Gud finns!!!

Sv: Gud finns!!!

Intressant. Så olika miljöer man kan befinna sig i.

Framförallt eftersom jag inte känner någon - mer än de präster jag är bekant med - som läser bibeln.

Tror att det är fler i Sverige som kan diskutera filmen Titanic än som kan diskutera avsnitt i bibeln.

Nu menar jag under ett väldigt långt perspektiv och väldigt globalt.
Mina vänner sitter inte hemma och läser bibeln.
De flesta vet nog mer om Titanic ;)

Hur går det till?

Att man varken kan bekräfta eller dementera något, när man faktiskt inte vet?

Men om man som inte tror på gud och skapelsen, utan på evelution och vetenskap, men ändå tror att Bibeln är sann, fast inte i den bemärkelse som kyrkan framställt den på.
Är man Agnostiker då?

Jag skulle nog säga att om du har tragglat dig igenom de 38 eller 39 böcker som bibeln består av så vet du vad du talar om. :D

Nja, så lätt är det väl inte att definiera någon som agnostiker. Jag tror att en agnostiker lämnar en dörr öppen åt båda håll helt enkelt. En ateist säger bara NEJ.

Att du gör din egen tolkning av bibeln, är väl ungefär precis vad bibeln vill att man ska göra. I dagens moderna samhälle är dock bibeln ett uråldrigt instrument till själslig övertygelse och även de djupt religiösa vet att bibeln idag 2013 inte skall tolkas bokstavligt utan en bok fylld av vishet och metaforer. Det är det som skiljer de troende från fanatikerna.

Förstår att du är exalterad, måste vara så härligt att komma fram till sådana tankar helt på egen hand :)

Tror jag fattar hur du menar med att tolka om Bibeln, även om jag inte instämmer...jag tycker nog det mest är tröttsamt gammal patriarkalt dravel, ett tidsdokument helt enkelt...från en tid vi knappast vill ha tillbaka.

Vill bara tipsa om en annan bok, "Samtal med Gud" av Neale Donald Walsch, som spinner vidare på dina tankar och tar de idéerna till nästa nivå...en idé om ett gudsbegrepp som inte har särskilt mycket alls gemensamt med de etablerade religionernas gud...och som även ifrågasätter new age-tänket om att "göra goda gärningar" och "utvecklas och bli bättre" enligt tex karmalagar.

Ja,ja,ja du har helt rätt!!!
Resonemanget håller ändå, absolut!
Det som jag menar är bara att denna bok som kyrkan styrt folket med i så många år, helt plötsligt har visat sig handla om något helt annat!
Gud finns inte som ett högre väsen. Gud är du!
Sedan kan man ta bort ordet Gud och ersätta hela baletten med att du är din egen lyckas smed.
Men nu står det ju i bibeln ordet gud och därför använder jag det för att visa vad jag tror att allt egentligen handlade om från början.
förstår du?:)

Med andra ord handlar det inte om den abrahamitiska/kristna guden utan om dina helt egna tankar om något du kallar "gud".

Ditt resonemang verkar vara att majoriteten troende kristna sedan nästan 2000 år har haft fel? Att teologer och religionsforskare (historiker, sociologer och andra) har missuppfattat?

Nu har jag försökt formulera om mig flera gånger och raderat och raderat.
Jag tror att anledningen till att du inte förstår är pga av värdeladdningar i ord som tex Gud, bibel osv.

Det är nog lika bra att vi låter det vara så, som du säger.
Även om det kliar i mig :D

Med andra ord handlar det inte om den abrahamitiska/kristna guden utan om dina helt egna tankar om något du kallar "gud".

Ditt resonemang verkar vara att majoriteten troende kristna sedan nästan 2000 år har haft fel? Att teologer och religionsforskare (historiker, sociologer och andra) har missuppfattat?

Japp! Absolut!

Jag tycker nog att detta med att tro att det finns en gud faktiskt är en grundbult i den kristna tron. Gud, inte du själv. Så om man läser bibeln och kommer fram till att den egentligen handlar om att det inte finns något högre än människan, så läser man den som fan läser bibeln.

Jag fattar heller inte riktigt varför en del verkar tycka det är så provocerande att andra tror på gud? Det finns, som jag ser det, ingen motsättning mellan att vara utbildad och bevandrad i modern forskning, och att tro på gud. Gudstro innebär ju inte med nödvändighet att man måste tro bokstavligen på allt som står i bibeln, det går utmärkt att både tro på naturvetenskapen och gud.

Jag tycker nog att detta med att tro att det finns en gud faktiskt är en grundbult i den kristna tron. Gud, inte du själv. Så om man läser bibeln och kommer fram till att den egentligen handlar om att det inte finns något högre än människan, så läser man den som fan läser bibeln.

Jag fattar heller inte riktigt varför en del verkar tycka det är så provocerande att andra tror på gud? Det finns, som jag ser det, ingen motsättning mellan att vara utbildad och bevandrad i modern forskning, och att tro på gud. Gudstro innebär ju inte med nödvändighet att man måste tro bokstavligen på allt som står i bibeln, det går utmärkt att både tro på naturvetenskapen och gud.

Förklara gärna det där med vetenskap och Gud.
Och måste man läsa Bibeln som fan själv för att man inte tolkar den på ett Kristet vis? Intressant.......då må jag väl vara djävulen själv då.

Senast ändrad:

Har du verkligen funderat över vad det var för människor som skrev Bibeln? Sett till hur outvecklad kulturen var på den tiden, hur lite kunskap man hade, den utspridda vidskepligheten och framförallt vilka värderingar som var norm så verkar det smått otroligt att man skulle skriva texter som skall tolkas på det sättet du beskriver. När det skrevs t.ex att Gud skapade jorden så menar man antagligen precis det, att det finns en allsmäktig varelse som fysiskt skapade jorden.

Om man inte får läsa bibeln som den är utan man måste "tolka" vad det står så det passar ens egna syften, då kan man väl ta vilken bok som helst och tolka som man vill. Sagan om ringen, Harry Potter....osv. Bibeln berättar om hur man pryglar sina slavar bl.a. Hur detta är en bok om moral och etik övergår mitt förstånd. Jag har inget emot religion så länge man inte låter det gå ut över andra, vilket det i förlängningen alltid gör.

Självklart såg världen annorlunda ut då, men varför skulle inte godhet och längtan efter den finnas då med?

Jag är inte provocerad, men förundrad. Jag får inte ihop det.

Förvirrad på en högre nivå.

Du skrev att det verkar smått otroligt att texterna kan tolkas så som jag gör, med anledning av hur världsbilden såg ut då.
Jag förstår inte varför världsbilden skulle utesluta min tolkning om godhet?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 309
Senast: hastflicka
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 137
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV