Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Om hon inte hör någonting, tror du inte hon skulle bli livrädd om saker dyker upp plötsligt utan att hon hört dom innan? :)

Idag fick Nirre nya skor, somnade nästan :p. Imorgon blir det en liten uteritt. Ska försöka tvinga med min inte så hästvana syster snart så kan hon få rida lite och kanske fota mig och Nirre.

Vet faktiskt inte, just nu så måste vi finna en lösning. Problemet är att hon springer runt och skriker hela tiden och då svarar ju hästarna som bor runt oss och då blir hon knasig för de! Så tänkte prova detta och se om hon lugnar sig lite, bara en ide vi får se :) När hon är lugn så bryr hon sig inte om något utan knallar bara på rakt fram, inget kan rubba henne då :)

Kl
Red i 10 minuter idag hemma i blåsten med Travmössan på!
Ponnyskrället höll sig på marken och var lugn förutom att myggen och knotten tuggade på henne men iaf hon var avslappnad! Nu ska bara andra sadeln ner till stallet sen kör vi :bump::banana:
Imorgon väntar en promenad för henne i skogen :)

En Skönhet klär i allt ;)
IMG_2075_zps70a1d877.jpg

Härligt med fina sommarbilder!

Det var väldigt länge sen jag var härinne och skrev. Hästägandet har tyvärr inte varit så rolig på sista tiden och jag har inte känt för att skriva, för att det kändes som att det alltid bara var skador och sjukdomar jag fick skriva om och inte de roliga framgångerna, som jag gick och längtade efter.

Tyvärr kom vi aldrig så långt, som jag hade hoppats på, min blonda prins och jag. Vi har haft en underbar tid tillsammans, som jag aldrig hade velat vara utan och en sån vän, vet jag inte om jag hittar igen - det är bara att vara tacksam för det vi hade - även om det stundtals är svårt att inte begråta allt vi inte hann med.

Nu är det en dryg månad sen han togs bort och det smärtar oerhört fortfarande att det var jag som var tvungen att ta beslutet, även om jag vet att jag har gjort allt jag kunnat för honom och jag vet att det inte hade blivit bättre. Efter allt vi har varit igenom, blev det till slut ett opererat ringband, vi fick överge oss åt. Han var så glad och pigg in i det sista och efter allt jag lärde mig om hur man håller fången borta, har inte denn hemska sjukdommen drabbat oss något mer - men jag ska inte säga att det har varit lätt....

Nu vill jag bara avsluta med en liten bildbomb på oss. Ta hand om era vackra, fina flingor, kom ihåg att uppskatta dom och hålla dom friska - och låt dom för allt i världen slippa den oerhörda smärtan det är att ha fång.

Lycka till!

048.JPG

078.JPG

064.JPG

058.JPG

081.JPG

128.JPG

Så sorgligt:cry: Beklagar verkligen.

Fina bilder att minnas honom med.

Kl
Ebba har gått och fått lite mage men nu ska matte ta tag i detta!
Har även börjat fundera på hur vi ska göra i vinter, nu när vi har ny transport men jag har inget körkort tyvärr så har jag ändå funderat på om man ska lösa ridhus kort nånstans? Aldrig gjort de förut men de kanske vore en ide då Ebba är mörkrädd ;)
Ebba fick träna hjärnan idag när hon skulle leta godis! :)
Imorgon ska vi tömköra, äntligen fått tummen ur och köpt en till longerlina efter att Pappa snodde min andra :meh:

020_zpsbcea3ba1.jpg

022_zpsba7c6bd9.jpg

KL

Min semester kommer, delvis, att bestå av att köra in pållan och renovera rockarden som jag köpt. Hon har fått en ny sele, och så här ser hon ut i den:

Hon var jätteduktig med en gång när vi tömkörde, och brydde sig inte det minsta om bakselen som hängde och slängde för varje steg hon tog :).

Hon är så fin! Är som vanligt jätte avundsjuk alla era fina haflingers långa manar och pannlugg ;). Ser ut som en liten travarponny med huvan dock :D.

Det är ju rätt så skönt att komma iväg och träna i ridhus på vintern lite då och då om det ibland nästan är oridbart ute, då känner man att man får gjort lite mer ordentligt. Jag hoppas att jag börjar med hoppträningen igen till hösten.

Hur har det gått med huva och tussarna förresten?

Nirre har också lite sommarmage, men vi jobbar på det. Försöker att galoppera mycket ute nu. Nästa vecka har jag semester. Då tänkte jag vi skulle åka iväg till en kompis och rida ut med henne, både hon och jag rider alltid själva så det blir kul med sällskap. Jag hoppas jag löser det med lastning och så själv bara, är lite smått skeptisk då Nirre ofta tycker att hon står jättebra på rampen och så står hon bara där ;).

Åh, vad roligt med körning. Du får uppdatera lite längre fram så vi får se henne framför vagn :)

Nirre är tömkörd, men mig veterligen inte inkörd. Var lite skeptisk mot det förr då jag hellre sitter på ryggen än i vagn bakom om det blir stegring, 180graders vändning i luften och galopp hemåt ;). Men nu är hon ju lugn och trevlig oftast så jag tror det hade fungerat bra. Har dock varken sele eller vagn, så det får bli ett senare projekt.

Jag tycker också att körning är lite "läskigt", och jag tycker absolut att man alltid ska ha med sin en "groom" när man kör! Viktigt att ha någon som kan hoppa av och gå fram vid hästens huvud om det skulle hända något.

Ska absolut uppdatera. Hon har haft vagn efter sig några gånger för länge sedan, trots att jag egentligen inte vet om hon är inkörd (tror inte det). Tänkte ta det lite lugnare den här gången och låta henne få vänja sig vid lösa skacklar, att dra bildäck, etc. innan vi spänner för vagnen. Det är ändå en hel del fix med vagnen. Jag köpte ett renoveringsobjekt för 350 kr :D. Den behöver slipas och målas, få nya däck, samt få påsvetsat skackelöglor, öglor till bakselen samt en svängel. Jag har 4 veckors semester framför mig, och jag ska spendera stor del av den med att pyssla med hästen och med vagnen. Kul :)!

Har sagt i flera år att jag ska köra in min då hon är sten cool att dra saker! Nu är hon dock 17 år så vet inte om de är för sent!
Idag hade hon rullat i bajs så hela ponnyn var mer brun än fux! :(

Klart det inte är för sent! :)

Det lät härligt. Dags för ett bad då kanske? :p

Tömkörde idag, hon kom ihåg fast de gått över 1 år sedan sist! :)
Ja jag fick tvätta henne med svamp idag då vi inte har varm vatten i stallet tyvärr men lite renare blev hon iaf ;)

Såg att Wilgot låg ute på annons nu. Funkar det inte bra för er?

Det är lite si och så, jag trivs med honom som Individ och han har etsat sig fast i hjärtat men jag vill så mycket mer än han verkar vilja, jag är AR ryttare och vill utvecklas med en häst så långt det går..dressyr verkar dock inte vara Willes grej.. inte ens de grundläggande skolorna :/ Han är totalt obalanserad och även med träning kommer vi ingenvart just för att han inte will jobba på banan.. han tvärvägrar. Han tycker om att hoppa men jag hoppar inte.. han lyser när han hoppar.. Han tycker om att vara ute i skog men de tillfällena han fryser fast och får panik så får jag panik.. så jag vill inte rida ut honom då jag är för feg..

Av de anledningarna så funderar jag på att sälja, alt lämna på foder till en vän som har lösdrift och vill ha en typisk draghäst och köpa en till.. men jag vill att det ska fungera med Wille.. han är så vacker, så underbar.. Jag har bara inte hjärtat att tvinga en individ till något den inte tycker om. Jag vill ha framåtbjudning, pondus, att det är kul när matte kommer. Inte jämt trist och suckar.. jag önskar sååå att jag vågade träna oss ute.. hade jag kunnat rida långturer så hade jag varit nöjd! Hur ska man komma över rädslan när hästen låser sig och varken går fram för skänkel, tygeltag eller ingentingalls.. jag är inte trygg nog att han ska lita på mig där..

Tråkigt och läsa :(
Jag sitter lite i samma sits att jag vågar inte rida ut på min då hon blir Knas när hon blir själv. Men har inte sällskap, har igen paddock eller ridhus. De går Dock bra att promenera henne ute men rida då låser sig allt ..

Va roligt med inkörning :) Den drömmen har jag också. Får se när det blir möjlighet.

Idag ska Nardus träffa veterinären första gången och chippas osv inför passet ;) Vi får hoppas det går bra för han är lite blyg mot nya människor.

Kl
Ebba är då helt fantastisk! Vi har tömkört i två dagar nu, har tömkört henne mkt förr bland annat som rehab efter fång. Hon bara knallar på som ingenting :D
Matte hjärtat svämmar över av stolthet! Hon kan än tanten ;)

Och så en bild från igår :D
010_zps1f20df06.jpg

Idag vilade hon och sover inne, hon har fått massa skavsår i ansiktet :(

Kl
Uppdaterar väl vad vi gör just nu :)
Just nu har Ebba vilat i två dagar men imorgon ska hon tömköras. Fått hem sadeln och fräschat upp den, men min sadelgjord är spårlöst borta så ska leta efter den imorgon .. Den har väl fått ben och knallat iväg.
Så tömkörning håller vi på med och sen ska jag väl upp i sadeln denna vecka nu då äntligen :)
Haha Ebba ska bantas också då hon lagt på sig sista veckorna :o:banghead:
020_zpsb8fee6d5.jpg

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
43 144
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar