Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

I Svenljunga visades hela sju haflinger, två av dem med charmiga föl vid sidan.

Det mest imponerande var en stofamilj på sex haflinger - som jag inte sett maken till i Sverige!

Ett stamsto på 12 år med föl vid sidan, hennes 6-åriga dotter, också hon med föl vid sidan, en fyaårig och en tvåårig dotter.

KopiaavStofamiljSvenljunga2009Buke_.jpg

Poäng mellan 38 och 42! Visserligen är denne domare inte känd för att vara särskilt snål med poängen, men i alla fall :bow: :bow:

Senast ändrad:

I Svenljunga visades hela sju haflinger, två av dem med charmiga föl vid sidan.

Det mest imponerande var en stofamilj på sex haflinger - som jag inte sett maken till i Sverige!

Ett stamsto på 12 år med föl vid sidan, hennes 6-åriga dotter, också hon med föl vid sidan, en fyaårig och en tvåårig dotter.

KopiaavStofamiljSvenljunga2009Buke_.jpg

Poäng mellan 38 och 42! Visserligen är denne domare inte känd för att vara särskilt snål med poängen, men i alla fall :bow: :bow:

Waaaaaawwww, vilken känsla det måste ha varit att upplev!!!!:banana:

Knapplån

Har också klickat runt på massa olika haflingersidor, och fascinerats av diverse hingstar och ston.
Såg bland annat att hingsten Normer-G var till salu och skulle tas ur avel pga av att "han inte kunde tillföra något positivt i svensk haflingeravel". Va? Jag sitter här som ett frågetecken:confused: Han som är jättefin! Ska han kastreras? Jag vill inte bara ha "moderna" hingstar kvar! Jag som gillar de av lite äldre modell. Det komer inte bli lätt för mig när jag ska hitta hingst till Havanna....
Vad är det egentligen som håller på att hända? Kommer alla haflinger med lite krafigare typ försvinna? Varför ska vi hela tiden sträva åt små små tunnisar? Näe, det går jag inte med på!

P.S: Det fanns ingen info om stam på Normer, någon som vet?

Här får du litet stam på Normer-G:
e. Nils-C BZ297X (1,563 % ox)
u. Zaskia BZ18241
ue.Saltner BZ11718

Normer - G har alltså 0,781 % arab.

Stammen finns ju på föreningens hemsida under avelshingstar, dock utan angiven arabprocent

Och apropå föreningens hemsida ....

snälla Golden_Tinka, du som är en sån Superfotograf, skulle du inte kunna lägga in en litet roligare bild på BIS-Stoet Silly på hemsidans förstasida ...

... hon ser ju så sur ut där, Silly med sina tillbakastrukna öron :(

Man får ju tänka på att den här förstasidan är hela haflingerrasens ansikte utåt.

Okej tack så mycket!
Har inte sett så många bilder på Normer, och ännu mindre har jag sett honom IRL, så kanske lite väl magstarkt av mig att säga att h an är dittan eller datta, men såg en bild på honom där han såg jättefin ut:love: Har däremot sett ett par andra där han såg rättså klen och inte alls lika fin ut. Hmm. Finns inget mycket bilder på denna hingsten...

Okej tack så mycket!
Har inte sett så många bilder på Normer, och ännu mindre har jag sett honom IRL, så kanske lite väl magstarkt av mig att säga att h an är dittan eller datta, men såg en bild på honom där han såg jättefin ut:love: Har däremot sett ett par andra där han såg rättså klen och inte alls lika fin ut. Hmm. Finns inget mycket bilder på denna hingsten...

Normer-G fanns med bland de hingstar som golden_tinka har visat bilder på i någon av de tidigare trådarna. Jag minns att jag tyckte mycket om honom där. Vi kanske kan be GT snällt om en repris? :)

Och apropå föreningens hemsida ....

snälla Golden_Tinka, du som är en sån Superfotograf, skulle du inte kunna lägga in en litet roligare bild på BIS-Stoet Silly på hemsidans förstasida ...

... hon ser ju så sur ut där, Silly med sina tillbakastrukna öron :(

Man får ju tänka på att den här förstasidan är hela haflingerrasens ansikte utåt.

Haf faktiskt ingen bättre utomhus bild på henne, men jag hoppas besökarna har lite förbiseende med dom bakåtstrukna öronen och klickar sig in bland bilderna där öronen pekar åt rätt håll!:)

Och äntligen har jag haft dom där timmarna över jag väntat på och hunnit fixa lite med bilderna från riks!:)
Inte så många och fina som förra året och endel suddiga men man ser iaf vad det föreställer!
Tror jag lyckats få med iaf en bild på varje deltagande häst!

Bilder riks

Och några bilder på mina personliga favoriter!
Fölet Grace e. Atlas-F
a30.jpg

Fölet Enya e. Nachtmann och hennes mor emelina. e. Buchberg
a35.jpg

Saffi!
a01.jpg

Antonia e. Wilco 26
a14.jpg

Det finns namn på alla bilder, så vill man kolla upp stam och poäng kan man se det på SHFs hemsida!:idea:

Gud! Tack för alla bilder! Tack så hemskt mycket, de var jättefina:love:
Du vet här inne är vi inge kinkiga vi får svaga knän:D vadå suddiga:mad:! Närru!

Gud nu måste ja springa o hämta mitt program och anteckningar, kommer inte ihåg va alla fick!

Men vet ni:banana: Jag är oxå med på bild!!:p Massa bilder=)=)=) haha!
i rödrandig tröja=) Ja e kändis kändis;)

*Knappeliknapplån!*

Hörrni, alla ni som visar era hästar på premiering i helgen. Ni rapporterar väl här hur det har gått? Snäääälla! :bump:

Jag är sååå nyfiken av mig ... :o

Här kommer en rapport från mig och Nimbus!:)

Nimbus fick 87887=38p klass 1 av Morgan Johnsson

Omdömet lyder
Rastypisk, välutvecklad.
Lågt ansatt hals, bra djup och rastyiskt kors.
Välbenad, rättställd.
Taktmässig vägvinnande skritt.
Markbunden trav.

Och han skötte sig med tankte på alla hästar runt om jättebra:), både färden dit (ensam för första gången) och hem gick bra, däremot ville han inte alls lämna premierings platsen där fanns det ju massor med snygga tjejer!:angel:

nimbus%20premiering.jpg

Ett STORT grattis till ännu ett fint resultat!!!

Hur tänker du nu som ägare till en lovande unghingst :), spara som hingst tills vidare eller?

Grattis till dig och Nimbus!
Imorn är det min och Havannas tur och jag lovar att jag ska uppdatera med poäng o bilder ifall någon är intresserad :)
Nu är det snart dags för att skrubba ren till lilla skitungen! Hon har sovit i kiss så manen är inte direkt kritvit...

Grattis G_T....... Morgan min favoritdommare!

Ja, hur är tänket nu då? I SHF finns ju inte samma begränsning på hingstkandidater som vi har inom STH och Tyroleraveln. Hingstmor och hela tjocka släkten granskas ju +++ allt annat och så blir det ca 20 bevaringsvärdiga småkillar kvar och sedan faller några från vid hingstkåringen.......... Inte lätt att föda upp tyrolerhingstar alltid!

Hej på er alla!
Har varit en kanonfin dag i Dingle! Underbart väder och massor av fina hästar :) Dock kunde det ju fått vara lite mer haflinger, men jag och Havanna träffade en vid namn Amadeus. Ska lägga ut lite bilder o stam på honom senare.
Fick poängen 8-8-8-7-7 = 38p, och jag är helnöjd.
Morgan Johnsson berättade först lite om haflingern och sa sedan: "Havanna är en mycket trevlig bekantskap som är välutvecklad och feminin, vackert huvud, välformad hals, rastypiskt kors. Bra haser, oengagerad skritt men utvecklingsbar, markbunden trav. En mycket utvecklingsbar märr som har framtiden för sig!"
Ja, man kan ju inte bli annat än glad! Fick en skådepenning också.
Havanna är lugn som en filbunke (näst intill ivf) och tar sådana här spektakel med ro. Den andra haflingerägaren berömde henne för sitt lugn och undrade vad det var för slags haflinger hon hade som inte kunde stå still en sekund :p.
Ska lägga ut lite bilder senare, men Havannas personliga fotograf Eldione har tagit massvis med snygga foton :D

Senast ändrad:

En liten rapport från en SJUKT perfekt dag!

Shoshone: 99888= 42p
Nanghial 98888= 41p

Ta nu inte detta på blodigt allvar, det gör inte jag.
Den domaren var överdriven med sina poäng tyckte jag.
Ni vet ju att Shone fått 38p av en tyrolerdomare men då fick hon ju 7:a på typen.
Den här domaren r.o.n.n.y bara föll för henne och öste över henne poäng bara för att han tyckte hon var så vacker. Hon var ju oxå ensam haflinger så har man stått och dömt halvfula hästar hela dan från kl.10 oså kmr hon in med hennes bländande vita man och svans som sista häst kl 15 så...

Ja berättar mer sen med bilder måste springa till grillen nu!
En sak jag gilla iaf var att han sa att fölet hade GOD KÖNSPRÄGEL:love:

Grattis till er alla:banana:

GRATTIS alla tre, men såklart allra mest till Shoshone! :love:

Jag tycker allt att Ronny har bra smak jag. Du skulle visat Shone på haflingerriks förra året, Persikan! :D

Och kom inte med några undanflykter nu. :p Shoshone ÄR vacker! Så det så! :banana:

Grattis till bra poäng och fint omdöme!:)

Till dig och Persikan

Nu inser man ju hur viktigt det är att faktiskt visa sin häst för fler än en domare, för visst är det skillnad i deras bedömningssätt!:)

Persikan
Jättegrattis:banana:
toppen poäng på båda!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 913
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka