Sv: Haflingertråden del V!!!
Ja vet hörni det är skitskumt med bedömningar!
utte Ja det var 40p avella fick på riks, tyckte oxå det var skumt.
Nu ska man väl inte säga vad man tycker här men att domaren på rikset hade lite konstiga åsikter ibland kke fler än ja håller med om.
Beror ju på om man vill att haflinger ska se ut som en fjording lr welsh helt enkelt
Eldfuxen Jadu ingen kan ju va bäst på allt både, utseende psyke och nedärvning så man får försöka mixa ihop nå bra och avla på det.
Det är svårt den där frågan om en häst är en 38, 40 lr 42:a
Ja måste säga att svaret är att du måste se alla andras poäng för att veta.
På riks -07 fick Saffi 37p och riks 09- 42p
Kan ni fatta! 5 poängs skillnad!
På riks -07 fick Shone 38p och 09- 42p....
07-riksets domare hade 38p som ronnys 40p om ni förstår va ja menar?
När 07 dela ut en 7:a delar ronny ut en 8:a
07 delade t.o.m ut väldigt många 6
r, vilket sällan händer hos t.ex Ronny om inte något är riktigt dåligt.
Att domare får använda skalan olika är fel.
Själv tycker jag att Shone är en 40-poängare men om Avella är en 40poängare så är shone en 42 poängare men om Carmen är en 42 poängare så är Shone en 40 poängare förstår ni? Men tar man ett medelvärde så är Shone en 40 poängare i mina ögon.
Sen säger karln: Visas i ett utmärkt skick!
Alltså då menar man väl formen, musker osv.. lr? Menar man renligheten? Om man menar renheten så förstår ja att han sa det för ja tvätta henne i 2 dagar men hon ligger ju på säkert 90 kg övervikt och har STANS späcknacke (har övertagit bettysmattes där) så i utmärkt skick ska gudarna veta att hon INTE är i...
Sen är det såååå stor skillnad vilken ålder det är på hästen du visar oxå!
Har du en gammal avelsmärr så kan hon lätt höjas till skyarna men står du med en 2-åring så är det väldigt svårt att få 43p (säger inte att det inte hänt) Har ni tänkt på det? att 1&2 åringar sällan får höga poäng men sen vid 3 kan de klämma till med ett diplomsto, sen vid 4, och 5 år och några föl senare kan de klämma t me en 42 poängare
Det måste vara taktik på nå sätt...
Så har man en 1,2 lr 3-åring som får 38p så är det skitbra jämfört med ett äldre sto lr hingst på 38p ... skumt är det, ni får säga emot mej om ni vill men detta har jag erfarit efter att ha tittat på kallblodspremieringen i alla år ända sen barnsben.
Därför tyckte jag det var lite VÅGAT av Ronny att slänga ut en 41 poängare till ett hingstföl!... För det vet vi ju allihop att när han blir 1 och 2 år så har han sjunkit 3-4 poäng på en gång! Aja man kan diskutera detta i oändlighet.
Tyckte iaf att det var synd att vi hade vita skjortor för då vart taglet att se gult ut fastän det var kritvit! Men ja har inte riktigt fått berättat för mej vad man egentligen ska ha. Ja tänkte bara att vi skulle ha svarta ben för att hästen har ljusa och att ha svart där uppe oxå kändes så begravning men det kke man ska ha då?
Vill iaf säga grattis till
Poison-heart med havanna (min favorit) och när du får till de där gångarterna så har du ju saken fixad! Då blir det MINST 40p=)=)=)
Och till
G-T stort Grattis=)=) Han blir nog f*n nå
Vi har lite olika syn på detta med att hålla hingst men håller oxå med om att han får isf stå på station för att man inte kan ta emot ston.
MEN sen hur mkt betäckningar han får och hur stor han blir det rör inte mej så mycket, jag skulle faktist inte vilja ha nån "harras"-hingst.
Sen att det inkräktar på träningen håller jag med om, det är synd=(
Men mitt största problem är mer hur man ska göra hemma, vem han ska gå med och hur stogalen han blir, om han tänker rymma ur hagen för att betäcka.
Sen är den possitiva sidan MYCKET större i att ha en hingst=)
*Tänk att DU lyckats fått fram en godkänd hingst, själv! Skitfränt!
*Tänk hur ENORMT mycket SNYGGARE han kommer föra sej på tävlingsbanorna mot en vallack.
*Tänk hur mycket mer arbetsvillig han kommer vara
*Tänk vilka höga knälyft
*Tänk vilken man
*Tänk hur långt ni kommer gå!, hingstar presterar oftast bättre än vallacker (inte jämt)
*Har även svårt att se en hingst efter Nachtmann bli TJOCK!
Sen som sagt om han inte har det där lilla extra som stoägarna vill ha det skiter jag i=) tsss....=P
Då köper jag ett litet ungsto och betäcker med han bara för att fortsätta släktträdet.