Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan jag förklara
För Ronny sa sluttande kors om Shone, för det har hon, men sen sa han : men det har väl haflinger (typ att det var vanligt hos dom) så det är väl rastypiskt.
Jag skall svara senare på detta - kommer att trampa vissa på tåna så jag väntar tills alla tagit på sig kängorna med förstärkta tåhättor
Jag skall svara senare på detta - kommer att trampa vissa på tåna så jag väntar tills alla tagit på sig kängorna med förstärkta tåhättor
Hur stor är Flicka?
... jag tror att omdömet hästen får (förutom poängen) baseras väldigt mycket på vad domaren gillar här och nu. Så var de kanske rätt lika i typen? Näe, jag har inte bra förklaring önskar jag hade men fasen det är klurigt.
Nej dom är så olika som två haflinger kan bli - och förresten så var båda protokollen exakt lika i sin helhet inte bara i typdelen i det verbala omdömet trots så olika sifferrader som
78988 och 98888.
Kunde ju vara att de var de två sista hästarna för dagen - och det var den där dagen med värmerekord ni kanske minns - och dom bara orkade göra en kopia av det första protokollen (Nej detta var ett skämt eller sidospår)
Hur stor är Flicka?
Väntar med spänning, för trots ett dygns funderande kommer jag inte fram till nån vettig anledning...
Stålhätteskorna är i stallet, så jag får klara mig barfota... kanske borde ta på mig lammulls tofflorna för att mildra ev tåtramp...
en fundering är Flicka mer högställd än Cassiopeja?
Nej dom är så olika som två haflinger kan bli - och förresten så var båda protokollen exakt lika i sin helhet inte bara i typdelen i det verbala omdömet trots så olika sifferrader som
78988 och 98888.
Kunde ju vara att de var de två sista hästarna för dagen - och det var den där dagen med värmerekord ni kanske minns - och dom bara orkade göra en kopia av det första protokollen (Nej detta var ett skämt eller sidospår)
Nej nej, det är poängen som är olika. De verbala omdömena i protokollet är så gott som identiska. Jag tror det är något ord som skiljer. Men det h*n sade muntligen skilde sig åt lite mer.
...... men även att:
Treåriga Cassiopeja och även Warsteiners fyraåring Britta gällde bedömningen en avelsvärdering. Där måste dommaren hålla sig till det man önskar inom rasen för kommande avelsdjur.
Tvååriga Flicka har ju fortfarande ett år på sig att utvecklas innan avelsvärderingen och tydligen gillade dommaren redan nu vad han såg men det blir lite mer "föl unghäst bedömning" om ni förstår vad jag menar
Mitt intryck är att dommarna "gissar lite" in i framtiden vad gäller yngre förmågor medan avelsvärderingen är mer allvar.
Kom igen nu Dailan, jag är nyfiken och kan inte sitta vid datorn hela veckan...
Nu blev jag ju ännu vimsigare. Jag får väl ursäkta min tröghet med att jag har feber, men det verbala omdömet är väl det domaren säger. Alltså sa han olika men skrev samma i båda protokollen? För mig till ljuset i denna viktiga fråga Eldfuxen.
Med det verbala omdömet menar man de ord som står i protokollet. Dessa ord dikterar domaren för sekreteraren som skriver ned dem. Sen säger domaren ofta litet mer, kringsnack så att säga, och dessa utsagor får man ju ta med en nypa salt, för det kan ju hända att de friseras av ägaren. Ett bra tips är att videofirma då får man med allt som sägs - och det kan vara intressant och går inte att frisera.
Jag avlar på små haflinger - om jag nu överhuvudtaget avlar längre.
Ja, jag tror också att detta är förklaringen :
Cassiopeia, 3 år, 138 cm, är liten (dock inte mer lågställd än Flicka)
Britta, 4 år, 137 cm, är liten
men Flicka är fortfarande under växande och kan bli större (när hon skall stambokföras), ungefär sa domaren också (det berättade jag inte i avsnitt ett)
Sen hade även jag ett samtal om höjden med domaren - men jag hinner faktiskt inte dra det här - och jag väntar också med spänning på vad som stod i Brittas protokoll.
Jag håller inte med Snefnugg - eller domaren? - om att utveckling är samma sak som högre mankhöjd. Jag avlar på små haflinger - om jag nu överhuvudtaget avlar längre.
En sak jag skulle vilja ta upp i och med det här är bedömningen av Havannas kors.
NN (Riks) sa: Sluttande kors
XX (Premieringen): Rastypiskt kors
Det är ju egentligen no big deal, men iaf :P Nu är ju Havanna överbyggd och har verkligen inte fått alla proportioner än.