Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Jag vet bara att hon är som en jäkla soffa över ryggen :D därför vi blev rekommenderade en islandssadel till henne. Kanske är värt att stoppa om den? Gillade den skarpt och Ebba med för den delen :)

Har funderat lite på detta med fång och hon jag köpte av sa att jag skulle akta mig för kraftigt/sått bete men har ni några mer tips? Han är smal och fin och varierar mellan en hage med lite mer gräs och en ekhage med ganska lite bete.

Vad är en "ekhage"? Om du menar en hage med ekar i så måste du vara väldigt försiktig. Ekar, speciellt ekollonen då, anses giftiga för hästar!

Hur höga är era hästar?

Har inte mätt min "på riktigt", men hon ligger nog på ca 145 cm.

Jag har aldrig provat bomlöst, vet inte varför men bara inte blivit så! Har nog vart lite skeptiskt helt enkelt!

kl

Rapport från delar av min flock:

Grabbarna har gjort sitt första offentliga framträdande. Sommarpremiering på Uddetorp (Skara).
De skötte sig utmärkt och fick bra omdömmen.

Nispero (Pelle) 8-8-7-8-8= 39 p, klass I
_DSC0112.JPG

_DSC0118.JPG

Bisko 8-8-8-7-7= 38 p, klass I
_DSC0124.JPG

_DSC0122.JPG

Nu pustar de ut på sommarbetet ett tag till:)

*kl

Vet inte om jag får vara med här men har köpt mig en edelbluthaflinger (några % arab i haflinger)
Han är 2½ år och så jäkla cool! Han psyke är underbart :love:

Har funderat lite på detta med fång och hon jag köpte av sa att jag skulle akta mig för kraftigt/sått bete men har ni några mer tips? Han är smal och fin och varierar mellan en hage med lite mer gräs och en ekhage med ganska lite bete.

Hur höga är era hästar?

Du är så välkommen! Min är också edelblut. Såg din i bildtråden, han ser jättefin ut!

Har tyvärr ingen erfarenhet av fång. Nirre ska enligt uppgift aldrig haft det men hon är otroligt lättfödd så det gäller att hon inte får går på kraftigt bete. Där hon går nu är det helt nerbetat och ändå går hon upp i vikt ;).

Nirre är 147 :)

Fång är inte trevligt. Ebba har haft de och den hoven hon har en minimal sänkning i är inte vacker. Blir gråhårig på den snart, usch. Hon vägde bra mkt när hon fick fång och hon är bara 139,5 cm. Okunskap från pappa och mig kan man väl säga. Pappa köpte ju in höt som hon åt och de var för kossor, han fodrar varmbloden med de .. Han trodde att de gick och fodra en ponny med också ... Haft henne i 7 år så jag var väl runt 15 år när hon flyttade till oss.
Nu vet jag ju mera i för som jag utbildade mig till hästskötare.

Fundera på att prova en annan hovslagare kanske? Min häst hade fång för 4 år sedan med rotationer på båda fram, samt sänkning på ena fram. Hennes hovar är helt återställda (både på utsidan och insidan), absolut till 100% pga en väldigt engagerad och duktig hovslagare :)!

Jo de är väl dags för de helt enkelt. Hovsprickan har vi kämpat med i snart 1 och halvt år, fattar inte. Suck hästar, ska hålla på med hamsteruppfödning i stället ;)

Ja precis jag vet att de är farliga och de får inte gå där när de "mognar" eller när de ramlar ner. Men det är magert bete där :)

Appropå fång och haflinger såg jag en valack till salu på H*stnet och jag var övertygad om att det var ett dräktigt sto innan jag läste texten...

*tove* Jaha va kul :) hon är ju lika ljus i färgen som Nasse.

Nasse är 1,48 nu som 2½ åring men han borde växa lite till.

de la Isla Oj vilka vackra hästar du har! stiliga :)

Senast ändrad:

Ebba blir inte jätte tjock om magen eller jo bukig kan hon bli men när hon fick fång satt allt fläsk på halsen, nacken och rumpan plus över manken. Nu håller jag alltid koll på dessa ställen på sommaren. Vintertid äter hon så mager Hö
Som de går att få tag i så hon kan ha fri tillgång. :)

Är han stickelhårig också? Har för mig att jag läst att Haflinger helst inte ska vara det, men då Nirre är en oäkting så tycker jag bara det är fint :p.

*kl*

Gah, hatar sadlar! Den wintec wide jag köpte som ligger i jämnvikt och inte blivit någon ruggad päls av de två första ridturerna i den, men idag kom jag fram till att den glappa lite för mycket för att vara godtagbart och efter ridturen var det jätteruggat vid manken :mad:. Får sälja vidare den.

Nu har jag beställt en medilamb correction padd och ska prova den till hoppsadeln som är lite för vid (vidden mindre blev för smal istället ;)) och hoppas det kan fungera. Annars vet jag inte vad jag gör. Hennes dressyrsadel har blivit för smal nu när hon är tjockis så den glider fram. Har ingen sadelprovare i närheten med särskilt gott rykte, och dessutom tror jag inte de har särkilt vida sadlar hemma.

Idag låg det lite åska i luften så vi fick hålla oss till att rida lite fram och tillbaka på grusvägen, ifall det skulle bryta ut. Nytt träns har hon också min lilla sötnos :).

Lättfödd va det ja :angel:
DSC_0883_zpsa143c3dc.jpg

DSC_0885_zps8a82c32d.jpg

DSC_0886_zps33e19c9f.jpg

DSC_0891_zps4d775f97.jpg

Söt :)
Sadlar är ett helvete. Börjar fundera på om Ebba inte är skapad för sadlar! För varenda sadel glider jämt .. O_o gjorde den även på ridskolan fast de hade provat ut sadel till henne med vid bom. Suck får köpa en Barbacka gjord ;)
Fast wintec går den inte att få jätte vida bomjärn till dem?

Där sa du nått! Han har lite veck vid mankammen, har inte tänkt så innan. För magen är ju smal.

*tove* Jaha är hon stickelhårig? Nej det tror jag inte han är... men trodde att den "fuxiga" färgen var mer rastypiskt.

här e 2 bilder

här ser man lite veck på halsen

Jag brukar vicka fram och tillbaka på mankammen, de ska gå lätt och ta den fram och tillbaka. Är de där i mot hårt och motstånd då måste man nog ta sig en funderare. Som veterinären sa på gamla ATG när vi var inne med Ebba är att fång hästar får nästan alltid stenhård nacke och mankam. Så jag vickar på henne mankam varenda dag ;) Sen om hon är så road av de, det vet jag inte men va fasiken ;)

Kl
Min sambo fotade här för ett par veckor sedan, insåg då att på sju år kommer man rätt långt ändå fast de inte känns så alla gånger.
007_zps8ce14eba.jpg

Jo, det är ju wintec Wide så järnen är extra vida. Men sätter jag i ett vidare järn kommer den ju ännu närmare manken och glappar därför ännu mer. Sätter jag i ett smalare blir det för smalt och trycker ännu mer i fram och ruggar. Så den är helt fel sadel för Nirre. Förhoppningsvis blir hoppen bättre med padden och då kan jag kanske det går att fylla på stoppningen så den blir lagom. Är inte så förtjust i fårskinnspad för sadlarna hamnar så långt över hästen.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 352
· Visningar
43 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka