Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Ah, det låter inte lätt! Det är ju bra att du varit iväg ett par gånger och fått lite hjälp, men jag tror kanske inte att det hjälper att som du säger bara ha verktygen. I alla fall fungerar inte jag så. Jag behöver någon som regelbundet tittar på vad jag gör och som kontinuerligt hjälper mig framåt. Nog måste dina problem också gå att lösa med rätt tränare? Har lite svårt för att tro att någon häst är rent omöjlig! Men tränarhjälp, det behöver du nog...

Ja precis :) han är helt underbar! Och Maria har varit till stor hjälp med, hon är väldigt duktig

Kl
Har funderat och spekulerat ett par nätter nu. Har kommit fram till Att vi ska lägga krut på tömkörning, promenader och sist ridningen. De viktigaste är att vi hittar tillbaka till varandra igen där vi var i våras! Vilket vi tyvärr har tappat under sommaren. Sen funderar ja på om jag ska ta ut nån som får gå igenom henne i bak partiet!

Vad tror du felas i bakpartiet? Åk till klinik i första hand, om du tror att det är något som inte står rätt till.

Funderar vidare... Du säger att det inte funkar att åka till tränare, men hur går det om du tar ut någon som hjälper dig? Det finns ju tränare som gör det också. Då kan du kanske få hjälp med att komma igång med ridningen?

Veterinären ska ut till oss här nu så ska be dem kolla men jag har en fundering på att hon röjt omkring i hagen i sommar och vart oförsiktig. Hon leker rätt mkt med unghästen och de går fort när de spränger fram genom hagen plus att jag ska be någon annan rida henne så jag kan se från backen hur hon ser ut och höra vad den som rider tycker, sen går vi vidare där ifrån.
Vi får se tror de blir bra så här till och börja med blir förhoppningsvis annat när jag själv kan ta mig nånstans men i dags läget har jag ingen som kan köra transporten åt mig då min sambo vägrar ;)

Vi har nu också köpt en haflinger. Ulvstorps Andante efter Eldfuxens Adelante och Calzone :)

Hej! Tänkte också hänga på har en 8 årig haflinger valack. Vet tyvärr inte hur man gör inlägg, någon som har lust att hjälpa mig?

Prova att göra one-rein-stop på hemvägen om hon stressar. Lugnt o mjukt vända in hennes huvud mot din skänkel. Släppa efter när hon stannar. Göra ett ors såfort du känner att hon är stressad.
Hon kan inte resa sig då.

Det ljusa är kvar från sommarpälsen nu början han mörkna lite
Han har nån leopardlook på gång på ryggen :D
DSC_0149.JPG

Jag har inga problem med att få stopp på henne. Men hon kan, när hon är på det humöret, bara stå still några få sekunder och håller jag henne kvar då kan hon resa sig. Men tack för tipset ändå!
*halv knapp*
Jag hade för övrigt lust att sätta ut henne på annons häromdagen. Jag skulle tumköra den vägen som hon blir så stressad på, det har funkat bra förut. På ett ställe går vägen precis intill järnvägen och det slår aldrig fel att man alltid möter ett tåg där. Så jag ställde mig vid framme vid huvudet på henne. Tåget åkte förbi och det gick så bra. När jag skulle gå bak och ställa mig igen tog hon sin chans och drog.. Jag hämta henne, tog samma runda igen och det gick bra. Längre fram skulle jag vända henne, då drog hon igen :/. Det var bara att börja om igen då, fast den här gången ledde jag henne där hon börjar stressa. Gick fint. Tömkörde på banan på vägen tillbaka istället och det gick fin fint. Det blev mycket motion för både mig och pålle den dagen... Hon har blivit jättefin från marken hemmavid och så annars, men stressar hon upp sig borta så minns hon minsann hur man gör för att komma hem igen :S. Vid tömkörning har jag inte en chans när hon gör så så fortsättningsvis kommer jag leda henne till och från banan så inte detta upprepas.

Annars har hon varit jättetrevlig ridmässigt de senaste dagarna. I måndags blev det lite hoppning på banan (som ju ligger på en gård utmed "stressvägen"). Hoppa vad kul och det gick ganska fint på dit och hemvägen. Igår red vi ut en annan runda, och hon var jätte skötsam. Idag red jag en bit längs "stressvägen" nästan bara skritt och hon höll sig lugn och fin. När jag vände henne gav jag henne långa tyglar direkt och hon varken stressa upp eller börja dumma sig med munnen så jag är nöjd :).

Vad konstig att hon gör det vid tömkörning och inte vid ridning sen
Går du långt bakom henne när du tömkör? Kanske skulle gå ganska nära och svänga henne när hon tänker sticka?

Poison-heart: Tack :) han är allt ja önskat

Hon har i början när jag hade henne försökt vända och springa hem vid ridning, men där har jag mycket mer kontroll och hon har aldrig vunnit. Nu försöker hon aldrig längre där.

Jag går ganska nära henne, men jag kan lova att man har inte en chans när hon gör så. Det går så fort och hon är så stark. Hon gjorde även så regelbundet när man ledde henne förr, men det har hon slutat med (eller ja, det finns ju där om hon skulle vilja ;)). Men det här har hon haft i sig långt innan jag köpte henne. Jag tycker jag har kommit långt ändå, så det är väl bara att kämpa vidare :)

Ja men man vill ju gärna veta varför.. sen är det ju svårt med en häst som har ett förflutet att vara helt säker på vad och varför.

Men det är ju bara ta det steg för steg och vara lugn :) som du säger. Om du redan kommit en bit kommer ju det där gå över också

Hej Dante och välkommen till haflingertråden!

Vad kul, då har du en helbror till Dailan Kifkis söta Knappekullas Cassiopeia! :love:

Inlägg har du ju gjort två, så det vet du uppenbarligen hur man gör. :) Jag antar att du undrar över hur man lägger in bilder. Det finns förklarat här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=654197 men enkelt förklarat så ska bilden ligga någonstans på Internet, t.ex. på www.photobucket.com och sen klickar du på den lilla ikonen som ser ut som ett vykort ovanför rutan som du skriver i. Då får du upp en ruta där du klistrar in adressen till bilden, och vips så ligger bilden i inlägget här! Hoppas att det var begripligt förklarat!

Kl
Har haft lite tid och fundera fram och tillbaka.
Positiva saker, vi har börjat komma igång med ridningen igen, hon går barfota bak nu och känns riktigt fin när vi skrittar. Ridit 25 minuter varannan dag ungefär, lite tömkörning osv. De känns kul och Ebba verkar tycka de är roligt.
De som står på schema nu är att ringa min Veterinär och boka en munkoll hos henne åt Ebba. Hon ska tydligen vara en av de bästa på tänder, bara haft henne till min katt men där är hon suverän! :) Vi får se vad vi hittar på i vinter men de känns inte hopplöst längre när jag fått lite tid och fundera!
039_zpsdf4f55cf.jpg

Här om dagen när vi red lite :p

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 351
· Visningar
43 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka