Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Den enda....... Nja.......Utöver detta som du nämner arrangeras av STH en premiering/avelsvärdering med efterföljande stamboksföring i Tyrolerstamboken, den som förs av Nord Tyrol. Det sker på Huseby Bruk utanför Växjö den 26 mars med internationella domare på plats och berör renavlade haflinger med tyrolerstam vilka finns med både raskod 32 och 47!;).
En utställning(Riks om man så vill) kombinerat med ridträff är inplanerat lite senare i år, av samma arrangörer!:D
Det gäller att hålla sig ordentligt uppdaterad inom haflingerrrasen.....:D

Trevlig helg!

Jasså, men Nelwin är ju inte en tyrolerhaflinger så tror inte d spelar nån roll för honom ;)

Jasså, men Nelwin är ju inte en tyrolerhaflinger så tror inte d spelar nån roll för honom ;)

Beror allt på hur man läser frågan och tolkar "Alla premieringar och visningar":D.
JAG tolkade och svarade en nybörjare med ett intresse för var haflinger visas! :D och tycker därför att det är viktigt att ge en helhet av rasens arrangemanger för just nybörjare och intresserade!
Kan ju vara roligt som ny inom rasen att åka på olka arrangemanger utan sin egen haflinger, för att just se så många haflinger som möjligt, oavsett om det är den ena eller andra avelsinriktningen eller hur?!;) Haflinger är Haflinger!:D

Ja men syftet framgår enligt texten att hon ska visa sin unghingst. Då kanske det kan vara bra att veta vart hon kan visa sin nelwin där det också finns andra haflinger, och då är ju alternativet Haflingerriks.

Vill hon åka och kolla på haflinger så är det ju bara att åka dit man känner för helt enkelt, vare sig det är tyrolerhaflinger eller inte :)

Ja men syftet framgår enligt texten att hon ska visa sin unghingst. Då kanske det kan vara bra att veta vart hon kan visa sin nelwin där det också finns andra haflinger, och då är ju alternativet Haflingerriks.

Vill hon åka och kolla på haflinger så är det ju bara att åka dit man känner för helt enkelt, vare sig det är tyrolerhaflinger eller inte :)

Ok...... jag ger upp!!!! :D Hoppas ändå att frågande fick ett användbart svar oavsett vad, det var liksom meningen!;)

Nu skall jag ut och njuta av det fantastiska vårvinter vädret. I morse hade vi -17 vid stallet..... suck! Undrar hur våra haflinger ser ut till kåringen den 26 mars.....
Dailan Kifki Du får inte fota "tjejerna" den dagen!!!:D

Jag vill åka på allt. Både där jag kan visa min och titta på alla andras. Vill ju se först och främst hur det går till :)
Tack så mycket för allas svar, det är bara å leta vidare på så myckte info som möjligt! :)

Tack tack :D

Någon här som har koll på den (tyska?) hingsten Stradivari?
Var hittar man honom? Såg honom inte på Pony park.

*kl*

Hej! Jag fick en haflinger igår. En liten tjej som heter Hilda och är född-97. E. Nepos av Säckestad-Martin- Niggel.

Jag kan absolut inget om Haflinger utan undrar om det är en bra stam osv. (har ardenneruppfödning ;) )

Senast ändrad:

*kl*

Hej! Jag fick en haflinger igår. En liten tjej som heter Hilda och är född-97. E. Nepos av Säckestad-Martin- Niggel.

Jag kan absolut inget om Haflinger utan undrar om det är en bra stam osv. (har ardenneruppfödning ;) )

Det beror ju på vad du menar med "bra stam". :)

Hon har inte stammen full av internationella utställningschampions, men både far och mor är stambokförda och renrasiga. Nepos fick 40 poäng och avelsvärdebokstav B som treåring. Som femåring fick han 39 poäng och gjorde sitt bruksprov (körprov 86677, godkänt ridprov) och tilldelades aveslvärdebokstav AB. Herta fick 35 poäng (77687) som treåring. Hon stambokfördes som femåring med avelsvärdebokstav B och 37 poäng (87688) och godkänt ridprov.

Farmor och farmorsmor är A-premierade och farfar har tävlat en del i körning för mååånga år sedan (på 1980-talet). Han användes till mycket "nyttokörning" också, drog ut älgar ur skogen när det var jakt och drog brudpar och studenter osv, ofta i par med ägarens sto, som var en helsyster till Nepos mamma.

På mödernet kan jag inte komma på något speciellt att berätta, det är en ganska "gammaldags" tysk stam.

Det beror ju på vad du menar med "bra stam". :)

Hon har inte stammen full av internationella utställningschampions, men både far och mor är stambokförda och renrasiga. Nepos fick 40 poäng och avelsvärdebokstav B som treåring. Som femåring fick han 39 poäng och gjorde sitt bruksprov (körprov 86677, godkänt ridprov) och tilldelades aveslvärdebokstav AB. Herta fick 35 poäng (77687) som treåring. Hon stambokfördes som femåring med avelsvärdebokstav B och 37 poäng (87688) och godkänt ridprov.

Farmor och farmorsmor är A-premierade och farfar har tävlat en del i körning för mååånga år sedan (på 1980-talet). Han användes till mycket "nyttokörning" också, drog ut älgar ur skogen när det var jakt och drog brudpar och studenter osv, ofta i par med ägarens sto, som var en helsyster till Nepos mamma.

På mödernet kan jag inte komma på något speciellt att berätta, det är en ganska "gammaldags" tysk stam.

Tack snälla för all info! Hilda ska vara körd och riden ,fast det är länge sen. Jag har hållt på med henne i hagen idag (dom kom igår) Hur är haflingern i temperament? Hilda är jätterädd om sina ben och rumpa, trots sin ålder. Är haflinger lite av enmanshästar? Hilda har varit hos samma person sen föl till igår.

Jag tror att hon är nervös och rädd. För hon är spänd, slår med underläppen och gärna med frambenen. Kommer jag för nära bakbenen så höttar hon åt mig. Däremot så sa förra ägaren att hon var lugn och snäll och okomplicerad. kanske så tog hon flytten hårt..

Jag tänkte att hon skulle kunna ridas igång och sen kunna ta ett föl efter henne, men har hon inga vidare "gener" så kanske det kvittar. Hur är det med hingstar? Vart finns dom? Hur mycket kostar en betäckning?

Tack snälla för all info! Hilda ska vara körd och riden ,fast det är länge sen. Jag har hållt på med henne i hagen idag (dom kom igår) Hur är haflingern i temperament? Hilda är jätterädd om sina ben och rumpa, trots sin ålder. Är haflinger lite av enmanshästar? Hilda har varit hos samma person sen föl till igår.

Jag tror att hon är nervös och rädd. För hon är spänd, slår med underläppen och gärna med frambenen. Kommer jag för nära bakbenen så höttar hon åt mig. Däremot så sa förra ägaren att hon var lugn och snäll och okomplicerad. kanske så tog hon flytten hårt..

Jag tänkte att hon skulle kunna ridas igång och sen kunna ta ett föl efter henne, men har hon inga vidare "gener" så kanske det kvittar. Hur är det med hingstar? Vart finns dom? Hur mycket kostar en betäckning?

Enligt min erfarenhet är haflinger generellt lugna och stabila i temperamentet, men det finns ju individuella skillnader, precis som inom alla raser. Det är i alla fall inte "rastypiskt" att vara jätterädd om ben och rumpa. Däremot så kan jag nog hålla med om att de ofta är lite av enmanshästar. Inte så att de inte klarar att bli hanterade, ridna eller körda av olika personer, men man kan ofta märka väldigt tydligt vem de anser vara "deras" männsika (om det finns flera att välja på) och att de helt klart gör skilllnad på folk och folk! :D Det kan också vara bra att ge dem lite tid att "landa" i ett nytt hem, speciellt om de som Hilda bott i en och samma familj hela livet (inbillar jag mig).

Det viktiga om man betäcker ett sto är (enligt mig) att man har en plan med vad man vill ha fram, och att stoet och hingsten kan tänkas få fram detta. Hilda har kanske inte världens mest "moderna" och hippa stam, men om målet är att få fram en trevlig gårdshäst och lojal vän så är det ju en helt annan sak. Tycker i alla fall jag.

Något som skiljer haflinger från andra raser är att vi har krav på att inte bara fadern utan även modern ska vara stambokförd för att avkomman ska få stamboksberättigad härstamning. Och eftersom Hilda inte är stambokförd så är det jätteviktigt att hon blir det om du har tänkt använda henne i avel. Det är ju tråkigt om man tar ett föl och det inte får OK härstamning "bara" för att mamman inte var stambokförd (vilket ju inte är så jättesvårt att ordna med).

När det gäller hingstar så finns det för det första två haflingerföreningar i Sverige, Svenska Haflingerföreningen (SHF) och Svensk Tyrolerhaflingeravel (STH). Jag är inte helt säker på om Hilda "platsar" i STH, men det vet Snefnugg här på Buke säkert bättre! Båda föreningarna har hingstlistor på sina hemsidor, och SHF:s lista kommer med säkerhet att utökas efter hingstpremieringen nästa helg.

Priserna för betäckning varierar lite mellan olika hingstar och hingsthållare så det bästa är nog att leta reda på den hingst du vill använda och sedan kontakta den hingstägaren. Framförallt varierar "upplägget" - en del tar en klumpsumma inklusive allt, andra delar upp kostnaden på språngavgift, uppstallning/bete, stoavgift m.m. och en del tar en avgift betäckningsåret och inget sen, medan andra tar en språngavgift och en levande-fölavgift. Någon tror jag tar avgift vid 90 dagars dräktighet också, men det varierar alltså en del.

Hingstarna finns spridda från Skåne i söder till Dalarna i norr.

Okej tack för infon:bow:
Men har du någon pejling på om han hade nån anknytning till pony park, eller har jag drömt det?

Nejdå, du har inte drömt! Stradivari stod på PonyPark tidigare, bl.a. år 2002 när systrarna Stormpils Stormwind "tillverkades"! :) Han är absolut en av mina favorithingstar! :love:

Nejdå, du har inte drömt! Stradivari stod på PonyPark tidigare, bl.a. år 2002 när systrarna Stormpils Stormwind "tillverkades"! :) Han är absolut en av mina favorithingstar! :love:

Ja det lilla jag sett av honom gillar jag verkligen :love: Ingen som råkar ha en bild eller två till övers på honom? :D
Vem är han efter förresten?

Tack jättemycket för ett långt och bra svar!

Hilda har bara haft en ägare som skött om henne sen Hilda kom från uppfödaren, Hon gnäggade alltid åt ägaren, det gör hon inte åt mig. Så visst saknar hon "hennes människa" Jag har upptäckt att morötter kan locka fram en gladare Hilda iaf. :)

Jag har ardenneruppfödning i liten skala och jag har varit noga med att det ska vara bra ston i avel, så då kanske Hilda inte riktigt platsar där. Det var mest hennes förra ägare som ville att hon skulle ha ett föl. Jag får kolla så småningom om det finns någon bra hingst i området, östergötland/närke/sörmland. Hon är ju dock 13 år och aldrig haft föl. Kan man stambokföra när dom är så pass gamla? Och kan man göra det på en "vanlig" sommarpremiering? Hoppas Snefnugg tittar in och ev kan ge svar på om den andra föreningen.

Jag kan lägga in bild på Hilda om ni vill se henne, då kan ni kanske ge ett omdöme hur hon ser ut.:-)

Senast ändrad:

Här är hon.. Bilderna är tagna dagen efter att hon kom hem.

DSC01770.jpg

DSC01788.jpg

DSC01765.jpg

Tack jättemycket för ett långt och bra svar!

Hilda har bara haft en ägare som skött om henne sen Hilda kom från uppfödaren, Hon gnäggade alltid åt ägaren, det gör hon inte åt mig. Så visst saknar hon "hennes människa" Jag har upptäckt att morötter kan locka fram en gladare Hilda iaf. :)

Jag har ardenneruppfödning i liten skala och jag har varit noga med att det ska vara bra ston i avel, så då kanske Hilda inte riktigt platsar där. Det var mest hennes förra ägare som ville att hon skulle ha ett föl. Jag får kolla så småningom om det finns någon bra hingst i området, östergötland/närke/sörmland. Hon är ju dock 13 år och aldrig haft föl. Kan man stambokföra när dom är så pass gamla? Och kan man göra det på en "vanlig" sommarpremiering? Hoppas Snefnugg tittar in och ev kan ge svar på om den andra föreningen.

Jag kan lägga in bild på Hilda om ni vill se henne, då kan ni kanske ge ett omdöme hur hon ser ut.:-)

Jag tycker Hilda ser jätte trevlig ut!;) Eldfuxen gav dig ett väldigt informativt och bra svar!
Jag är tyvärr inte så bra på att svara utan att det leder till tråkigheter i ett forum men många åsikter
så du får gärna PM:a mig med dina frågor så kan jag svara dig mer personligt.:laugh:

Senast ändrad:

Resultater från Svensk Tyroler-Haflingeravels kåring 2010.
Foton och andra kommentarer överlåter jag till våra på kåringen besökande Bukevänner:D
Så här ser resultatet ut för STHs nyblivna avelston och de som "står på tillväxt". Vi ligger på höjd med Tyrols medium vad som saknades på denna kåring enligt Hannes Schweisgut var ett eller två ston som var "outstanding", det var ett väldigt jämnt startfält.

3-åriga ston 12 anmälda-11 kom och avelvärderades för stamboksföring i vår Tyrolska Huvudstambok i Österrike/STHs moderland.
Hela 5 ston, uppnådde i denna grupp "Hingstmor status" :banana:. Mankhöjden varierande mellan 144-149.
Hos ettåringarna, 5 ston, låg mankhöjden mellan 135-143 och bedömningespoängen mellan71-76.
Äldre ston mankhöjd 144-150 och där uppnådde ett sto "hingstmorstatus":banana:
Altså 13 nya stamboksförda avelston får xxxxx/SE framför sina namn:banana::bump::d och hela 6 av dem kommande hingstmödrar!!
Uttagningen till Världsutställningen 2010
Ett treårigt sto blev uttaget:banana: och kommer att ingå i antingen sto eller hingstens familjesamling men mer om det senare när vi fått ytterligare informationer.
Tre nöjda domare och en mycket nöjd avelsförening för att inte tala om ägarna till dessa guldklimpar, lyste i kapp med solen. Dagen bjöd på den första strålade vårdag vilket inte minst en stor publik njöt av!

Stort TACK till alla som gjorde denna dag möjlig...............

Senast ändrad:

knapplån i allra högsta grad här!

jag har ett jätteproblem ang. ett haflingersto som jag har till låns och ägaren har så att säga "gått under jorden"¨
här finns en tråd som förklarar det hela lite närmare:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=14063589#post14063589

jag skulle uppskatta otroligt mycket om det är någon här som orkar ta sig tid att läsa igenom tråden, kanske har ni några bra tips att komma med eller kanske vet ni t.o.m vilken häst det är?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 054
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka