!!

Kände mig tvungen att kommentera detta påstående då jag själv ridit in/till ponnyer. Att som vuxen rida till en ponny är inga problem ens ner på C-ponnyhöjd och små vuxna ryttare kan även rida B-ponny. Då tillridning är en kort begränsad tidsperiod. (Medelvikten för kvinnor i Sverige 2005 var 66,6 kg, det klara de flesta ponnyer.)

Jo men när man är 1,76 lång så känns det vingligt på något sätt.. En grövre kan alla rida en lång person som en kort. EN tyngre en smalare.. Tänk själv om du får ett barn med en väldigt lång kille och när den är 16 år kan de inte rida de smäckra längre. Det hände för mej.

Jo många köper haflinger till sina barn nu när de är smäckrare. Klart det finns indevider som barn klarar. Men de är så envisa och kräver sin ryttare och många klara de inte..
Klart de är en tävlings ponny i många fall.
Men Manda kan lika bra gå dressyr som att hoppa som de smäckrare haflingerna. Ser ingen skillnad...

Jag kan hålla mid dig till viss del i den här "debatten" som startat här i tråden. Jag tycker det är en jätteintressant diskussion!
Även om haflingern inte längre räknas som kallblod så är det många som fortfarande räknar in dem där. I mina ögon är dom små kallblod! :love:
Jag gillar också "den äldre" typen av haflinger, lite grövre. Haflinger i mina ögon ska inte vara för klena. Sen håller jag med om att det är synd att de är de nya sporthaflingerna som faller alla nya haflingerägare i smaken (rätta mig om jag har fel men de är min uppfattning.)
Men som sagt, olika avelsinriktningar är alltid bra eftersom det ökar chansen att hitta den rätta för en själv.

Förresten! Det "bor" en haflingervalack ovanför min skola. Idag fick jag snokat fram att han heter Staffan. Det är tyvärr det enda jag vet! Jättefin är han iaf. Det roliga var att tjejen jag pratade med (hon är förövrigt hästelev) hojtade om att "Jaa! Han är vääldigt kraftig för att vara haflinger! Riktigt stor är han!" Då häpnade jag, för han är definitvt inte särskilt kraftig för o va haflinger :confused: Men det roliga är att många man pratar med som inte har någon större erfarenhet av haflinger kläcker alltid ur sig hur kraftiga dom är?
Vad är det för anorektiska haflinger dom har stött på undrar jag...

Kul för mej som är ny i Haflinger på många år. Att jag pratade med ägaren för några månader sedan och han sa att Harras skulle vara i avel i sommar..

Inte visste jag att jag visste före många andra!! Förstod inte så mycket när folk sa att han inte fanns i avel längre..

Nåja han är inte i avel än. Först ska han visas och godkännas på nytt. Sen VET vi!:rofl:

Jo precis!! Godkänd först! Ska ha han nästa år då har han två år att bli godkänd på..
Redan bokat Grevagården och bra att det är samma dag som Nordisarna. min kompis föder upp sånna och ska självklart dit. Så vi kan sam åka..

Visst är det bra att det finns olika in riktningar och jag tycker också att det är ett litet kallblod som ska vara grövre för att klara skogsbruk och bergerna..
De grövre känns som att rida en häst på 1,52 tycker jag.. Manda känns inte som en ponny, men jag ville ha en ponny.. Det var därför jag valde Haflingern även om jag var skeptisk på om det fanns några grövre ponnysar kvar.
Bara för att man har en grövre så kan de gå lika bra som de smäckrare och en maffig haflinger som gör piaff.. Finns det något finare?

26 Mars? Nu hänger jag inte med på shf hemsida står det ju att de ska dömmas innan Nordsvenskarna den 27 Mars????

Sen hittar jga ingen stanns hur många haflinger som är anmälda????
Finns det någon länk på detta?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 885
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
408
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv