Sv: Haflingertråden del V!!!
Jag för över hingst- och avelsdiskussionen hit till avelstråden!
Måste hålla med dej här oxå... alltså det är väl roligt om Nachtmann kmr tillbaka men ur avelssynpunkt är det inte bra
Hoppas ni förstår vad jag menar.. Men det blir för många betäckningar..
Tänk er kke 10-20 år framåt i haflingerhästens stamtavla i Sverige (förresten det räcker inte me 20 år, typ jämt!) så kommer Nachtmanns och hans arvingar finnas med i halva Sveriges haflingerstam
Tänk er oxå att han får godkända hingstar här som fortsätter......
Det blir som en Harras bomb typ för 10 år sen..
Ja pratar bara ur nordsvenskarnas synvinkel där knappt en ända stoägare orkar åka utanför länets gränser till en hingst så alla betäcker med samma! År ut och år in..
De står på kvinnerstapremieringen och vädjar i mikrofonen att stoägarna ska söka sig iväg en bit Så i programmet varje år är det nästan samma hingstar hela tiden. Det funkar inte i längden..
Kke därför de gjorde den här stoinventeringen och skicka brev till alla stoägare vars sto hade en näst intill utdöd stam och skrev att dom behöver betäcka.
Nu har jag studerat haflingerhingstarnas betäckningssiffror, och jag kan lugna dig med att det dröjer MÅNGA år innan Nachtmann är "ikapp" Harras vad gäller antalet betäckningar - om han håller samma "tempo" som hittills vill säga. Nelson, Wildhüter, Steinbock och Nestor skulle han kanske vara ikapp om han verkade ytterligare ett antal år i Sverige, men Harras är i en klass för sig, faktiskt. Så just ur den synvinkeln är det alls ingen "katastrof" om Nachtmann skulle komma tillbaka. Men visst är det bra med variation på blodslinjerna!
Däremot behöver man inte gå över till nordsvenskarna för att hitta de här problemen med att samma hingstar används på "alla" ston. Det räcker så bra att titta i premierings-, utställnings- och auktionskataloger på haflinger i olika länder, så ser man att samma hingstar återkommer gång på gång på gång. Vi har rättså varierade stammar på haflingerna i Sverige i jämförelse med många andra länder.
När jag letade avelssto så försökte jag hitta någon med bra, men lite ovanligare stam, men det var nästan omöjligt! I både öst- och västtyskland fanns en massa fina "genomavlade" stofamiljer, men nästan alla har nu "samma hingstar som alla andra" i stammen. Bra hingstar, visserligen, men samma, samma, samma ... Samma sak i Italien - det var näst intill omöjligt att hitta ett sto som inte hade Antinor i stammen. Nu blev det en Antinordotter till slut, fast med ett (utmärkt men) "udda" MÖDERNE (tjat, tjat).
Men hörrni! Det hjälper ju inte att sitta här och gnälla!
Jag har under årens lopp fått massor av erbjudanden om att köpa/hyra/leasa olika hingstar. Tyvärr har jag varken tid, råd eller plats att ta hand om dem, och dem jag har vidarebefordrat erbjudandena till har inte varit intresserade.
Men är det någon här som är intresserad så kan ni alldeles säkert få tag på jättefina hingstar att berika den svenska haflingeraveln med.
Sen måste jag få släppa ut en liten klagosång ... Varför är det mångdubbelt dyrare att "visa" en seminhingst (som godkänns enbart "pappersvägen") än en hingst som visas "live", där det BÅDE krävs "pappersbesiktning" OCH ridhushyra OCH hyra av domare och veterinär? Det ger ju inte fler hingstar direkt ... Semin är ju annars ett smidigt sätt att "komma åt" nya/intressanta/bra hingstar. Hur tänker man egentligen? Det deprimerande svaret som jag fick av en ganska så högt uppsatt styrelseledamot var att vi minsann inte skulle hålla på och konkurrera med de svenska hingstarna.
Då gav jag faktiskt upp tanken på att ta in seminhingst ...