Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Hej! Jag förstår dej inte riktigt, vill du köpa en häst eller vill du ha en hingst att betäcka din häst med?
I början lät det som att du var ute efter en hingst till din häst men nu verkar du vilja köpa en.
Vad är du ute efter föl, unghäst, gammal? Sto? vallack?
Klart att du kan köpa en bra haflinger i sverige, vet vi bara vad du är ute efter så kanske vi kan hjälpa dej:laugh:

Knapplån

Jag var inne på Pony Park Padenstedts hemsida nu och hitta en godkänd Weltwindson :love::love: Wüstenstern heter han. Bara tre år va han, men såg fin ut!

Visst kan de bli starka och envisa, men enligt min erfarenhet inte värre än andra raser. Det beror, enligt min mening, till allra största del på den som håller i tyglarna/grimskaftet.

Jag håller med till 110 %! Om jag hanterade mina haflinger så som sanio beskriver skulle de antagligen svimma av chocken eller nåt. De är mycket vänliga och önskar inget hellre än att göra rätt. Men saknar därför absolut inte energi ... :cool:

Att hästen är tjurig/envis/stark/ouppfostrad ligger på individnivå, det är inte speciellt för just haflinger enligt mig. Möjligen skulle det kunna vara så att just haflingerägare generellt sett är mer oerfarna än andra och att hästarna därför blir sämre uppfostrade?

elgur86: Välkommen i haflingerägargänget! :D Får man vara nyfiken och fråga vad hästen heter och vad han har för stam? Som flera redan har sagt kommer han säkert att växa ifrån "valpigheten" så småningom. Men helt säker kan man inte vara. En av mina uppfödningar, som närmar sig 20-årsåldern nu, kallas fortfarande "retstickan" av sin nya ägare. Sagt med :love: ska jag kanske tillägga. :)

Tjoho, *vinkar*

Ser att ni är flera som verkar ha erfarenhet av rasen som är här inne och skriver och upprepar därför min fråga. Vart hittar jag den info om hingstar och deras nedärvning som jag söker (se inlägg ovan på denna sida), eller konkreta tips på vad jag ska leta efter om jag söker en hingst som lämnar avkommor uppåt 150 cm i mankhöjd, och gärna av den grövre typen.

Nu efterlyste du information som inte var på tyska, men fixar du italienska så finns den italienska haflingeravelsföreningens BLUP-index här: http://www.haflinger.it/INDICIGENETICI/INDICI.html. De gör BLUP bl.a. på mankhöjden, så där kan du få en liten fingervisning om vilka som ev. "ger stort", men det krävs förstås att du lär dig en hel del om stammar då också för att kunna dra slutsatser av vilka svenska eller nordiska hingstar som kan nedärva lite större.

Och en annan fråga; vad är skillnaden mellan tyrolerstammade och icke tyrolerstammade hästar? Varför väljer man det ena respektive det andra? Tips på informationsrik läsning om Haflinger som ej är på tyska?

Jag kan inte svara 100 % på varför man väljer just tyrolerstammade hästar, men antar att man gör det om man gillar den avelsinriktningen, eller hur, Snefnugg! :) Mina hästar har (nord)tyrolska hästar i stammen men även holländskt, tyskt, italienskt (=(syd)tyrolskt) och "svenskt" (ja ja, från importer då, men efter svenskfödda föräldrar) blod i sina stammar. Jag tycker det är intressant med lite "udda" stammar och väljer hellre sådana framför de som finns "överallt". Fast sen har mina hästar ändå en del "avelsmatadorer" i sina stammar, men vissa är bara så svåra att undvika.

OK, tack för era svar:)

Ett flertal av de hingstar som är verksamma ligger runt 147 cm i mankhöjd, men ser ut att vara av lättare typ.

Har jag fattat det rätt om det är Tyroler-haflinger jag bör söka efter om jag vill ha en grövre/mindre förädlad avkomma? Brukar tyrolerhaflingern ha en lägre mankhöjd?

Nej, tyrolerhaflinger har inte generellt sett en lägre mankhöjd än andra haflinger, snarare tvärt om. Min uppfattning är att de största haflingerna finns just i Nordtyrolen men även i Sydtyrolen (Italien). De i Nordtyrolen är enligt min erfarenhet aningen "grövre" (som i något grövre benstomme) än de i Sydtyrolen, men sen beror det på vad du menar med "grövre". Söker du en haflinger som i typ påminner om en miniardenner, en fuxfärgad nordsvensk med ljus man och svans, en fjord/welskorsning eller mer av grövre ridponnytyp? "Grov" och "lätt" kan ha så väldigt olika betydelse beroende på vem som använder ordet! Så om du kan precisera lite mer så kan vi nog ge dig ett bättre svar! :)

Anledningen till att jag är så frågvis är att jag sonderar terrängen lite, och utav den information som ges på SHF och STH blir jag inte mycket klokare:D Har kollat igenom en hel del annonser som ligger ute på haflinger för att försöka skapa mig en uppfattning om olika hingstars avkommor, men i många fall står det ingen härstamning alls, och det mesta verkar vara fritidshästar som inte presterat något.

Jag undrar precis som Persikan om du letar hingst att betäcka med eller om du söker en häst att köpa? Vilka prestationer är det du letar efter? Ditt användarnamn antyder att du är westernintresserad ;) och jag tycker över huvud taget att det är svårt att få fram resultat och härstamningar på tävlande westernhästar via t.ex. WRAS. Det är ganska svårt via SvRF också, men lite, lite lättare har det varit för mig i alla fall.

Om du söker en hingst att betäcka med för att få fram en stor avkomma så blir mitt första råd till dig att avla på ett sto som är tillräckligt stort. Det finns ganska många haflingerhingstar av lite större modell, både i Sverige, Danmark, Norge och även i Tyskland (flera finns tillgängliga via AI) men stona kan variera en hel del i storlek.

Om man nu vill ha tag i en bra häst med god härstamning, måste man då bege sig utanför landets gränser?

Nej det behöver du inte. :) Vad menar du förresten med "en bra häst" och "god härstamning"? Är det tävlingsmeriter (vilken gren?) eller utställningsmeriter du är ute efter?

Sådär, nu har jag svarat med en massa frågor! :) Hoppas det var till lite hjälp i alla fall! :)

Tips på informationsrik läsning om Haflinger som ej är på tyska?

Svarar på det här också och hoppas att det inte räknas som reklam, då böckerna finns att låna på biblioteket, men det finns flera böcker om haflinger på svenska; Haflingerrasen i Sverige och Haflingerrasen i Italien är två, den förra skriven direkt på svenska, den andra översatt.

Sen finns Otto Schweisguts stora bok Haflinger Horses som du kan låna också. Även om den inte finns på ditt bibliotek så kan du be dem låna hem den åt dig via fjärrlån! Den boken är på engelska och har några år på nacken, men den innehåller å andra sidan en del information.

Jag var precis inne på svenska hästavelsförbundet och kollade vilka raser som ska premieras vilken dag på grevagården och jag blir så himla trött på att haflinger aldrig står med nånstans! Är vi så himla små? Så att de bara slungar in oss nånstans där det finns rum och tycker inte det är nödvändigt att skriva ut det nånstans för ingen vill se det ändå?? Eller vad?!

Tycker alltid det är såhär:( Hur mycket publik var det på generalmönstringen på grevagården förra året? Inte många! Bara sånna som luskar reda på informationen själva för att de redan har ett intresse men hur ska vi kunna få med oss nya haflingervänner då som ännu inte har ett intresse??:confused:

Haflinger kommer säkert inte ens stå med i samma program som resterande raser!
De kommer få ett eget litet program på 4 blad ungefär..

Om det skulle stå "Haflinger visas innan Nordsvenskarna på lördagen" så kanske många okunniga inom haflinger men kunniga inom nordsvensk, skulle åka lite tidigare av ren nyfikenhet för att få se en annan ras.

Ja menar, hur många clydesdale visas? Hur många Tinker och irisch cob visas?
De är lika få dom, om inte färre:cool:

F*n ja blir ju arg ju:cry:

Sen finns Otto Schweisguts stora bok Haflinger Horses som du kan låna också. Även om den inte finns på ditt bibliotek så kan du be dem låna hem den åt dig via fjärrlån! Den boken är på engelska och har några år på nacken, men den innehåller å andra sidan en del information.

Näe, vårat sketna bibliotek i Tanum kunde icke fjärrlåna den :(:mad:

Jag var precis inne på svenska hästavelsförbundet (SH) och kollade vilka raser som ska premieras vilken dag på grevagården och jag blir så himla trött på att haflinger aldrig står med nånstans! Är vi så himla små? Så att de bara slungar in oss nånstans där det finns rum och tycker inte det är nödvändigt att skriva ut det nånstans för ingen vill se det ändå?? Eller vad?!

Tycker alltid det är såhär:( Hur mycket publik var det på generalmönstringen på grevagården förra året? Inte många! Bara sånna som luskar reda på informationen själva för att de redan har ett intresse men hur ska vi kunna få med oss nya haflingervänner då som ännu inte har ett intresse??:confused:

Haflinger kommer säkert inte ens stå med i samma program som resterande raser!
De kommer få ett eget litet program på 4 blad ungefär..

Om det skulle stå "Haflinger visas innan Nordsvenskarna på lördagen" så kanske många okunniga inom haflinger men kunniga inom nordsvensk, skulle åka lite tidigare av ren nyfikenhet för att få se en annan ras.

Ja menar, hur många clydesdale visas? Hur många Tinker och irisch cob visas?
De är lika få dom, om inte färre:cool:

F*n ja blir ju arg ju:cry:

Nej, Persikan, det är inte för att vi är så himla små som vi inte står med på SHs sida. Det är för att SHF för några år sen var en så himla duktig avelsförening att SH godkände att SHF fick ordna sina egna hingstpremieringar (och även stopremieringar!). SH ordnar hingstpremieringarna för nordisar, ardenner, tinker osv, medan Svenska Haflingerföreningen ordnar sin hingstpremiering alldeles själv.

Så allt du efterfrågar ska du inte fråga SH om utan SHFs styrelse som är ansvarig: Info på hemsidan (SHFs så klart!) en bra katalog osv.

Om det skulle vara som du önskar får SHF lämna "egen ras" och ansluta sig till AK Kallblod, SPAF eller AK specialraser. Då kommer man in under SH-paraplyet.

Så visst kan du bli arg, men på vem?:devil:

Eller så kan du skriva en motion till SHFs årsmöte och föreslå att SHF byter AK (Avelskommitté) Lycka till:idea:

Har också varit inne hos Ponypark och sneglat på hingstarna:). Wüstenstern tyckte jag hade fint huvud med snäll blick, riktiga hundögon:love:. Men jag har blivit helt blixtförälskad i en annan "nyhet": Nevitano (e. liz Notting Hill):love::love:

:rofl: Nemen nu blommar löken, skulle jag skriva en motion:cry::rofl:

Nu vet jag varför det står till som det gör iaf, tack så hemskt mycket:bow:

Men minns jag alldeles fel - jag har för mig att din mamma fjärrlånade den boken för många, många år sen, då du inte var mycket mer än en bebis :love: Fråga henne!

Jo det stämmer bra :) Fast när vi fråga dem rättså nyligen kunde de inte längre fjärrlåna den :confused: Så jag får gå dit igen och tjata och gnata på dem :devil:

Jag håller med till 110 %! Om jag hanterade mina haflinger så som sanio beskriver skulle de antagligen svimma av chocken eller nåt. De är mycket vänliga och önskar inget hellre än att göra rätt. Men saknar därför absolut inte energi ... :cool:

Att hästen är tjurig/envis/stark/ouppfostrad ligger på individnivå, det är inte speciellt för just haflinger enligt mig. Möjligen skulle det kunna vara så att just haflingerägare generellt sett är mer oerfarna än andra och att hästarna därför blir sämre uppfostrade?

elgur86: Välkommen i haflingerägargänget! :D Får man vara nyfiken och fråga vad hästen heter och vad han har för stam? Som flera redan har sagt kommer han säkert att växa ifrån "valpigheten" så småningom. Men helt säker kan man inte vara. En av mina uppfödningar, som närmar sig 20-årsåldern nu, kallas fortfarande "retstickan" av sin nya ägare. Sagt med :love: ska jag kanske tillägga. :)

Ja, det kan ju vara intressant o se om ni känner igen något i stammen, jag har ju ingen som helst koll än så länge.. "Odågan" heter till vardags Sockan, Eg. Sokrates, född 2003. Far: Santiago II. Farfar: Santos. Vars föräldrar heter Soecking och Sahra. Farmor: Diana. Föräldrar: Nadin och Dixi. Mor: Grescencia. Morfar: Amoretto. Föräldrar: Agon och Heidi. Mormor: Gundula. Föräldrar: Massimo och Gusta. Ja , det var en enkel beskrivning en bit iallafall av en total amatör ! :crazy: Jag kommer att "berätta av" mej om grabben på gnägghaflingertråden i fortsättningen då det hamnar utanför avelfrågor.

Ja, det kan ju vara intressant o se om ni känner igen något i stammen, jag har ju ingen som helst koll än så länge.. "Odågan" heter till vardags Sockan, Eg. Sokrates, född 2003. Far: Santiago II. Farfar: Santos. Vars föräldrar heter Soecking och Sahra. Farmor: Diana. Föräldrar: Nadin och Dixi. Mor: Grescencia. Morfar: Amoretto. Föräldrar: Agon och Heidi. Mormor: Gundula. Föräldrar: Massimo och Gusta. Ja , det var en enkel beskrivning en bit iallafall av en total amatör ! :crazy: Jag kommer att "berätta av" mej om grabben på gnägghaflingertråden i fortsättningen då det hamnar utanför avelfrågor.

Men då är han inte registrerad som haflinger i Sverige :confused:
Kollade i Blå Basen och där fanns ingen haflinger med det namnet.
Iofs är Blå Basen värdelös som härstamningsupplysare med namnet på hästen brukar iaf vara inskrivet rätt :cool:

Nej, han har tyskt pass. Importerade honom därifrån. Får väl ta tag i det där med att registrera hnm här i Sverige, skäms lite... borde vara gjort..

Men så bra att du inte registrerat honom än! Han ska nämligen varken registreras i SHF eller STH, utan i SFEH! Så det blir jag som får registrera honom, vad kul! :)

Ja, det var många för mig kända hästar i hans stam.

Pappan Santiago II står i Bayern på stuteriet Schwaiganger: http://www.lfl.bayern.de/lvfz/schwaiganger/pferde/09869/detailanzeige.php?pferdname=Santiago_II&javascript=ja&zusatz=pferdename[]*Santiago_II;zeigen*Anzeigen;js*ja;# och här är ridbilden i större format: http://www.lfl.bayern.de/lvfz/schwaiganger/pferde/09869/grossformat.php?foto=../daten/Santiago.jpg&tiername=Santiago_II och här är en uppställningsbild: http://www.gestuet-am-giechburgblick.de/hauptseite_bilder/bilder/Hengste/Santiago.JPG-for-web-LARGE.jpg

Farmor Diana har hela tre (3) godkända söner! Hennes far Nadin är en riktig bayersk "avelsmatador".

Morfar går inte heller av för hackor: Amoretto vann bronsmedaljen i dressyr vid det första Haflinger-EM som arrangerades 2003 i Stadl Paura i Österrike. 1998 och 2004 var han Tysklands framgångsrikaste tävlingshaflinger (ridning) och 2000 och 2001 var han Tysklands framgångsrikaste tävlingshaflinger (ridning och körning). Han har över 160 segrar och placeringar i ridning och körning upp till klass M (medelsvår) och tävlas oftast mot stora hästar. Här http://www.rsg-klosterberg.de/deckhengst.html finns bilder av och info om Amoretto!

inriden av proffs, hoppad, skulle träna banhoppnong innan avfärd osv.

som hon skrev så här så lät det som det var en häst som skulle vara välriden och att den då har bockat för att testa och då fått komma undan.
JAg kan säga att bara ignonera ett betende skulle inte hjälpa på Manda.. Då hade hon fortsatt.. Även min shettis var sån när hon kom. När jag fick henne i galopp så sparkade hon minst 8 gånger med vagn och då drog jag tag i henne och man behöver inte skrika utan bara vara hård på rösten. Folk tar så snabbt till spö vilket jag inte gillar..

Jag har ridit 2 avkastar kungar på våran gammla ridskola och där räckte det att skrika till en gång sen bockade dessa inte mer.

Man måste visa vem som bestämmer och att bocka är inte att acceptera och bara rida vidare..

Min shettis är 5 år och visst vet hon att bocka ska man inte göra men det är ett sätt att komma undan och det har hon lyckats med..

Jag har i början med Manda sagt i från på det hon gör fel. Hon har sparkat efter folk mm.. Ska man bara ignonera deta. Låter livsfarligt i mina öron.
3 år eller 10 år sånt accepterar man bara inte och rider vidare.

Jag kan säga till att i dag räcker det att jag harklar mej om hon jobbar lite fel så sätter hon in den där bogen som sticker ut mm. Men jag ger också mycket beröm..
MAssa beröm så fort hon gör rätt.. På de viset kommer du längst..

Jag säger inte att man inte ska säga ifrån till en störig häst.

Jag försöker bara balansera bilden av haflinger. Du har i flera inlägg skrivit om hur envisa, starka och "besvärliga" de är, och jag menar bara att det handlar om ouppfostrade individer, inte om att rasen som sådan skulle vara speciellt svår.

Kanske har jag missförstått dina inlägg, men så har i alla fall jag uppfattat dig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 054
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka