Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Så rätt så rätt så rätt:bow::bow:

Tänkte jag faktist inte på:crazy:

Men hörru G-T det är bara en tidsfråga lr "år-fråga" innan du har ditt avelssto;)

hakar på här som vanligt....:D

G_T Du tror väl inte att du lyckas åka till Fohlenhofs årliga fölauktion år efter år och klara dig från att falla för ett föl där?!:p

Första gången jag köpte föl och inte skulle, klarade jag mig ända till söndag förmiddag:p sen var det kört och jag fick ta emot såååååå måga pikar från de andra utländska uppköparna som bodde på "mitt" Gasthof..... ha.... ha.....
Din dag kommer också och då har du som Persikan skriver ett litet sto till att föra släktträdet vidare. :rofl:
För övrigt så behöver uppfödare/hingstägare av Haflinger rasen i vårt land en tillväxt av nästa generation så med ditt intresse så lär det säkert bli något sto också!

Senast ändrad:

Till dig och Eldfuxen!:)

Den stora skillnaden i mitt och erat fall är ju att ni har egna avelsston, som ni kan använda till eran hingst.
Har man inga egna avelsston kan man inte skita i vad andra tycker om ens hingst, för det är ju ganska meningslöst att ha en avelshingst ingen vill avla på eller!?;)

Men se det är något du aldrig upptäcker innan du har skaffat hingst.
Det finns inga så "otrogna" som stoägare.......:D och som hingstägare vet man inte hur valet blir från år till år.
Nä, gilla läget, spotta i kassan, satsa på egen avel och njut av hingsten som bruksdjur med avel som bisyssla, så blir du inte besviken som hingstägare.
Det lärde vi oss väldigt fort efter att vi blev hingstägare och den lärdommen står sig fortfarande!:laugh:
Att "Alpkotten" nu gör sitt bruksprov för avlen är OK när det samtidigt gör, förhoppningsvis, att det blir så mycket roligare att rida och köra efter att han blivit "finputsad" i Tyrol. Blir han även godkänd tja, det är ju en toppen bonus......

Senast ändrad:

Snefnugg och Persikan

jag kommer säkert skaffa mig både ett och två egna avelsston så småningom:D det är iaf mitt mål!

Syrran och jag bestämde oss ju på senaste auktionen att nästa auktion vi åkte på så skulle vi köpa ett stoföl, därför stannar jag hemma iår...:cool:
Vi ska noggrant inspektera hästarna på världsutställningen så att vi vet vad vi ska titta efter när vi själva ska köpa!
Men det blir väl så att jag kollar efter dom med bra stam, bra ben och bra rörelser, medans syrran kollar på dem med längst man och vackrast ögon!:laugh:

Ha ha är det så!?
Ja den erfarenheten lär man ju få erfara om jag nu skulle välja att behålla honom som hingst, och allt går vägen..
men det är en lång väg dit!:)

Oj, nu får jag göra någon sorts sammanfattningssvar här ... Ni skriver ju så tangentborden glöder! och sidorna hoppar!

Ja, det är sant att jag har ett (1) eget avelssto, MEN hon är inköpt just för att jag ska kunna avla på min hingst ju! Oavsett vad andra tycker. Så jag kör "baklänges" och väljer sto till hingsten i stället för tvärt om. Det går alldeles utmärkt, och det gör ju också att man väljer sitt avelssto med stor omsorg (mödernet ... tjat,. tjat).

Jag har förresten varit på 7 eller 8 fölauktioner :eek: (plus två auktioner i Tyskland och två i Italien) utan att köpa med mig en endaste liten häst. Snacka om att vara hårdhudad ... :cool: :crazy:

Och ja, Persikan, precis så! Just NU är Shoshone ett avelssto, och de SKA ha extra hull! Vilket Fira glatt noterar varje dag! Där är det inga fjuttiga 90 extrakilo vill jag lova ... :cool: Som tur är så var hon dräktig även på dag 42! :banana: Jag ska för säkerhets skull låte veterinären ta ett blodprov någon gång efter dag 120 också. Hon "tappade" ju sitt foster i fjol, så för säkerhets skull. Min lilla fina FÖLMÄRR! :love: Det är väl ett jättefint ord, Persikan ;)

Ja det har han :D Men han verkar inte ha varit så populär hingst i Sverige. Det är tydligen Atlas och Wilco som gäller, men personligen tycker jag mycket bättre om Normer isf :p
Förresten, vilken skrivglädje det är här i haflingertådarna :D Det gillar vi :D

Jag för över hingst- och avelsdiskussionen hit till avelstråden! :)

Måste hålla med dej här oxå... alltså det är väl roligt om Nachtmann kmr tillbaka men ur avelssynpunkt är det inte bra:crazy:
Hoppas ni förstår vad jag menar.. Men det blir för många betäckningar..
Tänk er kke 10-20 år framåt i haflingerhästens stamtavla i Sverige (förresten det räcker inte me 20 år, typ jämt!) så kommer Nachtmanns och hans arvingar finnas med i halva Sveriges haflingerstam:eek:
Tänk er oxå att han får godkända hingstar här som fortsätter......
Det blir som en Harras bomb typ för 10 år sen..

Ja pratar bara ur nordsvenskarnas synvinkel där knappt en ända stoägare orkar åka utanför länets gränser till en hingst så alla betäcker med samma! År ut och år in..
De står på kvinnerstapremieringen och vädjar i mikrofonen att stoägarna ska söka sig iväg en bit Så i programmet varje år är det nästan samma hingstar hela tiden. Det funkar inte i längden..
Kke därför de gjorde den här stoinventeringen och skicka brev till alla stoägare vars sto hade en näst intill utdöd stam och skrev att dom behöver betäcka.

Nu har jag studerat haflingerhingstarnas betäckningssiffror, och jag kan lugna dig med att det dröjer MÅNGA år innan Nachtmann är "ikapp" Harras vad gäller antalet betäckningar - om han håller samma "tempo" som hittills vill säga. Nelson, Wildhüter, Steinbock och Nestor skulle han kanske vara ikapp om han verkade ytterligare ett antal år i Sverige, men Harras är i en klass för sig, faktiskt. Så just ur den synvinkeln är det alls ingen "katastrof" om Nachtmann skulle komma tillbaka. Men visst är det bra med variation på blodslinjerna!

Däremot behöver man inte gå över till nordsvenskarna för att hitta de här problemen med att samma hingstar används på "alla" ston. Det räcker så bra att titta i premierings-, utställnings- och auktionskataloger på haflinger i olika länder, så ser man att samma hingstar återkommer gång på gång på gång. Vi har rättså varierade stammar på haflingerna i Sverige i jämförelse med många andra länder.

När jag letade avelssto så försökte jag hitta någon med bra, men lite ovanligare stam, men det var nästan omöjligt! I både öst- och västtyskland fanns en massa fina "genomavlade" stofamiljer, men nästan alla har nu "samma hingstar som alla andra" i stammen. Bra hingstar, visserligen, men samma, samma, samma ... Samma sak i Italien - det var näst intill omöjligt att hitta ett sto som inte hade Antinor i stammen. Nu blev det en Antinordotter till slut, fast med ett (utmärkt men) "udda" MÖDERNE (tjat, tjat).

Men hörrni! Det hjälper ju inte att sitta här och gnälla! ;) Jag har under årens lopp fått massor av erbjudanden om att köpa/hyra/leasa olika hingstar. Tyvärr har jag varken tid, råd eller plats att ta hand om dem, och dem jag har vidarebefordrat erbjudandena till har inte varit intresserade. :( Men är det någon här som är intresserad så kan ni alldeles säkert få tag på jättefina hingstar att berika den svenska haflingeraveln med. ;)

Sen måste jag få släppa ut en liten klagosång ... Varför är det mångdubbelt dyrare att "visa" en seminhingst (som godkänns enbart "pappersvägen") än en hingst som visas "live", där det BÅDE krävs "pappersbesiktning" OCH ridhushyra OCH hyra av domare och veterinär? Det ger ju inte fler hingstar direkt ... Semin är ju annars ett smidigt sätt att "komma åt" nya/intressanta/bra hingstar. Hur tänker man egentligen? Det deprimerande svaret som jag fick av en ganska så högt uppsatt styrelseledamot var att vi minsann inte skulle hålla på och konkurrera med de svenska hingstarna. :crazy: Då gav jag faktiskt upp tanken på att ta in seminhingst ...

Det deprimerande svaret som jag fick av en ganska så högt uppsatt styrelseledamot var att vi minsann inte skulle hålla på och konkurrera med de svenska hingstarna. :crazy: Då gav jag faktiskt upp tanken på att ta in seminhingst ...

MÄH!!! WTF:mad::mad::mad:

Det är väl F*N ingen konkurrans (lr jo d kke d är:grin:)
Men ändå! Det är väl hästarnas bästa vi ska tänka på!!!??
Eller har ja fel?! Vadå så för att vara snäll mot Sverige så skulle jag exempelvis betäcka Shone med Martin, Anger lr Agilo....
Sorry men den mixen trodde inte jag på, ville inte ha ett sånt föl heller.
När man har ett sånt tungt litet sto som jag så vill man inte ha en tung liten hingst utan en långbentare "luft under magen-häst"
Du eldfuxen, har ju luft under magen-ston istället:love:
Men det får jag nästa gång=)

Ne men det är ju samma som i den här hålan, folk klagar på folk som åker in till örebro och köper en tvättmaskin t.ex istället för att gynna vår lilla stad här hemma..

Men du, berätta mer! Kan du inte dra lite priser och regler:idea:
Nu blir ja jättenyfiken:bump:

Eldfuxen du behöver inte ursäkta dej för att du tjatar om mödernet! Vad jag har lärt mej så är det stofamiljen som är viktigast och att alla godkända hingstar har bra ston bakom sej annars blir det ingen bra hingst..

Shones stolinje vet ja inte vad ja ska säga om eftersom den inte gick att spåra tillbaka ända till Folie men ja tycker det är mysigt att hon är från tyskland iaf fastän kke från ett stuteri som bara pluppar ut föl men men..
Ja vet inte mer än att hon har en vacker mamma=)=)=)<3
Sen blev det ren lyckoträff att hon hamna på min gård och mer lyckoträff att hon var så fin att det gick att avla på henne, BONUS BIG TIME ;) Gick och Gick det går väl på 33 poängare med men ... man behöver inte känna att man förstör nått om ni förstår?

Senast ändrad:

Eldfuxen du behöver inte ursäkta dej för att du tjatar om mödernet! Vad jag har lärt mej så är det stofamiljen som är viktigast och att alla godkända hingstar har bra ston bakom sej annars blir det ingen bra hingst..

Nja, ALLA godkända hingstar har väl inte så fantastiskt möderne. Men jag håller med om att utan ett bra möderne så blir det ingen bra (avels-)hingst! :)

Shones stolinje vet ja inte vad ja ska säga om eftersom den inte gick att spåra tillbaka ända till Folie men ja tycker det är mysigt att hon är från tyskland iaf fastän kke från ett stuteri som bara pluppar ut föl men men..
Ja vet inte mer än att hon har en vacker mamma=)=)=)<3
Sen blev det ren lyckoträff att hon hamna på min gård och mer lyckoträff att hon var så fin att det gick att avla på henne, BONUS BIG TIME ;) Gick och Gick det går väl på 33 poängare med men ... man behöver inte känna att man förstör nått om ni förstår?

Vänta du! Jag håller på och skriver en bok, serru, och jag tror att jag kommer att ägna ETT HELT KAPITEL bara åt Shoshones stolinje! :bump: Nu blev jag jätteinspirerad av de senaste dagarnas diskussion ... :cool: Kolla i "forumet" nummer 6 på sidan 10 så får du en liten "hint" om Shones "urmoders" förträfflighet ... Inte var det någon "lyckoträff" att hon blev så fin inte.

Inte kommer hon från ett stuteri "som bara pluppar ut föl" heller! ;) Där bedrivs förutom ridlägerverksamhet även stomjölksproduktion! :eek: :D Så de är riktigt mångsidiga! Du kanske skulle slå dig på det nu, förresten, när Shone har föl! Hon ska ju göra "allt", eller hur?! :p Nä, men seriöst, stuteriet i Meura är Tysklands största och mesta bruksprovs"anstalt" för haflingerston, och de är VÄLDIGT måna om att hästarna ska gå att använda till allt möjligt.

Sen om Shoshone inte gick att spåra "ända bak till Folie" så beror det INTE på Saffi i alla fall. I så fall är det på faderns sida, för den östtyska aveln byggdes upp på importer från Tyrolen, och det gäller även Saffi.

Regler vill jag definitivt inte säga något om, det får man nog fråga avelsföreningen om. :) Och Jordbruksverket.

När det gäller priser så har både jag och andra fått prisuppgifter i storleksordningen 3000-4000 kronor för att avelsvärdera en seminhingst. Jag har bara den uppgiften muntligt, men har hört samma av andra också. Jag hittar inga aktuella propositioner just nu, men på Strömsholm 2007 kostade det 1250 kronor att visa hingst (veterinärbesiktning + exteriörbedömning) eller 1750 kronor om man skulle göra bruksprov också.

Nej ja mena alltså att det var en lyckoträff att mamma o pappa gick och köpte just henne, kunde lika bra blivit Desdemona!
Jag var ju inte med i hästeriet längre så de gjorde ju som de ville, min dressyrhäst hade de ju sålt så jag var bitter:mad: sen fick de för sej de skulle köpa en ridkompis till nordsvensken.
Ja sket i vilket var inte intresserad.. Följde med och kolla men brydde mej inte, vägrade provrida och var bara allmänt tonårsvresig.
Sen var hon ju bara 4 och väldigt halvgalen, haha!
Ja sa typ: Lycka till:cool: Syndes på en gång att mamma inte skulle klara av den där.

Oså lyckas dom gå och köpa :love::love::love:
Faktist utan att själva veta om det.
De visste inget om haflingerstammar eller nå, de skulle ha ett litet kallblod.
De hade tittat på islandshäst, fjording och haflinger.
Hon var inte ens visad, det var bara grisen i säcken för dom!
Dom skulle KANSKE ta ett föl om några år sa dom, HA! Me vicken hingst då lixom? En nordis om pappa fick bestämma!

Förstår ni varför jag tror på ödet??????????
Detta VAR ödet! Annars skulle jag aldrig sitta här på haflingertråden, skulle aldrig "känna" er skulle aldrig.......... skulle aldrig massor! haha!:rofl:
Så jag är glad att ödet var snällt mot mej:D

Aha! "Lyckoträff" på det viset! DÅ förstår jag!

Kan bara hålla med. Jag förälskade mig i en ridskoleponny, jag ... :cool: Som jag var andreskötare på! Kunde varit en korsningsponny, valack, whatever, och så är det världens coolaste och bästa haflingersto! :love: Som sen premieras med fina poäng, blir hingstmoder, ja grundar en hel liten "familj"! Det var också en "lyckoträff"! :love:

Tack för ett jättebra pepp inlägg!

Och vilka fina bilder och filmer, båda är super fina!:laugh:
Vad väluppfostrad Nanghial är!;)

:rofl: Vill inte göra dej besviken, men...... Han var trött:angel:
Hon me för den delen, de var döda bägge 2 och rörde sej inte mer än nödvändigt:(
Men men, de som såg på trodde väl iaf att han va väluppfostrad:p
Det går att göra vad som helst med han när han är trött men när han e pigg dä jävlar blir han vildhäst! Har aldrig sett en grimma förut:eek: och kastar man en borste på golvet så flyger han i taket:o
Och försöka visa gångarter då är näst intill omöjligt! Det är bara, rida mamma, bocka, sparka bakut och viffta på huvet som gäller=/
Så det var väl tur att värmen kom så de blev trötta=)

Persikan:D Du är bara för härlig när du "bubblar över":D

Jag tror nog att ödet har bestämt mycket.......... hade mitt danska halvblod inte lidit av kolik in till flera gånger våren 96 så hade jag inte åkte på "utmattnings"-semester:D till Österrike!:love: Inte vandrat i alperna och på en alpäng mött en flock underbart vackra och nyfikna hästar men långa manar och "alla lika som bär", senare fått veta att det var haflinger.
Jag var såld.... och det blev till Ondula (23 år) + allt annat. Inte anade jag vad det skulle innebära........ flytt tillbaka till Sverige, gård, uppfödning, tyrolerförening, egen hingst och massor av roliga timmar här på Buke med likasinnade haflingertokiga manniskor!!:banana::bow:
Så jag är också tacksam för ödet..............:bow:

Jösses nu börjar det åska:eek:....... stänger ned! Sköt om er!

Åh vad härligt det är att läsa om hur folk blivit "haflingerbitna" :)
Själv har jag min mamma och syster att "skylla" på! Syrran var 12 år och var hästgalen sedan många år, sen tyckte de att det var dags att köpa häst till den lilla ungen. Mamma hade upptäckt haflinger, som inte var särskilt välkänd i Sverige då (1996), och vi brummade iväg en inte alls särskilt lång bit för att kolla på fyrbarnsmamman Luna 320. Såklart föll vi hela familjen för henne (jag var iof bara fem, men även jag älskade lilla Luna). Sandra tampades med en envis haflinger, men fick sedan riktigt bra ordning på henne och tävlade och tränade en del hoppning med henne. Så Luna har minsann lärt Sandra att vara tuff hahah.
Två år senare fick vi nys om en julmarknad i närheten och vem stod där helt lusäten och mager om inte Wille! Vi blev alla förälskade i även den hästen och det dröjde inte länge förrän vi hade två haflinger. Jag var inte så gammal då och red mest min lilla shettis, men ett par år senare fick även jag börja rida på "stora" Wille :D
Luna såldes sedan till Motala, och sedan vidare igen till Stockholm. Skulle så gärna vilja hälsa på gamla tanten, och inte minst Willes halvbror Asterixe :love:
Oj, blev ett långt inlägg :p :o

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 906
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025