Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Grattis till dig å pållarna! :love: Förstår att Shoshone fick bra poäng, hon e ju verkligen jättevacker!

G-T: Tack! Ja, i sådana här sammanhang gör ju faktiskt 1 poäng en hel del. Morgan är ju ivf bra på haflinger :)
Årets Bohushäst blev hur som helst ett Welsh mountain sto, jättefin!

Till dig och Utte
Ja hur gör man!:crazy:
Har fått rådet av flera avelskunniga (hingstkunniga) att åtminstånde behålla honom ett tag och se hur han utvecklas, troligtvis behåller jag honom som hingst till nästa sommar och visar honom igen då, jag har ju ingen brådska att kastrera oavsett hur det går.

Men samtidigt är det ju många faktorer att tänka på om jag nu ska behålla honom som hingst.
*Hur kommer han fungera på tävlingsbanan som hingst?
*hur kommer betäckningssäsongen påverka tävlingssäsongen?
*kommer han tillföra aveln något?
*kommer han ha det där lilla extra som gör att stoägarna är intresserade?
*kommer han få tillräckligt många ston så att det ens är värt att ha kvar honom som hingst?

Sen har jag ju ingen möjlighet och erfarenhet för att kunna ta emot ston, vilket gör att han om han blir godkänd kommer få stå på station. vilket såklart påverkar träning/tävling

Så med andra ord, sköter han sig får han vara kvar som hingst ytterligare ett år, och får han inga topp poäng då så blir det kastrering.
Får han topp poäng (40p-uppåt) får jag överväga det då!:)

Ja Morgan är min favorit och jag tycker han brukar göra rättvisa bedömningar, 7an Nimbus fick på huvud, hals och bål tycker jag faktiskt att han förtjänade!:angel:
Däremot fick han mkt beröm för sin rörliga skritt och för sin fina överlinje.

Ser framemot bilder!:laugh:

Till dig och Persikan

Nu inser man ju hur viktigt det är att faktiskt visa sin häst för fler än en domare, för visst är det skillnad i deras bedömningssätt!:)

Jag är varken Poison-heart eller Persikan men svarar ändå! :p :D

Visst är det intressant hur olika bedömning man kan få på samma häst? Det där har jag funderat lite på. För man brukar ju säga att man ska använda "de bästa" hingstarna och stona i aveln. Men vilka ÄR bäst?? Om vi bortser från att det finns olika kvaliteter, t.ex. exteriörpoäng, tävlingsmeriter, hälsa och temperament (som dessutom kan vara väldigt individuellt vad man anser vara "bra" ...) och såklart förärvning, så även om man BARA håller sig till exteriörpoängen så varierar ju bedömningarna!

För att ta Shoshone som ett exempel, är hon "en 38-poängare", "en 40-poängare" eller "en 42-poängare"? (Vad JAG tycker är en sak, men nu skulle vi ju "avla på det bästa" ... som då får antas vara någon sorts allmängiltig "enda sanning". Eller? :cool:)

Värt att fundera på tycker jag.

Ja, hur är tänket nu då? I SHF finns ju inte samma begränsning på hingstkandidater som vi har inom STH och Tyroleraveln. Hingstmor och hela tjocka släkten granskas ju +++ allt annat och så blir det ca 20 bevaringsvärdiga småkillar kvar och sedan faller några från vid hingstkåringen.......... Inte lätt att föda upp tyrolerhingstar alltid!

Det är inte lätt att föda upp NÅGRA hingstar ... :cool: :angel:

Det är sant att det inte finns samma begränsningar på hingstkandidater i SHF som i STH/HPT, men även i SHF ingår en bedömning av stammen i avelsvärderingen av hingstar. Men man plockar inte bort hingstar på samma sätt som i STH/HPT enbart p.g.a. stammen. Bara ett litet förtydligande ;)

Jag har ju ingen unghingst vars öde jag funderar över just nu, men man kan ju alltid fundera generellt. Och ... det skulle faktiskt aldrig falla mig in att vare sig spara på eller betäcka med en hingst som inte har ett "starkt" möderne. ALLA mina hingstuppfödningar har detta. Ja, några valacker också, faktiskt! :p Jag väljer för övrigt avelsston på samma sätt. Utan ett "starkt" möderne faller liksom allting.

Bra att du tog upp detta så att jag fick en "anledning" att "predika" om stonas betydelse i aveln igen! Det kan inte upprepas nog många gånger, enligt mig. Heja Snefnugg! :banana:

För att ta Shoshone som ett exempel, är hon "en 38-poängare", "en 40-poängare" eller "en 42-poängare"? (Vad JAG tycker är en sak, men nu skulle vi ju "avla på det bästa" ... som då får antas vara någon sorts allmängiltig "enda sanning". Eller? :cool:)

Värt att fundera på tycker jag.

Ja det här är verkligen intressant! Vad betyder de där poängen EGENTLIGEN. Ett annat exempel är ju Avella som fick 40p (eller var det mer?) på riks, men "bara" 37p på premieringen i Bollerup TRE dagar senare. :confused:

Ja Morgan är min favorit och jag tycker han brukar göra rättvisa bedömningar, 7an Nimbus fick på huvud, hals och bål tycker jag faktiskt att han förtjänade!:angel:
Däremot fick han mkt beröm för sin rörliga skritt och för sin fina överlinje.

Ser framemot bilder!:laugh:

Ja jag gillar som sagt också honom :) Trevlig typ.
Havanna fick ju två stycken sjuor, som jag också tycker hon förtjänar :P Än så länge är hon lite kass på att ta med sig baken ordentligt, men jag misstänker att det kommer att ordna upp sig med åldern och att hon får lite bättre lyft när hon är färdigvuxen och inte längre är överbyggd.
Men ändå, jag är så nöjd över henne :love: Inte just för poängbedöömningens skull, utan hennes underbara temperament! Det var flera som sa att hon var så lugn och go på alla sätt och vis. För visst är det så att man kan ha en skitsnygg häst med jäkligt bra poäng, men har dom inte det rätta psyket är det inte en lika rolig häst iaf.
Haha, lite skrytinlägg här nu :angel: Men ibland får man lov att skryta lite om dessa underbara hästar!

TACK än en gång för dem - de var jättefina! :bow:

För den som är intresserad är här stammen på valacken Amadeus som visades tillsammans med Havanna:

E: liz. 253/T Arcadian (e. 1338 Afghan II u. 15069/T Carisma e. 1262 Midas - liz. Afghan)
U: Savanna H/3111 (e. Neubach 2074 u. Sava H/2656 e. 1511 Matcho - 1042 Attila)

Vi brukar ju ha lite "släktkalas" i haflingertrådarna :angel: och visst, liz. Arcadian har samma möderne (!) som Knappekullas Cassiopeia och Knappekullas Waradero! Amadeus farmors mor är Cassiopeias och Waraderos mormors mor! Den inte helt okända 11879/T Caouru! :banana: C:s & W:s mormor Corianda är faktiskt en helsyster till Arcadians mor Carisma!

Som sagt: MÖDERNET, mina vänner, MÖDERNET! Glöm det ALDRIG! :banana:

Här är mamma och Nanghial

P8010044.jpg

Här kommer vi in och det första Ronny gör är att kommer fram och frågar varför jag visar henne igen, om det är för att hon är så vacker:laugh:

P8010045.jpg

Här är Nygårds Nanghial uppställd=)

P8010058.jpg

Här är Nanghis skritt, ja vet det syns inte så bra för ja går ivägen oså och det är lite långt ifrån men han har ett bra bakbensarbete tycker jag.
Om man jämförde mot andra kallblodsföl ja såg som gick ungefär 2dm långa steg med bakbenen.

Sen är det Naghial traven

Sen fick vi vårt utlåtande, har det tyvärr inte på papper ännu för sekretariatet hade hunnit packa ihop men ni får höjja så ni hör=)
Innan sa han att vi gjort ett mycket trevligt slut på hans dag, att vi gjort han glad för morgondagen då han skulle bedömma ponny.

Sen fick vi rosetter:love:

P8010072.jpg

Ja vet hörni det är skitskumt med bedömningar!
utte Ja det var 40p avella fick på riks, tyckte oxå det var skumt.
Nu ska man väl inte säga vad man tycker här men att domaren på rikset hade lite konstiga åsikter ibland kke fler än ja håller med om.
Beror ju på om man vill att haflinger ska se ut som en fjording lr welsh helt enkelt;)

Eldfuxen Jadu ingen kan ju va bäst på allt både, utseende psyke och nedärvning så man får försöka mixa ihop nå bra och avla på det.
Det är svårt den där frågan om en häst är en 38, 40 lr 42:a
Ja måste säga att svaret är att du måste se alla andras poäng för att veta.

På riks -07 fick Saffi 37p och riks 09- 42p:eek: Kan ni fatta! 5 poängs skillnad!
På riks -07 fick Shone 38p och 09- 42p....
07-riksets domare hade 38p som ronnys 40p om ni förstår va ja menar?
När 07 dela ut en 7:a delar ronny ut en 8:a
07 delade t.o.m ut väldigt många 6:or, vilket sällan händer hos t.ex Ronny om inte något är riktigt dåligt.
Att domare får använda skalan olika är fel.

Själv tycker jag att Shone är en 40-poängare men om Avella är en 40poängare så är shone en 42 poängare men om Carmen är en 42 poängare så är Shone en 40 poängare förstår ni? Men tar man ett medelvärde så är Shone en 40 poängare i mina ögon.

Sen säger karln: Visas i ett utmärkt skick! :confused: Alltså då menar man väl formen, musker osv.. lr? Menar man renligheten? Om man menar renheten så förstår ja att han sa det för ja tvätta henne i 2 dagar men hon ligger ju på säkert 90 kg övervikt och har STANS späcknacke (har övertagit bettysmattes där) så i utmärkt skick ska gudarna veta att hon INTE är i...

Sen är det såååå stor skillnad vilken ålder det är på hästen du visar oxå!
Har du en gammal avelsmärr så kan hon lätt höjas till skyarna men står du med en 2-åring så är det väldigt svårt att få 43p (säger inte att det inte hänt) Har ni tänkt på det? att 1&2 åringar sällan får höga poäng men sen vid 3 kan de klämma till med ett diplomsto, sen vid 4, och 5 år och några föl senare kan de klämma t me en 42 poängare:confused:
Det måste vara taktik på nå sätt...

Så har man en 1,2 lr 3-åring som får 38p så är det skitbra jämfört med ett äldre sto lr hingst på 38p ... skumt är det, ni får säga emot mej om ni vill men detta har jag erfarit efter att ha tittat på kallblodspremieringen i alla år ända sen barnsben.

Därför tyckte jag det var lite VÅGAT av Ronny att slänga ut en 41 poängare till ett hingstföl!... För det vet vi ju allihop att när han blir 1 och 2 år så har han sjunkit 3-4 poäng på en gång! Aja man kan diskutera detta i oändlighet.

Tyckte iaf att det var synd att vi hade vita skjortor för då vart taglet att se gult ut fastän det var kritvit! Men ja har inte riktigt fått berättat för mej vad man egentligen ska ha. Ja tänkte bara att vi skulle ha svarta ben för att hästen har ljusa och att ha svart där uppe oxå kändes så begravning men det kke man ska ha då?:confused:

Vill iaf säga grattis till Poison-heart med havanna (min favorit) och när du får till de där gångarterna så har du ju saken fixad! Då blir det MINST 40p=)=)=)

Och till G-T stort Grattis=)=) Han blir nog f*n nå;)
Vi har lite olika syn på detta med att hålla hingst men håller oxå med om att han får isf stå på station för att man inte kan ta emot ston.
MEN sen hur mkt betäckningar han får och hur stor han blir det rör inte mej så mycket, jag skulle faktist inte vilja ha nån "harras"-hingst.
Sen att det inkräktar på träningen håller jag med om, det är synd=(
Men mitt största problem är mer hur man ska göra hemma, vem han ska gå med och hur stogalen han blir, om han tänker rymma ur hagen för att betäcka.

Sen är den possitiva sidan MYCKET större i att ha en hingst=)
*Tänk att DU lyckats fått fram en godkänd hingst, själv! Skitfränt!
*Tänk hur ENORMT mycket SNYGGARE han kommer föra sej på tävlingsbanorna mot en vallack.
*Tänk hur mycket mer arbetsvillig han kommer vara
*Tänk vilka höga knälyft
*Tänk vilken man
*Tänk hur långt ni kommer gå!, hingstar presterar oftast bättre än vallacker (inte jämt)
*Har även svårt att se en hingst efter Nachtmann bli TJOCK!

Sen som sagt om han inte har det där lilla extra som stoägarna vill ha det skiter jag i=) tsss....=P
Då köper jag ett litet ungsto och betäcker med han bara för att fortsätta släktträdet.<3

Förresten så träffade jag en dam som hade ett haflingersto hemma som hon betäckt med Nachtmann i år:laugh:
Men jag var så stressad och rörig i huvet så ja pratade inte mer med henne då:( Det var precis när vi kom så jag har ingen aning om vem det var:(

På tal om Nachtmann så messade jag med Yngve idag och det lät som possitiva nyheter;) Men vi får väl se, får se, får se:laugh:

Det är svårt den där frågan om en häst är en 38, 40 lr 42:a
Ja måste säga att svaret är att du måste se alla andras poäng för att veta.

Det där kan jag köpa! Nu var ju Avella enda haflingern som visades samtidigt som Waradero och båda fick ju 37p, men jag missade helt hur Avellas poäng var fördelade så jag kan inte riktigt jämföra. Det var halvblod som visades direkt före Waradero och där delades det ut flera 6or och även någon 5:a så jag var mycket nöjd med W:s 8or på typ och exteriör. Att han sedan fick en 6:a på traven bryr jag mig inte alls om. Han var sig inte alls lik och jag har full förståelse för att det saknades elasticitet i traven efter hans bravader i transporten.

Shone och Nanghial är förresten alldeles underbara! De är värda varenda ett av sina poäng. Jag finner inga ord för att beskriva Nanghis lilla söta haflingerrumpa. :love::love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 912
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka