Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Idag vill jag också sälja, Nirre är billig just nu.

Jag vet inte om jag skrivit det tidigare, men hon kan ibland bli väldigt stressig och jobbig när man rider hemåt. Vissa ridvägar går bra och vissa inte alls. Men när hon är stressig på vägen hem blir hon jättespänd, taktar, lägger alltid tungan över bettet och håller på med munnen (även med långa tyglar med noll kontakt). Jag vet inte hur jag ska få henne att sluta. Det är jätte svårt att sysselsätta henne med övningar när hon håller på såhär, eftersom det knappt går att ta i henne då överhuvudtaget (då reser hon sig istället). Jag försöker hålla mig lugn och rida henne på långa tyglar. Hon lyssnar hyffsat bra på sits och röst om jag vill hålla in henne, men hon blir ju jätte obehagligt att sitta på. Och kommer det t ex en bil så vill man ju gärna kunna hålla lite i henne. I alla fall. Jag red svängen jag tänkte rida (grusvägen bort en bra bit och sen vända) redan på vägen bort var hon lite spänd så jag höll mig mest till skritt och lite trav. Vänder. Den första biten efter vändningen går bra men efter ett tag blir hon stressigare och stressigare. Jag går av och leder henne till slut. Jag är förkyld idag och hade inte så mycket ork. Hon blir lite lugnare. Vi går förbi ett gärde där en traktor kör och det är ingenting (den höll på där när vi red bortåt också. En bit efter gärdet tycker jag hon lugnat ner sig så jag ska hoppa upp igen. Precis innan rycker hon till och vänder sig om. Då är traktorn (som nu är på långt håll) helt plötsligt farlig. Jag bestämmer mig för att vända och gå förbi den en gång till så hon fattar att den inte är farlig. Tji fick jag, för när vi går förbi så sliter hon sig oc:yuck::yuck:h galopperar hemåt. Tove får gå Walk of Shame och hämta henne. Stallägaren var ute med hunden så hon fick tag i henne och mötte mig. Det var bara att gå tillbaka till den där traktorn igen, denna gången ingen fara och sen vända och gå hem igen. Trasiga tyglar,
men hellre det än trasig mun.

Vet inte varför hon håller på såhär. Hon hade ju separationsångest när jag köpte henne, men den har ju i stort sett gått över. Vissa rundor är det inga problem alls och hon är världens snällaste häst, men vissa blir hon såhär stressad och nästan bara på vägen hem. Tips och råd hur jag ska jobba med det här?

Är hon kollad i munnen? Min blev väldigt stressad när man behövde "ta i henne" förut. Det visade sig bl.a. att hon hade en vargtand på ena sidan, och som till råga på allt satt löst. Klart som korvspad att hon tyckte att det blev jättejobbigt när bettet gick emot...:( Bara en fundering!

Hon var hos tandläkaren för bara nån månad sen. Lite vassa kanter som han slipa till, men annars var hon fin i munnen.
Det konstiga är ju att hon börjar hålla på så utan att man tar i henne. Det kommer som sagt på vägen hem de gånger hon är stressad, även med lång tygel. Jag funderar på om det sitter i huvudet (enligt förra ägaren hade förr förra ägarena ett pessoabett som hängde i munnen, det kan ju ha gjort sitt). Eller om hon har spänningar, det kan ju visa sig via att dom har tungan ute och håller på. Om hon har spänningar i kroppen och när hon blir stressad och spänd så får hon ont av spänningarna? Funderar på om jag kan hitta nån bra ET som kan kolla upp henne. Rider jag den vanliga rundan så visar hon inget sånt alls, eller på ridbanan. Då är hon jättetrevlig. Möjligtvis väl pigg på vägen hem men hon går att ta i då.

Kanske promenera samma sväng imorgon, och rida den igen i övermorgon och se om det blivit bättre. Och se om jag hittar någon ET i närheten med gott rykte.

Kl
Ebba har också blivit sommartjock, väntar på att hon ska skos om sen blir de hårdträning igen ;) Hennes skor är så dåliga nu, hon har iaf slitit ordentligt på dem! ;)
021_zps6565977f.jpg

Ja hon är riktigt mörk :D de gillas! Fast hon börjar bli vitare och vitare i pannan men de är bara charmigt ;-) Hoppas få ha henne i många år till! :)

Hoppar in lite hux flux - men du har inte provat bettlöst? Är det hjärnspöken hos henne från pessoatiden kanske det lugnar sig lite då tänker jag. Bara en tanke :)

Jag får hem ett hackamore på tisdag och prova vad hon tycker. Har inte provat bettlöst mer än att jag satt på henne och red en liten bit i grimma med grimskaft som tyglar, och då var hon väldigt lyhörd. Dock tror jag att jag skulle ha noll chans (i alla fall från marken) att hålla henne i fall hon skulle få för sig att sticka igen. Iofs hade jag ju det uppenbarligen med bett också, hon minns minsann hur man gör även fast det var jätte länge sedan sist ;).

Gick samma sväng med henne i förrgår och red den igår, och hon var mycket lugnare. Så det är skönt att det går framåt i alla fall.

Känner att jag måste skriva av mig lite ...
I sommar har de verkligen vart problem till och från. Har knappt ridit sedan i våras. Tappskor, tänderna måste fixas snarast, och nu idag var hon svullen i en kota fram. :(
Inte halt eller varm så vet inte vad damen hållit på med under de två dagar som pappa haft ansvar för henne. Känns som allt vara går i mot oss just nu. Har tappat inspirationen totalt och känner mig bara ledsen :(
Känns som att snart orkar man inte hålla på längre faktiskt. I 1 års tid har de vart nått, fast mest skit nu i sommar. I våras fick hon röta i alla 4 hovar, jippi matte hoppar av glädje. Vi lyckades få ordning på de på ett par månader då hon har fått gått utan sulor under sommaren.
Hon mår heller inte bra av att inte få jobba sina 4 dagar i veckan. Hon blir ledsen och nedstämd .. Suck vad gör man?

Jag har STOR erfarenhet av att saker och ting inte fungerar, tyvärr, eftersom min häst har varit till-och-från i ungefär 7 (!) år. Men förhoppningsvis börjar det vända nu!

Det du behöver göra är att ta tag i dina problem - NU! Hovproblemen tycker jag att du ska börja med. Det låter inte som om du har den optimala hovslagaren, t.ex. Ring en klinik i närheten och fråga vilken de rekommenderar, och ta ut/åk till en riktigt bra hovslagare. Alternativt åk till en klinikhovslagare först (med tanke på hur du har beskrivit att hästens hovar inte varit bra sedan fång) och låt denne åtgärda hovarna i första skedet. Sedan kan de antagligen hänvisa vidare till någon som är duktig och kan fortsätta.

Åk och låt en duktig hästtandläkare titta på/fixa tänderna.

Och när du har börjat åtgärda ovanstående problem, så tar du tag i ridningen/tömkörningen/etc. Kanske skaffa tränare för lite motivation, inspiration och hjälp?

ALLTING går att lösa :)!

Ledsamt att läsa om tråkigheter :( Alla har vi våra svackor i hästägandet tyvärr. Men hur tråkigt skulle det inte vara att vara utan haflinger :eek::crazy: Helt otänkbart!!! :D

KL

1234143_10151858902687112_2057808404_n.jpg

Såhär såg det ut igår kväll när vi var ute på tur. Jag, Havanna och Nardus :love: Han börjar bli så stor nu den lille killen. Redan passerat fyra månader... Shit vad fort tiden har gått sen han kom till världen. Dräktigheten var en eeeeevig längtan där jag räknade dagarna och hur stort fostret var en viss dag. Det är verkligen helt underbart med föl. Ska garanterat bli fler så småningom :love:

Ja i nån ände får man väl börja men de känns rätt värdelöst i mellanåt. Man blir trött helt enkelt. Jo vi har en jätte duktig tjej i distriktet som behandlar min katt också så henne har jag stort förtroende för. De är bara de att pappa ska kolla sin unghäst också så då måste han boka tiden då han jobbar konstiga tider men de går så seeegt. Ska sparka han i arslet idag och säga att de är dags nu! Tjatat på honom i 2 veckor. Jo vad de gäller hennes hovar så är de ett jäkla krångel, dock har vi en ny hovslagare nu som ska komma ut. En duktig kille som skor unghästen och han ska få gå över Ebba och kika om de finns nån lösning. De första jag pratat med säger att de får dålig hovkvalite av fång :(
Tyvärr så är de nog bortkastade pengar att åka iväg och träna med henne då hon får panik, man får ingenting gjort utan hon springer runt och skiker och snurrar i cirklar. Har heller ingen och rida ut med då de knappt finns några ridhästar vid oss. Var bättre innan vi flyttade hade andra möjligheter då plus att vi hade med henne varannan vecka till ridskolan på den tiden.
Ja vi har hamnat i en rejäl svacka senaste året. Trivs inte i stallet och de tär lite på intresset också. Men har ingenstans att flytta henne just nu så då får man bita ihop och bara le! Vi har en person i familjen som förstör rätt mkt ;) Och de är väl egentligen grund problemet plus att vi har för många hästar ... Vem fasiken hinner med 6 stycken? Vi har haft de så förr men de är ingen hit direkt.
Nej ska ta tag i saker och ting men igår kändes bara allt så hopplöst när man kommit och ponny skrället har en svullen kota :devil:

Mysig bild! Tror du känner Nasses uppfödare för jag såg att hon gillat samma bild på facebook :)

MayGrace Låter segt, 6 hästar hade jag nog inte heller hunnit med. Kanske får sälja någon? Så får du mer tid för din tjej? Tråkigt med hovarna :(

Hur höga är era flingor?

Jag hoppas lite på att Nasse blir över 1,50 iaf. Han är 1,48 nu

Jag har 1 pappa och hans sambo 5 vilket gör tt när jag behöver hjälp har han inte tid .. Vi hade 3 från början var alldeles perfekt!
Ebba är slutmätt till 139,5 men hon känns större :)

Men vad har jag nu missat, vem är Nasse? :D och vem är hans uppfödare då? Eller det kanske jag kan räkna ut om jag vet vem han är :)

De första jag pratat med säger att de får dålig hovkvalite av fång :(

Inte då! Men det krävs en duktig hovslagare. Om hovarna är i dåligt skick hade jag absolut börjat med en fortbildad klinikhovis för att försöka få dem på rätt köl igen.

Tyvärr så är de nog bortkastade pengar att åka iväg och träna med henne då hon får panik, man får ingenting gjort utan hon springer runt och skiker och snurrar i cirklar.

Fast om hon springer runt och skriker och snurrar i cirklar så är det väl det som ni behöver hjälp med? Vad är det som gör att hon gör så? Är hon rädd/osäker? Struntar hon i allt lyssna på dig? Det sistnämnda tränar vi väldigt mycket på just nu. Min kan ha lite svårt att koncentrera sig när en snygging till hingst står i hagen bredvid ridbanan:). Men det går! Hur går det om du låter tränaren rida?

Det låter som om du måste bestämma dig för vad du vill göra, och vad du har för mål, och sedan fundera ut hur du ska komma dit med din häst.

Senast ändrad:

Tanken var från början när vi köpte henne att hon skulle bli en bra skogs kompis, men de vi inte visste då var att hon hade svår separtionsångest. De var igen som talade om för oss att hon sprängde staket om hon blev själv i hagen, eller att hon tog sig ur boxen när hon blev själv.
De har tagit 7 år och få henne någorlunda lugn i stallet när hon blir ensam men de går absolut inte att lämna henne ensam i hagen med andra hästar runt omkring för då har vi inget staket kvar när vi kommer tillbaka :meh: vi har nog lagat staket för ja 20 tusen genom åren pga att hon spränger sönder trådarna.
De var mkt ja inte visste om henne som jag fått veta av folk efteråt. Självklart ska jag ju fundera på vad jag vill men sen har jag själv en rejäl svacka och då går de tyvärr ut över henne fast de inte ska de egentligen. Jag vet ju att hon inte gör de för att jävlas utan för att hon blir rädd när hon blir ensam hon har svårt att lita på människor. Haft med henne till John Moore ett par gånger och tränat för att försöka få nya idéer och jag har väl egentligen verktygen men som han sa till mig att man kommer komma till en punkt där hon är någorlunda lugn utan häst kompisar men hon kommer aldrig att slappna av helt. Hon kom som 3 årig har jag för mig till ridskolan, vi köpte henne när hon var 10 år och då hade hon aldrig vart ensam utan alltid haft kompisar omkring sig.
Nej hon blir komplett tokig om man är ensam med henne i ett ridhus, hon blir blockerad till Max. Man får inte kontakt med henne utan hon skenar nästan och sen runt runt runt tills hon ser en häst igen. Vi har provat i omgångar genom åren att åka iväg med henne för och se om hon blir bättre .

Nasse heter BM Nazall och kommer från en uppfödare som heter Maria i Huskvarna/Jönköping :)

Känner du igen det?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 352
· Visningar
43 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka