Kursinnehåll utbrutenOseriös avel 2023

... då jag inte är intresserad av att gå ”vanlig” valpkurs där man lär hunden stanna kvar eller sitta utan mer kollar på kontakt, följsamhet, belöningsutveckling, bakdelskontroll, aktivitet-passivitet och såna grunder.
Menar du att det senare inte är regel på vanliga valpkurser? Då har jag haft tur med mina :)

• Gilla
Reactions: MML
Vad synd! Jag går i princip alltid enbart tävlingsinriktade kurser då jag tycker att det ger så mycket mer. Även bara gått tävlingsinriktade valpkurs, då jag inte är intresserad av att gå ”vanlig” valpkurs där man lär hunden stanna kvar eller sitta utan mer kollar på kontakt, följsamhet, belöningsutveckling, bakdelskontroll, aktivitet-passivitet och såna grunder.

Synd vet jag inte? Hade jag viljat gå en tävlingsinriktad kurs så hade jag ju anmält mig till en sådan i stället :) Alla vill ju inte gå samma typ av kurs, så det är väl toppen att det finns kurser med lite olika inriktning?

Menar du att det senare inte är regel på vanliga valpkurser? Då har jag haft tur med mina :)

Jag också :) Senaste valpkursen hade ett väldigt tydligt fokus på kontakt, följsamhet, belöning och passivitet. Lära valpen att sitta eller stanna kvar, som ett särskilt moment, kom inte ens på tal. Det var nog med i vissa övningar, t. ex. "om valpen kan sitta så kan ni be den att göra det, annars går det bra att stå eller om den sätter sig självmant" men inga krav. Jag kan inte minnas att det var något som det fokuserades på för 10-15 år sedan heller.

Kanske en dum fråga, men har du testat att skriva till de som håller i kurserna och sagt just detta samt förklarat varför?

Troligen får de deltagare till de flesta kurser och är nöjda med det. Sedan kanske det är några kurser som folk inte anmäler till. Om det beror på att det inte är intressant för folk, eller om beskrivningen inte är bra nog kan vara snudd på omöjligt att veta om de inte får mail från andra om vad som saknas.
Oj jag går överhuvudtaget inte kurser längre så det är en ickefråga :)
Minns bara att det blivit märkbart mycket mer fokus på att tävla när jag gick kurs för några år sen jämfört med förr i tiden.
Hundarna var ju knappast redo innan dom började tävlas hårt.

Synd vet jag inte? Hade jag viljat gå en tävlingsinriktad kurs så hade jag ju anmält mig till en sådan i stället :) Alla vill ju inte gå samma typ av kurs, så det är väl toppen att det finns kurser med lite olika inriktning?
Jag skrev i ett tidigare inlägg att det är viktigt att det finns båda. Kurser som riktar sig till vanliga ägare och sådana som riktar sig till de som satsar på träning och tävling.
Och tolkade ditt inlägg som att det inte fanns tävlingsinriktade kurser hos dig men det kanske var fel 😊

Jag skrev i ett tidigare inlägg att det är viktigt att det finns båda. Kurser som riktar sig till vanliga ägare och sådana som riktar sig till de som satsar på träning och tävling.
Och tolkade ditt inlägg som att det inte fanns tävlingsinriktade kurser hos dig men det kanske var fel 😊

Ja, så menade jag inte, utan att jag aldrig gått någon kurs som jag upplevt varit särskilt tävlingsinriktad. Däremot har det som sagt varit vissa kurser då de deltagare som varit intresserade av tävling fått information som är relevant till det, utan att det lagts någon press eller förväntan på övriga deltagare att man "ska" vilja tävla längre fram.

Jag tycker att den uppdelning du beskriver låter tråkig, faktiskt. Jag förstår det som att de "vanliga" t. ex. valpkurserna hos dig innehåller helt andra saker än de "tävlingsinriktade" valpkurserna, och att de "vanliga" kursdeltagarna då går miste om oerhört mycket viktigt under valpens första tid i hemmet.

Kanske det till viss del är beroende av var man bor? Här omkring upplever jag generellt kunskapen som ganska hög hos alla som vill gå kurs. När jag senast gick valpkurs var vi 6 olika ekipage, om jag minns rätt, och vi fick presentera oss och berätta vad vi förväntade oss av kursen o. s. v. Jag tror att alla hade sådant som att få en bättre kontakt, befästa riktigt bra belöningar, lägga en bra grund för vad man än vill göra senare, få miljöträning och träna på att vara bland andra hundar o. s. v. Ingen deltagare tog upp att lära hunden t. ex. sitt/ligg/stå/stanna. Ärligt talat så trodde jag att den sortens valpkurs (och syn på träning och kursande) var mer eller mindre utdöd sedan förra milleniet, eller så :)

Jag skulle nog säga att alla de kurser jag gått (samtliga på grundläggande nivå) varit breda nog för både förstagångshundägaren som vill gå kurs för att lära sig grunder, och för den som siktar på tävling i valfri gren längre fram. Jag har därmed aldrig ens sett något behov av att leta efter specifikt tävlingsinriktade kurser, så jag vet helt enkelt inte om det ens finns här.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 868
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 234
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Testar här för skojs skull då jag är vilse i rasval! Tycker det är kul att få lite tips utifrån. Min border collie är en perfekt hund...
2
Svar
26
· Visningar
2 573
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 507
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025