Sv: Haflingertråden del V!!!
Fast sanio nu är du nog ute och cyklar lite. Faktum är ju att haflingern INTE är ett kallblod. "Urhaflingern" som du kallar den var heller inte en grov arbetshäst utan en liten smidig bergshäst med stor fullblodsinkorsning.
Jag är inte heller något stort fan av den lättlättaste typen av haflinger utan gillar dem med lite mer massa, men jag har lärt mig massor bla av några av de mycket kunniga uppfödare som finns här i tråden och jag tror faktiskt precis som Snefnugg att det finns utrymme för fler avelsinriktningar. Det vore ju kul om de kunde få finnas sida vid sida utan smutskastning från något håll.
På haflingerföreningen står det till och med
Ursprunget till den moderna Haflingern är en liten bergshäst med orientaliska inslag och som fått sitt namn av staden Hafling. Den härstammar från trakterna kring Salten-Mölten-platån vid Etschdalen i Alperna och användes sedan många hundra år i jordbruk, skogsskötsel samt som packhäst.
så även om det nu inte är ett kallblod så är den ändå avlad som ett kallblod. En jordbrukshäst och i skogsskötsel (att dra stockar) Då måste de vara grövre.
Jag ser bara en rädsla i att avla ner den här kallblodshuvudet till att bli en barn ponny eller bara för mindre vuxna. Den passar mest som en vuxenhäst.
Jag som jobbar mycket med shettisar som jag annser i huvudet är väldigt lik en haflinger.
Ser hur många hamnar snett hos familjer.
EN haflinger ligger på 25-45 000 som in riden medans en tävlingsponny ligger mycket högre. Folk kommer tycka att haflingen mer och mer passar sina barn i storleken.
Min Manda såldes för att 13 åringen inte klarade av henne och jag har haft ett HELVETE för att få henne att förstå att det är människan som bestämmer och inte hon. Detta var en van häst tjej, men hon ville hellre köpa en häst hon klara av..
Att dra stockar de är avlade på envishet..
Jag vill bara inte att de ska bli en ond cirkel för de stackars djuren...
Men om man har en som Manda 1,43 grövre så kan en vuxen ryttare rida till hästen i mellan åt och blir ett otrolig hjälp om en ungre vill ha en haflinger.
En haflinger på 1,43 som är väldigt smäcker då sitter vi som på de vanliga ponnyerna att de vanliga vuxna inte kan hjälpa till att rida..
Om ett år skulle jag kunna sätta upp ett barn på Manda utan poroblem men jag skulle aldrig kunna sälja henne som en barn häst i gen då det skulle ta endast några månader så skulle hon ta över i gen...
Jag vill bara att Haflinger ska vara som den varit en häst för alla. Och inte bara för lättare, kortare vuxna och barn och då får man tänka på att det är för hästens skull och inte för ens egen skull för att de är "finare" att titta på..
På Övregården hade vi de grövrehaflingerna men desto yngre de blev desto mer kände jag att jag blev för lång för de och det känndes inte bra!!
Det var väldigt hemskt!!!! Att vara med om den utveckligen, när man älskar rasen...
De ska inte hamna i en ond cirkel som många stackars shettisar gör. Gud hjälpe vad jag har sett farliga shettisar för att folk inte klara de..
Köpte en själv som blivit riden av mindre barn, kan säga att hon sparka efter mej. Det gjorde även Manda mot hovslager när hon kom, när han skulle flytta på henne.. FARLIGT!!!!!
Hon sparka mot honom som tur var hann han undan!!!!
Jag vet även en tjej längre bort som är runt 14 år som har en haflinger valack och min hovslagare vägrar sko han pga av att han är farlig och tjejen klara han inte..
När hon börja sko min Manda trodde hon att haflinger va farliga..
Nu har hon ändrat uppfattning med Manda (tur inte det var hon som skodde Manda första gången) Hade hon varit som bortblåst..
På Övregården red många barn.
Doria fick ha tungskiva eller vad det heter. Annrs så stack hon.
Chasmir fick inte ens jag fram som nu ridit shettis i många år innan. Då var jag 15 år.
Fiola en dag när jag ledde henne med ett mindre barn på så stegra hon sej och som tur var hade jag hjälm på huvudet, för jag fick en hov i huvudet. Då fick jag veta att hon inte gilla mindre barn.
Alla de haflinger som jag ridit mest är inget för barn.. Det krävs styrka och en vuxens envishet för att klara en ponny hur må lätta i typen de än må vara.