Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Tack så mycket för svaret! Det var intressant!
Jag är ändå nöjd med XX bedömning. Han verkar ju kunna haflinger som du säger. Det där med korset tyckte jag var intressant. Trots att jag tycker man har haft haflinger om sig och kring sig länge och att man lärt sig mycket av dem så finns det jättemycket man fortfarande inte vet om dem eller tänkt på förrän nu!
Jag är tacksam över att kunna diskutera dessa underbara hästar med dig :bow:

Brittas omdömme
Mycket fem sto av mindre format 7
Vack huvud välformad hals djup rastyp kors 9
Väl ben från sidan rel korekt 8
Energisk 8
Lätt med bra påskjut 8

mätte 137-188-19. tyvär var det både en dålig mät plats och mät kvinna :mad:

Utte skrev

Jadu det kan man fråga sig. Antingen är det extremt genomtänkt linjeavel eller så tänkte de inte alls. Var går gränsen mellan linjeavel och inavel?

Dailan: Som jag trodde. Nattugglan hann inte före mig:rofl:

Jag såg en intressant artikel i senaste Ridsport - nu har jag den inte framför mig och kan citera, men det gladde mig att de där skrev i klartext.

Linjeavel är bara ett "vackrare" namn för inavel.

På tiden att några genetiker tar tag i detta och nämner saker vid dess rätta namn.:grin: Genomtänkt inavel :idea:, jo det låter bra det eller ...

Linjeavel är bara ett "vackrare" namn för inavel.

Jo som biolog och inte helt okunnig i genetik så håller jag med fullständigt.

Men eftersom nu den så kallade linjeaveln är helt vedertagen i djuravel (inte bara häst ju) så undrar jag fortfarande om det finns en gräns där det inte längre är ok ens för "linjeavlarna".

Tack så mycket för svaret! Det var intressant!
Jag är ändå nöjd med XX bedömning. Han verkar ju kunna haflinger som du säger.
:bow:

Ja, XX är både haflingerkunnig och en väldigt positiv och omtyckt domare :laugh: Det är bara synd att han inte får döma haflngerriks längre. När vi hade honom som riksdomare tillsammans med en internationell domare - för 5-6-7 år sedan - fick vi 50-60 deltagare till riks - och jag tror att det mycket berodde på XX:s popularitet :)

Ja så var det säkert! Jag hoppas på att han kommer att vara domare på sommarpremieringarna i västsverige de kommande åren. Det är kul att visa en häst för samma domare flera ggr och se ifall dom kommer ihåg hästen.

Knapplån

Borde kanske inte skriva här om detta men gör det ändå.
Var har SHFs medlemstidning tagit vägen? Ska inte den utkomma 4 ggr/år? Jag har bara fått 1 gång detta år. Känner mig tjötig om jag ska fråga, för jag har redan terrat dem med liknande frågor:p

Men varför utkommer inte tidiningen? Nyhetstorka? Ekonomiska orsaker? Tidsbrist?

Tidningen är på g!:)
Tidsbrist och nyhetstorka i kombination!

Är inte medlem i SHF längre, men har via djugeltrumman hört talas om ytterst märkbara förändringar i Plan och Riktlinjer. Detta anser jag (med förflutet i den ideella tidningsvärlden:)) inte faller under kategorin nyhetstorka. Utan är väl snarare något som föreningens medlemmar tydligt bör informeras om både en, två och tre gånger. Det är väl hela syftet med en medlemstidning, att vara till för medlemmarnas intresse!??

Men som sagt är jag inte medlem längre, så det är ju inte min huvudvärk.

Är inte medlem i SHF längre, men har via djugeltrumman hört talas om ytterst märkbara förändringar i Plan och Riktlinjer. Detta anser jag (med förflutet i den ideella tidningsvärlden:)) inte faller under kategorin nyhetstorka. Utan är väl snarare något som föreningens medlemmar tydligt bör informeras om både en, två och tre gånger. Det är väl hela syftet med en medlemstidning, att vara till för medlemmarnas intresse!??

Men som sagt är jag inte medlem längre, så det är ju inte min huvudvärk.

Kunde inte sagt det bättre själv. Man får en svag känsla av att inte medlemmarna står högst på prioriteringslistan:eek: Finns ju trots allt en anledning till att man är medlem...

Tidningen är på g!:)
Tidsbrist och nyhetstorka i kombination!

Nyhetstorka?????? Det förstår jag inte!:confused:
I dagarna kom en svensk oberoende Haflingertidning ut:bow: och jag må säga att det som gick att läsa i den var minnsann dynamit........ om just SHF...... För vissa var det säkert ingen nyhet..... därav torka...... för andra en enormt stor och chokerande nyhet.......
för mig, tja, jag är inte medlem och som de la Isla skriver "inte min huvudvärk" men undrar i mitt stilla sinne vad som skall till för att inte bli kallad för nyhetstorka i dagens haflinger Sverige.:confused:

Senast ändrad:

*delvis knapplån*
Uttryckte mig såklart lite klantigt, som vanligt!:)

Tidsbrist och materialbrist är orsaken till förseningen!

Redaktionsgruppen består av två personer varav jag är den ena, vi sysslar med tidningen på våran fritid och jag kan ju bara tala för mig själv, jag har ingen fritid!:crazy:

Självklart ska tidningen komma ut 4 gånger om året, det står till och med i stadgarna, men vi i redaktionsgruppen är inte mer än människor och kan inte alltid även om vi skulle vilja, sätta tidningen i första hand.

Dom som är medlemmar kan inte ha undgått att vi vid ett flertal gånger påtalat av vi behöver hjälp med tidningen, och att samla in material!:confused:

Jag har massor med ideér om intressanta Haflinger relaterade reportage man skulle kunna göra, men det hjälper inte om jag inte har tid att vare sig samla in fakta eller att få ner det på papper!

Senast ändrad:

knapplånar mig själv lite!

Har sett att katalogen till stoföl auktionen den 26 nere i Ebbs finns tillgänglig att ladda ner på HPTs hemsida, men för mig står det bara error när jag klickar på [more] knappen:(

Nån annan som lyckats ladda ner den?:)

knapplånar mig själv lite!

Har sett att katalogen till stoföl auktionen den 26 nere i Ebbs finns tillgänglig att ladda ner på HPTs hemsida, men för mig står det bara error när jag klickar på [more] knappen:(

Nån annan som lyckats ladda ner den?:)

Ja, du kan ju försöka på Svensk Tyroler-Haflingeravels hemsida:p
VI har kontakterna!:D

Tack!:laugh:
Nu har jag suttit och dregglat i en kvart! Nu har man ju äntligen börjat kunna få en bild även av stona i huvudet när man läser namnet, kul!:)

Såg att det fanns ett stoföl till salu även iår från min stolinje!:love:

Tack!:laugh:
Nu har jag suttit och dregglat i en kvart! Nu har man ju äntligen börjat kunna få en bild även av stona i huvudet när man läser namnet, kul!:)

Såg att det fanns ett stoföl till salu även iår från min stolinje!:love:

Ja, jag kunde väl tänka mig att det skulle dreglas lite..........:D även från SHF folket!

Har också spanat in några härliga tyroler-haflinger ston men har bestämt mig för att hålla igen... inga fler ston.
Ska här satsas så blir det på hingst igen..... Har ett par godbitar i kikaren:d. Det är bara att sitta och vänta.......:D
Samt avvakta den framtida utvecklingen i Sverige!:rofl:

*

Tidsbrist och materialbrist är orsaken till förseningen!

Redaktionsgruppen består av två personer varav jag är den ena, vi sysslar med tidningen på våran fritid och jag kan ju bara tala för mig själv, jag har ingen fritid!:crazy:

Självklart ska tidningen komma ut 4 gånger om året, det står till och med i stadgarna, men vi i redaktionsgruppen är inte mer än människor och kan inte alltid även om vi skulle vilja, sätta tidningen i första hand.

Dom som är medlemmar kan inte ha undgått att vi vid ett flertal gånger påtalat av vi behöver hjälp med tidningen, och att samla in material!:confused:

Jag har massor med ideér om intressanta Haflinger relaterade reportage man skulle kunna göra, men det hjälper inte om jag inte har tid att vare sig samla in fakta eller att få ner det på papper!

Nu får jag lov att rätta styrelseledamoten G_T
Det står inte i stadgarna att tidningen skall komma ut 4 gånger om året. Däremot står det i föreningens Plan och Riktlinjer.

Sen förstår jag inte varför man tar på sig ett styrelseuppdrag i en riksavelsförening om man inte har någon tid för det arbetet.

En medlemstidnings främsta syfte är ju att informera medlemmarna om vad som händer i föreningen, och den informationen utgår från styrelsen. Det är ju styrelsen som har informationen. Om det behövs hjälp med tidningen får man se till att det väljs in sådana arbetsvilliga personer i styrelsen. Reportage och artiklar utifrån kan vara jättetrevligt, visst, men de är grädde på moset och inte tidningens grundsyfte.

Om man blivit vald in i en styrelse har man fått ett förtroendeuppdrag av medlemmarna och då tycker jag inte att det är särskilt förtoendeingivande att sitta och tycka synd om sig själv

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 899
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka