Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
NYHET!
Brännmärkning förbjuds nu även i Danmark!!
Från och med 1 mars 2010 är det förbjudet att brännmärka hästar i Danmark. Har precis fått infon från STHs systerförening Dansk Tyroler-Haflingeravel som har sina kåringar den 27 och 28 mars och som "tvingats" avlysa den årliga brännmärkningen av de danska tyroler-haflinger!
Personligen är jag lite kluven.......
Har sett skador och "aj, aj ont" med infektioner efteråt. Däremot själva processen, brännmärkningen har jag inte upplevt som annat än en läskig situation för hästarna men efteråt så glömde dom det, förutom hos några som fått jobbiga ärr, där det verkligen var fysiskt jobbigt.
Sen vet jag inte hur mycket det berör hästen i det långa loppet, annat än för stunden och naturligtvis om de mår dåligt under en period intill allt har läkt och blivit ett ärr. Jag tror inte att hästen får "psykiska men" men, vem vet egentligen......
Kan tycka att det är lite synd med den fina "stämpeln" och undrar om vi överdriver vår önskan om att beskydda.........
Nåja, så är det och det är som Persikan skriver....... Rätt så förståligt... trots allt!
Ingen vill väl utifrån bristande kunskaper medvetet skada våra älskade vänner... eller hur......... så det känns bra att Danmark numera också har samma regler som Sverige och snart har säkert hela Europa det också!
Finns det någon annan ras i Sverige där man är så rumpfixerad som i Haflinger??
Tyrolarna har fått ta en del slängar vad gäller "spetsiga rumpor".... men vad sägs om dessa två snyggingars "motor"......... I mina ögon ser det ut som vi åter får se lite rundare "röv" i tyroleraveln i framtiden.
Ett bra kors är viktigt för vilken ras som helst, ja hela "bakpartiet" är viktigt. För övrigt anser jag att man inom haflingeraveln (oavsett land) varit extremt "halsfixerad" och knappt brytt sig om hur hästarnas bakdel ser ut alls.
Förlåt Snefnugg, men jag ser inte alls hur korsen (eller för den delen "bakpartiet") ser ut på de där två hingstarna, så jag kan inte yttra mig om deras "motor". Kortet är ju taget snett framifrån ... Vilket i och för sig kan ha sina poänger, men om man vill studera korset blir det svårt ur den vinkeln!
På tal om klyftan!! Så ska du få se på stans hjärt-skjärt!!
Nanghial har en GALEN klyfta, det går ner flera cm
Visar bild på det någon gång i framtiden
På tal om klyftan!! Så ska du få se på stans hjärt-skjärt!!
Nanghial har en GALEN klyfta, det går ner flera cm
Visar bild på det någon gång i framtiden
Ellerhur
Men Poison-heart har ju en fråga till alla här som handlar om AVEL!
Vart riksen ska vara i år?? Nån? som vet?
Det är klart att det är nån som vet. Det är det alltid. Men det är inte alltid som den som vet vill dela med sig
Tar ett ämne från Gnäggavdelningen som är mer avel än det mesta:
Snefnugg har räddat en liten haflingerdam från korsningsstämpeln. OK med litet hjälp av Dailan -
men nu har Snefnugg avancerat till
REGISTRATOR UTAN GRÄNSER
*kl*
Jag är ju helt nybörjare här på haflinger aveln. Men jag undrar var har man mest koll på var alla premieringar och visningar hålls. Ellr hur får man reda på vart alla haflinger visas i sommar. Har ju planerat att åka och visa min lille prins i sommar. vet bara inte var, när hur.
Den enda haflingerutställningen är ju Haflingerriks som hålls i juli (?). Sen finns det ju dom lokala premieringsställena som arrangeras av Hushållningssällskapet