Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Söt Belle! Fortfarande nöjd med sadeln?

*kl*

Jag väntar på att få hem en hoppsadel nu som jag har köpt. Blev så sugen när jag såg sockerbitarna och hinderstöden på lånebanan. Håller tummarna för att den passar så vi kan studsa lite :D

Framför allt är Belle nöjd :) !

Sadeln ligger stilla där jag lägger den. Eller, ja, den rör sig lite med hennes rörelser, men den glider inte framåt. Sadelgjorden blir också kvar där den ska vara, och den åker inte fram och nyper henne bak frambenen. Hon har blivit mindre sur vid sadling.

För min del? Det positiva är att den är mjuk och skön att sitta i, men visst hade jag önskat mig en sadel med smalare midja! Jag kan inte heller rida med helskodda ridbyxor. Eller kan och kan, men man blir fruktansvärt fastklistrad mot mockan om man försöker ;). Och så tycker jag väl kanske inte att den är gräsligt ful, men jag föredrar utseendet på en vanlig engelsk bomsadel. Men, som sagt, hästen bestämmer :)!

KL

Har ju glömt tala om att 24 april så föddes lilla Nardus e: Nevitano u: Havanna :love::love:

941705_10151629507812112_46479801_n.jpg

383344_10151620148537112_1098855173_n.jpg

37053_10151639672087112_707362427_n.jpg

Jättefin! Härlig bläs han har :)

*kl*

Nirre går på lättare bete nu och är lycklig.
Har dock börjat bli väldigt "tjafsig" i munnen vid ridning så på tisdag ska vi till hästtandläkaren. Var ju ett tag sen vi åkte iväg på nått så jag hoppas det inte kommer vara alltför krångligt att lasta och att damen sköter sig när vi är där. Lämnar rapport om tandläkarbesöket efteråt :).

Nöjd pålle
DSC_0580_zpsbf317552.jpg

DSC_0579_zps4dfd4ca0.jpg

DSC_0602_zps1c4fd22f.jpg

DSC_0595_zps2881b9d5.jpg

Hoppas på att kunna få svar här!
Tänkte om ni kunde berätta lite om Haflingern?
Hur är dom? temperament/psyke? Busiga, sega, snälla, lugna, stissiga? Bra första häst? Sjukdom för just den rasen osv.
Ja berätta allt man skulle kunna tänka sig vilja veta om en ras :)

Sen så förstår jag ju givetvist att mycket är individuellt.

Tack :) Visst har han! Nirre ser riktigt fin ut :)

Här kommer lite nya bilder på Nardus som hunnit bli fem veckor och växer så det knakar :eek: Men maken till socialt föl! Han gnäggar alltid när man kommer till hagen och ska alltid fram och hälsa :)

292917_10151670756942112_584118746_n.jpg

249300_10151678180227112_279031088_n.jpg

Och farbror Wille har hämtat sig riktigt bra efter operationen och är pigg och glad och går jättefint :)

936851_10151674160112112_975481283_n.jpg

Nardus är verkligen såå söt!! Kul att Wille är igång med :)

Bjuder på en bild från igår när Gesa kom hem till oss på sommarbete:bump: så nu har jag 2 haffitöser hemma hela sommaren, så mysigt!
img_20130531_221825_51a984fdddf2b33a9ebfb9d5.jpg

Tack :) Jag har min Mammas haflinger sto Annabell som är 18 år har haft henne i familjen sen hon var 3 år :love: Hon och Gesa är oskiljaktiga!

Trevliga midsommar allihopa! Det går framåt för mig och Wilgot, något magiskt har hänt sedan stall byte :) Här är en dagsfärsk bild på oss, tror vi blir snyggare ekipage när matte/jag gått ner en 10-15kg till :D

Glad Midsommar :D
Vi har äntligen börjat komma igång igen med promenader, ska väl snart klättra upp på ryggen igen men måste få hem min allround sadel först ;)
052_zpscba3fe27.jpg

059_zpsd0cefa93.jpg

Hoppas på att kunna få svar här!
Tänkte om ni kunde berätta lite om Haflingern?
Hur är dom? temperament/psyke? Busiga, sega, snälla, lugna, stissiga? Bra första häst? Sjukdom för just den rasen osv.
Ja berätta allt man skulle kunna tänka sig vilja veta om en ras :)

Sen så förstår jag ju givetvist att mycket är individuellt.

Det var ett tag sedan frågan ställdes men svarar nu ändå iaf!

Wille är min första häst och jag tycker inte att han som individ kanske är en superbra förstahäst om man vill göra det lätt för sig (läs: är feg som ryttare) Han är en herre som vet vad han vill och inte vill, mycket envis men när man väl kommit honom inpå..då är han alldeles underbar och gör allt för en! Det sägs generellt att haflingers är sådana,,.svåra att nå men när man gör det så har man en verklig vän.
Perfekt allroundhäst skulle jag säga som rider AR, WE, hoppar får han göra själv vid löshopp men älskar det och är lätt på foten. Bra draghästar.
Temperamentet skiljer sig nog mycket beroende på individ. Wille är en pigg och arbetsglad kille- OM man varierar arbetet, han blir lätt uttråkad så man måste hitta på någon ny övning ganska fort under ett pass annars har jag en fight och då står han still och rör inte en hov alt backar han. Full i fan är han, busar mycket men med glimten i ögat, det syns så tydligt. Wille kan visa ganska mycket arabnerv ute annars är han lugn som en filbunke.

Jag tror inte att man ska låta rasen avgöra om det är en bra förstahäst eller ej, det beror på individen och ens egna drömmar och preferenser. Jag valde efter ras i första hand, det stod mellan haflinger, welsh cob och frieser från början.. min drömhäst var frieser och kommer alltid att vara men de kostar en hel del och det är otroligt mycket häst. Träffade wille samt en underbar welsh.. men det var något med wille som fick mig att välja honom.. vacker och stor personlighet.. om än svår.. vi har äntligen börjat komma till ro med varandra och han ger allt han har <3

Lite sugen på en till men de får vänta 1 eller ett par år till! Vill nog ha ett sto till ;) Sto människa, har 3 stycken dock två varmblod då och sen Ebba :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 094
Senast: Bison
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
746
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 057
Senast: Presto
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
43 179
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar