Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Faktiskt ingen aning, känns som de mer är att hon är sämre verkad på den hoven helt enkelt under en längre period. Hon gick barfota bak tills i maj (?) i år och då var de inget problem med hoven utan då såg den ut som den andra!
Ska leta rätt på en ny hovis och se vad vi Kan komma fram till helt enkelt!

Wilgot är hemma igen, han går mycket bättre ute nu! Det går att rida ut själv och än bättre med sällskap. Velar dock fortfarande om jag ska sälja, ska börja studera i höst och studierna är 4,5 år långt. Går runt ekonomiskt frågan är bara om jag får ut det jag vill av att ha häst just nu, kommer ha tiden och orken. samtidigt kan han vara mitt avbrott i studievardagen. Får dåligt samvete av att han ev ska flytta igen... även om jag vet att han skulle få det bra.

Usch, vilka beslut som ska tas. Samtidigt som jag tycker om honom så kan jag många gånger känna att jag inte orkar med honom då han vänder och går iväg när jag ska hämta i hagen, han vill liksom inte vara med.. vi vill olika saker.... känns svårt att släppa dock, han är min första häst.

Vilken jobbig situation!
Du är inte ensam har många gånger tänkt att jg ska sälja Ebba pga att hon är som hon är men samtidigt väger hennes bra sidor upp allting och om en månad firar vi 7 år tillsammans!
Hoppas du hittar ditt svar på vad du ska göra oavsett om du ska sälja honom eller Ha kvar :)

Jobbigt :( ett tips är att titta efter möjligheter nu, te.x fodervärd? Eventuellt köp om du ser att han har det bra. Eller så inser du att du vill ha honom efter ett år (te.x) utan honom

Min förra häst, min första egna, var jag tvungen att sälja och då hade jag inte den tid jag hade velat ha på mig. Jag sålde och det blev inte rätt... det var ett par jobbiga månader/år innan jag kom tebax igen och kände att jag kunde/ville/vågade köpa häst igen.

Just nu rymmer Nasse från hagen och jag vet inte varför... stallägaren tror att han inte gillar sin hagkompis men de har ju gått ihop nästan en månad nu? Tycker det är jobbigt att han lärt sig hur man hoppar ur hagen......
Ska byta stall den 31 Aug men är ändå rädd att han tar med sig den "förmågan" till det nya stallet :(

Han är så underbar att hålla på med, älskar att vara med o gå ut och gå :)
(manen ser ut som skit eftersom han skavt av den sen gör min klippning det kanske inte bättre..)

Välkommen i rymmar klubben ;-) Har en expert hemma
Men hon rymmer för att hon tycker de är tråkigt i hagen efter kl 3 oavsett årstid. Sitter i sedan ridskole tiden där fick hon komma och gå som
Hon ville i hagen då de inte hade nån ström på :meh:
Nu har vi ett sju helvetes aggregat och 3 järnspett i backen ;) Håller henne oftast inne!

KL

Igår var jag och Havanna iväg på våran första gemensamma träning :D Trailclinic. Så himla skoj var det. Vi har mycket att träna på då hon inte är speciellt utbildad än så länge, men nu kommer vi träna regelbundet för tränare under hösten.

Nardus fick vara hemma med dom andra och det verkade inte gå någon nöd på honom men både Havanna och Nardus var väldigt glada när Havanna var hemma igen :D

1001425_10151838351327112_1541668214_n.jpg

Roligt :D Ja han börjar väl bli stor nu antar jag (?) Våran lilla Pelle Jönsson som är född i ungefär samma veva har skaffat sig en Tjej kompis ;) Men de är de snart slut på!

Jobbigt :( ett tips är att titta efter möjligheter nu, te.x fodervärd? Eventuellt köp om du ser att han har det bra. Eller så inser du att du vill ha honom efter ett år (te.x) utan honom

Min förra häst, min första egna, var jag tvungen att sälja och då hade jag inte den tid jag hade velat ha på mig. Jag sålde och det blev inte rätt... det var ett par jobbiga månader/år innan jag kom tebax igen och kände att jag kunde/ville/vågade köpa häst igen.

Har funderat på det, har en köpare nu som verkar så himla bra dock, skulle kunna sälja till henne direkt, frågan är mest om jag vill ha häst eller inte. vissa dagar längtar jag ut och andra inte alls.. mestadels är jag likgiltig. Inte superkul att ha häst, mysigt ibland.. Men utan häst=ingen fritid.. jag har inga andra intressen och livet är inte fullt med vänner. Jag och sambon njuter i vårt hyres hus i skogen. Hästen står dock 1 mil bort.

Har ni alltid en längtan till er häst? eller finns det dagar ni hellre varit utan, vad är era för och nackdelar?

På vintern är de motigt, går trögt då längtar inte alls till stallet utan åker dit för att jag måste. Men de hänger nog ihop med att jag blir deprimerad med så sol timmar. Jag har varken ridhus eller paddock med lyse så vinter tid promenerar jag med Ebba eller tömkör. Hon är också sjukligt mörk rädd så .. Ena halvan av året är de kul att ha häst andra halvan spyr jag mest på de. Men samtidigt är de mitt största intresse här i livet!

Min häst och jag har haft 7 år kantade av "vad är det för fel på hästen", och vi har haft fruktansvärt mycket motgångar. När det går bra, och jag får galoppera en snutt i skogen t.ex., då är jag LYCKLIG! Men de dagar det går dåligt, det är kallt och mörkt, eller annat otrevligt då kan det vara gräsligt motigt. Men så är det väl för alla, om man inte har hästen inackoderad på värsta lyxstället??

Välkommen i rymmar klubben ;-) Har en expert hemma
Men hon rymmer för att hon tycker de är tråkigt i hagen efter kl 3 oavsett årstid. Sitter i sedan ridskole tiden där fick hon komma och gå som
Hon ville i hagen då de inte hade nån ström på :meh:
Nu har vi ett sju helvetes aggregat och 3 järnspett i backen ;) Håller henne oftast inne!

NEJ! Jag vill inte vara med i klubben :( ;) :D

Han fick sällskap av en islandshäst med samma färg som honom och nu stannar han i hagen....

Har funderat på det, har en köpare nu som verkar så himla bra dock, skulle kunna sälja till henne direkt, frågan är mest om jag vill ha häst eller inte. vissa dagar längtar jag ut och andra inte alls.. mestadels är jag likgiltig. Inte superkul att ha häst, mysigt ibland.. Men utan häst=ingen fritid.. jag har inga andra intressen och livet är inte fullt med vänner. Jag och sambon njuter i vårt hyres hus i skogen. Hästen står dock 1 mil bort.

Har ni alltid en längtan till er häst? eller finns det dagar ni hellre varit utan, vad är era för och nackdelar?

Mm, du kan inte vara medryttare då? Eller som jag sa, inte sälja rätt av utan låna ut som foderhäst.

Nja, men de dagar jag inte känner för det åker jag bara ut o ser till att han har det bra och fixar det nödvändiga sen åker jag hem. Tar inte så lång tid så ser det inte som ett "problem"
Men jag blir alltid glad när jag ser honom och brukar då ändra mig och göra nått med han ändå :D

Haha sicken tur :D
Ebba stannar så länge hon får gå in först och ut näst sist! Separationsångest till Max . Råkade göra misstaget att släppa ut henne först 1 gång aldrig mer .. O_o

Ibland kan det kännas lite motigt. Jag har jobb och hundar också som tar tid, samt att jag är en latmask som ofta hamnar i soffan framför datorn. Men även om det ibland är lite motigt att åka till stallet är det oftast bra när jag väl kommer dit. Och efter en ridtur som har gått bra så är jag jätte glad och nöjd när jag åker därifrån :).

Idag har jag och Nirre haft det jätteroligt. Det senaste gångerna vi tagit ett pass på ridbanan har det gått jätte dåligt. Jag har dålig fantasi så det känns mest som man nöter runt och Nirre tycker inte alls det är roligt och är jätte seg. Men idag gjorde jag en bana som innehöll lite bommar och lite sockerbitar som vi red sicksack emellan och växlade gångarter mellan de olika "hindren". Nirres öron stod framåt hela tiden och hon var pigg, mjuk och fin :).

Diskuterar vädret med grannarna när matte bär bommar (hon är självklart fastsatt i nosgrimman, inte bettet)
DSC_2197_zps15d54fc0.jpg

Vi får nog fortsätta med gymnastiken lite regelbundet så den här knubbisen blir lite smärt :D
DSC_2200_zps6cd250ca.jpg

Detta är sagt i all välmening, så jag hoppas att du inte tar illa upp, men har hon inte lagt på sig väldigt mycket på rumpan? Kanske läge att begränsa betet lite grann? Kul att det gick bra med ridningen :)!

Dom har precis flyttat till en lite mindre hage med lite gräs. Förstår inte riktigt varför hon lagt på sig så den här sommaren, förra var inget problem alls.

Nej, men det kan nog komma lite när som. Jag köpte min häst när hon var 3 år. Första två somrarna fungerade det jättebra med bete, men sommaren när hon var 5 år då blev hon FET.

Hursomhelst, det är bra att du säger till för man blir ju lätt hemmablind. Ska snart iväg till stallet och då ska galopperas :)

Tack för era erfarenheter. För Wilgots skull kommer jag att sälja, jag anser det inte rättvist att tvinga en individ till något den inte är. jag vill mer, jag vill träna AR, rida WE och kanske även distans. Inget av detta är för Wille, han är med en myshäst som kan gå skogsturer utan större krav. Jag ska studera och vet inte hur tiden ser ut och känner väl som så att ska jag ha en häst så ska det vara roligt, inspirerande.. inte energitagande och lämnar irritationer.. En häst som är mer utbildad så att jag kan börja med vanstående omgående, inte om ett par år.. Goaste, finaste Wilgot <3 han kommer få det bra. Han är så klok men talar tydligt om vad han gillar och inte. Vi har inte "det" mer än i stallet.. lycka till med era haffisar, jag älskar rasen och kommer titta in då och då.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 352
· Visningar
43 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka