Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Ja då får vi kolla vidare på det för svenskt är passet i alla fall.

Det var kring 2000/2001 som hon kom hit

Ja då får vi kolla vidare på det för svenskt är passet i alla fall.

Det var kring 2000/2001 som hon kom hit

Då kan det inte stämma att hon har ett svenskt pass.

Svenska Haflingerföreningen (SHF) började göra pass år 2001, då jag också var ordförande i SHF. Och någon haflinger med det namnet fick inte pass eller svenskregistrerades då eller fram till 2008, den tiden har jag 100 % koll på. Den andra haflingerföreningen i Sverige, STH, startade 2005 och fick så småningom göra pass för tyrolerhaflinger", men de ersätter inte heller ett pass från HPT med ett svenskt pass.

Jag är jätteintresserad av vad ni kan hitta för pass. Hoppas du återkommer och berättar.

*kl

Hur går det med era flingor nu?

Nasse växer, musklar sig och har mognat massor mentalt :)
Han dricker massa vatten och har lärt sig galoppfattning på kommando. Hängt lite på han i tisdags och det gick bra.
Ska träna mer på tömkörningen så han vänjer sig mer vid bettet. Bifogar en bild från veckan
Han blir 2½år nu nästa vecka :love:

Nazze2013-10-23_zpsbc4b9b92.jpg

Manen kliade han av halva o då klippte jag av det lilla långa som fanns kvar :( så nu får vi vänta tills den växer ut

Ja vi får helt enkelt ta och kolla för hon kom till gården med ett svenskt pass och ett pass med sig från Österrike på tyska

Så egentligen har hon väl två stycken till och med, sen vad som är registrerat på riktigt är ju en fråga då att kolla upp visar det sig ju nu :)

Frågan är ju dock varför hon hade pass då före tiden..

Det var i Sverige som haflinger började få pass 2001.

I Österrike och många andra länder började man utfärda haflingerpass tidigare.

Och i Sverige var det flera rasföreningar som började göra pass åt sina hästar före haflingerföreningen.

Så ett utländskt pass kunde hon ha med sig om hon kom hit även före 2001.

Nåja, nu har hon dessa båda pass i alla fall hur det än ligger till, ett svenskt och ett fr österrike. Så vi får väl ta reda på varför och hur det isf ligger till med registeringen.

Om någon har nåt att tillägga om hennes stam i alla fall är det mycket uppskattat, annars är det helt oväsentligt eftersom att hon då bara går iväg som sällskapshäst inget annat. Går hon att avla på/är något som tillför aveln något är det ett plus inget annat

KL
Vill bara skriva att Gesa nu har blivit en änglahäst :cry: För er som inte redan läst om det på min blogg så vill jag bara berätta...Vi har ju ändå vart här lite och uppdaterat ibland genom åren. Gesa fick för 9 månader Head schaking syndrom en nervskada som gör att hon okontrollerat skakar/ nickar på huvudet både i hagen och vid ridning. Vi har vartit på klinik och kollat upp allt som finns att kolla upp och hon är ju helt kärnfrisk för övrigt :( Så efter 9 månader med mkt vånda om hur vi ska göra så fick jag med vetrinärs samrådan ta beslutet att ta bort min Älskade Gesa. Hon blev bara 11 år och var den mest fantastiska individ jag mött :love: beslutet var det värsta jag tagit i mitt liv men jag kunde inte låta henne gå och plågas... Hon hade ont och var mkt besvärad vissa dagar och jag har inte kunnat rida ordentligt på 4-5 månader. Så för en vecka sen somnade hon in vid min sida min fina <3
Några av dom sista bilderna jag tog på henne kommer här och en på oss tillsammans :love:
img_20131016_193609_525ed1f2ddf2b304cca8504b.jpg

img_20131012_162312_525ed20f9606ee666a26f41e.jpg

cid_inlineimage2_526174f5e087c33fe26a23e0.jpg

Ha det gott alla <3

Om hon skall gå att avla på, dvs om hon har något avelsvärde, beror på om hon är stambokförd.

I Sverige är hon ju inte stambokförd - det kan du själv kolla i Blå Basen.

Hon skulle - teoretiskt sett - kunna vara stambokförd i Österrike innan hon kom till Sverige. Där stambokförs ston på våren när de är 3 år, dvs i hennes fall våren 2001 om hon kom till Sverige senare. Det där stamboksnumret finns i så fall inskrivet i hennes österrikiska pass.

När du hittar detta stamboksnummer, kan man börja tala om hennes stam och vad den har för värde.

Och skulle det där svenska passet som du talar om existera så måste du i så fall se till att skicka det till SH för att få henne inlagd i Blå Basen. Och sen måste hon visas på en sommarpremiering för att därefter kunna stambokföras.

Så jag är ledsen, det är inte jag som är krånglig, det är bara så här regelverket fungerar.

Usch, vad tråkigt att höra! :cry: Tröstkramar till dig. Hon var verkligen superfin.

Då blir det inget för aveln för det är för "krångligt" för vår del när det gäller denna häst. Tack för din hjälp!

Tack Alla för era ord, känns så otroligt konstigt att hon är borta men hon har det som sagt bättre i Trappalanda med sina vänner <3

*kl*

Jag och Nirre har flyttat. Vi står nu i ett fint, mysigt, stall och har supermysiga ridvägar (mycket skog) och ridkompisar. Hon sköter sig jättebra. Allt är superkul! :p

Vi rider mest med en tjej som också har en haflinger. Jag och Nirre till höger :)
DSC_11601_zps0e9c80fd.jpg

Ja, det är roligt. Var ju helt ensam förut. Särskilt kul är det ju att det också är en Haflinger. Dock är dom som synes väldigt olika. Jag tycker att hennes mer ser ut som en welsh, fast hennes är en "riktig" och Nirre är edelblut :p

Ser fint ut! Skoj att ha både sällskap och bra ridvägar:)

Här hos oss inbillar jag mig att fölmagen börjar synas:D
_DSC0022.JPG

Va kul! Vem är pappan?

*tove*: Ridsällskap är guld värt! I mitt stall står 16 hästar så har många att rida med när de är dags!

---

Igår satt jag på min gris för första gången!! :love:
Är helt lyrisk över att han är så cool, satt upp 3 gånger på raken och han brydde sig knappt

Den blivande fadern är danske hingsten liz Winterling.

Roligt att få börja sitta lite på ynglingen. Härligt att han är så cool. Premiärsittningen för mina grabbar börjar nog också närma sig:)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 351
· Visningar
43 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve