Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Jag föredrar att dela in både hingstlinjer och stofamiljer i lite mindre "enheter". Hellre än att prata om "hur A-linjen är" funderar jag över "hur Afgan II:s linje är" eller "hur liz. Alphas linje är". Därav att jag kallade familjen för "F-familjen". :)

Och WINTERSTEIN! :love:

Fast den linjeaveln/inaveln tyckte jag inte såg så farlig ut. Ganska så långt bak i stammen, bara två gånger som samma häst återkommer, bara en häst OCH en mycket bra häst. Jag tror ju att om Frühlingstraum hade haft någon "svaghet" i sina gener så hade det varit upptäckt vid det här laget. Flicka är ju också linjeavlad :o ... På Winterstein! :love: Som är hennes farfars far och morfars morfar. Men jag har inte tänkt betäcka henne med en Winterstein-son sen. :)

Jag är helt enig med dig i aaaaaaallllllttttttt!!!

Apropå auktion och att vara disciplinerad........ det är jag inte!!!:bump:

Var faktiskt med och bjöd på 52.000 fölet ja, inte klokt sett så här i efterhand måste haft någon form av black out!:D Tur min man upptäckte vad jag höll på med och helt sonika tog ifrån mig "budpinnen" till auktionarius (Hannes) och våra vänners stora förtjusning. Hur högt jag bjöd innan jag blev avbruten...... nej, det vågar jag inte avslöja, men "minst en volvo" som Hannes sa efteråt......
Så jag är INTE disciplinerad :rofl:
Såg fölet senare i Luxemburg på Europautställningen och visst var hon fin men tur att jag har en handfast man som stoppade mig!! Ha...ha....

*Noterar datum och klockslag - Eldfuxen och Snefnugg är HELT eniga* :rofl:

Var faktiskt med och bjöd på 52.000 fölet ja, inte klokt sett så här i efterhand måste haft någon form av black out!:D Tur min man upptäckte vad jag höll på med och helt sonika tog ifrån mig "budpinnen" till auktionarius (Hannes) och våra vänners stora förtjusning. Hur högt jag bjöd innan jag blev avbruten...... nej, det vågar jag inte avslöja, men "minst en volvo" som Hannes sa efteråt......
Såg fölet senare i Luxemburg på Europautställningen och visst var hon fin men tur att jag har en handfast man som stoppade mig!! Ha...ha....

Ha ha, jag är mer som din man jag. :D Inte för att jag har ryckt pinnen från någon, men ... en gång fick jag i alla fall lov att lite stillsamt påpeka att budgivningen INTE var på 14 000 Shilling (som det var på den tiden) utan 40 000 Shilling. Upplysningen hade i alla fall ungefär samma effekt som för dig! Även om de inte var uppe på "volvonivå" då. :D

Sen är det ju inte alls säkert att en häst är bäst bara för att den är dyrast. Jag vet ett "rekordföl" som såldes till USA för en då hisnande summa (flera hundra tusen Shilling om jag minns rätt) och som fick 73 poäng vid stambokföringen tre år senare. Stackars dem ... :crazy: Å andra sidan har flera "IMEX-föl" blivit både diplomston och BIS här i Sverige! :)

Kl

Har inte så mycket att bidra med! Men ville bara säga att det är mycket intressant att läsa hur ni tänker:laugh:

Dailan - ser fram emot att höra om Sverigeimporterna!

:rofl::rofl: Haha, vilken rolig historia!:rofl:
Ja, det gäller att ha någon med sig som kan dra i tyglarna när tävlingsinstinkten blir för svår:)

Jag tyckte väl att det tisslades om att svenskar var med och bjöd på Akropolis, och där ser man, det stämde ju!:D
Men jag hade inte varit bättre själv, förra året var det riktigt nära att jag norpade åt mig en budpinne för att bjuda på ett föl, men vettet hann ikapp mig och jag lyckades avstå, för den gången...:)

Vad kul att en halvsyster till Fella i stallet! Nu vet jag vem jag ska be om insider tips, om/när jag ska välja ut några av ca 250 stoföl att ta en närmare titt på...;)

Jag tyckte väl att det tisslades om att svenskar var med och bjöd på Akropolis, och där ser man, det stämde ju!:D
Men jag hade inte varit bättre själv, förra året var det riktigt nära att jag norpade åt mig en budpinne för att bjuda på ett föl, men vettet hann ikapp mig och jag lyckades avstå, för den gången...:)

Vad kul att en halvsyster till Fella i stallet! Nu vet jag vem jag ska be om insider tips, om/när jag ska välja ut några av ca 250 stoföl att ta en närmare titt på...;)

Jasså det tisslades........:D Tänk vilket sus det blivit om jag köpt henne framför näsan på en österrikare ha...ha..... (OH hemska tanke, det hade blivit skillsmässa ha....ha... fast då hade jag haft världens vackraste föl i stället för världens underbarste man...... Hmmmmmmm:D)
Visst är vi stolta över "Fabbi"s fina släktskap. Jag hade faktiskt sett ut henne redan hemmifrån genom timmar av studier av nya och gammla kataloger och Haflinger Pferde och funderingar hit och dit.;) Sidney däremot blev ett impulsköp pga hennes fantastiska rörelser vid presentationen och det är inte heller något tokigt köp får se vad Hannes säger till vårens STH kåring.
Klart du kan få lite insider hjälp men då måste du regga i rätt kod efteråt.... ha....ha....
NYFIKNA på förra helgens tyroler-haflinger auktions resultat? Tre tyroler-haflinger stoföl såldes till Sverige och samtliga går till STH. Ett fjärde är eventuellt på G och även det går till raskod 47.
Det är vad jag vet i dagens läge men har hört att det var allt som såldes i år till Sverige i helhet.

de la Isla så fint ditt stall blivit!
Elin Än en gång grattis till ditt fina tyroler-haflinger sto!:bump:
Eldfuxen Har noterat datum och tidspunkt på vår historiska "Enighet" ;)

Riktig trevlig helg!

Snefnugg hann först :bow::bow:

Iser skrev: Dailan - ser fram emot att höra om Sverigeimporterna!

Snefnugg skrev
NYFIKNA på förra helgens tyroler-haflinger auktions resultat? Tre tyroler-haflinger stoföl såldes till Sverige och samtliga går till STH. Ett fjärde är eventuellt på G och även det går till raskod 47.
Det är vad jag vet i dagens läge men har hört att det var allt som såldes i år till Sverige i helhet.

WOW Snefnugg for Reporter utan gränser :cool:

Snefnugg skrev

Altså :bow::bow: tackar tackar Sidan 34 i Haflingertråden V i avelsektionen det är verkligen MIN sida Först heeellttt enig med Eldfuxen och så vilken titel från alla våran tidning och bokförläggare Dailan!!!! WOW.... You made my day!! :banana::bump::rofl:

Snefnugg skrev

OM någon skulle ha missat...........:D:p Ha..ha...ha....

Förlåt Snefnugg, nu kommer jag här och förstör din sida! :o :D

Men Eldfuxen bara MÅSTE få skryta lite igen ... Det har varit hingstpremiering i Italien nämligen, och Firas helsyster Blitze är mamma till ingen mindre än Maxl B, hingsten som placerades som tvåa! Av 45 hingstar. :banana:

De har skärpt kraven för att bli klass I, men det var inget problem för Maxl. Han var en av 8 hingstar som placerades i klass Ib! :banana: Ytterligare 20 hingstar kunde godkännas i klass IIa, och en av dem var Axl B, som har samma mamma som Fira (och Blitze förstås) nämligen Tina. Och Axls pappa är Antiss W, som liksom Fira är e. Antinor. Fira och Axl är alltså trekvartssyskon! :banana: (Om jag räknat rätt)

Sist men inte minst var det Herbstgalopprennen och där var en annan helsyster till Fira med, Guinness. Det gick inte lika bra för henne i år som förra året - då vann hon sitt försöksheat och gick till final, vilket hon inte gjorde i år. Men vad 17, alla kan inte vara på topp jämt! :D Jag är ändå jättejättestolt över mitt fina lilla stos fina små släktingar.

Bevis 1: http://www.haflinger.eu/de/news-haflinger-suedtirol-pferdezuchtverband.asp?MAID=343&LG=1&APP=5&NKey=news OBSERVERA hur mycket beröm de två främst placerade hingstarnas mödernelinjer får. :love:

Bevis 2: http://www.haflinger.eu/upload/getfile/uploadfiles/documents/news/091012koerung_ergebnisse.pdf

Förlåt Snefnugg, nu kommer jag här och förstör din sida! :o :D

Men Eldfuxen bara MÅSTE få skryta lite igen ... Det har varit hingstpremiering i Italien nämligen, och Firas helsyster Blitze är mamma till ingen mindre än Maxl B, hingsten som placerades som tvåa! Av 45 hingstar. :banana:

De har skärpt kraven för att bli klass I, men det var inget problem för Maxl. Han var en av 8 hingstar som placerades i klass Ib! :banana: Ytterligare 20 hingstar kunde godkännas i klass IIa, och en av dem var Axl B, som har samma mamma som Fira (och Blitze förstås) nämligen Tina. Och Axls pappa är Antiss W, som liksom Fira är e. Antinor. Fira och Axl är alltså trekvartssyskon! :banana: (Om jag räknat rätt)

Sist men inte minst var det Herbstgalopprennen och där var en annan helsyster till Fira med, Guinness. Det gick inte lika bra för henne i år som förra året - då vann hon sitt försöksheat och gick till final, vilket hon inte gjorde i år. Men vad 17, alla kan inte vara på topp jämt! :D Jag är ändå jättejättestolt över mitt fina lilla stos fina små släktingar.

Bevis 1: http://www.haflinger.eu/de/news-haflinger-suedtirol-pferdezuchtverband.asp?MAID=343&LG=1&APP=5&NKey=news OBSERVERA hur mycket beröm de två främst placerade hingstarnas mödernelinjer får. :love:

Bevis 2: http://www.haflinger.eu/upload/getfile/uploadfiles/documents/news/091012koerung_ergebnisse.pdf

GRATTIS...... det är verkligen värt att skryta om:banana:

Viskar.... Oss i mellan.... det var bra att du kom och "öppnade sidan" igen........ jag blev visst lite för mallig... he...he...

Jisses vilka fantastiska stjärnor hon har i släkten din Fira! Det blir riktigt spännande att se vad det blir av Flicka. :) Och tänk om du får en liten hingst i födelsedagspresent av Fira i vår. :d

Jisses vilka fantastiska stjärnor hon har i släkten din Fira! Det blir riktigt spännande att se vad det blir av Flicka. :) Och tänk om du får en liten hingst i födelsedagspresent av Fira i vår. :d

Ja gud så skoj det vore:banana: Skulle bli en snygg hingst! blandning på fira och wacker:laugh:

*Knapplån*

33.gif
33.gif
33.gif

Jag vill på detta sätt göra VÅGEN för Snefnugg och Vässingarp som tagit in liz. 339/T Wellenbrecher! :banana:

Inte nog med att han är efter Winterstein - alla tiders mesta och bästa SAGOHÄST :love: han har ju också ett MÖDERNE :love: Rikka-familjen, liksom ... Suck. Min favoritstofamilj i Ebbs :love:

Dessutom är Winterstein och Nabucco min absoluta favoritkombination när det gäller tyrolerhingstar.

LYCKA TILL!

*Knapplån*

33.gif
33.gif
33.gif

Jag vill på detta sätt göra VÅGEN för Snefnugg och Vässingarp som tagit in liz. 339/T Wellenbrecher! :banana:

Inte nog med att han är efter Winterstein - alla tiders mesta och bästa SAGOHÄST :love: han har ju också ett MÖDERNE :love: Rikka-familjen, liksom ... Suck. Min favoritstofamilj i Ebbs :love:

Dessutom är Winterstein och Nabucco min absoluta favoritkombination när det gäller tyrolerhingstar.

LYCKA TILL!

Tusen tusen Tack!!:bow:[/B]

Kan berätta att jag haft ögonen på denna kille ända sedan han stod på unghingstlistan över hingstkandidater hösten 2003. Då dreglade jag över hans stam och drömde om att betäcka med honom....... att en dag få äga honom exsisterade inte i min drömvärld.
Jag följde honom genom åren och när han godkändes som hingst 2006 tänkte jag .....en dag ska jag betäcka ett sto med honom! 2007 såg jag honom "live" på Fohlenhof vid 60 års jubileumet och tyckte väldigt mycket om vad jag såg då. Efter det har jag haft nog i Alpkotten och andra fundringar kring avel och framtid än att drömma om en ny hingst i den klassen av investering! Visserligen har jag följt honom och avkommorna och gammal kärlek rostar aldrig....... Här i höst beslöt vi, som du säkert vet redan, att betäcka 44:an Liva till våren. För att få en nästa generation efter henne, användbar med Mr A ville vi välja en hingst stående i Tyrol och vad föll min tanke på jo Mr W. Eftersom vi alltid är ute i god tid med det mesta ringde vi Fohlenhof och frågade specifikt på Mr W.....
På den vägen var det. När jag upptäckte att han var till salu ringde vi direkt och gissa vad svaret blev....... att vi var väntade....... och att han REDAN var reserverad......... till oss........ Så tydligt hade vårt intresse för hingsten lyst igenom.

Hej Snefnugg!

Vi är fortfarande på DIN sida, sidan 34:d:d

Och till alla andra; Här får ni se nåt tjusigt :love:

wellenbrecherkrningEbbs72dpi.jpg

Höll på att glömma:
Det är liz. 339/T Wellenbrecher :laugh:

Ååh :d:love: Snygging där!

Instämmer! :love:

Snefnugg, med två sådana underbara körhästar i stallet måste ni ju bara sätta igång med körningen. :)

Jag antar att det inte fungerar så bra med parkörning med två hingstar annars hade det ju varit perfekt! ;)

Hej Snefnugg!

Vi är fortfarande på DIN sida, sidan 34:d:d

Och till alla andra; Här får ni se nåt tjusigt :love:

wellenbrecherkrningEbbs72dpi.jpg

Höll på att glömma:
Det är liz. 339/T Wellenbrecher :laugh:

Tusen tack Dailan Kifki och ni här på Buke som visat positivitet!:bow:

Tyvärr är det ytterst sällan någon som ger en klapp på skuldran..... min måttstock är........ ju tystare folk är - destu bättre är det du gör!!:D
Kul att ha en egen sida.....34 här på Buke men snart vänder vi blad.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 895
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka