Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Halv KL

Jag undrar litegrann vad ni har för sadlar till era tunnor? :) Min har just nu en prestige dressyr men han blir så himla arg när jag spänner sadelgjorden att jag börjar tro att han inte gillar den :(

Har en allround sadel byggd för tunnor ;) Star eller nått sånt heter den sen har jag en dressyr sadel från Hööks som vi ska sätta i vidaste järnet nu när ponny skrället har gått upp i vikt ;)

Jag har en Globus Turner dressyrsadel. Letar efter hopp, inte lätt till de här tunnorna ;)

*kl*

Äger ingen egen haflinger, men jag kan kanske visa er denna dam ändå?
Detta är min farmors haflingersto Courage(f.79 e: Hattrick u: Corinna om jag inte minns fel)
Hon är ohyggligt fräsch för sin ålder och är, enligt mig, en riktigt häftig dam :)
Har för mig att hon även är världens första svenskfödda haflinger ;)

Datorn är trasig så det får bli en halvkass mobilbild från förra sommaren :)

blogger-image--441276299.jpg

Oj, så roligt att få besök av Courage :banana:

Jag känner din farmor sedan länge och även den fina Courage.
Dock måste jag - som den supernörd jag är - rätta dig när det gäller Courage. Hon är inte "världens - eller ens Sveriges - första svenskfödda haflinger" Först var Wisco som föddes 1970 på Orust, tvåa var Sindy som föddes 1976 i Uppsala och som sen kom att hamna hos Eldfuxen (min dotter). Trea är Courage, som dock är
Sveriges första SVENSKTILLVERKADE haflinger
och
Sveriges genom tiderna äldsta haflinger.[/B]

Jag har forskat på den svenska haflingern och skrivit ett par böcker om dem, men det får jag kanske inte skriva här - ajaj reklam :meh:

KL

Nytt från mig och Wilgot! Wille åkte nyss iväg till söderåsens turridning och ska jobba i 1,5 månad! Jag hoppas att det ger en mer arbetsglad och modigare häst. Mer självförtroende, mer stryka, mer glädje.. de behövde hästar, jag behövde hjälp.. guiderna ska rida honom samt erfarna ryttare. Och jag kan fokusera på att läka min rygg lite mer.

Men det känns tungt ändå, jag ska inte sälja.. usch som det kändes att ens skicka på arbete/träning.. min fina.. <3 snutte.. jag ska givetvis dit någon gång vecka och rida med ut :)

:love: Härligt med en så gammal vis flinga :) Hon ser fräsch ut för sin ålder!

Kl

Här börjar det planeras för lite mer seriös träning för Havanna förhoppningsvis :) Vi har bokat in oss på trailclinic i augusti! Spännande ska det bli då det blir våran första gemensamma träning :)

+ poison-heart och *tove*

Tur att någon har koll! :)

Nu var det iofs ett tag sedan jag träffade henne sist, men jag tycker hon är väldigt fräsch och pigg :) Hon springer gärna ifrån mig när vi går på promenad och tycker om att bada i sjön ^^

Jag tycker att det är så kul att hon får vara så hel och frisk som hon är :) man har ändå en hel del barndomsminnen med tanten.(som för övrigt var tant redan då) Hoppas att hon får många år till :)

Kl
Ebba tränar på. Idag fick hon springa i lina, kör alltid med grimma och ingen inspänning på henne då hon får tokspel och bara kastar sig till höger och vänster, vet inte om de någonsin hade longerat henne innan hon kom till oss eller om de hänt något obehagligt ingen aning. De är mycket som finns i hennes historia som inte vet nått om. Iaf så jobbade hon på bra, dock är galoppen hennes svaga sida så där är de huvudet rakt upp och full gas ungefär.
Men med våra mått mätta så jobbade hon på bra i både skritt och trav och sätter under sig fint.
Ebba har ju problemet att hon är byggd fel i fram, så hon biljaderar rätt rejält när hon inte är musklad blir bättre när musklerna är på plats. Dock har hon aldrig lidit av att hon gjort de då hon gick rakt igenom vet besiktining U.A.
Sen kanske de också blivit lite sämre med åren men hon är piggare och fräschare än någonsin så oroar mig inte så mycket :)
IMG_0115_zps26c5aa2e.jpg

Vad roligt att höra, hoppas att det gör honom gott och att det fungerar bättre när han kommer tillbaka :)

När jag såg era tömkörningsbilder så blev jag också sugen så det fick bli en tur i sommarvärmen (vi var båda svettiga och äckliga efteråt ;)) . Var ett tag sedan sist, men Nirre skötte sig fint. Och jag fick motion på köpet :).

DSC_0800_zps6367b806.jpg

DSC_0797_zpsd41784f7.jpg

Trots att hon går i en rätt liten hage som är nerbetad så klarar hon sig fint och har blivit rätt fläskig :angel:. Mer och hårdare ridning behövs! Just nu blir det 3-4gånger veckan men jag får försöka göra det oftare. Finns så mycket annat man ska hinna med nu på sommaren bara.
DSC_0781_zpsd7302505.jpg

Ja, tömkörning är BRA motion - inte bara för hästen ;)!

Mmm, det verkar alltid som om haflingerhästar klarar sig på näst intill ingenting. Min pålle behöver ca 8-9 kg hö/dygn (går inte på gräs) för att vara nöjd och glad, men ibland är till och med den mängden svår att fodra utan att hon börjar lägga på sig. Inget kraftfoder, endast två nävar KwikBeet som jag blandar henne ledtillskott i.

De är skönt nu när de vart torka. Inget nytt gräs växer upp men efter Torka kommer regn så Ebbas dygnet runt utelsevistelse hänger på en skör tråd. Hon har ju haft fång för flera år sedan så håller henne borta från allt som Kan påverka henne! Dock håller jag på och funderar på krubb skrammel till i vinter. Sen måste hon snart börja få tillskott igen, ger inget under sommaren!
Red här om dagen, Gud vad jag saknat de! Men hon behöver nya skor snart! Vi har jobbat på för bra ;)

Kl
Sätt att H**ks har tagit in en sadel för haffisar igen, i dressyrmodell. Funderar på att sälja min andra då jag inte tycker den ligger optimalt på Ebba.
Frågan är om hon kan ha x-vid på den sadeln de har inne nu .. Hm de är så jäkla svårt då hon har så förbaskat bred rygg.

Du kan ju prova att köpa hem ett löst xvid-koppjärn och se om det räcker om du inte vill köpa hem hela sadeln på en gång? :).

Annars så har jag en bred hopp och en dressyr till salu just nu, om hon är rakryggad? Bor du inte långt bort så kan du ju få prova.

Jag har köpt på mig en Wintec wide allround nu. Får se hur länge vi behåller den :p. Hoppen jag har är för bred, och nu när hon blivit lite fet har dressyren blivit för smal.

*kl

Vet inte om jag får vara med här men har köpt mig en edelbluthaflinger (några % arab i haflinger)
Han är 2½ år och så jäkla cool! Han psyke är underbart :love:

Har funderat lite på detta med fång och hon jag köpte av sa att jag skulle akta mig för kraftigt/sått bete men har ni några mer tips? Han är smal och fin och varierar mellan en hage med lite mer gräs och en ekhage med ganska lite bete.

Hur höga är era hästar?

Du kan ju prova att köpa hem ett löst xvid-koppjärn och se om det räcker om du inte vill köpa hem hela sadeln på en gång? :).

Annars så har jag en bred hopp och en dressyr till salu just nu, om hon är rakryggad? Bor du inte långt bort så kan du ju få prova.

Jag har köpt på mig en Wintec wide allround nu. Får se hur länge vi behåller den :p. Hoppen jag har är för bred, och nu när hon blivit lite fet har dressyren blivit för smal.

Tror till och med att jag har ett sånt järn liggandes plus ett i xx-vid! Spelar ingen roll om vi bantar henne ryggen är lika bred ändå ;) Vet att hon hade en Globus dressyr på ridskolan. Meningen var att hon skulle få med sig den men icke sa Nicke! Bästa sadeln jag haft till henne är en islandssadel! Men den ställde hon sig på stoppningen på så den måste stoppas om!

Kan hon ha xvid så grattis i så fall, då är hon smalare över ryggen än Nirre är ;)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
43 144
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar