Bukefalos 28 år!

Ta studenten

En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det verkligen kosta 20 000 bagis? Måste det vara extra allt på? Dom som inte har råd med så mycket och vad är det som kostar så mycket? Studentflaket kostar väl en del men man är ju många som delar på det. Är det inte roligare och billigare med häst o skrinda? Hur mycket pengar la ni ner på studenten?
20 000:-? Är det inkl mottagningen? Kostar ju en del med mat/dryck beroende på hur många man har bjudit in..
 
Jag höll på att trilla ur bilen när jag skulle hämta äldsta dottern då hon slutade 9an. Jag hade ingen aning om att de börjat med "utspring" med blommor och sånt redan från högstadiet. Och klädd i skitiga hästkläder kände jag ju inte direkt för att gå in bland de övriga på skolgården. (Dottern hade med flit låtit bli att tala om det för mig, för hon ville inte bli uppvaktad så)
Barn nr 2 och 3 fick i alla fall åka ponny och vagn hem från skolan (8 km)...
Visa bifogad fil 145636

Jag instämmer i övrigt med att det är galet hur mycket det kostar att sluta gymnasiet numera! Min äldsta tog studenten mitt i pandemin så där var det ju lugnt. Näst äldstas klass åkte flak, som de skramlat pengar till. Och gick poå studentbal och sånt.
Trean tar studenten i år och vill inte ha nån uppståndelse. Jag är mest imponerad över att han ens skaffat sig en kostym - som förmodligen bara kommer användas detta enda tillfälle. (Skogsmulle på naturbruksgymnasiet)
Helt ot men blev nyfiken, varför korsar man tömmarna så i varandra?
 
När jag gick ur gymnasiet så. Studentmössa (budget variant som idag hade kostat under 300kr), liten flaska champagne, jordgubbar, klänning (med dagens pris ca 400kr), var ju vanlig jobbdag så föräldrarna jobbade så blev tåget hem med klasskompisar och festen var en vanlig utekväll på stan med klasskompisar fast fler än vi brukar vara då ingen skulle göra något annat.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag bor i en rik kommun och en del vill verkligen visa att de är rika vid alla tillfällen. När sonen tog studenten var det någon som blev hämtad av helikopter, men det värsta jag hörde var ett par föräldrar som köpt ”ett par nya bröst” i student present till dottern :confused:
Nya bröst? För att de gamla var utslitna? O_o
Jag har visserligen läst något om hur ungdomar förr i tiden fick löständer i konfirmationspresent, då deras egna tänder ruttnat, men nya bröst, det låter lite ovanligt :crazy:
 
gick ut 2011 , vet min mössa blev lite dyrar än tänk någon tusen lapp och uppåt, klänning dyrare men hitta ingen annan som gilla så fick bli den. Efter körde vi cateringsmat och hade firande på min morfars altan.

Balklänning hade tur kunde låna mosters så kom undan billigt där och skjutsen till balen skedde i kompis pappas veteranbil så kom undan billigt där med glida in med stil 😎 . Minns ej vad balen gick på, och kosta var sminket och håret som min mamma(och även jag) tyckte värt att göra.

Men inget nära 20,000kr !
 
Jag tog studenten 1986 så mycket var annorlunda.

Broderade mössor fanns inte. Man valde modell, Uppsala eller Lund och storlek. På något sätt lyckades jag välja en som nog var i minsta laget så jag fick verkligen trycka på mig den. Det slutade med att den försvann i Carolinabacken en Valborg i Uppsala för många år sen. Men det är klart, ska man tappa bort sin studentmössa är det väl ett lämpligt ställe att göra det på.

Flak fanns inte. Vi tågade alla ner till stora torget i den lilla staden. Det var väldigt kul. Sen blev man hemkörd i olika fordon. Jag skulle hämtas i min fasterns VW bubbla cab, men pappa lyckades inte starta bilen. Så faster fick möta upp halvvägs. När min syster tog studenten fyra år senare åkte de flak. Men det var en höskrinda med traktor som någon av lantbrukardöttrarna i klassen fixat.

Mottagning hemma. Jag tror att mina föräldrar faktiskt beställt snittar på ICA, vilket kändes lyxigt. Släkt, grannar och mina kompisar som var äldre eller yngre kom.

Det ordnades fest för oss alla på ett värdshus på kvällen. Jag vet inte om det kostade något. "Bal" var något som fanns på TV och på foton som de som varit utbyteselever i USA visade upp. Vi hade vanliga "finare" kläder på dagen och kvällen.

Nu var detta länge sedan, men det kan inte ha gått på något som motsvarade 20 papp i dagens läge.
 
gick ut 2011 , vet min mössa blev lite dyrar än tänk någon tusen lapp och uppåt, klänning dyrare men hitta ingen annan som gilla så fick bli den. Efter körde vi cateringsmat och hade firande på min morfars altan.

Balklänning hade tur kunde låna mosters så kom undan billigt där och skjutsen till balen skedde i kompis pappas veteranbil så kom undan billigt där med glida in med stil 😎 . Minns ej vad balen gick på, och kosta var sminket och håret som min mamma(och även jag) tyckte värt att göra.

Men inget nära 20,000kr !

Gick ut på naturbruksgymnasie så tillgång till vagn och traktor var inga problem, var musikanläggning och förare ge en slant för däremot.
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 950
Senast: Sel
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 344
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 917
Senast: ptr
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 112
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp