Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Men ändå, jag är så nöjd över henne :love: Inte just för poängbedöömningens skull, utan hennes underbara temperament! Det var flera som sa att hon var så lugn och go på alla sätt och vis. För visst är det så att man kan ha en skitsnygg häst med jäkligt bra poäng, men har dom inte det rätta psyket är det inte en lika rolig häst iaf.
Haha, lite skrytinlägg här nu :angel: Men ibland får man lov att skryta lite om dessa underbara hästar!

Det är klart man får lov att skryta om sina hästar!:laugh: Det ska bli kul att se hur det går för Havanna om 2år, vem vet hon kanske blir Haflinger nr 2 att bli Bohushästen!;)
Nimbus skötte sig inte fullt så exemplariskt som på riksutställningen, och kunde absolut inte stå still framför domaren, däremot skyller jag det på att ekipaget som var före mig inte lämnade ringen i lugn skritt utan i ökad trav i full fart bara ett par meter ifrån oss...:mad:, precis när vi skulle ställa upp för domaren.

Här kommer bilderna på Normer-G från Strömsholm -07.

Bra att du tog upp detta så att jag fick en "anledning" att "predika" om stonas betydelse i aveln igen! Det kan inte upprepas nog många gånger, enligt mig.

Det håller jag absolut med om!:)
Hade inte Nimbus haft den mor han har, hade det aldrig fallit mig in att köpa honom, och då känner jag ju både hans mor, mormor och moster = mkt viktigt i mina ögon!
sitter ofta och drömmer mig bort bland annonserna på ungston, och då är det mödernet som är det intressantaste, tråkigt nog kan det ibland vara svårt att luska fram information om olika ston och stostammar.
Jag har däremot redan ett par favorit stostammar, och ur någon av dessa kommer jag förhoppningsvis kunna köpa mig ett eget ungsto!:love: nångång...

Tack för ett jättebra pepp inlägg!:bow:

Och vilka fina bilder och filmer, båda är super fina!:laugh:
Vad väluppfostrad Nanghial är!;)

Ja det ska bli jättekul :) Jag hoppas verkligen att hon utvecklas till en ståtlig dam. Vilken haflinger har blivit bohushästen förut? En av Bagges ston såklart :)
Jo men hingstar har väl i regel lite mer eld i röva så att säga, och dessutom känner de vittringen av alla ston! Haha.
Funderar på att visa gamla Wille på någon premiering nästa sommar. Då är han visserligen en ännu äldre gubbe men han är bara visad en gång tidigare (37p, 8or på gångarter) Måste förresten lägga ut nya bilder på honom, han har blivit jättesnygg! Han har tappat cirka 60 kg och till och med grannarna tycker han är supersnygg!

Han ser fin ut, Normer :love: Tack så jättemycket!

Hej!!

Förstår att ni ville ha Ellas poäng från Bollerup...

Hon fick 8-7-8-7-7=37p

Saken med Ella är att hon har väldigt bra bakbens aktivitet, vilket bla. domaren i Trollhättan kommenterade och som gav henne en 9 på traven som 2-årig i Gislaved.
Misstänker att hon var lite trött efter resan tur o retur till Rikset (10h i släpet) som gjorde att hon inte visade någon bra gång i Bollerup därav dom låga poängen. Man lär sig av sina misstag....

Ja det ska bli jättekul :) Jag hoppas verkligen att hon utvecklas till en ståtlig dam. Vilken haflinger har blivit bohushästen förut? En av Bagges ston såklart :)
Jo men hingstar har väl i regel lite mer eld i röva så att säga, och dessutom känner de vittringen av alla ston! Haha.

Det var Ami-celli e. Aghai (har inte stammen i huvudet) hon fick 43p:)

Ja lite mer eld i röven hör det väl till att dom har!;) nimbus höll sig relativt lugn tills han mötte ett 3-årigt Tinker sto då blev han :love: och började krumbukta...:laugh:

Senast ändrad:

Hej!

Vad kul att du ville dela med dig av Avellas poäng. Tack!

Ja, jag kan tänka mig att det var ett lite hårt schema för henne.

Nu visar jag min okunnighet igen, men vad betyder det egentligen? Kan ni inte så att säga bara "komma igen" nästa år och bättra på poängen? Eller kommer detta resultat att förfölja henne på något negativt sätt för alltid? Inte för att 37p är dåligt, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Äsch vad jag svamlar. :o En generell fråga helt enkelt; vad betyder egentligen bedömningen vid olika åldrar för en hästs framtid. Är det något särskilt visningstillfälle som är extra viktigt?

En generell fråga helt enkelt; vad betyder egentligen bedömningen vid olika åldrar för en hästs framtid. Är det något särskilt visningstillfälle som är extra viktigt?

Ja, det är nämligen BARA vid tre års ålder som ston kan tilldelas diplom ... OM de får minst 40 poäng och ingen delpoäng under 7.

Ston som Calzone, Shoshone och Fira, som av olika anledningar inte visats vid just 3 års ålder kan alltså inte få diplom, trots att just dessa tre ston alla fått minst 40 poäng (40, 40 respektive 41 för att vara exakt) vid 4 års ålder ...

Inte heller Flicka som fick 41 poäng nu som 2-åring får diplom. Hon måste visas nästa år, och då gäller det att det går lika bra, eller i alla fall måste hon få minst 40 poäng nästa år för att få diplom.

Diplom är ju bara EN av alla meriter ett sto kan få, men det är en väldigt "tung" merit, så just treårsvisningen är viktig ur den synvinkeln.

Tyvärr är detta ett resultat som hon får leva med,
eftersom dom endast kan få diplom när dom är 3 år.

Däremot kan man få ett prestations diplom.
Misstänker att Eldfuxen el. Dalian Kifiki kan svara exakt vad som krävs för att få ett.
Det tråkiga i sammanhanget är att resultat påverkar ju både hennes mamma och pappa.

Man brukar väl säga att dom viktigaste åldrarna att visa hästarna är när dom är föl och 3 år. Avelsrävarna får rätta mig om jag har fel...

lägger in en bild som Sten Dreborg har tagit (hoppas de e okej) från riks-08
där man ser lite av Ellas fina trav!!

28838114.jpg

Ha ha, vi "krockar" nästan i tråden! :D

Prestationsdiplom kan inte haflinger få längre (om du tänker på dressyr- och hoppdiplom?). Det får ponnyer vid treårstesten, men SHF är ju inte med i SPAF längre, så där rök den möjligheten.

Däremot kan de meritera både sig själv och sina föräldrar på andra sätt. Men tittar man i SH:s reglemente så ser man att för att komma upp i samma "nivå" som ett diplomsto så krävs det en hel del. Exempelvis tävlingsmeriter på LA-MSV-nivå i hoppning, dressyr eller fälttävlan! Lite lättare är det då att meritera genom utställningsdeltagande, men det är fortfarande inget man fixar vid bara ett tillfälle.

En godkänd hingst är för övrigt "värd" lika mycket som en SM-medaljör i hoppning, dressyr eller fälttävlan.

Verkar som vi e på hugget ikväll :rofl:

Misstänkte att du kunde svaret!!!

En helt annan sak, du som e helt fantastisk på haflingerstammar
Vet du möjligtvis något om Astas mamma Appeldornerin?
Vore kul med lite info.

mvh // Jenny

Wow, vilket inlägg! Jag får nog dela upp svaret i flera ...

Eldfuxen Jadu ingen kan ju va bäst på allt både, utseende psyke och nedärvning så man får försöka mixa ihop nå bra och avla på det.

Nä, det fattar jag också! ;) Jag tänkte mer på dem som säger att man ska avla på "de bästa" stona och hingstarna. Vad menar de då? Den som fått högst poäng? Och i så fall, vilken poäng ska man räkna? Medelpoäng? Eller menar de prestationer? Eller menar de den häst som har bäst hovkvalitet? Eller de som har bäst avkommor? Jag tycker helt enkelt att man gör det lite väl enkelt för sig om man säger att man bara ska avla på "de bästa" hästarna utan närmare specifikation.

Sen säger karln: Visas i ett utmärkt skick! :confused: Alltså då menar man väl formen, musker osv.. lr? Menar man renligheten? Om man menar renheten så förstår ja att han sa det för ja tvätta henne i 2 dagar men hon ligger ju på säkert 90 kg övervikt och har STANS späcknacke (har övertagit bettysmattes där) så i utmärkt skick ska gudarna veta att hon INTE är i...

Antagligen menar han både formen (hull, muskler o.s.v.) OCH putsen OCH exempelvis hennes hovar, som åtminstone jag tycker ser välskötta ut (fast det är lite svårt att se på bild så här).

Och jo, hon ÄR i ett utmärkt skick! Hon är BÅDE ren och välvårdad OCH i bra hull. Det är viktigt, serru, för ett avelssto! Och nu är Shoshone avelssto och inte tävlingshäst! ;) Och då SKA hon ha lite hull att "ta av". De allra flesta ston BEHÖVER det där extra hullet för att klara hela digivningsperioden. Personligen vet jag inget sorgligare än ston med föl vid sidan som är för tunna ...

Sen är det såååå stor skillnad vilken ålder det är på hästen du visar oxå!
Har du en gammal avelsmärr så kan hon lätt höjas till skyarna men står du med en 2-åring så är det väldigt svårt att få 43p (säger inte att det inte hänt) Har ni tänkt på det? att 1&2 åringar sällan får höga poäng men sen vid 3 kan de klämma till med ett diplomsto, sen vid 4, och 5 år och några föl senare kan de klämma t me en 42 poängare:confused:
Det måste vara taktik på nå sätt...

Så har man en 1,2 lr 3-åring som får 38p så är det skitbra jämfört med ett äldre sto lr hingst på 38p ... skumt är det, ni får säga emot mej om ni vill men detta har jag erfarit efter att ha tittat på kallblodspremieringen i alla år ända sen barnsben.

Näe, det håller jag inte med om. Inte Flicka (2 år och 41 poäng) heller! :p Däremot är det ofta så att ett- och tvååringar befinner sig i någon sorts tillväxtfas och inte alltid är så harmoniskt byggda. OM de är det så får de poäng därefter. Det är min erfarenhet - inte bara från Julita, där tvååringarna faktiskt hade högst genomsnittspoäng av alla. :) Sen tror jag också att äldre hästar kan få högre poäng än de fick som unghästar, helt enkelt därför att de utvecklas ganska så mycket när de blir några år äldre.

Därför tyckte jag det var lite VÅGAT av Ronny att slänga ut en 41 poängare till ett hingstföl!... För det vet vi ju allihop att när han blir 1 och 2 år så har han sjunkit 3-4 poäng på en gång! Aja man kan diskutera detta i oändlighet.

Nä nä nä, det är inte alls säkert att han kommer att få lägre poäng. Inte om han är i "rätt fas" när han visas. Som sagt.

Tyckte iaf att det var synd att vi hade vita skjortor för då vart taglet att se gult ut fastän det var kritvit! Men ja har inte riktigt fått berättat för mej vad man egentligen ska ha. Ja tänkte bara att vi skulle ha svarta ben för att hästen har ljusa och att ha svart där uppe oxå kändes så begravning men det kke man ska ha då?:confused:

Jag tycker ni var jättefina! :)

En helt annan sak, du som e helt fantastisk på haflingerstammar
Vet du möjligtvis något om Astas mamma Appeldornerin?
Vore kul med lite info.

Åh tack! Tredje berömmet på två dagar. Snart kommer jag att bli mallig på riktigt ju. :cool:

Tyvärr måste jag göra dig besviken, jag vet inget alls om Appeldornerin.

Men samtidigt är det ju många faktorer att tänka på om jag nu ska behålla honom som hingst.
*Hur kommer han fungera på tävlingsbanan som hingst?
*hur kommer betäckningssäsongen påverka tävlingssäsongen?
*kommer han tillföra aveln något?
*kommer han ha det där lilla extra som gör att stoägarna är intresserade?
*kommer han få tillräckligt många ston så att det ens är värt att ha kvar honom som hingst?

Sen har jag ju ingen möjlighet och erfarenhet för att kunna ta emot ston, vilket gör att han om han blir godkänd kommer få stå på station. vilket såklart påverkar träning/tävling

Så med andra ord, sköter han sig får han vara kvar som hingst ytterligare ett år, och får han inga topp poäng då så blir det kastrering.
Får han topp poäng (40p-uppåt) får jag överväga det då!:)

Vi har lite olika syn på detta med att hålla hingst men håller oxå med om att han får isf stå på station för att man inte kan ta emot ston.
MEN sen hur mkt betäckningar han får och hur stor han blir det rör inte mej så mycket, jag skulle faktist inte vilja ha nån "harras"-hingst.
Sen att det inkräktar på träningen håller jag med om, det är synd=(
Men mitt största problem är mer hur man ska göra hemma, vem han ska gå med och hur stogalen han blir, om han tänker rymma ur hagen för att betäcka.

Sen är den possitiva sidan MYCKET större i att ha en hingst=)
*Tänk att DU lyckats fått fram en godkänd hingst, själv! Skitfränt!
*Tänk hur ENORMT mycket SNYGGARE han kommer föra sej på tävlingsbanorna mot en vallack.
*Tänk hur mycket mer arbetsvillig han kommer vara
*Tänk vilka höga knälyft
*Tänk vilken man
*Tänk hur långt ni kommer gå!, hingstar presterar oftast bättre än vallacker (inte jämt)
*Har även svårt att se en hingst efter Nachtmann bli TJOCK!

Sen som sagt om han inte har det där lilla extra som stoägarna vill ha det skiter jag i=) tsss....=P
Då köper jag ett litet ungsto och betäcker med han bara för att fortsätta släktträdet.<3

Ha ha, måste såklart kommentera detta också! :D

Visst påverkas träning/tävling och avelsverksamhet av varandra, och visst måste man ibland välja vilket man ska "satsa" på. För mig är aveln viktigast, helt klart. Det tar så lång tid att avla, bara mellan betäckning och fölning tar det ju 11 månader! :eek: Och sen ska fölet växa upp och bli vuxen innan man verkligen vet hur kombinationen blev. Dessutom, tar man emot andras ston så har man ju ett ansvar för att dessa får optimala förutsättningar att bli dräktiga. Därför prioriterar jag aveln, även om min hingst inte har så många ston per år.

Jag håller med G_T om att det är viktigt att en hingst tillför aveln något. Det är lika viktigt med ston (tjat, tjat) men varje sto kan ju få max 1 föl per år. Hingstar KAN ju få fler avkommor, och därför ställs det högre krav på hingstar. Men i det enskilda fallet är ju mamman precis lika viktig (tjat, tjat igen).

Däremot håller jag absolut med Persikan, inte om knälyft, arbetsvilja och prestationer, men däremot om att det inte spelar någon roll om andra stoägare gillar min hingst eller inte. Det är ju faktiskt inte mitt problem! :p

Och nu måste Eldfuxen sova! :)

Bara en sak till: Klart att en hingst efter Nachtmann kan bli tjock. Det är väl bara att ge honom ordentligt med mat!

Senast ändrad:

Som hingstägare måste jag ge dig och även persikan rätt men jag förstår också G_T s funderingar runt det att hålla hingst.
Jag/vi hade inte planerat på att bli hingstägare då vi medelade dåvarande ägaren till vår hingst att vi fått ett underbart stoföl efter hans hingst och han svarade med motfrågan........ Vill ni köpa hingsten?
Som ni förstår flög det många tankar och frågor igenom mitt huvud i loppet av få sekunder.......... Några timmar senare var vi hingstägare till en avelshingst. Hingsten såldes enbart för att hingsthållaren skulle "lägga av" på grund av sjukdom och vi fick lov att köpa deras ögonsten för att de (skryt, skryt) visste att han ville få det bra hos oss.
Jösses vad vi fick lärt i en fart hur man hanterar och lever med en hingst, vi som bara hade ston, hingstiga små killar och valacker och i endast en avelsäsongs "erfarenhet" när liz.135/T Wildkogel stod hos oss och då på station.
Men aldrig, aldrig har vi ångrat oss och nästa haflinger som flyttar in på gården blir också en avelshingst, oavsett om den kommer att gå i avel eller ej!!
Jag håller fullständigt med Eldfuxen och Persikan det är inte betäckningarna och andra stoägares åsikter som är det som avgör om man ska ha hingst eller ej. Det är inte mitt problem vad de tycker, tänker och säger, åsikter finns så det räcker och blir över, beroende på vem man talar med. Avelsarbetet är en spännande del av "hingsteriet" men bara för att man har en avelshingst så behöver den ju inte ställas till avelsförfogande för andra stoägare än sina egen. Nej, att äga en hingst ger så mycket, mycket mer som jag inte anade innan Alpkogel kom in i mitt liv!:love: Hela hans sätt att visa respekt och att vara till lags, sammarbeta i allt vi gör, en underbar individ att rida och umgås med och så annorlunda än ston och valacker även om de också är trevliga på alla sätt och vis....... en hingst är ändå något i särklass, tycker jag.:love::banana:

Till dig och Eldfuxen!:)

Den stora skillnaden i mitt och erat fall är ju att ni har egna avelsston, som ni kan använda till eran hingst.
Har man inga egna avelsston kan man inte skita i vad andra tycker om ens hingst, för det är ju ganska meningslöst att ha en avelshingst ingen vill avla på eller!?;)

Till dig och Eldfuxen!:)

Den stora skillnaden i mitt och erat fall är ju att ni har egna avelsston, som ni kan använda till eran hingst.
Har man inga egna avelsston kan man inte skita i vad andra tycker om ens hingst, för det är ju ganska meningslöst att ha en avelshingst ingen vill avla på eller!?;)

Så rätt så rätt så rätt:bow::bow:

Tänkte jag faktist inte på:crazy:

Men hörru G-T det är bara en tidsfråga lr "år-fråga" innan du har ditt avelssto;)

Nej, att äga en hingst ger så mycket, mycket mer som jag inte anade innan Alpkogel kom in i mitt liv!:love: Hela hans sätt att visa respekt och att vara till lags, sammarbeta i allt vi gör, en underbar individ att rida och umgås med och så annorlunda än ston och valacker även om de också är trevliga på alla sätt och vis....... en hingst är ändå något i särklass, tycker jag.:love::banana:

Precis precis precis!! vad jag menade men inte riktigt fick fram där:laugh: Exakt! Snefnugg:banana:

Och nu är Shoshone avelssto och inte tävlingshäst! ;)

:cry:nää! Man kan va båda 2 väl:cry: Jag ska inte ha ett stoföl efter henne på minst 5 år..
Hon e min tävlingshäst, hon skulle bara vikariera lite som mamma en tid eftersom hon e så allround så måste hon ha gjort ALLT:p

Pappa kalla henne för fölmärr i lördags och det lät så hemskt!:(
Som dom kalla sina 30åriga ardennerston som gått på åkrarna och jobbat år ut och år in samtidigt som de fölade fölade och fölade:crazy: De var ju slut!
Pappa kan inte jämföra Shone me dom heller! Shone är inte slut! Hon är ju bara 9 år, hennes karriär har precis börjat:D

Men du Eldfuxen!!!
Nu kom ja på vad du menade!
Eftersom hon hade föl vid sidan så FICK hon vara tjock då SKA hon vara tjock!
Det är ju skitbra:laugh: Då behöver man inte skämmas att man visar en fet häst!
Men tror du det gäller nästa år på riksen oxå? Utan föl vid sidan:crazy:?
nee kke inte... synn, aja man fick åka bananskal 1 år iaf:D:rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 910
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka