Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

persiko
[/URL][/IMG]

Nej ja sa lite tokigt! Men om ni höjjer volymen hör ni vad han säger om korset

Det kan jag förklara:idea:
För Ronny sa sluttande kors om Shone, för det har hon, men sen sa han : men det har väl haflinger (typ att det var vanligt hos dom) så det är väl rastypiskt.

Okej kan stämma :idea: Men min uppfattning var nämligen att det inte är rastypiskt med sluttande kors hos haflinger. Jag kan lika gärna ha fel, men de haflingerna (vuxna) jag varit i mest kontakt med har inte haft spec. sluttande kors :D

Jag skall svara senare på detta - kommer att trampa vissa på tåna så jag väntar tills alla tagit på sig kängorna med förstärkta tåhättor :)

Jag vill gärna höra vad tu tror och tycker, och jag har på mig kängorna :D
Jag har nog ingen bättre förklaring än att jag tror att omdömet hästen får (förutom poängen) baseras väldigt mycket på vad domaren gillar här och nu. Så var de kanske rätt lika i typen? Näe, jag har inte bra förklaring :( önskar jag hade men fasen det är klurigt.

Jag skall svara senare på detta - kommer att trampa vissa på tåna så jag väntar tills alla tagit på sig kängorna med förstärkta tåhättor :)

Jag behåller foppa tofflorna på........ är ganska så hårdhudad även på tårna!
jösses vad jag ser framemot att läsa den där du vet som snart kommer......:D
med "skräckblandad förtjusning" :rofl::D
Bör väl kommentera köp eller inte köp av Mr N........ jag hoppas verkligen att rycktet är sant..... det behövs fler haflingerhingstar i Sverige med rötter i tyroles avel (hoppas nu ingen surnar till det är bara min åsikt) och jag är bombis på att det blir fler än dessa två som vi sett de senaste tre åren:banana:.

Hur stor är Flicka?

Vet inte.

Eftersom Flicka bara var (är) två år så mättes hon inte vid premieringen. Det gör dom bara med ston som skall stambokföras.

Det var förresten en usel mätplats, på en ojämn grusväg. Och min Cassiopeia hade inte minsta vett att sträcka på sig heller :mad:, stod där som en daggmask och skruvade på sig (men detta var ju utanför domarens synfält)

... jag tror att omdömet hästen får (förutom poängen) baseras väldigt mycket på vad domaren gillar här och nu. Så var de kanske rätt lika i typen? Näe, jag har inte bra förklaring :( önskar jag hade men fasen det är klurigt.

Nej dom är så olika som två haflinger kan bli - och förresten så var båda protokollen exakt lika i sin helhet inte bara i typdelen i det verbala omdömet trots så olika sifferrader som
78988 och 98888.
Kunde ju vara att de var de två sista hästarna för dagen - och det var den där dagen med värmerekord ni kanske minns - och dom bara orkade göra en kopia av det första protokollen (Nej detta var ett skämt eller sidospår):crazy:

Nej dom är så olika som två haflinger kan bli - och förresten så var båda protokollen exakt lika i sin helhet inte bara i typdelen i det verbala omdömet trots så olika sifferrader som
78988 och 98888.
Kunde ju vara att de var de två sista hästarna för dagen - och det var den där dagen med värmerekord ni kanske minns - och dom bara orkade göra en kopia av det första protokollen (Nej detta var ett skämt eller sidospår):crazy:

Första gången dommaren såg så vackra femenina och pimpinetta haflinger och hade hört något om att man ville ha de högre som nr 1....... han är van vid "de små ardennerna"......... :idea:

Hur stor är Flicka?

Det är sant som Dailan Kifki säger, att Flicka inte mättes på premieringsdagen. Däremot övade vi lite på momentet "mätning" hemma före premieringen, och då var Flicka 137 cm. Men hon ger ett mycket "mindre" intryck än Cassiopeia, antagligen eftersom hon är mer "kompakt" i sin kroppsbyggnad och har mycket kortare rygg.

Väntar med spänning,:) för trots ett dygns funderande kommer jag inte fram till nån vettig anledning...:crazy:

Stålhätteskorna är i stallet, så jag får klara mig barfota...:angel: kanske borde ta på mig lammulls tofflorna för att mildra ev tåtramp...:laugh:

en fundering är Flicka mer högställd än Cassiopeja?

Väntar med spänning,:) för trots ett dygns funderande kommer jag inte fram till nån vettig anledning...:crazy:

Stålhätteskorna är i stallet, så jag får klara mig barfota...:angel: kanske borde ta på mig lammulls tofflorna för att mildra ev tåtramp...:laugh:

en fundering är Flicka mer högställd än Cassiopeja?

Min tanke också....... men även att:

Treåriga Cassiopeja och även Warsteiners fyraåring Britta gällde bedömningen en avelsvärdering. Där måste dommaren hålla sig till det man önskar inom rasen för kommande avelsdjur.

Tvååriga Flicka har ju fortfarande ett år på sig att utvecklas innan avelsvärderingen och tydligen gillade dommaren redan nu vad han såg:D men det blir lite mer "föl unghäst bedömning" om ni förstår vad jag menar:rofl:
Mitt intryck är att dommarna "gissar lite" in i framtiden vad gäller yngre förmågor medan avelsvärderingen är mer allvar.:rofl:

Kom igen nu Dailan, jag är nyfiken och kan inte sitta vid datorn hela veckan...:D

78988 och 98888.

Men, menar du på allvar att Cassioepeias och Flickas protokoll är identiska fastän de verbala omdömena inte var det. Sidospår eller inte så verkar det ju helkonstigt. :confused: Somnade protokollföraren eller?

För övrigt är jag också hemskt nyfiken på din teori!

Nej nej, det är poängen som är olika. De verbala omdömena i protokollet är så gott som identiska. Jag tror det är något ord som skiljer. Men det h*n sade muntligen skilde sig åt lite mer. Däremot har vi sällan skådat två haflinger som är så olika som dessa två. Å andra sidan kanske vi är lite påverkade av att de har så otroligt olika temperament? Det hinner ju knappast en domare se på de c:a 5 minuter h*n har på sig att bedöma hästen. Stackars, stackars domare ... ;) P.S. Dailan kommer snart. Själv får jag ju inte säga något ... :mad: *mutter mutter*

Nej nej, det är poängen som är olika. De verbala omdömena i protokollet är så gott som identiska. Jag tror det är något ord som skiljer. Men det h*n sade muntligen skilde sig åt lite mer.

Nu blev jag ju ännu vimsigare. :confused: :D Jag får väl ursäkta min tröghet med att jag har feber, men det verbala omdömet är väl det domaren säger. :confused: Alltså sa han olika men skrev samma i båda protokollen? För mig till ljuset i denna viktiga fråga Eldfuxen. :p

...... men även att:

Treåriga Cassiopeja och även Warsteiners fyraåring Britta gällde bedömningen en avelsvärdering. Där måste dommaren hålla sig till det man önskar inom rasen för kommande avelsdjur.

Tvååriga Flicka har ju fortfarande ett år på sig att utvecklas innan avelsvärderingen och tydligen gillade dommaren redan nu vad han såg:D men det blir lite mer "föl unghäst bedömning" om ni förstår vad jag menar:rofl:
Mitt intryck är att dommarna "gissar lite" in i framtiden vad gäller yngre förmågor medan avelsvärderingen är mer allvar.:rofl:

Kom igen nu Dailan, jag är nyfiken och kan inte sitta vid datorn hela veckan...:D

Ja, jag tror också att detta är förklaringen :idea::

Cassiopeia, 3 år, 138 cm, är liten (dock inte mer lågställd än Flicka)

Britta, 4 år, 137 cm, är liten

men Flicka är fortfarande under växande och kan bli större (när hon skall stambokföras), ungefär sa domaren också (det berättade jag inte i avsnitt ett)

Sen hade även jag ett samtal om höjden med domaren - men jag hinner faktiskt inte dra det här - och jag väntar också med spänning på vad som stod i Brittas protokoll.

Jag håller inte med Snefnugg - eller domaren? - om att utveckling är samma sak som högre mankhöjd. Jag avlar på små haflinger - om jag nu överhuvudtaget avlar längre.

Nu blev jag ju ännu vimsigare. :confused: :D Jag får väl ursäkta min tröghet med att jag har feber, men det verbala omdömet är väl det domaren säger. :confused: Alltså sa han olika men skrev samma i båda protokollen? För mig till ljuset i denna viktiga fråga Eldfuxen. :p

Med det verbala omdömet menar man de ord som står i protokollet. Dessa ord dikterar domaren för sekreteraren som skriver ned dem. Sen säger domaren ofta litet mer, kringsnack så att säga, och dessa utsagor får man ju ta med en nypa salt, för det kan ju hända att de friseras av ägaren. Ett bra tips är att videofirma då får man med allt som sägs - och det kan vara intressant och går inte att frisera. :cool:

Med det verbala omdömet menar man de ord som står i protokollet. Dessa ord dikterar domaren för sekreteraren som skriver ned dem. Sen säger domaren ofta litet mer, kringsnack så att säga, och dessa utsagor får man ju ta med en nypa salt, för det kan ju hända att de friseras av ägaren. Ett bra tips är att videofirma då får man med allt som sägs - och det kan vara intressant och går inte att frisera. :cool:

OK, jag tror jag fattar.....

Jag avlar på små haflinger - om jag nu överhuvudtaget avlar längre.

Då kommer man ju in på det som Snefnugg var inne på i snacktråden. Vad säger PoR? Även om det pratas om att större flingor är önskvärt (om det nu gör det) får domaren verkligen önska och poängsätta efter det innan PoR har ändrats? (Om de ska ändras har jag heller ingen aning om, jag tänker bara som princip.)

Ja, jag tror också att detta är förklaringen :idea::

Cassiopeia, 3 år, 138 cm, är liten (dock inte mer lågställd än Flicka)

Britta, 4 år, 137 cm, är liten

men Flicka är fortfarande under växande och kan bli större (när hon skall stambokföras), ungefär sa domaren också (det berättade jag inte i avsnitt ett)

Sen hade även jag ett samtal om höjden med domaren - men jag hinner faktiskt inte dra det här - och jag väntar också med spänning på vad som stod i Brittas protokoll.

Jag håller inte med Snefnugg - eller domaren? - om att utveckling är samma sak som högre mankhöjd. Jag avlar på små haflinger - om jag nu överhuvudtaget avlar längre.

Du missförstod mig antagligen:
Jag säger inte att utveckling är samma sak som högre mankhöjd!

Nu verkar det som mankhöjden för haflingern ständigt höjs. Det ser jag som både positivt och negativt. Jag vill personligen inte ha en alltför högställd haflinger, där liksom mycket av vad jag gillar hos haflingerna försvinner. Benen ska vara kraftiga, hela kroppen ska vara kraftig (nej ingen ardenner), men jag tackar inte nej till en manköjd upp till 150 cm. Det betyder bara att man kan ha sin häst länge och inte växa ur den :). Men jag hoppas snart att vi stannar på den manköjden som vi är på, för det här får ju inte spåra ur och det är synd om man ständigt ska sikta mot en högre häst.

En sak jag skulle vilja ta upp i och med det här är bedömningen av Havannas kors.
NN (Riks) sa: Sluttande kors
XX (Premieringen): Rastypiskt kors
Det är ju egentligen no big deal, men iaf :P Nu är ju Havanna överbyggd och har verkligen inte fått alla proportioner än.

Så, nu har jag tid med ditt korsinlägg.

Jag har tagit bort namnen du skrev, jag tror inte man får namnge personer annat än med deras Buke-pseudonymer och jag vet inte om NN och XX har några :laugh:

För 12 år sedan hade vi en intresseförening i Sverige. Den hette VHV, Västsvenska Haflingervänner (Naturligtvis var jag med i den, aktiv :cool:)
Efter vår första utställning beslutade vi att använda överskottet till att bjuda XX till Ebbs för att lära sig mer om haflinger. Bl a var där då stopremiering och XX inbjöds snabbt att vara meddomare. Han blev så uppskattad att Haflingerföreningen i England inbjöd honom som domare vid deras kommande stora nationella haflingerutställning. XX var entusiastisk och påverkades av det han såg i Ebbs och i England, det kan man se om man granskar hans "typpoäng" på haflinger i Sverige före och efter 1997. Nu var det inga ardennrar som fick 9 på typ längre :idea: Och XX började säga "rastypiskt" kors i stället för "sluttande" kors. Och dessutom sa han - hemskheter :grin: - att haflinger inte hade nån trav.

Det här var ingenting, säger ni. Litet vidareutbildning. Trodde vi med, men dåvarande styrelse för avelsföreningen (SHF) åkte i taket, gick ut till medlemmarna med en uppmaning att bojkotta XX vid sommarpremieringarna. Man kallade XX mutad och sa (nej t o m skrev) att XX fått en felaktig uppfattning om haflinger p g a bristande - jag tror dom skrev "förstånd", måste kolla det innan ni får citera de - och språkkunskaper - jo det är sant :crazy:

Iaf, XX och numera även andra domare, som - tror jag - vill visa att dom kan haflinger - använder gärna detta ord "Rastypisk"

NN som vi då kan kalla en vanlig mera häst- än haflingerdomare säger det korrekta "sluttande kors" utan värderingar och utan denna "raskunskap".

Nu är ju bedömningen av korset bara en (fjärde)del av det som bedöms på punkt två: Huvud, hals, bål och kors. Och båda domarna gav ju samma poäng (8) till Havanna på den punkten. Så man kan ju inte veta om det ena eller andra var positivare bedömt.

Nå är det rastypiskt då med sluttande kors. Redan de Paoli som beskrev 30-talets haflinger som hästar med sluttande kors. Som vanligt har han också en förklaring. Haflingerna fick eller utvecklade det sluttande korset för att de var skapta att klättra i bergen. Jag sa inte att det var min teori, men visst har haflingern oftare än andra raser sluttande kors, det tycker jag också.

Att Havanna är överbyggd är en annan sak ...
.... fortsätter i ny ruta

Överbyggda brukar ofta föl och ett- o även tvååringar vara, och det brukar kommenteras "Dom växer" men inte ge några speciella minusvarianter, tycker jag det verkar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 899
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka