Sv: Haflingertråden del V!!!
Tjoho, *vinkar*
Ser att ni är flera som verkar ha erfarenhet av rasen som är här inne och skriver och upprepar därför min fråga. Vart hittar jag den info om hingstar och deras nedärvning som jag söker (se inlägg ovan på denna sida), eller konkreta tips på vad jag ska leta efter om jag söker en hingst som lämnar avkommor uppåt 150 cm i mankhöjd, och gärna av den grövre typen.
Nu efterlyste du information som inte var på tyska, men fixar du italienska så finns den italienska haflingeravelsföreningens BLUP-index här:
http://www.haflinger.it/INDICIGENETICI/INDICI.html. De gör BLUP bl.a. på mankhöjden, så där kan du få en liten fingervisning om vilka som ev. "ger stort", men det krävs förstås att du lär dig en hel del om stammar då också för att kunna dra slutsatser av vilka svenska eller nordiska hingstar som kan nedärva lite större.
Och en annan fråga; vad är skillnaden mellan tyrolerstammade och icke tyrolerstammade hästar? Varför väljer man det ena respektive det andra? Tips på informationsrik läsning om Haflinger som ej är på tyska?
Jag kan inte svara 100 % på varför man väljer just tyrolerstammade hästar, men antar att man gör det om man gillar den avelsinriktningen, eller hur, Snefnugg!
Mina hästar har (nord)tyrolska hästar i stammen men även holländskt, tyskt, italienskt (=(syd)tyrolskt) och "svenskt" (ja ja, från importer då, men efter svenskfödda föräldrar) blod i sina stammar. Jag tycker det är intressant med lite "udda" stammar och väljer hellre sådana framför de som finns "överallt". Fast sen har mina hästar ändå en del "avelsmatadorer" i sina stammar, men vissa är bara så svåra att undvika.
OK, tack för era svar
Ett flertal av de hingstar som är verksamma ligger runt 147 cm i mankhöjd, men ser ut att vara av lättare typ.
Har jag fattat det rätt om det är Tyroler-haflinger jag bör söka efter om jag vill ha en grövre/mindre förädlad avkomma? Brukar tyrolerhaflingern ha en lägre mankhöjd?
Nej, tyrolerhaflinger har inte generellt sett en lägre mankhöjd än andra haflinger, snarare tvärt om. Min uppfattning är att de största haflingerna finns just i Nordtyrolen men även i Sydtyrolen (Italien). De i Nordtyrolen är enligt min erfarenhet aningen "grövre" (som i något grövre benstomme) än de i Sydtyrolen, men sen beror det på vad du menar med "grövre". Söker du en haflinger som i typ påminner om en miniardenner, en fuxfärgad nordsvensk med ljus man och svans, en fjord/welskorsning eller mer av grövre ridponnytyp? "Grov" och "lätt" kan ha så väldigt olika betydelse beroende på vem som använder ordet! Så om du kan precisera lite mer så kan vi nog ge dig ett bättre svar!
Anledningen till att jag är så frågvis är att jag sonderar terrängen lite, och utav den information som ges på SHF och STH blir jag inte mycket klokare
Har kollat igenom en hel del annonser som ligger ute på haflinger för att försöka skapa mig en uppfattning om olika hingstars avkommor, men i många fall står det ingen härstamning alls, och det mesta verkar vara fritidshästar som inte presterat något.
Jag undrar precis som Persikan om du letar hingst att betäcka med eller om du söker en häst att köpa? Vilka prestationer är det du letar efter? Ditt användarnamn antyder att du är westernintresserad
och jag tycker över huvud taget att det är svårt att få fram resultat och härstamningar på tävlande westernhästar via t.ex. WRAS. Det är ganska svårt via SvRF också, men lite, lite lättare har det varit för mig i alla fall.
Om du söker en hingst att betäcka med för att få fram en stor avkomma så blir mitt första råd till dig att avla på ett sto som är tillräckligt stort. Det finns ganska många haflingerhingstar av lite större modell, både i Sverige, Danmark, Norge och även i Tyskland (flera finns tillgängliga via AI) men stona kan variera en hel del i storlek.
Om man nu vill ha tag i en bra häst med god härstamning, måste man då bege sig utanför landets gränser?
Nej det behöver du inte.
Vad menar du förresten med "en bra häst" och "god härstamning"? Är det tävlingsmeriter (vilken gren?) eller utställningsmeriter du är ute efter?
Sådär, nu har jag svarat med en massa frågor!
Hoppas det var till lite hjälp i alla fall!