Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

*knapplån*

Kan bara bekräfta att SHFs avelsvärdering är den 26 Mars, men det datumet är INTE valt för att på nåt sätt ""jävlas"" med STH, utan för att det helt enkelt sedan tidigare var bestämt att den skulle hållas i samband med Kallblodens avelsvärdering!

Som privat person och uppfödare kan jag också tycka att det är synd med en "kollision" för publiken.:cry:
För utöver att STH har sin kåring den 26 mars 2010 så har även
WHV (Världshaflinger Föreningen (eller förbundet som någon säger)) efter kåringens slut uttagningen av de haflinger som är lämpliga till att representera Sverige vid Världsutställningen 2010.:laugh:
Om jag har förstått rätt (kan ha missat något) så innebär det att WHVs uttagning den 26 mars 2010 gäller för renrasiga haflinger både från SHF och STH.......:confused: eller har det kommit någon ny information från WHV till SHF???
Då får ju "kollisionen" onekligen en annan dimision speciellt som det framgår på SHFs arrangör och kontaktpersons hemsida att 4 hästar redan visat aktuellt intresse!!
Någon som missat någon information någonstands ....eller???:confused:

*knapplån*

Kan bara bekräfta att SHFs avelsvärdering är den 26 Mars, men det datumet är INTE valt för att på nåt sätt ""jävlas"" med STH, utan för att det helt enkelt sedan tidigare var bestämt att den skulle hållas i samband med Kallblodens avelsvärdering!

Då får jag be om ursäkt.
Det är iof kul att den hålls ihop med kallbloden:love:

Men! Vilken sandlådenivå! Snacka om att bara vilja jävlas. Jag tror ju knappast de kommer tjäna på att vara såhär barnsliga i längden.

Poison-heart jag förstår att du och många andra tänker så som du "att det jävlas" men du behöver inte be om ursäkt för det "tänket":)

I den svenska haflingerhistorien har det varit en hel del av detta genom åren. Den mest "berömda" skismen av alla var HRKK - SHF, sporten och avlens konstanta puklande på varandra...... lika "duktiga" båda två och med lika dåliga resultat..... Den då till Ridsport anslutna sportsföreningen HRKK existera knappast i dag! SHF har än i dag sina problem att tampas med samtidigt som ett gäng uppfödare med intresse för tyroleraveln och som tröttnat på att inte bli hörda i SHFs avelspolitik, bröt sig ur SHF och i samråd med SH och SJV bildade STH.

Vad som är viktigt att komma ihåg är att Haflinger är en ras men med flera olika avelsinriktningar. Det vi alla borde sträva efter är att göra RASEN synlig och respektera varandras inriktingar, ta vara på vad vi kan erbjuda varandra för att rasen skall få framgång i vårt land.

I stället för att pukla på varandra INOM rasen så borde vi stå enade.... MOT våra konkurrenter inom andra raser.

Haflingerhästen:love: denna underbara varelse förtjänar ett bättre öde i vårt land!

Detta är min personliga erfarenhet och åsik, nu vill jag ägna vintern åt att föreberda vårens begivenheter, allt från kåring/premiering till betäckning och världsutställning ............. i rasen HAFLINGERs namn!:bump:

Passar på att önska er alla en riktigt snöig och vacker God Jul!:)

*k*

Jag skulle vilja veta hur en Nachtmannavkomma - dessutom med full tyrolerstam - kunnat bli registrerad som korsningshäst.

Kan nån förklara
Dailan förstår inte alls :confused:

Och det konstigaste av allt är att stoet (avkommans mor alltså) är stambokfört i Svenska Haflingerföreningen, visserligen efter fölets födelse - men det har ju många andra gjort tidigare och fått ett normalt nummer.

Denna haflinger är naturligtvis en haflinger som skall ha raskod 32 :idea: och är inte en korsningshäst med raskod 60. :devil:

Nu har jag hittat hit oxå!
Jag har en fråga som jag inte riktigt fått klart för mig hur jag ska göra.
Jag är ju nyligen ny ägare till stoet Maluka. Har dock haft henne i över ett år. Jag betäckte henne och ville då visa henne för att stambokföra henne. I Gislaved blev jag glatt överraskad på min första utställning någonsin när hon fixade 42 p! Jag skyndade och skickade in pappret till SH. Hörde inte ett ljud och började undra varför jag inte fått svar. Jag ringde då och frågade och då fick jag veta att det inte var klart att riksen skulle vara avelsgrundande...illa tänkte jag men dom bad mig avvakta. Jag valde att åka till Trollhättan för att visa henne igen nu i sommras mest för att det var roligt att komma iväg och trots att jag tyvärr inte fick någon föl att visa... dessvärre fick hon 37 poäng, vad hände? men men sånt är livet. Men nu undrar jag hur jag ska göra med stamboksföringen? kan jag få dom 42 p registrerade på henne?

th_ninja.jpg

Det här överlåter jag till de som vet! Men SHIT vilket dilemma var jag bara tvungen att säga:eek: Stackare:(
Ja förstår dej, är ju en sjutusande skillnad att stamboksföra henne med 42 alt 37 poäng:cool:
Hoppas det går vägen:banana:

Men vadå? Riksutställningen i Gislaved var ju visst avelsvärderingsgrundande! Jag kollade detta väldigt noga, och den stod med i listan över avelsvärderingsgrundande arrangemang på SH:s hemsida. Nu finns bara årets arrangemang listade (här: http://www.svehast.se/sh/doc/1022.asp), men förra året stod alltså haflingerriks med på listan över det årets avelsvärderingsgrundande arrangemang.

Jag kollade detta extra noga eftersom Övregårdens Carmen som blev BIS är en dotter till min hingst, så det var viktigt för mig att veta att det resultatet skulle tillgodoräknas honom vid en framtida avelsvärdering.

I samma veva bad jag SH om en lista över hans (Carmens pappas) avkommors resultat, och fick veta att jag kunde kolla själv i Blå Basen bara de hade fört in årets (2008 alltså) resultat. Det har de fortfarande inte gjort (inte heller "vanliga" premieringsresultat, jag har kollat lite på hästar jag vet stambokfördes 2008), men inte kan de väl ta bort ett godkännande som avelsvärderingsgrundande arrangemang i efterhand?! När det stått angivet som just avelsvärderingsgrundande?

Näe, jag tycker du ska fråga SH igen, det tänker i alla fall jag göra! :cool: Det borde gå/gått hur bra som helst att stambokföra henne på resultatet från Gislaved.

Förresten ska jag skriva lite mer om Maluka senare, hon har en mycket speciell plats i mitt hjärta också, av alldeles speciella skäl, fast jag aldrig har träffat henne! :laugh: I will never forget her, om man säger så. :D Men nu måste jag ut och hugga lite ved för det ska bli JÄTTEKALLT.

Jag har en fråga som jag inte riktigt fått klart för mig hur jag ska göra.
Jag är ju nyligen ny ägare till stoet Maluka. Har dock haft henne i över ett år. Jag betäckte henne och ville då visa henne för att stambokföra henne. I Gislaved blev jag glatt överraskad på min första utställning någonsin när hon fixade 42 p! Jag skyndade och skickade in pappret till SH. Hörde inte ett ljud och började undra varför jag inte fått svar. Jag ringde då och frågade och då fick jag veta att det inte var klart att riksen skulle vara avelsgrundande...illa tänkte jag men dom bad mig avvakta. Jag valde att åka till Trollhättan för att visa henne igen nu i sommras mest för att det var roligt att komma iväg och trots att jag tyvärr inte fick någon föl att visa... dessvärre fick hon 37 poäng, vad hände? men men sånt är livet. Men nu undrar jag hur jag ska göra med stamboksföringen? kan jag få dom 42 p registrerade på henne?

Jag kan intyga med hjälp av ett officiellt dokument författat av SHs generalsekreterare i slutat av 2008 där han sammanställt hingstarnas betäckningsresultat 2008 (bet. ston 2007), hingstarnas betäckningar 2008, sommarpremieringsresultaten 2008 OCH RESULTATEN FRÅN RIKSUTSTÄLLNINGEN GISLAVED 2008 att utställningen var avelsvärderingsgrundande. Annars hade den inte funnits med i denna OFFICIELLA fil. Där ser jag givetvis Maluka.

Jag tycker du skall fråga SH efter denna information, som alltså är officiell och därmed skall lämna till dig om du ber om det. Dokumentet heter prem08 eller haflinger08 eller nåt liknande och är en excelfil.

Jag har också tyckt att det var konstigt att inget av de ston som visades i Gislaved (Jag vet andra som åkte dit av samma skäl som Maluka) stambokfördes 2008. Jag har nämligen fått den listan också av SH. Även detta är officiell info som jag alltid ber att få av SH för att kunna publicera i min tidning.

Sen skall du givetvis också kontakta utställningsarrangören SHF. Dom kan väl bekräfta att utställningen var avelsvärdeingsgrundande (Det får man skriftligen av SH) och någon i styrelse måste ju ha matat in uppgifterna som ligger i det dokument jag talar om.

Så ge dig inte! Du har helt rätt i att Maluka skulle ha stambokförts 2008! Och vart tog pengarna vägen som du betalade in då? Kanske en förklaring till varför SHFs siffror i bokslutet 2008 inte stämde överens med veksamhetsberättelsen när det gälldestambokförda ston :cry:

Sen tror jag att mycket av denna röra med registreringar, premieringar och stambokföringar beror på att avelsföreningen (SHF) inte längre själv utför dessa arbetsuppgifter utan lagt ut det (köper tjänsten av) på SH. Och då vet ofta inte den högra handen vad den vänstra gör:( Och de specifika kunskaperna om rasen minskar.

*k*

Jag skulle vilja veta hur en Nachtmannavkomma - dessutom med full tyrolerstam - kunnat bli registrerad som korsningshäst.

Kan nån förklara
Dailan förstår inte alls :confused:

Och det konstigaste av allt är att stoet (avkommans mor alltså) är stambokfört i Svenska Haflingerföreningen, visserligen efter fölets födelse - men det har ju många andra gjort tidigare och fått ett normalt nummer.

Denna haflinger är naturligtvis en haflinger som skall ha raskod 32 :idea: och är inte en korsningshäst med raskod 60. :devil:

Ja kan man tänka :bump:
Nu är hon omreggad som 32- osv med nytt UELN-nummer och allt .... och Jordbruksverket som säger att en häst ALDRIG kan eller får byta UELN-nummer. Men undrens tid är inte förbi:idea:

Nu är hon omreggad som 32- osv med nytt UELN-nummer och allt .... och Jordbruksverket som säger att en häst ALDRIG kan eller får byta UELN-nummer. Men undrens tid är inte förbi:idea:

Fast det har jag glömt att berätta ... i förrförrförra veckan blev en annan Nachtmannavkomma först reggad i 9000-serien men sedan omreggad på "riktigt" sätt ... det är bra att ägarna kollar sina pass :laugh:

Om det inte fanns haflingerfolk ute i vårt land vilka ALDRIG ger upp drömmen om haflingerrasens spridning i Sverige så hade undren aldrig uppstått. Dessa eldsjälar, vilka många gånger blir missförstådda och även hånade för sina handlingar, "klampar på" men ger aldrig upp!:bow:

TacK Dailan Kifki och Tack Eldfuxen och tack alla er osynliga.......:bow:

GOTT NYTT HAFLINGER-ÅR!:love:

Pia/Stuteri Vässingarp

Jag kan intyga med hjälp av ett officiellt dokument författat av SHs generalsekreterare i slutat av 2008 där han sammanställt hingstarnas betäckningsresultat 2008 (bet. ston 2007), hingstarnas betäckningar 2008, sommarpremieringsresultaten 2008 OCH RESULTATEN FRÅN RIKSUTSTÄLLNINGEN GISLAVED 2008 att utställningen var avelsvärderingsgrundande. Annars hade den inte funnits med i denna OFFICIELLA fil. Där ser jag givetvis Maluka.

Jag tycker du skall fråga SH efter denna information, som alltså är officiell och därmed skall lämnas till dig om du ber om det. Dokumentet heter prem08 eller haflinger08 eller nåt liknande och är en excelfil.

Jag har också tyckt att det var konstigt att inget av de ston som visades i Gislaved (Jag vet andra som åkte dit av samma skäl som Maluka) stambokfördes 2008. Jag har nämligen fått den listan (över stambokförda ston 2008) också av SH. Även detta är officiell info som jag alltid ber att få av SH för att kunna publicera i min tidning.

Sen skall du givetvis också kontakta utställningsarrangören SHF. Dom kan väl bekräfta att utställningen var avelsvärdeingsgrundande (Det får man skriftligen av SH) och någon i styrelse måste ju ha matat in uppgifterna som ligger i det dokument jag talar om.

Så ge dig inte! Du har helt rätt i att Maluka skulle ha stambokförts 2008! Och vart tog pengarna vägen som du betalade in då? Kanske en förklaring till varför SHFs siffror i bokslutet 2008 inte stämde överens med veksamhetsberättelsen när det gälldestambokförda ston :cry:

Jag fortsätter att tipsa StallLiori:

På SHFs hemsida under "Kalendern" (Tur att den inte var uppdaterad sen 2008!) hittade jag denna info. Gå dit och klicka dig vidare:

13 sept
SHF Haflinger Riksutställning,
Sto- och unghästpremiering 2008
Haflinger Riks, Sto- och unghästpremiering i Gislaved
Frågor kan skickas med epost till SHF

Mer information, anmälningsblanketter, propositioner, bilagor mm :
Länk till sida med info om arrangemangen.

Lycka till StallLiori!

Stå på dig!
Annars gör nån annan det.

Senast ändrad:

Usch :( Jobbigt är det när allt ska krångla! men som sagt, stå på dig! Maluka ska ju absolut ha rätt till sin stambokföring!

Ett sidospår:

Sen är det ju förvånande hur domarna ena året dömer en häst med resultat 42p, och sedan 37:crazy: Man undrar ibland hur olika dessa domare är, och om de ens följer samma mall!

*k*

:confused: Läser på SHs hemsida, svehast.se, tider och platser för avelsvärdering av hingstar 2010, men ser inga haflinger någonstans :confused:

Pratade nyss med en haflingerägare som berättade att SHFs ordförande sagt att haflingerhingstar skall premieras

på Grevagården den 26 mars 2010.

DET KAN VÄL ÄNDÅ INTE VARA SANT?

Golden_Tinka svarade:

"Kan bara bekräfta att SHFs avelsvärdering är den 26 Mars, men det datumet är INTE valt för att på nåt sätt ""jävlas"" med STH, utan för att det helt enkelt sedan tidigare var bestämt att den skulle hållas i samband med Kallblodens avelsvärdering! " Slut citat

Men ser man på - kritiken mot krocken tog skruv ...

Vi som skall vara publik tackar och bugar :bow: nu kan vi korsa Sverige och titta på ALLA haflinger som skall visas:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 889
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
408
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka