Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Golden_Tinka svarade:

"Kan bara bekräfta att SHFs avelsvärdering är den 26 Mars, men det datumet är INTE valt för att på nåt sätt ""jävlas"" med STH, utan för att det helt enkelt sedan tidigare var bestämt att den skulle hållas i samband med Kallblodens avelsvärdering! " Slut citat

Men ser man på - kritiken mot krocken tog skruv ...

Vi som skall vara publik tackar och bugar :bow: nu kan vi korsa Sverige och titta på ALLA haflinger som skall visas:)

Tänk vad en hederlig gammaldags dialog skulle göra susen........ ;)

Tyvärr är det inte säkert att Mr W kommer, han skall nog börja "jobba" tidigt i år..... :love:

Hej jag har läst i genom en del trådar om Haflinger och såg att någon visste vem Makaba 324 är. Jag har en dotter efter henne och wildkogel 18.

Väldigt speciell dam, som bott hos en familj där hon fått gjort som hon velat. Nu efter ca 1/2 år börjar hon gå att rida normalt. Hon har ett underbart steg och jätte lät för att jobba.

Tanken är att betäcka henne med Harras 10 i framtiden..

Ska ta lite bilder så ni får se henne...

Är det någon som vet mer om Makaba? Hur hon är mm. Kul att veta..

Jag har hållt på med mycket haflinger och lite är de som förväxta shettisar. Envetna och starka psykiskt som kräver en del av sin ryttare.. Lite min bild som jag fått av att rida 5 olika haflinger..

Jag har tagit hand om många haflinger som föl..
whippe
Katrin
Emana
Kipitz
Karina
Pikki
Sisilijana
Shala

Några av dessa är sålda medans jag var där på Övregården, jag har kort på de alla..
Kul att se om någon av er har någon av dessa. Whippe greja jag mycket med, en väldigt speciell och trevlig dam.

De jag ridit på övregården är
Chasmir
Doria
Fiola
Emana endast inridning
Katrin endast inridning

Senast ändrad:

Men vadå? Riksutställningen i Gislaved var ju visst avelsvärderingsgrundande! Jag kollade detta väldigt noga, och den stod med i listan över avelsvärderingsgrundande arrangemang på SH:s hemsida. Nu finns bara årets arrangemang listade (här: http://www.svehast.se/sh/doc/1022.asp), men förra året stod alltså haflingerriks med på listan över det årets avelsvärderingsgrundande arrangemang.

Jag kollade detta extra noga eftersom Övregårdens Carmen som blev BIS är en dotter till min hingst, så det var viktigt för mig att veta att det resultatet skulle tillgodoräknas honom vid en framtida avelsvärdering.

I samma veva bad jag SH om en lista över hans (Carmens pappas) avkommors resultat, och fick veta att jag kunde kolla själv i Blå Basen bara de hade fört in årets (2008 alltså) resultat. Det har de fortfarande inte gjort (inte heller "vanliga" premieringsresultat, jag har kollat lite på hästar jag vet stambokfördes 2008), men inte kan de väl ta bort ett godkännande som avelsvärderingsgrundande arrangemang i efterhand?! När det stått angivet som just avelsvärderingsgrundande?

Näe, jag tycker du ska fråga SH igen, det tänker i alla fall jag göra! :cool: Det borde gå/gått hur bra som helst att stambokföra henne på resultatet från Gislaved.

Övregårdens carmen
Är det Chasmir som är mor till henne?

Ett väldigt fint och lätt sto, men den envetnaste jag träffat. Så egensinig att det var bland det värsta jag träffat..
När jag red henne var jag här inne när det hette stallet .se och frågade hur man får fram en häst som vägra gå framåt. Någon sa att backa de, funkar.
Chasmir baka hundra meter hem och tyckte det var en bra idè att backa.. Jätte kul =O)

Jag vill disskutera lite avel här.. Jag har som sagt mest ridit de mer äldre varianten av haflinger som är lite mer grövre. Vilket jag tycker är bra, då jag är 1,76 så kan jag inte rida en för låg häst som är för smäcker.. Jag tycker det är lite synd att de mer och mer bara ser ut som en vanlig ponny och knappt inte som de arbets hästar de är.. De haflinger jag ridit som varit mer grövre tycker jag inte har rört sej sämre än en av lättare modell..
Jag såg när jag skulle köpa en haflinger att en del av de jag tittade på var så lätta att jag blev nästan för stor.. En del såg bara ut som en isabella ponny..

Jag tycker de är snyggast som lite grövre och maffiga men med ett stort steg.. Jag kommer mer avla åt detta håll. Då jag inte vill att de ska bli en häst som bara en kortare person kan rida...

Jag tror inte de kommer gå så bra på utställning, för de vill ha de lättare modellerna...

Jag tycker bättre om de äldre modellerna och min Manda är lite grövre och hon är bara 1,43. HAde hon varit lättare, hade jag inte knappt kunnat rida henne då min balans hade blivit störd av det.. Tycker inte det är fint att ha fötterna under magen..

Visst vill folk hellre hoppa högt med de och att de ser lättare ut. Men då tycker jag man kan gå över till halvblod och inte ha kallblod.. De ska vara mer maffiga och inte som små barn ponnysar. För deras psyke är för vuxna flera gånger om..

KAn tänka mej att många blir arga av mitt ut talande.. Men varför ska man förstöra en sån fin maffig ras att de ska se ut som vanliga ponnysar?

Hej jag har läst i genom en del trådar om Haflinger och såg att någon visste vem Makaba 324 är. Jag har en dotter efter henne och Wildkogel 18.

Väldigt speciell dam, som bott hos en familj där hon fått gjort som hon velat. Nu efter ca 1/2 år börjar hon gå att rida normalt. Hon har ett underbart steg och jättelätt för att jobba.

Tanken är att betäcka henne med Harras 10 i framtiden..

Hej och välkommen till haflingertrådarna :)

Tycker det var en god tanke att betäcka din M med Harras - men du verkar inte känna till att Harras inte används i avel, åtminstone har han inte varit i avel de senaste två åren

Men saker kan ju ändras ...

Jag vill diskutera lite avel här.. Jag har som sagt mest ridit de mer äldre varianten av haflinger som är lite grövre. Vilket jag tycker är bra, då jag är 1,76 så kan jag inte rida en för låg häst som är för smäcker.. Jag tycker det är lite synd att de mer och mer bara ser ut som en vanlig ponny och knappt inte som de arbets hästar de är. De haflinger jag ridit som varit mer grövre tycker jag inte har rört sej sämre än en av lättare modell.
Jag såg när jag skulle köpa en haflinger att en del av dem jag tittade på var så lätta att jag blev nästan för stor. En del såg bara ut som en isabellponny.

Jag tycker de är snyggast som lite grövre och maffiga men med ett stort steg. Jag kommer mer avla åt detta håll. Då jag inte vill att de ska bli en häst som bara en kortare person kan rida.

Jag tror inte de kommer gå så bra på utställning, för de vill ha de lättare modellerna...

Jag tycker bättre om de äldre modellerna och min Manda är lite grövre och hon är bara 1,43. HAde hon varit lättare, hade jag inte knappt kunnat rida henne då min balans hade blivit störd av det.. Tycker inte det är fint att ha fötterna under magen..

Visst vill folk hellre hoppa högt med dem och att de ser lättare ut. Men då tycker jag man kan gå över till halvblod och inte ha kallblod.. De ska vara mer maffiga och inte som små barn ponnysar. För deras psyke är för vuxna flera gånger om..

KAn tänka mej att många blir arga av mitt uttalande.. Men varför ska man förstöra en sån fin maffig ras att de ska se ut som vanliga ponnysar?

Jag tror inte alls "att många blr arga", den här diskussionen för vi ständigt, vi haflingermänniskor och åsikterna går isär - och tur är väl det tycker jag.

Nu är haflingern inte ett kallblod men vi brukar prata om haflinger av varmblodstyp och kallblodstyp ..

Tror nog flera här (själv hinner jag inte just nu ....) kommer att ta upp en diskussion med dig

Jag tror inte alls "att många blr arga", den här diskussionen för vi ständigt, vi haflingermänniskor och åsikterna går isär - och tur är väl det tycker jag.

Nu är haflingern inte ett kallblod men vi brukar prata om haflinger av varmblodstyp och kallblodstyp ..

Tror nog flera här (själv hinner jag inte just nu ....) kommer att ta upp en diskussion med dig

Jag tror heller inte "att många blir arga"! Dessa diskussioner har förts ofta och de flesta inom rasen har accepterat att avelsinriktningarna går i sär utan att det för den delen behöver slungas påståenden som att någon "förstör rasen".
Rasen som varken är kallblodstyp eller varmblodstyp har så många bruksegenskaper och spänner över så många "skolor", vilket gör det svårt att placera haflinger i en hästgrupp.
Du är nöjd med din grövre 1.43 haflinger och hon passar till ditt bruksområde, toppen:) Jag är nöjd med min viktbärande, eleganta kille på 1.52 och han passar exakt till det jag önskar göra och de är båda haflinger!:love: Vi är säkert många som hört folk utbrista... "VA... är det en haflinger, kan den det......."!!!
En uppfödare väljer sin avelsinriktning och bör respekteras för det. Väljer du mindre äldre modeller, storlek grov, fint med all respekt. Jag föredrar en något resligare och aningen lättare viktbärande haflinger och förväntar inte att någon påstår att jag med den avelsinriktningen "förstör rasen" och borde ägna mig åt halvblod.
Jag blir inte arg på sådana påstående men funderar ändå lite vart du vill komma med din önskan om att diskutera avel i en ras där valmöjligheten redan finns.:confused:

Vet inte hur ni tänker men för mej är Haflinger österikes arbets häst ett motsvarade våra nordsvenskar.. alltså mer ett kallblod...

Att tro att de maffiga haflingerna är mindre resliga än de mer smäckrare haflingerna är helt fel.. Jag kan säga att ett sånt steg som min häst har när hon går i piaff har inte många hafliger. Knappt sätt på de jag samlat högt.. Inte ens de smäckrare haflingerna.

Så steg, reslighet mm har inte med typ av haflinger att göra utan hur man avlar och mål...

Men visst att se en ex Nordsvensk som ser mer ut som en vanlig ponny än en Nordsvensk.. Nja vet inte riktigt om det är rätt mot en gamal ur ras.. Och sen säga att de inte är ett kallblod????????? Utan varmblod??????
Och sen börjar folk avla efter detta. tydligen tycker ni det är rätt att ändra rasen i stället för att ni själva ändrar till den ras som passer det ni vill göra..
Det är som att avla en shäffer hund till att helt plöstligt bli som en bordie Collie i stället för att bara köpa en bordie Collie och då försöra rasen. Jo men jag vill att min hund ska vara en bordie collie men den ska se ut som en shäffer?????
Att säga att den gamla ur rasen är fel och den nya är rätt??? Då kan ni bilda ett eget förbund och döpa eran ras till något nytt!!

Det jag tycker mej sätt hos de smäckrare haflingerna är att de inte har samma viktbärhet som de grövre..

Sen om din smäckrare kille på 1,52 det kan man som längre rida, men de är ju inte en ponny längre utan räknas som en häst. EN haflinger ska ligga mellan 135-150 cm och inte över.. (Idelamåttet 140-148 cm)

För mej känns det farligt att mer och mer göra om haflinger till en barn ponny då de jag ridit är väldigt egensinniga och bland de mest envisnaste rasen som finns. Och det ska kallbloden eller arbets hästen vara för att de ska orka jobba. De får bara inte ge upp.
Så även om ni avlar ner rasen så är skallen en arbetshäst och inte lämplig för barn att rida på..

Om Manda varit den smäckrare varianten hade jag inte kunnat rida henne med mina 80 kg för när jag prov red de som var mindre grövre, kände jag att de inte riktigt orka mej för länge... Sen om jag köpt en smäckrare haflinger eller häst som ser ut som en haflinger på 1,52 hade inte den varit för liten för mej. Men då ej en ponny utan häst..

Det är som att ge sej in i en disskution med en ex kattuppfödare eller kanin uppfödare eller annat och påstå att din för stora katt eller kanin är ren rasig, för då kallas det för bondkatt eller ex kel kanin. På hund, gatukorsning.. Hur renrasiga föräldrarna än må vara.
Jag har avlat i de flesta olika djur kategorierna och om man vill göra om en ras så söker man om och bildar en ny ras och då hade jag blandat in någon annan typ av ponny för att få bort arbetshästs skallen!!!!

Men kom inte att få mej att tro att man ska helt plötsligt ändra på en ur gammal ras för att man själv vill göra annat med den än vad den är framtagen till.. NEJ TACK.. Hade de aldrig respekterat i något annat djurslag än då på häst verkar det som..
Men när jag tar på mej som uppfödare av en ras så jobbar jag efter vad standarden säger och gör inte bara om rasen.
FÖR DET handlar om ett annsvar som vi ska bevara och som uppfödare så har du annsvaret att bevara en ras som funnits i många tusen år...

Sorgligt att folk går in som uppfödare och tar bort annsvaret och gör om en ras och förstör och känner då inget annsvar alls...
Utan nu får ni respektera att vi gör om en gamal ras och snart kanske inte den knappt ser ut som förr. Men vem bryr sej??
Annsvar finns inte längre??

Snart får man bara se en maffig haflinger på en gammal plansch och berätta för barn barnen att så såg de ut förr, men de finns inte kvar längre..
Sorgligt men sant.
konstigt att hästavelsförbundet inte går in och slår näven i bordet... Eller nu får man göra hur man vill med en ras utan att känna ett annsvar som person själv.

Nu delar vi på oss och så har vi som gjort om rasen lika mycket rätt som de som avlar på hur den igentligen ska se ut..
Nej men ett förbund med ett nytt namn på eran nya ras och en ny standard/beskrivning hade varit mer att ta sitt annsvar som uppfödare. Än att göra om en gammal ur ras till något helt annat.
Då ett varmblod och kanske varmblodshaflinger eller något annat namn.
Eller ni tycker nog att kallblodstravaren är en Nordsvensk... Men så är det inte!!! Det är två olika raser. Kallblodstravaren är en nordsvenskt varmblods travare..
Men att helt plötsligt kalla två olika typer av ras för samma??
Det får jag inte in hur det skulle fungera och vad jag fattar det som så gör det inte det heller..
Ta fram ett par gamla bilder på hafliger för 100 år sedan och gemför vilken del av dessa två raser som mest liknar ur sprungsrasen och då får den fortsätta heta Haflinger, den andra får döpa om sej till ex då varmblodshaflinger eller annat. Det handlar om att om flera generationer ska folk kunna se en ex haflinger, nordsvensk eller ardenner och det är vi uppfödare annsvariga att bevara när vi säger att vi avlar med rasen.

Fast sanio nu är du nog ute och cyklar lite. Faktum är ju att haflingern INTE är ett kallblod. "Urhaflingern" som du kallar den var heller inte en grov arbetshäst utan en liten smidig bergshäst med stor fullblodsinkorsning.

Jag är inte heller något stort fan av den lättlättaste typen av haflinger utan gillar dem med lite mer massa, men jag har lärt mig massor bla av några av de mycket kunniga uppfödare som finns här i tråden och jag tror faktiskt precis som Snefnugg att det finns utrymme för fler avelsinriktningar. Det vore ju kul om de kunde få finnas sida vid sida utan smutskastning från något håll. :)

Nu har jag inte tänkt att bemöta dina kommentarer (det får andra göra.... och precis som Dailan så hinner jag inte nu) men tycker att du borde angagera dig i en avelsförening, där är verkligen rätt plats att framlägga dina och kanske andras oro för rasen. Ska de åsikter du har göra någon nytta måste de komma för de rätta öronen! De flesta som föder upp Haflinger följer avelsföreningarnas PoR (Plan och Riktlinjer) som godkänts av SJV och Hästavelsförbundet. När du nu är så orolig över att "rasen förstörs" bör du nog rikta dina åsikter direkt till rätt forum. Känner du för att gå vidare med din oro för haflingerrasens framtid vill jag föreslå att du kontaktar Världshaflingerförbundet med säte i Österrike, du hittar deras direktadress på www.haflinger-tirol.com information finns både på engelska och tyska. Uppdatera gärna dina resultat här i tråden..... Lycka till!

Förövrigt så var liz.135/T Wildkogel 18....151cm i mankhöjd :crazy: när han godkändes för avel (1999) i Sverige.... men som som en kuriosa...... han fixade också piaff:bump:.......kanske ett positivt gen som överförts eller till och med förstärkts via ditt stos mor!?:)

Fast sanio nu är du nog ute och cyklar lite. Faktum är ju att haflingern INTE är ett kallblod. "Urhaflingern" som du kallar den var heller inte en grov arbetshäst utan en liten smidig bergshäst med stor fullblodsinkorsning.

Jag är inte heller något stort fan av den lättlättaste typen av haflinger utan gillar dem med lite mer massa, men jag har lärt mig massor bla av några av de mycket kunniga uppfödare som finns här i tråden och jag tror faktiskt precis som Snefnugg att det finns utrymme för fler avelsinriktningar. Det vore ju kul om de kunde få finnas sida vid sida utan smutskastning från något håll. :)

På haflingerföreningen står det till och med

Ursprunget till den moderna Haflingern är en liten bergshäst med orientaliska inslag och som fått sitt namn av staden Hafling. Den härstammar från trakterna kring Salten-Mölten-platån vid Etschdalen i Alperna och användes sedan många hundra år i jordbruk, skogsskötsel samt som packhäst.

så även om det nu inte är ett kallblod så är den ändå avlad som ett kallblod. En jordbrukshäst och i skogsskötsel (att dra stockar) Då måste de vara grövre.

Jag ser bara en rädsla i att avla ner den här kallblodshuvudet till att bli en barn ponny eller bara för mindre vuxna. Den passar mest som en vuxenhäst.
Jag som jobbar mycket med shettisar som jag annser i huvudet är väldigt lik en haflinger.
Ser hur många hamnar snett hos familjer.
EN haflinger ligger på 25-45 000 som in riden medans en tävlingsponny ligger mycket högre. Folk kommer tycka att haflingen mer och mer passar sina barn i storleken.

Min Manda såldes för att 13 åringen inte klarade av henne och jag har haft ett HELVETE för att få henne att förstå att det är människan som bestämmer och inte hon. Detta var en van häst tjej, men hon ville hellre köpa en häst hon klara av..
Att dra stockar de är avlade på envishet..

Jag vill bara inte att de ska bli en ond cirkel för de stackars djuren...
Men om man har en som Manda 1,43 grövre så kan en vuxen ryttare rida till hästen i mellan åt och blir ett otrolig hjälp om en ungre vill ha en haflinger.
En haflinger på 1,43 som är väldigt smäcker då sitter vi som på de vanliga ponnyerna att de vanliga vuxna inte kan hjälpa till att rida..

Om ett år skulle jag kunna sätta upp ett barn på Manda utan poroblem men jag skulle aldrig kunna sälja henne som en barn häst i gen då det skulle ta endast några månader så skulle hon ta över i gen...

Jag vill bara att Haflinger ska vara som den varit en häst för alla. Och inte bara för lättare, kortare vuxna och barn och då får man tänka på att det är för hästens skull och inte för ens egen skull för att de är "finare" att titta på..
På Övregården hade vi de grövrehaflingerna men desto yngre de blev desto mer kände jag att jag blev för lång för de och det känndes inte bra!!
Det var väldigt hemskt!!!! Att vara med om den utveckligen, när man älskar rasen...

De ska inte hamna i en ond cirkel som många stackars shettisar gör. Gud hjälpe vad jag har sett farliga shettisar för att folk inte klara de..
Köpte en själv som blivit riden av mindre barn, kan säga att hon sparka efter mej. Det gjorde även Manda mot hovslager när hon kom, när han skulle flytta på henne.. FARLIGT!!!!!
Hon sparka mot honom som tur var hann han undan!!!!
Jag vet även en tjej längre bort som är runt 14 år som har en haflinger valack och min hovslagare vägrar sko han pga av att han är farlig och tjejen klara han inte..
När hon börja sko min Manda trodde hon att haflinger va farliga..
Nu har hon ändrat uppfattning med Manda (tur inte det var hon som skodde Manda första gången) Hade hon varit som bortblåst..

På Övregården red många barn.
Doria fick ha tungskiva eller vad det heter. Annrs så stack hon.
Chasmir fick inte ens jag fram som nu ridit shettis i många år innan. Då var jag 15 år.
Fiola en dag när jag ledde henne med ett mindre barn på så stegra hon sej och som tur var hade jag hjälm på huvudet, för jag fick en hov i huvudet. Då fick jag veta att hon inte gilla mindre barn.
Alla de haflinger som jag ridit mest är inget för barn.. Det krävs styrka och en vuxens envishet för att klara en ponny hur må lätta i typen de än må vara.

Men hallo, du kan ju inte dömma ut en avelsinriktning av en ras bara för att de som äger hästarna enligt din mening inte har kompetens till att uppfostara dem...... INGA hästar är lämpliga barnhästar/leksaker!

Du motsäger dig ju hela tiden......... är det en viss avlsinriktning du önskar kritiserar eller är det svenska haflingerägare/uppfödare/uppköpare som du vill hänga ut här i denna avelstråd?

Jag har egentligen inte heller tid just nu, men lägger mig i lite ändå.

Jag håller med dig sanio, och ändå håller jag inte med dig. Du har rätt på en del punkter men inte på alla.

Haflingern härstammar från en liten lokal sydtyrolsk bergshäst som korsades ganska flitigt med arab. Man kan absolut inte säga att rasen ursprungligen var ett kallblod, men inte heller att den var ett rent varmblod. Rasen har påverkats BÅDE av noriker (en österrikisk kallblodsras) OCH arab, och en del andra raser också. Plus miljön förstås. Dessutom kan man betänka att även arabhästarna såg lite annorlunda ut i början av 1900-talet jämfört med hur de ser ut i dag. :idea:

Om man läser de gamla stamböckerna kan man tydligt se att det fanns olika typer av haflinger redan i början av förra seklet. Man kan t.ex. se att det var en stor skillnad i storlek och grovlek mellan exempelvis haflingerna som föddes upp i Sarntal, de som föddes upp i Vinschgau och de som kom från Salten. Den typ av haflinger du gillar skulle jag jämföra med Sarntalerhaflingern, medan Snefnuggs typ lite mer liknar Vinschgauhaflingern (kanske med lite Sarntalinfluenser) och den typ jag föredrar ligger någonstans mellan Vinschgau- och Salten-typerna.

Jag vill inte påstå att någon av dessa typer är mer eller mindre "ursprunglig" än den andra (eller jo, Vinschgau/Salten-typen är förstås den "mest ursprungliga" :p), däremot kan jag känna en viss oro över vart dagens haflingeravel är på väg. Det tillåts helt enkelt inte variationer inom rasen på samma sätt som det gjorde tidigare. Många "tongivande" uppfödare och domare ser endast en enda typ av haflinger som önskvärd, och det tycker jag är synd. Det borde finnas plats för mycket mer variation inom rasen. Då skulle inte vi som vill ha en lite annan inriktning på aveln än den som för tillfället är "på modet" inte behöva oroa oss, men nu vet jag faktiskt inte ... Avelsmålen ändras ständigt så att tillåten/önskvärd mankhöjd bara ökar och ökar, och även den praktiska bedömningen av hästarna förskjuts ständigt åt ett visst håll, medan de som har ett lite annat mål med aveln (nu menar jag inte typ ardenner utan typ "korsning mellan liten lätt nordsvensk och welsh) skrattas det åt mer eller mindre öppet. Jag kan blir riktigt deppig när jag hör internationella domare bestämt hävda att "haflingern är ingen ponny, för ponnyer är robusta" (:eek:) eller "haflingern är ingen ponny, för de ska helst vara över 150 cm i mankhöjd" (:eek: igen).

För mig känns det så självklart att det ska få finnas olika typer av haflinger, både vad gäller storlek och grovlek. Om behoven i två olika sydtyrolska dalar kunde tillgodoses i början av 1900-talet, varför skulle vi inte kunna tillgodose olika intressen/smakriktningar även idag? De svenska arbetshästarna var stora och grova i södra Sverige, där de skulle plöja tung lerjord. I norra Sverige var de högbentare för att kunna ta sig fram i djup snö. :idea: På samma sätt måste det kunna vara skillnad mellan vad vi vill ha i Sverige (eller vissa av oss i alla fall) och vad som är önskvärt i Österrike, där antalet hästraser är BETYDLIGT mindre, eller i USA, där människorna i genomsnitt väger mer än den genomsnittlige europén så de kan behöva större och grövre hästar (inget illasinnat sk*tsnack från mig, detta är ett argument jag fått direkt från amerikanska haflingerägare! :p).

Sen måste jag verkligen avråda dig från att kontakta Världshaflingerförbundet sanio. Jag som har "varit med i svängen" i många, många år vet att det är väldigt tufft att ta upp den här sortens frågor med dessa herrar och damer, även för den som har betydligt "tyngre" argument än "jag tycker att" ... De kommer att sopa golvet med dig, tyvärr. Gå i stället till närmaste bibliotek och låna de böcker om haflinger som finns. (Sådär, det kan väl inte räknas som smygreklam när jag hänvisar till bibblan, eller? :angel:). Det finns åtminstone två böcker på svenska (en "ursprungssvensk" och en översatt från tyska/italienska), plus Otto Schweisguts "Haflinger Horses" som finns på engelska på något bibliotek och som du kan be dem låna hem till dig. Det kan du förresten med de andra två också. Då kan du i alla fall hänvisa till dem när du argumenterar, det tror jag att du skulle tjäna massor på. Det är helt enkelt svårare att komma förbi vad Otto Schweisgut eller Pietro De Paoli har sagt, än vad en arg svensk tjej säger. Trust me, I know ... :cool:

-----

EN haflinger ska ligga mellan 135-150 cm och inte över.. (Idelamåttet 140-148 cm)

-----

Så står det på Svenska Haflingerföreningens hemsida under rubriken Hur ska en haflinger se ut?

Storleken
varierar från 135 till 150 cm.
Hingstar bör ha en minsta mankhöjd om 140 cm och den bör ej överstiga 150 cm (idealmått 142-148 cm).
Ston bör ha en minsta mankhöjd om 135 cm och den bör ej överstiga 148 cm (idealmått 140-146 cm).

- Jomenvisst ...

men på ett annat ställe på samma hemsida står det andra mått = de som är fastställda i föreningens Plan och Riktlinjer

Storlek: Storleken varierar från 136 till 150 cm (stångmått).
Hingst bör ha en minsta mankhöjd om 145 cm och den bör ej överstiga 150 cm.
Ston bör ha en minsta mankhöjd om 136 cm och den bör ej överstiga 150 cm.
Gränserna kan överskridas om hästen i övrigt är rastypisk och harmonisk.

Så det är kanske bara att välja ...:cool::idea:

och vad ursprungslandet säger behöver vi kanske inte heller bry oss om :confused: för där står ytterligare andra mått :)

och sen finns det ju ytterligare en haflingerförening i Sverige, nämligen STH, Svensk Tyrolerhaflingeravel och vad de har för mått hinner jag inte kolla,

min tid på bibblan håller på att ta slut ...

nej det är aldrig fel att göra reklam för bibliotek, Eldfuxen

Senast ändrad:

Jag vill bara inte att de ska bli en ond cirkel för de stackars djuren...
Men om man har en som Manda 1,43 grövre så kan en vuxen ryttare rida till hästen i mellan åt och blir ett otrolig hjälp om en ungre vill ha en haflinger.
En haflinger på 1,43 som är väldigt smäcker då sitter vi som på de vanliga ponnyerna att de vanliga vuxna inte kan hjälpa till att rida..

Vilka är det som avlar fram dessa små smäckra haflingers till barn menar du? Jag har aldrig sett någon svensk avelsförening eller uppfödare som marknadsför haflingern som en barnhäst, men de kanske finns? Den avelsinriktning som främst avlar mot en smäckrare typ vill ju också ha dem högre, gärna över 1.48.

För övrigt finns det ju många haflingers som passar alldeles utmärkt som tävlingsponny. Jag förstår faktiskt inte alls hur du kan koppla samman problemen med fel häst hos fel person på en eller annan avelsinriktning?

Sedan håller jag fullständigt med Eldfuxen om att det är väldigt tråkigt om ingen variation inom haflingerrasen kommer att "tillåtas".

Men kom inte att få mej att tro att man ska helt plötsligt ändra på en ur gammal ras för att man själv vill göra annat med den än vad den är framtagen till.. NEJ TACK.. Hade de aldrig respekterat i något annat djurslag än då på häst verkar det som..

Tror inte att det handlar så mycket om att "helt plötsligt ändra på" utan att aveln utvecklas. Djuravel kommer alltid att utvecklas åt något håll. Den kan inte vara statisk eftersom de föräldradjur man väljer har vissa (förhoppningsvis goda) egenskaper som i kombination rimligen ger upphov till något lite annorlunda än föräldradjuren själva. Därmed en utveckling.
Om man vill konservera en ras helt är nog kloning den enda lösningen. Sen kan uppfödare självklart styra i en eller annan riktning. Och precis som flera redan sagt borde utrymme för variation få finnas.

Tror (utan några vidare vetenskapliga belägg) att det är väldigt få raser som skulle se likadana ut på ett 200 år gammalt kort som dagens representanter för rasen. Som ett helt neutralt exempel kommer här två bilder på mopsar:)
old_photo.jpg

Gaaammal mops

siivas%20faboulus%20kopiera.jpg

Ny mops

Kände mig tvungen att kommentera detta påstående då jag själv ridit in/till ponnyer. Att som vuxen rida till en ponny är inga problem ens ner på C-ponnyhöjd och små vuxna ryttare kan även rida B-ponny. Då tillridning är en kort begränsad tidsperiod. (Medelvikten för kvinnor i Sverige 2005 var 66,6 kg, det klara de flesta ponnyer.)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 054
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv