Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Åh vad härligt det är att läsa om hur folk blivit "haflingerbitna" :)

Instämmer, ödet är fantastiskt! :love:

Om inte jag hade flyttat till Skåne (hade verkligen ingen lust när det begav sig) hade jag antagligen inte ens återupptagit ridningen, och definitivt inte blivit medryttare på, förälskat mig i och köpt en gul, bufflig, knubbig liten häst, klok som en bok, med böljande vit man och svans. Och jag hade inte börjat hänga på buke i haflingertråden, och inte lärt känna er och inte åkt till öppet hus hos Eldfuxen och inte träffat Waradero......

Undrar vad jag hade gjort då istället, spelat golf kanske. :eek:

Undrar vad jag hade gjort då istället, spelat golf kanske. :eek:

Haha, ja det är faktiskt ganska sjukt när man tänker efter. Hur allting blir. Vad hade man gjort utan hästarna! Ärligt talat. Vad skulle man gjort av all tid som man tillbringar med sina små älsklingar, vad skulle man spenderat alla pengarna på? Men troligtvis hade jag varit mångmiljonär vid det här laget om jag inte haft hästar. Men å andra sidan, vad kan vara mer värt att lägga pengarna på än ens bästa kompisar? Tänk vad mycket man hade gått miste om ifall man aldrig hade lärt känna hästar! För vad mycket man lärt sig av dem! :love:
Nu blev mitt inlägg lite flummigt... Dags att sova! Godnatt på er!

Va skojigt att alla berättar sina "fling-historier" :banana:
Jättekul att läsa!
Hörni ni andra!, betty,iser, F* kommer inte ihåg va alla heter, ni heter ju så konstigt:mad:
Förresten e ja typ den ända här inne som har haft samma avatar sen jag började????:rofl:

Va skojigt att alla berättar sina "fling-historier" :banana:
Jättekul att läsa!
Hörni ni andra!, betty,iser, F* kommer inte ihåg va alla heter, ni heter ju så konstigt:mad:

Ja, här är jag!!!

Vill du ha min 'flinghistoria' eller???

Jag vet inte om det var ödet eller vad det var...Det var bara "meant to be"! För hade vi inte flyttat när jag var 10 så att vi bodde 2 km från Gunnars gård, hade vi säkert bodd kvar där vi var innan och det var bara ca 3 km till Klodskovgaards haflingerstuteri (Inge Nobels gård) och då hade jag väl börjat hänga där i stället...

För när jag var sisådär 12-13 år blev jag störtförälskad i haflingers. Fast bara dom jag hade sett på bild, för jag hade aldrig sett en i levande livet.

Och när jag upptäckte en gård inte så långt från där vi bodde, tror jag nog mina föräldrar blev trötta på att höra om allt mitt prat om de där fiiiina hästarna därbort på Lundby Gård. Så till slut sa dom till "men du får väl åka dit och hälsa på dom då! Då kanske du kan få lov att klappa dom lite".

Sagt o gjort! Fast det tog lite tid innan jag hade samlat ihop modet och vågade göra det. På gården träffar jag gårdens förvaltare och jag frågar om jag får klappa hästarna. Ja självklart fick jag det! Han pekade på hagen där de stod. Men det stod bara én flinga där:o
(+ en dansk varmblodig ridhäst). Det var Amled, unghästen som vart kvar för Gunnar o Kirsten var ute o red på Ulli o Unna.

Medan jag stod där o tittade på hästarna och drömde mig bort på låååånga ridturer på den energiska Amled kom Kirsten och Gunnar tillbaka.

Gunnar såg fort sin chans att få in en liten lätt ryttare, som kunde rida Ulli nu när hon var dräktig (med Wincent i magen:laugh:), så jag fick lov att komma o provrida henne:bump: Det var den värsta ridturen någonsinn tror jag. Ulli var då en "enmanns-häst" och ville inte höra talas om att jag skulle sitta där. Hon vart aldrig farlig, men hon gjorde allt hon kunde för att det inte skulle bli en behaglig ridtur. Men jag gav inte upp nu när jag väl hade hittat en haflinger o rida. Så jag fick komma igen och nästa gången gick det redan mycket bättre och sen var jag fast!!!!

...och lite bonusbilder!(som jag kanske har visat innan - men visa överseende;))

Unna med Ulva
Bild029.jpg

Ulli o Wincent
Bild030.jpg

Amled o varmblodet
Bild034.jpg

Amled
Bild033.jpg

Ursäkta om detta hör till i gnägg... Men frågan ställdes här:angel:

Var och visade lilla Britta i helgen hon fick mycket bra poäng, tyvär drog de 2p på typen för att hon var så liten (137cm) 4år. Hon fick 7 9 8 8 8.

Var och visade lilla Britta i helgen hon fick mycket bra poäng, tyvär drog de 2p på typen för att hon var så liten (137cm) 4år. Hon fick 7 9 8 8 8.

Fortsätter den diskussion som varit på gräggtråden och som det här inlägget startade. (Jag tycker som jag tycker att detta hör hemma i avelstråden :cool:)

Min Knappekullas Cassiopeia fick ju diplom och 40 poäng den 26/6. Hennes poängfördelning, 78988=40. Även om henne sa domaren "Tyvärr kan jag inte ge henne mer än 7 på typ eftersom hon är så liten". Hon mätte 138 cm. Jag tror det är samma domare vi pratar om. I alla fall så betyder inte en 7:a godkänd. Poängen kompletteras ju alltid av de verbala omdömena.

Och om Cassiopeias typ står det i protokollet: "Feminin, elegant, av mindre modell" - och det gav 7 poäng

Eldfuxens Flicka som visades 5 minuter före Cassiopeia fick 98888=41 poäng

Och om Flickas typ står det i protokollet: "Feminin, elegant, av mindre modell" - och det gav 9 poäng!

Förklara det om ni kan :confused: jag har en teori men det skulle vara roligt att höra vad ni säger, innan jag kastar mina teorier över er (Eldfuxen får inte vara med, hon är jävig :mad:)

Och SNEFNUGG

Jättegrattis till den HPT-bruksprovsgodkände ALPKOGEL!

Tackelitack :bow:

Men va bra att du har kommit hem från "öa":rofl:....... nu blir det ordning och reda i trådarna igen, känner mig lite skyldig:o!

Jag har inget svar på din poängfråga..... inte en susning.......

Fortsätter den diskussion som varit på gräggtråden och som det här inlägget startade. (Jag tycker som jag tycker att detta hör hemma i avelstråden :cool:)

Min Knappekullas Cassiopeia fick ju diplom och 40 poäng den 26/6. Hennes poängfördelning, 78988=40. Även om henne sa domaren "Tyvärr kan jag inte ge henne mer än 7 på typ eftersom hon är så liten". Hon mätte 138 cm. Jag tror det är samma domare vi pratar om. I alla fall så betyder inte en 7:a godkänd. Poängen kompletteras ju alltid av de verbala omdömena.

Och om Cassiopeias typ står det i protokollet: "Feminin, elegant, av mindre modell" - och det gav 7 poäng

Och om Flickas typ står det i protokollet: "Feminin, elegant, av mindre modell" - och det gav 9 poäng!

Förklara det om ni kan :confused: jag har en teori men det skulle vara roligt att höra vad ni säger, innan jag kastar mina teorier över er (Eldfuxen får inte vara med, hon är jävig :mad:)

9 poäng på typ är minsann inte illa pinkat ;) Men tycker att domaren är aningen otydlig. Har han kanske dåligt ordförråd? Eller så tycker han att beskrivningen stämde bra in på båda hästarna, men det kanske var något mer hos Flicka? Jäkligt klurigt det där. Är minsann inte alltid helt lätt att förstå sig på domare minsann!

En sak jag skulle vilja ta upp i och med det här är bedömningen av Havannas kors.
Elisabeth Ljungstorp sa: Sluttande kors
Morgan Johnsson: Rastypiskt kors
Det är ju egentligen no big deal, men iaf :P Nu är ju Havanna överbyggd och har verkligen inte fått alla proportioner än.

Jag skrev;

Förklara det om ni kan :confused:

Poison-heart föreslog

"Har han kanske dåligt ordförråd?"

- Du är verkligen en kaxig liten tjej :rofl::rofl:

och Snefnugg har inte en susning ....

NÄ Bättre kan ni - KOM IGEN NU :bump:

Warsteiner: Vad stod det i Brittas protokoll då, samma sak?

Senast ändrad:

Jag skall svara senare på detta - kommer att trampa vissa på tåna så jag väntar tills alla tagit på sig kängorna med förstärkta tåhättor :)

En sak jag skulle vilja ta upp i och med det här är bedömningen av Havannas kors.
Elisabeth Ljungstorp sa: Sluttande kors
Morgan Johnsson: Rastypiskt kors
Det är ju egentligen no big deal, men iaf :P Nu är ju Havanna överbyggd och har verkligen inte fått alla proportioner än.

Det kan jag förklara:idea:
För Ronny sa sluttande kors om Shone, för det har hon, men sen sa han : men det har väl haflinger (typ att det var vanligt hos dom) så det är väl rastypiskt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 906
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025