Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Om man blivit vald in i en styrelse har man fått ett förtroendeuppdrag av medlemmarna och då tycker jag inte att det är särskilt förtoendeingivande att sitta och tycka synd om sig själv

Hur kunde du få det till att jag sitter och tycker synd om mig själv?:confused: Jag försökte bara ge en förklaring till varför saker är som dom är!

När jag valdes in i styrelsen, trodde jag inte att jag skulle ha två företag som skulle få full fart under höstkanten och uppta nästan all min tid.

Men nu är det som det är, och det är bara att göra det bästa av situationen!

Finns det inga "reserver" att ta in vid sådana tillfällen? Det är väl rätt många involverade i en förening.
Har man inte tid så har man inte tid. Det förstår jag med.
Jag är bara en liten medlem som funderar över en medlemstidning som aldrig kommer och en hemsida som uppdateras för sällan :(

Styrelsen består av 7 ordinarie ledamöter och 4 suppleanter.

Och du, G_T ... bara idag har du gjort 7 inlägg här på Bukefalos. Men det är klart, vi prioriterar alla vår tid olika. :)

Eldfuxen (med 10 års erfarenhet av föreningsarbete)

Hur kunde du få det till att jag sitter och tycker synd om mig själv?:confused: Jag försökte bara ge en förklaring till varför saker är som dom är!

När jag valdes in i styrelsen, trodde jag inte att jag skulle ha två företag som skulle få full fart under höstkanten och uppta nästan all min tid.

Men nu är det som det är, och det är bara att göra det bästa av situationen!

Jag kan gott förstå din situation....... ingen kan sia in i framtiden:laugh:

Men, har man påtagit sig ett idellt arbete så har man och medlemmarna kan inte och ska inte acceptera att de blir lidande, så är det!:)
Det går inte att skylla på tidsbrist och säga "Men nu är det som det är" då måste övriga i styrelsen träda till oavsett om de har tidsbrist, lust, kunskap eller ej. En styrelse är ju också en grupp med gemensamt ansvar och haltar det som nu vad gäller medlemsinformation ja, då är det faktiskt ett allvarligt problem för hela styrelsen och definitivt också de övrigas plikt att hjälpa till!
Det finns av samma orsak suppleanger som har påtagit sig uppgiften att träda in i tillfälle av att en ledamot av olika skäl inte kan uppfylla/orka med sin uppgift.

Jag har suttit i en hel del styrelser genom åren, både idella och företag och två gånger har jag varit "tvungen" att lämna min plats.......
Den ena gången pga sjukdom, den andra gången för att jag insåg att det jag stod för och det resten av styrelsen önskade med sitt arbete, inte var det samma, så av ideologiska skäl lämnade jag min styrelseplats. Har även gått från suppleang till ordinarie någon gång. Sånt händer och det får man vara förberedd på om man tackar ja till styrelsearbete.

Jag tycker du ska ta tag på din styrelse och kräva hjälp och artiklar/rapporter från de olika arbetsgrupperna. De måste väl också ha intressanta saker att informera era medlemmar om och de som är insatta i arbetet är väl också de rätta till att skriva ihop några artiklar om vad de pysslar med, som "redaktionsgruppen" sen publicerar.
En grupp på två personer kan ju inte bära hela ansvaret när medlemmarna inte får vad de förväntar och medlemstidningen är en av de viktigaste länkarna till medlemmarna.
Jag är som sagt inte medlem och bör inte ha någon åsikt men jag tycker inte att du G_T kan lastas där styrelsen brister!:)...Tycker jag altså, som i och för sig borde tiga!:D Trevlig helg!

Finns det inga "reserver" att ta in vid sådana tillfällen? Det är väl rätt många involverade i en förening.
Har man inte tid så har man inte tid. Det förstår jag med.
Jag är bara en liten medlem som funderar över en medlemstidning som aldrig kommer och en hemsida som uppdateras för sällan :(

Tyvärr blir det ju också så att en massa ryckten kommer i gång när ingen fakta når ut till medlemmar annat än skvaller vägen!

Jag som ju inte är medlem nås ju också av de mest fantastiska ryckten som från en fjäder blir till en hel höna..........
Vill någon höra vad det sista rycktet jag hörde i går.......:D

Jo..... en "högt uppstatt SHF-styrelsemedlem" vill bilda en "STH fanclub" i SHF....:bow: visserligen skulle den kallas "Tyroler-sektion" men vadå, syftet och signalen är ju den samma, "wanna bee".....:D
Nu väljer jag att tro att detta är en fjäder men who knows........... så går det kanske när signaler och gissningar figurerar i stället för..... cool facts via medlemsnyttan!!

Ja men skvaller och dylikt kommer det alltid att finnas runt sådana här föreningar, där själva syftet liksom med allt från början endast är ett intresse.

Jag kan gott förstå din situation....... ingen kan sia in i framtiden:laugh:

Men, har man påtagit sig ett idellt arbete så har man och medlemmarna kan inte och ska inte acceptera att de blir lidande, så är det!:)
Det går inte att skylla på tidsbrist och säga "Men nu är det som det är" då måste övriga i styrelsen träda till oavsett om de har tidsbrist, lust, kunskap eller ej. En styrelse är ju också en grupp med gemensamt ansvar och haltar det som nu vad gäller medlemsinformation ja, då är det faktiskt ett allvarligt problem för hela styrelsen och definitivt också de övrigas plikt att hjälpa till!
Det finns av samma orsak suppleanger som har påtagit sig uppgiften att träda in i tillfälle av att en ledamot av olika skäl inte kan uppfylla/orka med sin uppgift.
QUOTE]

Håller helt och hållet med, så är ju tanken att det ska fungera.

*Knapplån*

Jag har just fått ett pressmeddelande från Ebbs:

Dyraste fölet vid årets auktion blev Franz Bramböcks

Fella
e. liz. 181/T Nordtirol
u. E15564/T Fabienne
e. liz. 101/T Amadeus

som enligt uppgift såldes för nästan 25 000 Euro!

Det har också sålts föl till Sverige, hur många och vilka har jag inte koll på - än! :cool:

Hälsningar från den välinformerade Dailan

*Knapplån*

Fella
e. liz. 181/T Nordtirol
u. E15564/T Fabienne
e. liz. 101/T Amadeus

Det har också sålts föl till Sverige, hur många och vilka har jag inte koll på - än! :cool:

Oh, f-n som en viss dommare brukar säga:D
Har en dotter till Fabienne men med liz.310/T Skorpion som far stående i mitt stall....Fabirella:d och med Franz Bramböck som uppfödare...
får se vad hon får till vårens kåring i STH!
Super bra med föl till Sverige..... hoppas att det blev en helt busslass!!:D

Oh, f-n som en viss dommare brukar säga:D
Har en dotter till Fabienne men med liz.310/T Skorpion som far stående i mitt stall....Fabirella:d och med Franz Bramböck som uppfödare...
får se vad hon får till vårens kåring i STH!
Super bra med föl till Sverige..... hoppas att det blev en helt busslass!!:D
Ja, ursäkta:o det var kanske lite ointressant just nu..... blev bara så där ohhh waw.... "Fabbi"s stolinje.......:crazy:
Men hörr ni, så spännande med föl till Sverige i år också. Dailan Kifki lova rapportera så snart du hör något nytt!

Jag föreslår att Ni ser till att lösa diskussionerna om hur saker och ting fungerar i Er förening "i verkligheten" och inte inom detta forums väggar. För här är det bara otrevligt att läsa. Håll er till AVELSdiskussioner här.

moderatorn

Men Snefnugg, inte behöver du be om ursäkt för att du blev glad över att du har en halvsyster till Fella i stallet! Tycker inte jag i alla fall! :D Familjen Bramböcks F-familj är verkligen en av mina favoriter (oavsett land/region) så JAG tycker bara att det är kul att den finns representerad i Sverige! Jag minns när jag såg Farah (e. Winterstein u. Frühlingstraum) 1994 - hon var så VACKER! :love:

Men Snefnugg, inte behöver du be om ursäkt för att du blev glad över att du har en halvsyster till Fella i stallet! Tycker inte jag i alla fall! :D Familjen Bramböcks F-familj är verkligen en av mina favoriter (oavsett land/region) så JAG tycker bara att det är kul att den finns representerad i Sverige! Jag minns när jag såg Farah (e. Winterstein u. Frühlingstraum) 1994 - hon var så VACKER! :love:

Tack, tycker det var lite roligt faktiskt, får väl se på "Fabbi" med andra ögon i morgon men, ja du vet hur det kan bli:o.... i alla fall så går jag precis som du, väldigt mycket efter stolinjer.....du vet..... stolinje, stolinje stolinje:D
Ska bli spännande att höra vad som kommer till Sverige....... linjer osv.:bump:

Ja sto-F-linjen eller ska vi säga stofamiljen 1/I Alma-Liesl från år 1918 är definitivt ingen tokig stolinje och absolut en av mina favoriter också:d
EL15004/T Farah..... helt enig, en skönhet men så är 14118/T Frülingstraum ett supersto....... Hon är även mamma till min favorithingst liz.254/T Samarkand (även flera andra bla W hingstar)
vilket gör att vårt två åriga F-sto här hemma har linjeavel. Jag valde fullt medvetet detta när vi ropade in henne på auktionen 2007 ville ha en förstärkt F-linje i mitt sto genom Samarkandsonen liz.301/T Skorpion...... ja,ja, jag vet vad man tycker om det MEN jag är inte helt enig så länge linjeavel (inavel:D) har en baktanke och man inte fortsätter ohämmat generation efter generation;)

*Knapplån*

Fella
e. liz. 181/T Nordtirol
u. E15564/T Fabienne
e. liz. 101/T Amadeus

:eek: Plötsligt framstår "mitt" 8500 Euro-sto som rena fyndet!

Ni som är insatta, hur kan det bli sådana höga priser? Och på ett föl dessutom, som man ju trots fin stam trots allt inte kan vara säker på hur det utvecklas. Är det verkligen så lukrativt att föda upp haflinger? Det verkar ju inte så om jag ser på priser i annonser både här hemma och utomlands.

:eek: Plötsligt framstår "mitt" 8500 Euro-sto som rena fyndet!

Ni som är insatta, hur kan det bli sådana höga priser? Och på ett föl dessutom, som man ju trots fin stam trots allt inte kan vara säker på hur det utvecklas. Är det verkligen så lukrativt att föda upp haflinger? Det verkar ju inte så om jag ser på priser i annonser både här hemma och utomlands.

2007 gick dyraste fölet för 52.000 euro........:D:rofl:

Ska bli spännade o se vad för fölisar som kommer hit:D
Hade inte jag hittat min älsking Havanna :love:skulle jag ha varit där nere o letat efter en liten fölis ;D ;)

Utte, det är auktion = kommer budgivningen igång och fler än en VERKLIGEN vill ha ett speciellt föl, ja då springer priset iväg! Detta sker dock oftast bara på något eller några föl varje år.

Som köpare kan man också "fynda" bland de föl som säljs till IMEX (Haflinger Im- und Export). Genomsnittspriset på årets auktionsföl låg på 2100 Euro och de billigaste "IMEX-fölen" kostar runt 800-1000 Euro (i alla fall sist jag var med, vet inte om de höjt priserna nu på sistone). Så det är lite skillnad på toppen och botten, så att säga! :)

Sen vilka som köper dessa superdyra föl, det är lite olika, men vi kan väl säga att det är folk som är skapligt "täta". Jag har ganska ofta noterat att de som köpt väldigt dyra föl är österrikiska hotellägare till exempel. Eller amerikanska "storföretagare" av olika slag. Eller nåt. :D Själv har jag varit på 7 fölauktioner i Ebbs (och två i Tyskland) utan att någonsin köpa med mig ett endaste litet föl hem. :) Men det är inte alla som är så disciplinerade. ;)

Ja sto-F-linjen eller ska vi säga stofamiljen 1/I Alma-Liesl från år 1918 är definitivt ingen tokig stolinje och absolut en av mina favoriter också:d

Jag föredrar att dela in både hingstlinjer och stofamiljer i lite mindre "enheter". Hellre än att prata om "hur A-linjen är" funderar jag över "hur Afgan II:s linje är" eller "hur liz. Alphas linje är". Därav att jag kallade familjen för "F-familjen". :)

EL15004/T Farah..... helt enig, en skönhet men så är 14118/T Frülingstraum ett supersto.......

Och WINTERSTEIN! :love:

Hon är även mamma till min favorithingst liz.254/T Samarkand (även flera andra bla W hingstar)
vilket gör att vårt två åriga F-sto här hemma har linjeavel. Jag valde fullt medvetet detta när vi ropade in henne på auktionen 2007 ville ha en förstärkt F-linje i mitt sto genom Samarkandsonen liz.301/T Skorpion...... ja,ja, jag vet vad man tycker om det MEN jag är inte helt enig så länge linjeavel (inavel:D) har en baktanke och man inte fortsätter ohämmat generation efter generation;)

Fast den linjeaveln/inaveln tyckte jag inte såg så farlig ut. Ganska så långt bak i stammen, bara två gånger som samma häst återkommer, bara en häst OCH en mycket bra häst. Jag tror ju att om Frühlingstraum hade haft någon "svaghet" i sina gener så hade det varit upptäckt vid det här laget. Flicka är ju också linjeavlad :o ... På Winterstein! :love: Som är hennes farfars far och morfars morfar. Men jag har inte tänkt betäcka henne med en Winterstein-son sen. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 895
Senast: MML
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
411
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka