Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Hon är så söt :).

Jag känner stort behov av träning! Men för dressyrträning behöver jag först hitta en passande dressyrsadel samt en tränare förstås :p. Men jag funderar även lite såhär att vi har en westernryttare (som tränar/tävlar HÖGA klasser) på ca 20min skrittavstånd härifrån. Funderar på om man kanske skulle börja prova att rida lite för honom. Stallägaren har en westernriden häst som är inriden av honom och hon har en sadel som jag säkerligen skulle få låna isf. Jag la på den idag och tycker nog att den passar, ev på gränsen till för smal (men nu är ju snart betessäsongen över och då borde hon gå ner lite ;)). Jag skulle kunna höra med honom en den funkar på Nirre. Men, vill jag rida western? Sen tycker stallägaren att han använder lite hårda metoder, men jag vet inte. Får höra med henne lite nogrannare först vad hon tycker har varit hårt. Jag såg iofs för många år sedan när han red in deras häst och om jag inte minns helt fel så band han upp ena benet på henne. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det :meh: (men jag kan som sagt minnas fel). Tycker även han är en aning dyr (500kr/h stod det på hemsidan), fast å andra sidan skulle jag hitta en dressyrtränare behöver jag hyra transport varje gång och åka, och det kostar ju också pengar och tid dessutom. Skulle jag träna för westerntränaren skulle det ju bli perfekt fram och avskrittning dit och hem. Men vill jag och Nirre bli westernekipage? Vi lullar ju ändå mest omkring iofs..

Lullar runt gör man iaf inte när man rider western. Om han är westerntränare kanske han tränar engelsk dressyr också? Flera westerntränare gör det. Och jag som skolades om till western förra året tycker att det är väldigt många likheter mellan dressyr och western. Sen finns det ju en hel massa olika grenar inom western men när du rider lektion är det oftast inget tal om att välja inriktning utan då är det "finridning" som gäller. Och även in du inte tänkt rida western kan du säkert ha nytta av det ändå. Om inte annat får di prova på iaf :) eller som sagt kolla om han tränar dressyr också.

De är svårt de där med tränare. Jag gillar tex inte hoppning, hoppar inte alls längre och Ebba är inte heller intresserad utav de utan bromsar 1 cm från hindret ;-) vet nån dressyr tränare men gillar inte hens metoder så nja.
Ja de är en djungel de där! Man får prova sig fram :)

Nej, jag menar inte att man lullar runt i western heller. Men jag menar att vi mest lullar runt nu, så det blir inte så mycket inriktning att byta ifrån ;).

Jag vill mest att kommunikationen mellan mig och nirre blir bättre. Och att vi på något sätt utvecklas, det gör vi inte av oss själva. Jag är inte intresserad av de olika grenarna, är helt på det klara med att vi får börja med grunderna för att få in tänket. Antingen gillar vi det inte alls, eller så får vi mer intresse för det.

Hur gjordes din omskolning? Skolades du och hästen om tillsammans? Jag har läst lite i westerntråden och en del tycker verkligen att man ska börja träna på utbildade hästar först. Jag kan tänka mig att det kanske skulle gå fortare om jag skulle träna själv först, men jag vill ju utvecklas tillsammans med nirre och jag tror knappast att träningen skulle gå bakåt iaf.

Jag ska höra lite med stallägaren vad hon vet om honom och om jag isf får låna sadeln. Men det har hon sagt förut, så det är nog inga problem. Bara den passar.

Kl
Ebba har börjat sova inne om nätterna nu! Känns tryggt nu när jag ska åka utomlands en vecka! Känns bättre att hon är inne då, nu när de är kallt om nätterna pga av gräset.
Dock blev jag lite fundersam varför hon bara Skulle 3 kg Hö medans de andra får 10 - 12 kg Hö under nätterna. Pappas sambo tyckte de räckte för att hon fått mat på morgonen :crazy:
Eh nej ebba måste ha minst 5 kg inne annars har vi en rymlig och nu kör vi fjol års Hö för att hon ska kunna få lite mera utan att bli tjock. Så när hon hade gått slängde jag åt henne lite mera .. Ebba har dessutom tappat ganska mkt i vikt sista veckorna då pappa satte henne på bantning men hon var inte heller groteskt fet i sommar som hon brukar bli . Nej minst 5 kg på natten annars blir de många timmar utan mat ... Pappa ger henne alltid 5 så fattade noll :crazy:

Min får 3,5 kg hö till natten. Sammanlagt ca 7-8 kg hö/dygn just nu. Inget gräs alls - hon går i grushage. I vintras fick hon ca 9 kg, så det är möjligt att vi hamnar där igen i vinter. Hade hon fått mer hade hon nog rullat fram. Höet, kanske jag ska tillägga, har VÄLDIGT bra värden i år.

Ebba hade fri tillgång förra året på de här höt så 5 kg på natten är inte mkt för henne förstår att hon blir frustrerad när de är mat dags .. Sen får de knappt nått på Hö på morgonen då de har gräs i hagen. Ska hon stå inne från strax före halv åtta på kvällen till åtta- halv 9 dagen efter måste hon ha mat. Men sen kan jag inte heller hjälpa att hennes hästar knappt Kan titta på mat fast ds går i skogs hage . Ebba håller bra vikt så länge hon får lagom motion, och rätt typ av Hö! Suck känns som att de blir bra att pappa börjar jobba sina normala tider nästa vecka . Ebba har lätt för att få kolik om man börjar krångla för mkt med henne mat ..
Om nu inte höt hade passat Ebba hade man väl kunnat blanda ut de med halm men hon vägrar äta halm så de är då iget alternativ :-/

Senast ändrad:

Måste hon stå inne så många timmar då? Mina står inne från ca 20:30 till 6:00 just nu.

Och om du serverar halm av bra kvalitet tillsammans med höet, så tror jag inte att det går någon nöd på henne ifall hon bestämmer sig för att den inte är ätbar...;)

De står inne så på helgerna. Vardagar går de ut strax efter sex på morgonen. Nej men har ju fixat anpassat Hö åt henne så då ska inte hon dra in på maten för Ebba för att hon tycker så ;) Finns ingen logik i de hela. Vi har köpt Hö som ska passa alla ponnyerna. Ebba får inget kraft foder eller nått förutom lite mineraler så kan ju inte strypa all mat för henne ;-)
Nej halm provade vi när hon fick fång, hon tvär vägrar rör de inte ens, provat nån mer gång efter de men hon kissar bara på de så givit upp och sagt att vi får ta sent Hö åt henne istället vilket har funkat lika bra förutom att hon tappade lite väl mkt vikt tidigt i våras men de löste sig ändå.
Nej sen att jag och människan har olika syn på hur hästarna ska skötas så har de alltid vart ;-) Men de är en lång historia ..

Hur gjordes din omskolning? Skolades du och hästen om tillsammans? Jag har läst lite i westerntråden och en del tycker verkligen att man ska börja träna på utbildade hästar först.

Ja, jag gjorde så att jag red privatlektioner på utbildade hästar över ett år, samtidigt som jag tränade på mina hemma. Nu var ju den ena dräktig så det blev inte mycket ridning på henne.

Men nu har jag ju börjat ta med Havanna istället på lektionerna. Hon är under utbildning och hon blev ju inriden innan vilan med dräktigheten så hon fick ju en paus och först nu har vi tagit upp träningen på allvar. Så med henne behövdes ju ingen omskolning eftersom hon är så pass grön :) Det var verkligen nyttigt att rida på välutbildade hästar så man vet hur det ska kännas innan man går över till sen egen, speciellt eftersom jag har en så pass outbildad unghäst. Men vi gör framsteg hela tiden, det är så roligt :D Imorn ska vi iväg på träning igen :bump::bump:

KL

Mina går fortfarande ute dygnet runt på bete. Än så länge får de inget hö men börjar snart bli dags för det. Måste ta analys på årets skörd också. Det är så skönt att ha eget hö i år! Slippa köra fram och tillbaka med kärran och hämta.

Snart får vi dessutom en ny kompis i stallet :) En tjej som ska hyra in sitt 3åriga korsningssto (paint/edelbluthaflinger) så det ska bli jätteroligt med mer ridsällskap och stallsällskap! :D

KL

Här är vi i morse, precis innan vi gav oss ut. Det var 2 grader "varmt", soligt och ett helt underbart ridväder faktiskt :) !

Kl

Haflinger är fina hästar, men inte mitt område så jag skulle behöva hjälp! :)

Det är nämligen så att jag ska hjälpa en bekant att sälja hennes häst och vi har för oss att hon är av goda linjer och då vill vi främst att hon ska säljas som avelssto eller sällskap då det finns anledningar till att hon inte ska ridas/tränas (ej skaderelaterat eller påvisat lynnesfel) utan anledningen är att hon inte är riden samt hanterad vettigt/uppfostrad på flera år och är därför en sk "problemhäst" där vi inte vill att hon ska kuska runt från hem till hem för att ingen har tålamod att ge henne träning. Hon kommer aldrig att bli attraktiv på den fronten heller och då har nv ägare bestämt sig för att ta bort henne i stället för att riskera att hon eller någon person skadas eftersom att utbudet på seriöst intresserade och tillräckligt duktig hästfolk för att råda bot på hästens problem för att ridas på, inte är vidare stort så det blir inga chansningar där.

Detta är i alla fall hennes stam http://www.allbreedpedigree.com/ellarosi

Vars kan man finna registrerade avkommor? Har sökt men hittar inte..
Hon har en som vi känner till som vi inte kan hitta stamtavla till (ska finnas), likaså har vi för oss att det finns ytterligare en avkomma.
Den avkomma vi känner till, är mycket lik hennes morfar Winterstein i utseende i alla fall, väldigt sportig i typen, nätt och smidig samt har ett gott lynne/trevligt temperament.

Avkommorna är viktiga och eventuella linjer för att veta om hon skulle vara något att ha till aveln, annars får hon gå som sällskapshäst bara när hon säljs då det inte har något att göra med alls prismässigt, utan bara ett alternativt användningsområde.

Då hon är import fr Österrike och det har varit lite virrigt med tidigare ägarbyten så är det mycket information som fattas oss, särskilt när den infon tidigare inte varit vidare viktig.
Är någon villig att hjälpa? :)

Senast ändrad:

Heter hon Ellarosi? Finns iaf ingen sådan registrerad i Sverige. Du kan gå in på www.svehast.se och klicka dig vidare till blå basen. Där kan du hitta alla registrerade haflinger samt stam, avkommor mm.

Ja det gör hon, men altså vad märkligt..hon har ju t o m svenskt pass då hon fick ett nytt i samband med importen..så någonstans måste hon ju då även vara registrerad svenskt??

Hon finns inte ens registrerad som avkomma, hur kan det komma sig?

Måste kollas vidare på, men ang passet är jag helt 100 på eftersom att jag själv har haft hästen på foder för ett antal år sedan..

Stamtavlan stämmer i alla fall, kan du någon om stammar inom rasen, om det är något "vettigt"
Hon kommer från Fohlenhof om det kan hjälpa något..jag har ingen aning.

Senast ändrad:

.hon har ju t o m svenskt pass då hon fick ett nytt i samband med importen..så någonstans måste hon ju då även vara registrerad svenskt??

Om hon har ett svenskt pass så skall hon finnas i Blå Basen, som Poison-heart skriver. Och där finns hon inte och ingen annan heller med den mamman och pappan (om hon skulle ha ett annat namn eller så, smeknamn använder man ju ibland) Men nej, hon är inte registrerad i Sverige.

Enklast är ju att kolla i det svenska (?) passet vilken organisation som utfärdat passet - SH eller SHF - och där skall också stå ett svenskt registreringsnummer. plocka fram det så löser det sig.

När kom hon till Sverige?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 351
· Visningar
43 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka